Gå til innhold

Å velge bort barn

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Anbefaler dere å ta en titt inne på graviditet og småbarn.

Der holder jo de som faktisk har fått barn på å myrde hverandre fordi de velger ulike rutiner til barna....

"Mater du babyen din kl 18 og ikke kl 19? Jeg ammet prinsen min hvert minutt, du er en egoistisk mor!" :krangle:

Og jeg overdriver dessverre ikke.

Rart noen i denne verden kan overleve ved å ta egne valg uten å gjøre det naboen mener er riktig....

Tør ikke! Engang var jeg en snartur innom bryllupsforumet. Jeg snudde kjapt i døra for å si det slik. De er sprø som en kjeks disse fruentimmerne der inne. Hvem vet hvordan de blir når graviditetshormoner herjer de oppblåste kroppene deres.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå skal du ikke ta alt jeg sier altfor bokstavelig. Dette er et godt innlegg som jeg stiller meg bak. Men jeg står samtidig fast ved at mange mennesker yngler helt bevisstløst og skjenker ikke overbefolkningsproblemet en tanke bare fordi de har en eller annen drift i seg til å formere seg - akkurat som andre dyr. Det er ille når mennesker tross alt har et valg.

Skjønner hva du mener. Men det at de ikke tenker på befolkningstallet verden over når de velger å få barn, er ikke ensbetydende med at de yngler bevisstløst. Da jeg avgjorde at jeg ville ha barn, var det fordi jeg ønsket barn. At jeg valgte å formere meg selv, er rett og slett fordi jeg ikke ønsker å ta meg av andres barn som mine. Derfor har jeg heller ikke inngått forhold med menn som har barn fra før.

Det er altså ikke rett for meg å adoptere, og da hadde det heller ikke vært rettferdig overfor barnet/barna, siden jeg ikke kunne vært mor for dem på den måte som behøves. Akkurat som du ikke er typen til å få barn. Og begge deler burde være like legitimt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om folk synes de har rett til å mene og å mase når det gjelder det å få barn. Det er liksom så selvfølgelig! Min mann og jeg brukte mange år på å bestemme oss for om vi i det heletatt ville ha barn, og folk maste og mente i hytt og pine.

Tydeligvis vanskelig for folk å forstå at man kan ha fullverdige liv uten at man har barn.

Drit i dem! Dette er fullt og helt deres valg!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener. Men det at de ikke tenker på befolkningstallet verden over når de velger å få barn, er ikke ensbetydende med at de yngler bevisstløst. Da jeg avgjorde at jeg ville ha barn, var det fordi jeg ønsket barn. At jeg valgte å formere meg selv, er rett og slett fordi jeg ikke ønsker å ta meg av andres barn som mine. Derfor har jeg heller ikke inngått forhold med menn som har barn fra før.

Det er altså ikke rett for meg å adoptere, og da hadde det heller ikke vært rettferdig overfor barnet/barna, siden jeg ikke kunne vært mor for dem på den måte som behøves. Akkurat som du ikke er typen til å få barn. Og begge deler burde være like legitimt.

Vel, selv om uttrykket "å yngle bevisstløst" naturligvis er spisset så synes jeg det dekker en god del. Får man tre barn eller mer så er det klart at disse og etterkommerne deres vil legge beslag på mange ressurser i fremtiden. Da synes jeg foreldrene ikke akkurat har gjort seg så mange refleksjoner over konsekvensene av handlingene deres med tanke på overbefolkning, eller så har de i alle fall ikke handlet i tråd med disse refleksjonene: altså formerer de seg "bevisstløst" i noen grad.

Det er mange som får barn bare fordi det er "forventet av dem", fordi alle andre gjør det, fordi det er sånn man gjør det i slekta vår, fordi besteforeldre maser om det. Jeg synes ikke dette er særlig bevisste valg.

