Gå til innhold

Å velge bort barn


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Egenlig, nei. Vesten har ikke ett overbefolkningsproblem (hvor har du les det?). I den vestlige verden er reproduksjonsraten på under 2,1, fordi man ikke lengre trenger barn for å trygge fremtiden sin. Så overbefolkningsproblemer er ett uegnet argument for å velge bort barn/få mindre barn.

Hvem bruker egentlig befolkningsproblematikk og samfunnsansvar, som ett hovedargumentet i om man får barn eller ikke? Å få barn er ett personlig valg, og slik må det nesten være.

Her må du nesten ta i betraktningen hvilket forbruksmønster som finnes i Vesten. En vestlig borger vil spise opp langt mer av ressursene enn en afrikaner, f.eks. Og det vil etterkommerne våre gjøre også, og etterkommerne deres igjen. Høye fertilitetsrater er jo ikke et problem i seg selv. Det er konsekensene av dem som gjør at vi har et overbefolkningsproblem - også i Vesten, selv om fertilitetsratene er under 2,1 i Europa.

At det å få barn er et personlig valg er intet argument for å ikke være sitt samfunnsansvar bevisst. Tenker du aldri over konsekvensene av dine handlinger? DET er både ansvarsløst og egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høh! (Jeg er ikke den du svarer til, men klarer ikke dy meg)

Kan man ikke ønske et adoptivbarn like sterkt selv om man ikke vil lage barn av egne gener?!

Jeg tror at de som kun ønsker seg et adoptivbarn, og ikke er interesserte i å reprodusere seg selv, kan være langt bedre egnet som adoptivforeldre. De som er ufrivillig barnløse ønsker jo ofte bare å døyve skuffelsen etter å ikke ha klart å lage egne barn. Ikke nødvendigvis et godt utgangspunkt for et adoptivbarn som får ansvaret for å fylle tomheten deres..

Hvem var det du syntes var egoistiske sa du? Er det de som går rett til adoptivkøen uten se nærmere på sin egen navle, eller de som forsøker alt, inkludert assistert befruktning for å få til å lage sine egne barn først?

Godt innlegg. Stiller meg bak dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å tenke på disse barna, fordi det er nok andre adoptivforeldre som står klare til å ta seg av dem.

Jeg tror heller ikke du er en bedre omsorgsperson enn de andre som står i kø, så egoistisk i denne sammenheng er ikke å få et adoptivbarn, men å "ta" adoptivbarnet fra noen som ønsker det mer.

Her synes jeg Flanør (og dem som har samme standpunkt som ham) skal forsvares:

Om Flanør velger å adoptere et barn, vil jeg da inderlig tro at han tar valget fordi han vil ha barn. At han ikke vil ha biologiske barn, utelukker ikke adoptivbarn. Og såvidt jeg har skjønt, avgjør man ikke hvem som skal få et barn ut fra hvem som har mest lyst på det. Så selv om Flanør (og andre i hans situasjon) velger å ikke adoptere, er det ikke garantert at det paret som "ønsker barnet mer", vil få adoptere.

Det der er ikke et holdbart argument. Hvorfor man velger adopsjon, enten det er fordi man ikke vil ha eget biologisk avkom, eller fordi man ikke kan få eget biologisk avkom, sier ingenting om omsorgsevne. Og omsorgsevne avgjøres ikke av hvorvidt man velger adopsjon som eneste aktuelle måte å få barn på, eller om det er siste utvei for å få barn...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her synes jeg Flanør (og dem som har samme standpunkt som ham) skal forsvares:

Om Flanør velger å adoptere et barn, vil jeg da inderlig tro at han tar valget fordi han vil ha barn. At han ikke vil ha biologiske barn, utelukker ikke adoptivbarn. Og såvidt jeg har skjønt, avgjør man ikke hvem som skal få et barn ut fra hvem som har mest lyst på det. Så selv om Flanør (og andre i hans situasjon) velger å ikke adoptere, er det ikke garantert at det paret som "ønsker barnet mer", vil få adoptere.

Det der er ikke et holdbart argument. Hvorfor man velger adopsjon, enten det er fordi man ikke vil ha eget biologisk avkom, eller fordi man ikke kan få eget biologisk avkom, sier ingenting om omsorgsevne. Og omsorgsevne avgjøres ikke av hvorvidt man velger adopsjon som eneste aktuelle måte å få barn på, eller om det er siste utvei for å få barn...

