Gå til innhold

Å velge bort barn

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er mer egoistisk å ha et kjæledyr som hvertfall er ren utgift og bortkastede resurser. Men det er jo dessverre ganske menneskelig å ha menneske-forakt og forkjærlighet for dyr.

Synes ikke det er egostisk å få seg en katt eller hund fra Dyrebeskyttelsen, dyr som har gått for lut og kaldt vann tidligere. Synes du?

Kunne vurdert å fått et adoptivbarn da. Men mitt eget? Ikke sjans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe,nånei. Tror du ikke jeg vet du kommer til å kverulere på det meste jeg kommer med? Vi har nok veldig forskjellige meninger her og når man ikke kan respektere det så lar jeg det ligge :)

Kom igjen nå. Ut på glattisen med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg forstår det ikke og aksepterer det heller ikke. Folk som ikke respekterer valget til dem som vil forbli barnløse fortjener å få en knyttneve i trynet.

Enig her. Jeg kan skjønne at folk er nysgjerrige på om det kommer et barn snart når man er bikket 30, funnet seg en mann og har "alt på plass". Men å ikke akseptere at folk velger å ikke få barn blir helt feil. Hvordan vet folk om de barnløse er det frivillig eller ikke? Dessuten finnes det mange eksempler på folk som aldri burde vært foreldre. Er det ikke da bedre at de som vet at de ikke klarer eller vil å ta vare på et barn lar være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er egostisk å få seg en katt eller hund fra Dyrebeskyttelsen, dyr som har gått for lut og kaldt vann tidligere. Synes du?

Kunne vurdert å fått et adoptivbarn da. Men mitt eget? Ikke sjans.

Jeg kan heller ikke fatte og begripe at det skal være egoistisk å få seg et dyr som tidligere har hatt det vondt. Handler ikke om menneskeforakt. For en underlig logikk å hevde noe slikt.

Har ikke lest nøye gjennom tråden, så beklager om jeg spør om noe du tidligere har forklart, men handler ditt ensidige syn på at å få barn er egoistisk om matmangel, overbefolkning, etc? I såfall er dette et godt poeng. Jeg har selv tenkt at dersom jeg skulle få lyst på barn blir det adopsjon. Jeg har ingen behov for å reprodusere meg selv.

Jeg har venner som får barn fordi de føler de har noe å gi et barn osv. Ser at ønsket om barn ikke nødvendigvis kommer av egoistiske ønsker, selv om utfallet kan være egoistisk om man ser det store bildet. Det er ikke så lett å heve blikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig her. Jeg kan skjønne at folk er nysgjerrige på om det kommer et barn snart når man er bikket 30, funnet seg en mann og har "alt på plass". Men å ikke akseptere at folk velger å ikke få barn blir helt feil. Hvordan vet folk om de barnløse er det frivillig eller ikke? Dessuten finnes det mange eksempler på folk som aldri burde vært foreldre. Er det ikke da bedre at de som vet at de ikke klarer eller vil å ta vare på et barn lar være?

Godt poeng. Folk tenker seg ikke om og tramper rett uti salaten. Dette paret har kanskje prøvd i årevis å få barn uten å lykkes, så kommer det noen vatthoder og spør om de ikke skal ha barn snart :murvegg:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har et ønske om barn så er jo det helt greit, men man må tåle at folk spør siden det er uvanlig. Men man skal selvfølgelig ikke behøve å forsvare seg for valget man har tatt.

Om familien maser så må man huske på at det er et savn for dem og ikke få et barnebarn/oldebarn/tantebarn osv. Det kan være vanskelig for noen å akseptere det.

Egoistiske er vi alle sammen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan heller ikke fatte og begripe at det skal være egoistisk å få seg et dyr som tidligere har hatt det vondt. Handler ikke om menneskeforakt. For en underlig logikk å hevde noe slikt.

Har ikke lest nøye gjennom tråden, så beklager om jeg spør om noe du tidligere har forklart, men handler ditt ensidige syn på at å få barn er egoistisk om matmangel, overbefolkning, etc? I såfall er dette et godt poeng. Jeg har selv tenkt at dersom jeg skulle få lyst på barn blir det adopsjon. Jeg har ingen behov for å reprodusere meg selv.

Jeg har venner som får barn fordi de føler de har noe å gi et barn osv. Ser at ønsket om barn ikke nødvendigvis kommer av egoistiske ønsker, selv om utfallet kan være egoistisk om man ser det store bildet. Det er ikke så lett å heve blikket.