Men du har rett i at andre kan ha temmelig bevisste refleksjoner omkring dette og som gjorde at de valgte å få barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, selv om uttrykket "å yngle bevisstløst" naturligvis er spisset så synes jeg det dekker en god del. Får man tre barn eller mer så er det klart at disse og etterkommerne deres vil legge beslag på mange ressurser i fremtiden. Da synes jeg foreldrene ikke akkurat har gjort seg så mange refleksjoner over konsekvensene av handlingene deres med tanke på overbefolkning, eller så har de i alle fall ikke handlet i tråd med disse refleksjonene: altså formerer de seg "bevisstløst" i noen grad.

Det er mange som får barn bare fordi det er "forventet av dem", fordi alle andre gjør det, fordi det er sånn man gjør det i slekta vår, fordi besteforeldre maser om det. Jeg synes ikke dette er særlig bevisste valg.

Men du har rett i at andre kan ha temmelig bevisste refleksjoner omkring dette og som gjorde at de valgte å få barn.

Jeg vil nok ende med tre eller fire, alt etter hva samboer føler for. På den annen side, så får jeg trøster meg med at det hadde blitt flere barn om mine barns fedre skulle fått sine barn med hvert sitt kvinnemenneske. For da hadde de gjerne endt opp med et par barn hver. =P Som det er nå, har den ene "lagt beslag" på mine. Han er psykologisk pappa, etter eget valg, og har ikke noe ønske om å få flere. Han har de barna han vil ha. Og da ville det jo blitt noe flere barn, enn mine (garantert 3) muligens 4 barn. =P

Så egentlig burde du jo bøye deg i respekt for min noe utspekulerte måte å begrense verdensbefolkningen på. :jepp:

For det var jo absolutt derfor jeg tok de valgene jeg gjorde. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hugo Ugle

Helt enig! Folk med hemmende allergier burde til eksempel ikke lage barn av egne gener. Stakkars unger som ikke kan drive idrett utendørs i pollensesongen, eller må nilese ingredienslistene på alle matvarer, og/eller må bære ansvaret for at en hel barnehage/skoleklasse nektes å spise f.eks. egg/peanøtter/fisk/sitrus/.. :kokk: ./gulrøtter/epler fordi de er hyperallergiske.

Skulle tro at alle som har f.eks. pollenallergi innen de når verpealder burde ha fått med seg hva gener og kryssallergier er, og derfor latt være å videreføre disse genene, men neida! Det er visst helt greit å påføre uskyldig barn genetiske sykdommer i den stadige streben etter å oppnå lykke på egne vegne :gravid:

Jaha?, ja dette var jo saklig (les sykelig). Så om man har en form for allergi bør man avstå fra å få unger ja. Kanskje like godt å la være om man ikke ser ut som Brad Pitt eller Angelina Jolie heller da, om utskillelsen skal fullbyrdes helt og komplett. Så kanskje vi ender opp med et knippe supervakre, rene og allergifri individer som til slutt skal redde kloden. Sikkert flott for dere new-agere som oppskatter slik utrenskning, men jeg er redd dere kommer til kort, da verden trenger noe vi kaller mangfold om vi skal overleve, allergi eller ikke...

Slått deg at vi i fremtiden helt sikkert har en legestand som har utviklet seg til å kurere alle former for allergi? Kankje til og med et av mine (eller i hvertfall helt sikkert noens) barn har vært med på å utvikle dette? Slik at dere egoer når dere blir gamle og skrantne kan få den hjelpen og medisineringen dere trenger for å oppleve enda noen sjøldiggende år før endestasjonen, hva?

Uff neeei... blir fært å måtte nedverdige seg til å motta hjelp av noen jævla "rotters" avkom, ikke sant?

Fortsett gjerne denne diskusjonen, med Flanør i front, jeg gir en god faen i å ha noe med sånne drittsekker i det virkelige liv, så hvorfor i all verden skulle jeg gidde å sitte her å bruke kvalitetstid på det??!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FORDI DU VET IKKE HVA DU GÅR GLIPP AV!!! AAAAAAAAA! Livet er verdiløst uten barn, såpass burde du vite.