Precisely.

......er ikke så dum du, Smurfen

Endret av Flanør
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du trenger ikke å tenke på disse barna, fordi det er nok andre adoptivforeldre som står klare til å ta seg av dem.

Jeg tror heller ikke du er en bedre omsorgsperson enn de andre som står i kø, så egoistisk i denne sammenheng er ikke å få et adoptivbarn, men å "ta" adoptivbarnet fra noen som ønsker det mer.

Men nå er det barnets behov som står i fokus og ikke noen av de som står i kø sine ønsker, at noen føler at man "tar" et barn fra de som er ufrivillig barnløse blir derfor irrelevant. Ufrivillig barnløse har ikke et eierskapsforhold til barna de står i kø for, derfor er det heller ingen som kan "ta" barna fra noen som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En titt inne på "Prøvere og ufrivillig barnløse" forumet forteller meg at de damene der må være blant verdens aller mest egosentriske. ALT i livene deres dreier seg om å løpe egne hormoners ærend. Enkelte er så naive at de tror det er Guds vilje, og dermed deres plikt som gode kristne, at de skal lage barn, gjerne så mange som mulig. Mon tro hvilke fortrengningsmekanismer som slår inn om de plutselig innser at ALLE levende celler "ønsker" å reprodusere seg selv. Da er det vel Guds vilje så lenge organismen er søt, og Satans verk når det gjelder organisme vi ikke går like godt overens med?

Som de amerikanske kreasjonistene sier: "Darwin er en kjetter. Dinosaurene ble plantet av Gud, for å teste troen vår på Ham"

:ironi:

Det jeg vil fram til er at trangen til å ville reprodusere seg er en sterk drift i alle dyr og planter, på både makro- og mikronivå. Er det da en uselvisk handling av f.eks. et lemen å reprodusere seg i et lemenår? Svaret er nei! Det er tankeløst og/eller veldig egoistisk, og jaggu har det ikke fatale konsekvenser for hele lemenbestanden..

Å lage egne barn kan aldri omtales som en uselvisk handling. Skulle ønske alle som selv har lagd barn kan klare å innrømme dette ovenfor seg selv og omgivelsene.

Det er virkelig nok folk i verden. De som hevder at vi ikke er mange nok i Norge bør faen meg ta å løfte blikket litt, ta et oppgjør med sin indre rasist og innse at "landegrensene" er et ikke-fysisk, og derfor egentlig ikke-eksisterende fenomen. Vi bor på planeten Jorden. Vi er mer enn nok mennesker her nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er virkelig nok folk i verden. De som hevder at vi ikke er mange nok i Norge bør faen meg ta å løfte blikket litt, ta et oppgjør med sin indre rasist og innse at "landegrensene" er et ikke-fysisk, og derfor egentlig ikke-eksisterende fenomen. Vi bor på planeten Jorden. Vi er mer enn nok mennesker her nå.

Man er altså rasist om man vil ha egne barn, og bor i Norge? Det var finurlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det å ville ha barn er et egoistisk valg. Som det meste annet vi gjør. Vi vil ha barn fordi vi vil ha opplevelsen, og fordi vi tror det vil tilføre oss noe.

Men dere som er så sterkt i mot barn, og argumenterer i mot det, har dere tenkt på hva som vil skje dersom vi sluttet å få barn? Hvordan ville samfunnet se ut om 40 år eller mer da? Ville det da være noen som tok over arbeidsprosessene og fikk samfunnet til å gå rundt? Ville det da være noen som tok seg av våre eldre, syke eller psykisk utviklingshemmede?

Tenker man i verdensmålestokk er vi overbefolket. Men vi vil uansett ikke få verdenssamfunnet, Norge eller lokalsamfunnet til å fungere ved kun å stole på at de fattige og overbefolkede deler av verden vil ta seg av det. De fattige og overbefolkede delene av verden er faktisk avhengige av at vi i rike deler fortsetter å formere oss. De vil lide mer hvis vi ikke gjør det...kanskje ikke på lang sikt, men ihvertfall de nærmeste hundreåra.

Over til det mer subjektive.

Det som går igjen hos de som ikke vil ha barn (mitt inntrykk), er at de ser for seg småbarnstida som krevende, og barnet som strevsomt. Og at man må forsake mye for å ha barn. Man kan ikke leve det livet man lever nå, og må gi avkall på mye av det man liker, enten det er karriere som er viktig eller andre ting.