Helt greit å ønske seg barn fordi de føler de har noe å gi et barn. Men det kan man vel med adopterte barn også, eller hva? Hvorfor er det så om å gjøre å stuffe barnet med arveanlegget sitt?

Det er flere grunner enn dette til at jeg ikke vil ha barn, men dette med overbefolkning er faktisk noe som oppriktig bekymrer meg, og som sterkt bidrar til at jeg ikke vil ha egne barn. Å ta meg av noen som allerede er født derimot er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng. Folk tenker seg ikke om og tramper rett uti salaten. Dette paret har kanskje prøvd i årevis å få barn uten å lykkes, så kommer det noen vatthoder og spør om de ikke skal ha barn snart :murvegg:

Det verste er med de som fortsetter å spørre etter at man har sagt at man ikke kan. Er det liksom noe man skal akseptere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10% er ikke mitt inntrykk her på KG i allefall. Her er det vel nærmere 90%..

Nåja, 90% av dem som svarer i tråder som går på å velge bort barn. Det er mange brukere her, og de aller fleste svarer ikke i tråder som denne.

Hva gjelder dem som ikke vil ha barn, har jeg ingen problemer med å akseptere deres valg. De gangene jeg har kommet i snakk med noen, har jeg riktignok spurt og gravd om tankene bak. Men har også gitt klart uttrykk for at det utelukkende er fordi det er interessant å høre om hvilke valg andre tar, og hvordan de valgene påvirker deres liv. Og det gjelder selvsagt ikke bare dem som velger bort barn, men alle andre som lever annerledes enn hva jeg selv gjør.

Og jeg synes reaksjonene mange av de frivillig barnløse møter, er rett og slett hårreisende. Hvilke grunner folk enn har for å få barn, er da hovedsaken at det er riktig for dem. Mitt valg er å barn, fordi det er riktig for meg. Og det er slett ingen grunn til at ufrivillig barnløse skal måtte forsvare sitt valg mer enn det jeg og mine meningsfeller skal.

Men når det er sagt, så håper jeg virkelig Flanør er relativt alene i sin holdning til den som velger å få barn. For noen som velger å kalle dem som tar et annet valg enn en selv for rotter og annet, fortjener virkelig ikke respekt. Hverken fra dem de omtaler, eller deres egne meningsfeller. Jeg har ingen problemer med at enkelte ikke liker barn, så det er ikke der det ligger. Men det å utvise respekt for at andre ønsker noe annet enn en selv, burde virkelig gå begge veier...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å ønske seg barn fordi de føler de har noe å gi et barn. Men det kan man vel med adopterte barn også, eller hva? Hvorfor er det så om å gjøre å stuffe barnet med arveanlegget sitt?

Akkurat det med å ønske seg egne barn er veeeldig naturlig for mennesker. Det er bare sånn vi er. Dette var ganske godt diskutert i en annen tråd for litt siden, men finner den ikke nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Purple Haze

Be dem passe sine egne saker, rett og slett. Når folk er så ubetenksomme som å grave i noe så personlig som barnløshet, enten det er frivillig eller ikke, er det på sin plass å si fra.

Noen mennesker blir jo aldri fornøyd uansett hva en svarer. Da vi hadde fått barn nr 1 begynte folk å spørre når nr 2 skulle komme. Da nr 2 kom begynte folk å spørre om når jenta kom (jeg har to sønner). Kjente jeg ble både oppgitt, såret og forbanna. Etter nr 2 kunne jeg nemlig ikke få flere barn og var evig takknemlig for de to jeg hadde, selv om jeg ønsket meg flere.

Noen er bare ubetenksomme i sin omgang med andre. Du skal ikke behøve å forsvare de valgene du tar. Det er nemlig bare du som vet hva som er rett for deg.

Dessuten står det mye mer respekt av å ha tatt et bevisst valg om å ikke få barn, enn det gjør av de mange som får barn, men som aldri burde hatt noen. Alt for mange barn lider under vanskelige hjemmeforhold fordi de har foreldre som er usikket til oppgaven.

Endret av Purple Haze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er med de som fortsetter å spørre etter at man har sagt at man ikke kan. Er det liksom noe man skal akseptere?