Vanligvis kan man prøve ting i livet, finne ut at det ikke funker, og dermed kutte det ut. Ikke like lett å angre på barn. Å få barn er en enveistur, har man fått dem, kan man ikke ombestemme seg. Dermed er man rett og slett rasjonell om man velger bort barn, hvis man ikke er 100% sikker på at man vil ta på seg det ansvaret resten av livet.

Jeg og mannen har sluttet å forsvare oss. "Vi ønsker ikke barn, ferdig med den saken." så bytter man emne.

Godt! :) Sett dem litt på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok ende med tre eller fire, alt etter hva samboer føler for. På den annen side, så får jeg trøster meg med at det hadde blitt flere barn om mine barns fedre skulle fått sine barn med hvert sitt kvinnemenneske. For da hadde de gjerne endt opp med et par barn hver. =P Som det er nå, har den ene "lagt beslag" på mine. Han er psykologisk pappa, etter eget valg, og har ikke noe ønske om å få flere. Han har de barna han vil ha. Og da ville det jo blitt noe flere barn, enn mine (garantert 3) muligens 4 barn. =P

Så egentlig burde du jo bøye deg i respekt for min noe utspekulerte måte å begrense verdensbefolkningen på. :jepp:

For det var jo absolutt derfor jeg tok de valgene jeg gjorde. :fnise:

Tenkte nok det bor en Malthus i deg ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte nok det bor en Malthus i deg ja :fnise:

Dra den ikke såååå langt, takk. Finnes ikke religiøs, jeg. *snøft* :jolie:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I realiteten er ikke dette egne valg, det er andres valg. Man lar andre diktere hvordan man vil leve. Det er ikke noen oppskrift på ett godt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha?, ja dette var jo saklig (les sykelig). Så om man har en form for allergi bør man avstå fra å få unger ja. Kanskje like godt å la være om man ikke ser ut som Brad Pitt eller Angelina Jolie heller da, om utskillelsen skal fullbyrdes helt og komplett. Så kanskje vi ender opp med et knippe supervakre, rene og allergifri individer som til slutt skal redde kloden. Sikkert flott for dere new-agere som oppskatter slik utrenskning, men jeg er redd dere kommer til kort, da verden trenger noe vi kaller mangfold om vi skal overleve, allergi eller ikke...

Slått deg at vi i fremtiden helt sikkert har en legestand som har utviklet seg til å kurere alle former for allergi? Kankje til og med et av mine (eller i hvertfall helt sikkert noens) barn har vært med på å utvikle dette? Slik at dere egoer når dere blir gamle og skrantne kan få den hjelpen og medisineringen dere trenger for å oppleve enda noen sjøldiggende år før endestasjonen, hva?

Uff neeei... blir fært å måtte nedverdige seg til å motta hjelp av noen jævla "rotters" avkom, ikke sant?

Fortsett gjerne denne diskusjonen, med Flanør i front, jeg gir en god faen i å ha noe med sånne drittsekker i det virkelige liv, så hvorfor i all verden skulle jeg gidde å sitte her å bruke kvalitetstid på det??!

Helt enig. Du får heller rulle i bingen du, langt bedre tidsbruk enn å krangle med oss. Disse nettdebattene lider jo en stille død og forsvinner i det tomme elektroniske intet, mens i bingen har du en alle tiders sjanse til å sette brennmerket ditt på verden - ved å spre genene dine som et influensavirus.

Visste ikke at Smiths Venner brukte nettet jeg da, langt mindre hang på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er egostisk å få seg en katt eller hund fra Dyrebeskyttelsen, dyr som har gått for lut og kaldt vann tidligere. Synes du?

Kunne vurdert å fått et adoptivbarn da. Men mitt eget? Ikke sjans.

Adopsjon når du er i stand til å få egne biologiske barn er egoistisk når du bor i Norge.

Her i landet er etterspørselen etter adoptivbarn større enn tilbudet, og adopsjonskøene er lange som mange vonde år (bokstavelig talt).