Er det ikke egoistisk det da?

Jeg fikk barn tidlig, før jeg kom så langt at jeg vurderte om jeg ville ha barn eller ikke. Jeg ønsket meg ikke barn da, men når det først hadde skjedd, så ble det sånn. Jeg kunne vært en av dere som ikke ville ha barn, for jeg var ikke spesielt glad i barn på den tida. Men jeg har hatt gleden av å følge dem fra de var små til de nå er unge voksne, og for meg har det vært utrolig verdifullt og givende.

Har også hatt karriere, og opplevd mye. Men ikke noe har vært så givende som det å kunne se og følge sine barn på veien til å bli voksne. Tror at når man er ung, så ser man seg selv og sitt liv i et annet perspektiv enn når man blir eldre. Kanskje familie og de relasjonene blir viktigere senere i livet?

Jeg har såvidt passert 40 nå, og har døtre på 19 og 23. Det er de som står meg aller nærmest. Og jeg er så heldig å ha et nært og godt forhold til dem begge.

Jeg prater med døtrene mine hver dag, gjerne flere ganger også. Og det er faktisk oftest de som ringer meg. Jeg gjør alt mulig sammen med dem; drar på ferie, går turer i fjellet, shopper, går på kafe/restaurant, vi har vært på rafting, osv osv. Så kom ikke og fortell meg at dette ikke er verdifullt for både meg som mor og de som døtre. Den sterke og gode relasjonen jeg har til mine barn er unik og verdifull.

Nå er de voksne, og jeg har igjen tid til meg selv. Det har jeg forsåvidt hatt lenge, i og med at barn ikke innskrenker hele livet i hele sin oppvekst. Poenget med å komme med denne lange avhandlingen er at det å få barn handler om mer enn småbarnstid og tidsklemma. Oppsummert gir barn mye mer enn de tar fra deg.

Men må poengtere til slutt at jeg har full respekt for de som ikke vil ha barn, og jeg er heller ikke en av dem som spør og graver om det. Hver og en får velge sitt eget liv :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som oppriktig mener at vi bare skal bråstoppe med barneproduksjon, men det ville vært positivt om vi kunne utelukke de individene med arvelige sykdommer fra avl, og kanskje blandet litt mer genmateriale med friske individer fra andre folkegrupper, for å unngå videre innavl. (Er det noen tvil om at f.eks hunderaser som shäfer, selskapsspanielene og bullterrier (for å nevne noen) kunne ha godt av litt genflyt?) Slik situasjonen er i dag er det bare egoistene som produserer barn for å tilfredsstille seg selv. De verste skyr heller ingen midler for å få gjort det selv om de er i stand til det fra naturens side. ..og de driter en lang marsj i om de viderefører sykdommer til barnet. Jeg har flere konkrete eksempler på mennesker som har uttalt at de ikke bryr seg om slikt. "Litt hyperallergi og frarøvede muligheter til sportslige kromspring utendørs i sommerhalvåret vil da ikke være til noen ulempe for ungen min! Jeg vil ha barn, og det har ikke du noe med!" Ingen andre har altså noe med hva noen andre gjør.

Men dere som er så sterkt i mot barn, og argumenterer i mot det, har dere tenkt på hva som vil skje dersom vi sluttet å få barn? Hvordan ville samfunnet se ut om 40 år eller mer da? Ville det da være noen som tok over arbeidsprosessene og fikk samfunnet til å gå rundt? Ville det da være noen som tok seg av våre eldre, syke eller psykisk utviklingshemmede?

Tenker man i verdensmålestokk er vi overbefolket. Men vi vil uansett ikke få verdenssamfunnet, Norge eller lokalsamfunnet til å fungere ved kun å stole på at de fattige og overbefolkede deler av verden vil ta seg av det. De fattige og overbefolkede delene av verden er faktisk avhengige av at vi i rike deler fortsetter å formere oss. De vil lide mer hvis vi ikke gjør det...kanskje ikke på lang sikt, men ihvertfall de nærmeste hundreåra.