Da er de enten hjerteløse eller hjernedøde. Pick your choice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, her var det mye gromt å lese. Egoistisk er man visst enten man vil ha barn eller ikke (helgardering).

Sjøl er jeg imidlertid ikke i tvil, karrièremennesker som setter seg selv og sine såkalte interesser foran å sørge for at vi også i fremtiden er befolket i dette landet kan bare brenne et visst sted. DET er egoistisk, ikke å være såpass medmenneske at man tar utfordringen å oppdra nye gode borgere.

Det finnes ingen som får barn fordi de vil "sørge for at vi også i fremtiden er befolket i dette landet". Alle som går inn for å lage barn gjør det fordi de ønsker seg barn av 100% egoistiske grunner. Derfor er det akkurat like legitimt å la være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåja, 90% av dem som svarer i tråder som går på å velge bort barn. Det er mange brukere her, og de aller fleste svarer ikke i tråder som denne.

Hva gjelder dem som ikke vil ha barn, har jeg ingen problemer med å akseptere deres valg. De gangene jeg har kommet i snakk med noen, har jeg riktignok spurt og gravd om tankene bak. Men har også gitt klart uttrykk for at det utelukkende er fordi det er interessant å høre om hvilke valg andre tar, og hvordan de valgene påvirker deres liv. Og det gjelder selvsagt ikke bare dem som velger bort barn, men alle andre som lever annerledes enn hva jeg selv gjør.

Og jeg synes reaksjonene mange av de frivillig barnløse møter, er rett og slett hårreisende. Hvilke grunner folk enn har for å få barn, er da hovedsaken at det er riktig for dem. Mitt valg er å barn, fordi det er riktig for meg. Og det er slett ingen grunn til at ufrivillig barnløse skal måtte forsvare sitt valg mer enn det jeg og mine meningsfeller skal.

Men når det er sagt, så håper jeg virkelig Flanør er relativt alene i sin holdning til den som velger å få barn. For noen som velger å kalle dem som tar et annet valg enn en selv for rotter og annet, fortjener virkelig ikke respekt. Hverken fra dem de omtaler, eller deres egne meningsfeller. Jeg har ingen problemer med at enkelte ikke liker barn, så det er ikke der det ligger. Men det å utvise respekt for at andre ønsker noe annet enn en selv, burde virkelig gå begge veier...

Nå skal du ikke ta alt jeg sier altfor bokstavelig. Dette er et godt innlegg som jeg stiller meg bak. Men jeg står samtidig fast ved at mange mennesker yngler helt bevisstløst og skjenker ikke overbefolkningsproblemet en tanke bare fordi de har en eller annen drift i seg til å formere seg - akkurat som andre dyr. Det er ille når mennesker tross alt har et valg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere grunner enn dette til at jeg ikke vil ha barn, men dette med overbefolkning er faktisk noe som oppriktig bekymrer meg, og som sterkt bidrar til at jeg ikke vil ha egne barn. Å ta meg av noen som allerede er født derimot er en helt annen sak.

Jeg aner ikke hvorfor det er så viktig at barnet kommer fra samme genpol som en selv, jeg føler det som sagt ikke sånn. Min søster har adoptert og min mor sa: "Det føles nesten ut som om jeg er mormor selv om jeg ikke egentlig er det". Noen ser tydeligvis familie som blodsbånd. Jeg kan ikke forstå den type holdning og syn.

Til anonym: om noen graver, spør og presser fordi de selv ønsker seg tantebarn eller barnebarn synes jeg det rett og slett er... egoistisk, for å bruke et noe utslitt ord i denne tråden. Det er en ting å ha en kid på besøk i blant, noe helt annet å ha et barn på heltid. Om det finnes de som faktisk vil la sitt behov for å gi en liten tass godis nå og da gå forran behovene til de som evt. skal ha ansvar for ungen hver dag så plager det ikke meg at de sitter med uoppfyllte ønsker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke hvorfor det er så viktig at barnet kommer fra samme genpol som en selv, jeg føler det som sagt ikke sånn. Min søster har adoptert og min mor sa: "Det føles nesten ut som om jeg er mormor selv om jeg ikke egentlig er det". Noen ser tydeligvis familie som blodsbånd. Jeg kan ikke forstå den type holdning og syn.