Idealistisk sett så kunne jeg også tenke meg å adoptere i stedet for å produsere egne barn. Når jeg var yngre og visste mindre så tenkte jeg at jeg aldri skulle få egne barn så lenge det fantes foreldreløse barn, men så svart/hvitt er det ikke.

Hvis du, Flanør, skal adoptere barn, så stiller du deg i kø sammen med en gjeng med mennesker som har prøvd og prøvd og som ikke er i stand til å få egne barn. De har vært gjennom mange prøvelser og hatt det vondt, og nå venter de i mange, mange år for å få sitt etterlengtede adoptivbarn.

Og så skal DU, som ikke har giddet å prøve å lage egne barn engang, komme foran noen av disse i køen? Nei, dét er egoistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadda, her var det mye gromt å lese. Egoistisk er man visst enten man vil ha barn eller ikke (helgardering).

Sjøl er jeg imidlertid ikke i tvil, karrièremennesker som setter seg selv og sine såkalte interesser foran å sørge for at vi også i fremtiden er befolket i dette landet kan bare brenne et visst sted. DET er egoistisk, ikke å være såpass medmenneske at man tar utfordringen å oppdra nye gode borgere.

Særlig.. Vis meg mennesker som får barn, fordi de først og fremst tenker på samfunnets ve og vel. De er svært få!

Først og fremt tar man hensyn til hva man selv vil, egentlig er det helt uansvarlig å ikke gjøre det. Er det å få barn jeg står 100% inne for, vil jeg klare å gi dem en god oppvekst, oppdragelse mm? Det er ditt ansvar å få, og oppdra barn, uansett hvor mye støtteordninger som fins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adopsjon når du er i stand til å få egne biologiske barn er egoistisk når du bor i Norge.

Her i landet er etterspørselen etter adoptivbarn større enn tilbudet, og adopsjonskøene er lange som mange vonde år (bokstavelig talt).

Idealistisk sett så kunne jeg også tenke meg å adoptere i stedet for å produsere egne barn. Når jeg var yngre og visste mindre så tenkte jeg at jeg aldri skulle få egne barn så lenge det fantes foreldreløse barn, men så svart/hvitt er det ikke.

Hvis du, Flanør, skal adoptere barn, så stiller du deg i kø sammen med en gjeng med mennesker som har prøvd og prøvd og som ikke er i stand til å få egne barn. De har vært gjennom mange prøvelser og hatt det vondt, og nå venter de i mange, mange år for å få sitt etterlengtede adoptivbarn.

Og så skal DU, som ikke har giddet å prøve å lage egne barn engang, komme foran noen av disse i køen? Nei, dét er egoistisk.

Nei, her tar du nok feil, for egoistisk er det ikke. Det jeg og disse som står i kø (hypotetisk sett) deler er at vi ønsker et adoptivbarn (jeg sier hypotetisk fordi jeg neppe ønsker meg et, dette er bare for eksempelets skyld). Derfor har vi alle like stor rett til å stille oss i denne køen.

Jeg har all respekt for de som ønsker seg egne barn, men som ikke kan få det. Har selvsagt forståelse for at dette kan være vondt. Men når du vil jage meg ut av den køen så sier du implisitt at jeg ikke har rett til å få adoptivbarn bare fordi jeg ikke ønsker meg egne barn. Men nå er det sånn at det er helt legitimt å ikke ønske seg egne barn, men samtidig ønske seg adoptivbarn. Hovedsaken er vel uansett barnets interesser, ikke adoptivforeldrene, dvs. at barna får det trygt og godt. Og det er neppe slik at de er bedre omsorgspersoner enn meg bare fordi de ikke kan få egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at også Vesten har et overbefolkningsproblem? Om du er blant alle disse rottene som ukritisk slummer til genpoolen med det forpestede arveanlegget ditt og som driter i overbefolkningsproblemet så er det du som skal ha den moralske pekefingeren rettet mot deg.

Egenlig, nei. Vesten har ikke ett overbefolkningsproblem (hvor har du les det?). I den vestlige verden er reproduksjonsraten på under 2,1, fordi man ikke lengre trenger barn for å trygge fremtiden sin. Så overbefolkningsproblemer er ett uegnet argument for å velge bort barn/få mindre barn.