Ahaaa.. Så de som bor i de landene vi i dag kaller vår "brødkurven vår", de som produserer kaffeen, teen, kakaoen, sukkeret og bomullen vår, de vil ikke klare seg om formeringsraten blant hvite vestlige går ned? Trist om slavearbeidsplassene ved klesfabrikkene i Asia skulle gå tapt og altså. Uten en stor overproduksjon av delvis unyttige tekstiler til vestlige pyntedukker: ikke noe fungerende verdenssamfunn. Making sense, for de afrikanske barna er jo altfor dumme til at vi kunne ha noen nytte av innvandring fra pressområdene. Spesielt er de høyt utdannede afrikanerne jeg kjenner veldig nytteløse idioter.

Nei, folkens, det er viktig at alle som har lyst får produsere så mange nye hvite nordmenn som de vil, ellers vil vi jo kunne dø ut her oppe på berget. Ingen vil vel se grynte-mopsen med pop-ut-øynene forsvinne fra hundeverdenen p.g.a. restriksjoner i avlen? Hvem vil vel se shäfere med friske hoftepartier p.g.a. blandingsavl?

:ironi:

Ta en titt inne på "Prøvere og ufrivillig barnløse", samt "Bryllup" og "Graviditet og spedbarn". ... :hakeslepp: og vær snill og fortell meg at de folka der ikke inne er representative for noe som helst :overrasket:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"De verste skyr heller ingen midler for å få gjort det selv om de er i stand til det fra naturens side."

Det skulle stå et 'ikke' inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest strykebrett

Tenker man i verdensmålestokk er vi overbefolket. Men vi vil uansett ikke få verdenssamfunnet, Norge eller lokalsamfunnet til å fungere ved kun å stole på at de fattige og overbefolkede deler av verden vil ta seg av det. De fattige og overbefolkede delene av verden er faktisk avhengige av at vi i rike deler fortsetter å formere oss. De vil lide mer hvis vi ikke gjør det...kanskje ikke på lang sikt, men ihvertfall de nærmeste hundreåra.

Hæh!!?? Har du fått med deg at matinntaket til en vestlig person er så ressurskrevende at det kan dekke opp for maten til en hel familie i de mer primitive strøkene? Har du fått med deg at det faktisk ikke er nok mat til alle på jorda? "Trenger" de fattige landene oss til å sveipe inn med pengene og kjøpe opp alt som finnes av naturressurser der? Trenger de europeiske og amerikanske firmaer som ansetter legene de har betalt i dyre dommer for å utdanne og som de sårt trenger, fordi vi betaler mer?

Tror nok de fleste av disse landene klarte seg langt bedre før det kom båter fra Europa for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utrolig at folk orker å legge seg borti hvorvidt man ønsker seg barn eller ei.

Det kunne ikke falt meg inn å bry meg med andres valg på det området.

Dette er noe som ikke angår andre enn deg og partneren.

Kunne ikke vært mere enig!

Respekter andres valg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man trekke inn befolkningsøkning og egoisme, egentlig? Det er den enkeltes valg. Selv om jeg ikke vil ha barn og ikke kan forestille meg hvordan det intense ønsket om å få et er, ville det da ikke falle meg inn å dømme folk som drømmer om barn, eller å kalle dem egoister, rasister (??) og det som verre er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor skal man trekke inn befolkningsøkning og egoisme, egentlig? Det er den enkeltes valg. Selv om jeg ikke vil ha barn og ikke kan forestille meg hvordan det intense ønsket om å få et er, ville det da ikke falle meg inn å dømme folk som drømmer om barn, eller å kalle dem egoister, rasister (??) og det som verre er.

Fordi den enkeltes valg har samfunnsmessige konsekvenser. Befolkningseksplosjonen er et av de største problemene i verden nå, om ikke DET største, og dette vil bare forverre seg fremover. Kamp om tilgang til vannressurser, hungersnød, drastisk reduksjon av artsmangfoldet blant planter og dyr, krig osv. følger alle av at det er for mange mennesker i forhold til ressursene.

Enhver bør stille seg noen alvorlige spørsmål knyttet til dette før de evt. velger å få barn - i det minste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har sett filmen

Idiocracy

:skratte:

Haha, ja. Den er morsom, men skremmende. Og introen minner dessverre altfor mye om hvordan virkeligheten rundt meg er :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er slittsomt å ha barn.Jeg forstår veldig godt hvorfor noen velger bort barn.

Jeg skal ikke ha barn jeg heller.

Nei takk til våkennetter,dårligere økonomi, stress,mindre fritid og selvoppofrelse i maaaaange år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...