Til anonym: om noen graver, spør og presser fordi de selv ønsker seg tantebarn eller barnebarn synes jeg det rett og slett er... egoistisk, for å bruke et noe utslitt ord i denne tråden. Det er en ting å ha en kid på besøk i blant, noe helt annet å ha et barn på heltid. Om det finnes de som faktisk vil la sitt behov for å gi en liten tass godis nå og da gå forran behovene til de som evt. skal ha ansvar for ungen hver dag så plager det ikke meg at de sitter med uoppfyllte ønsker.

Det er en slags primitiv drift om å få avkom som ligner seg selv. En type narsissisme kanskje. Som trangen til å gå inn i en duplikatormaskin og trykke ut tusener av kopier av seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj, her var det mye usaklige argumenter og ting ment for å såre både den ene og den andre leiren...! Går det ikke an å diskutere uten å bli slem i uttalelsene sine, eller?

Det SKAL ikke være slik at ALLE skal få barn, men her på KG har det enten gått sport i å IKKE vil ha barn da omtrent alle som skriver innlegg her er imot, eller så er det direkte skremmende lesning om antallet virkelig er representabelt blant befolkningen.

Jeg har mer inntrykk av at de som ikke vil ha barn utgjør under ti personer på Kvinneguiden, mens de resterende profilene har tickers om barn og graviditetsdagbøker og spiresnakk og alt mulig! Og det er jo kjempefint at de har noen å snakke med om det! De utgjør i all fall flertallet, synes jeg.

Jeg kjenner to par som har fått mas om barn, og som har hatt veldig lyst på, men enten ikke vært i stand til å få, eller de har prøvd iherdig uten å få det til. De hadde ikke så lyst til å si "vi har sex hele tida, tante, men det lar vente på seg"...!!

Selv er jeg helt klar på at jeg ikke vil ha barn. Det føles feil for meg, jeg har aldri hatt noe spesielt forhold til barn og jeg er ikke interessert i å være gravid eller føde. Det er skremmende og bare ikke riktig. Det hender jeg får respekt for det, men som oftest kommer kommentarer av typen "du kommer til å ombestemme deg, bare vent", noe jeg ikke tror kommer til å skje ettersom jeg er 30 og aldri har kjent snev av lyst til å bli mamma.

På den andre siden virker det som folk har langt større respekt for at jeg er lesbisk enn at jeg ikke vil ha barn. Nå er det jo fullt mulig for lesbiske å få barn ved assistert befruktning, og dermed er det heteronormative livet like presserende rundt oss som rundt heterofile. Men de som tenker at jeg automatisk ikke skal ha FORDI jeg er lesbisk må jeg også diskutere litt med, hehe. Føler behov for å si til folk at jeg velger å ikke ha barn, men om jeg hadde villet ha dem hadde det vært fullt mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en slags primitiv drift om å få avkom som ligner seg selv. En type narsissisme kanskje. Som trangen til å gå inn i en duplikatormaskin og trykke ut tusener av kopier av seg selv.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere å ta en titt inne på graviditet og småbarn.

Der holder jo de som faktisk har fått barn på å myrde hverandre fordi de velger ulike rutiner til barna....

"Mater du babyen din kl 18 og ikke kl 19? Jeg ammet prinsen min hvert minutt, du er en egoistisk mor!" :krangle:

Og jeg overdriver dessverre ikke.

Rart noen i denne verden kan overleve ved å ta egne valg uten å gjøre det naboen mener er riktig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at også Vesten har et overbefolkningsproblem? Om du er blant alle disse rottene som ukritisk slummer til genpoolen med det forpestede arveanlegget ditt og som driter i overbefolkningsproblemet så er det du som skal ha den moralske pekefingeren rettet mot deg.

Helt enig! Folk med hemmende allergier burde til eksempel ikke lage barn av egne gener. Stakkars unger som ikke kan drive idrett utendørs i pollensesongen, eller må nilese ingredienslistene på alle matvarer, og/eller må bære ansvaret for at en hel barnehage/skoleklasse nektes å spise f.eks. egg/peanøtter/fisk/sitrus/.. :kokk: ./gulrøtter/epler fordi de er hyperallergiske.

Skulle tro at alle som har f.eks. pollenallergi innen de når verpealder burde ha fått med seg hva gener og kryssallergier er, og derfor latt være å videreføre disse genene, men neida! Det er visst helt greit å påføre uskyldig barn genetiske sykdommer i den stadige streben etter å oppnå lykke på egne vegne :gravid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...