Hvem bruker egentlig befolkningsproblematikk og samfunnsansvar, som ett hovedargumentet i om man får barn eller ikke? Å få barn er ett personlig valg, og slik må det nesten være.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk utført min plikt og lagd nye borgere, og i tillegg er jeg bioteknolog, så om noen skulle klare å utvikle en "kur mot allergi", så er det vel meg eller noen av mine mange kolleger før ungene dine.

Er det egoistisk av meg å uttale at folk som har kjente arvelige sykdommer bør avstå fra å med vilje påføre sine avkom de samme plagene?! Det har jo ingenting med meg å gjøre, så jeg ser ikke helt hva som er egoistisk med det?

De som hyler opp om at det skal være en menneskerett å få lage egne barn, samme hvor sykdomsbefengte gener de har planlagt å lage dem, det er ofte de samme som er sterke motstandere mot enhver bruk av genteknologi, fordi de av en eller annen grunn har fått for seg at det er uetisk (magisk ord det der).

Er det ikke sykt egoistisk å påføre et barn både pollen- og potensielt dødelig matvareallergi (begge deler er uhelbredelig), bare fordi du er verpesjuk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Syns det er utrolig irriterende at det liksom SKAL være slik at ALLE skal få barn, og om noen ikke får barn så MÅ man mase på dem til de ombestemmer seg, for DE vil at vi skal ha barn så det er grunn nok til å få det. (satt bittelitt på spissen)

Forslag: Si til dem at, ok, vi kan få barn, om dere adopterer dem, og tar dere av dem resten av livet? :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedsaken er vel uansett barnets interesser, ikke adoptivforeldrene, dvs. at barna får det trygt og godt. Og det er neppe slik at de er bedre omsorgspersoner enn meg bare fordi de ikke kan få egne barn.

Du trenger ikke å tenke på disse barna, fordi det er nok andre adoptivforeldre som står klare til å ta seg av dem.

Jeg tror heller ikke du er en bedre omsorgsperson enn de andre som står i kø, så egoistisk i denne sammenheng er ikke å få et adoptivbarn, men å "ta" adoptivbarnet fra noen som ønsker det mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det SKAL ikke være slik at ALLE skal få barn, men her på KG har det enten gått sport i å IKKE vil ha barn da omtrent alle som skriver innlegg her er imot, eller så er det direkte skremmende lesning om antallet virkelig er representabelt blant befolkningen.

Den kan du nok legge fra deg med det samme. KG er like representativt som innringere til det sagnomsuste programmet Holmgang.:Hehe:

Men folk har forskjellige meninger her inne, både for og imot det aller meste. Har du inntrykk av at alle som skriver her, er for å velge bort barn, har du nok veldig selektiv hukommelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å tenke på disse barna, fordi det er nok andre adoptivforeldre som står klare til å ta seg av dem.

Jeg tror heller ikke du er en bedre omsorgsperson enn de andre som står i kø, så egoistisk i denne sammenheng er ikke å få et adoptivbarn, men å "ta" adoptivbarnet fra noen som ønsker det mer.

Høh! (Jeg er ikke den du svarer til, men klarer ikke dy meg)

Kan man ikke ønske et adoptivbarn like sterkt selv om man ikke vil lage barn av egne gener?!

Jeg tror at de som kun ønsker seg et adoptivbarn, og ikke er interesserte i å reprodusere seg selv, kan være langt bedre egnet som adoptivforeldre. De som er ufrivillig barnløse ønsker jo ofte bare å døyve skuffelsen etter å ikke ha klart å lage egne barn. Ikke nødvendigvis et godt utgangspunkt for et adoptivbarn som får ansvaret for å fylle tomheten deres..

Hvem var det du syntes var egoistiske sa du? Er det de som går rett til adoptivkøen uten se nærmere på sin egen navle, eller de som forsøker alt, inkludert assistert befruktning for å få til å lage sine egne barn først?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...