Gå til innhold

Uventet besøk 4 om natten.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange teite kommentarer her. Aldersnivået er sånn ~20 med bimbo-hjerneceller? Geeez...

Du mener kommentaren din er noe bedre? Kanskje fortelle hva du ville gjort enn å slenge dritt :skratte:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må jeg fraråde deg på det sterkeste å gjøre. Du kan da ikke slippe inn ukjente på overnatting til deg midt på natta! Er du helt blåst???

Med venner på besøk, ja. Er et par venner jeg har som trolig hadde vært for nervøse til at jeg hadde tatt lett på å la andre overnatte, men det er folk jeg har lite kontakt med i utgangspunktet.

Jeg har i løpet av de siste årene tatt opp et tresifret antall haikere, hatt nærmere 50 couchsurfere ol på overnatting (mange med mindre enn 30 minutters forvarsel) de siste to årene, og delt vandrehytte på fjellet med folk jeg ikke aner hvem er.

Eneste ekle situasjonen jeg har opplevd? En tulling som fulgte etter meg fra bussen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med venner på besøk, ja. Er et par venner jeg har som trolig hadde vært for nervøse til at jeg hadde tatt lett på å la andre overnatte, men det er folk jeg har lite kontakt med i utgangspunktet.

Jeg har i løpet av de siste årene tatt opp et tresifret antall haikere, hatt nærmere 50 couchsurfere ol på overnatting (mange med mindre enn 30 minutters forvarsel) de siste to årene, og delt vandrehytte på fjellet med folk jeg ikke aner hvem er.

Eneste ekle situasjonen jeg har opplevd? En tulling som fulgte etter meg fra bussen.

Jaja, værsågod. Utrolig at folk kan være så naive. Ikke bare slippe ukjente inn i blokka om natta, men neida, vi slipper dem inn i leiligheten, kler av oss og så og legger oss, vi! Jadda...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, værsågod. Utrolig at folk kan være så naive. Ikke bare slippe ukjente inn i blokka om natta, men neida, vi slipper dem inn i leiligheten, kler av oss og så og legger oss, vi! Jadda...

Naiv?

Les hva jeg sier. Jeg sover skjelden eller aldri alene i leiligheten. Jeg har nesten alltid en eller flere venner over, flere av de fra samme selvforsvasrsklubb som jeg går i. Hvor stor er sjansen for at noen prøver seg på noe når det er en gruppe mennesker i samme leilighet? Svært, svært lav.

De fleste voldtekter ol skjer faktisk fra bekjente etter nashspiel, pga at folk da slapper mer av, og har vanskeligere for å sette grenser for kjente. Alkohol hjelper heller ikke.

Tyveri? Alt jeg er redd for er innelåst, i mitt eget soverom. Som forøvrig også har låst. Om noen stjeler mikoeovnen min eller TV apparatet så er ikke det en krise. Om de tar vaskemaskinen er det verre, men jeg kan ikke fatte hvordan noen kan stappe den i baklommen.

Det er en grense mellom å være forsiktig, og ikke stole på egen dømmekraft.

Jeg tar en risiko, men målt opp mot de som går på byen og tar med seg ONS hjem er den minimal.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naiv?

Les hva jeg sier. Jeg sover skjelden eller aldri alene i leiligheten. Jeg har nesten alltid en eller flere venner over, flere av de fra samme selvforsvasrsklubb som jeg går i. Hvor stor er sjansen for at noen prøver seg på noe når det er en gruppe mennesker i samme leilighet? Svært, svært lav.

De fleste voldtekter ol skjer faktisk fra bekjente etter nashspiel, pga at folk da slapper mer av, og har vanskeligere for å sette grenser for kjente. Alkohol hjelper heller ikke.

Tyveri? Alt jeg er redd for er innelåst, i mitt eget soverom. Som forøvrig også har låst. Om noen stjeler mikoeovnen min eller TV apparatet så er ikke det en krise. Om de tar vaskemaskinen er det verre, men jeg kan ikke fatte hvordan noen kan stappe den i baklommen.

Det er en grense mellom å være forsiktig, og ikke stole på egen dømmekraft.

Jeg tar en risiko, men målt opp mot de som går på byen og tar med seg ONS hjem er den minimal.

Ja, nå kom det overraskende nok tilleggsopplysninger om både selvforsvarskurs og innlåste verdisaker! :fnise:

Ville du oppfordret alle til å slippe ukjente som ringer på kl fire om natta inn på overnatting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nå kom det overraskende nok tilleggsopplysninger om både selvforsvarskurs og innlåste verdisaker! :fnise:

Ville du oppfordret alle til å slippe ukjente som ringer på kl fire om natta inn på overnatting?

Heh, burde nok ha nevnt det i første post, men å låse inn ting kommer inn under sunn fornuft og gammel vane fra min side, så jeg tenkte ikke på det. (Selvforsvarskurs ser jeg ikke som svært relevant, men det er nå det jeg går på, og ikke korps :P )

Tja, ikke alle. Er det en enslig person, et rotehode som lar passet ligge åpent fremme, eller barn i huset så hadde jeg neppe oppfordret til det med mindre de var klar over at de måtte ta endel grep for å sikre seg selv. Men en venneflokk med lite eller ingenting av verdi stående fremme? Om de er klar over at det kan være en risiko, så ja. Om de har mulighet til det, så hadde jeg oppfordret til det. En annen dag kan det være de selv, eller noen de er glade i som trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heh, burde nok ha nevnt det i første post, men å låse inn ting kommer inn under sunn fornuft og gammel vane fra min side, så jeg tenkte ikke på det. (Selvforsvarskurs ser jeg ikke som svært relevant, men det er nå det jeg går på, og ikke korps :P )

Tja, ikke alle. Er det en enslig person, et rotehode som lar passet ligge åpent fremme, eller barn i huset så hadde jeg neppe oppfordret til det med mindre de var klar over at de måtte ta endel grep for å sikre seg selv. Men en venneflokk med lite eller ingenting av verdi stående fremme? Om de er klar over at det kan være en risiko, så ja. Om de har mulighet til det, så hadde jeg oppfordret til det. En annen dag kan det være de selv, eller noen de er glade i som trenger hjelp.

Jeg gir meg ende over av enkelte her inne altså.

Scenario: Det ringer på døra kl fire natt til onsdag - du ligger og sover. Det ringer og ringer, du står opp i ørska og svarer, du hører et ukjent menneske si at han/hun bor i blokka og vil inn, du svarer "Ja, værsågod, kom inn, du kan komme inn i leilgheten min også, du, bare stig på!". Mener du virkelig at du synes det høres ut som en smart ting å gjøre???

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir meg ende over av enkelte her inne altså.

Scenario: Det ringer på døra kl fire natt til onsdag - du ligger og sover. Det ringer og ringer, du står opp i ørska og svarer, du hører et ukjent menneske si at han/hun bor i blokka og vil inn, du svarer "Ja, værsågod, kom inn, du kan komme inn i leilgheten min også, du, bare stig på!". Mener du virkelig at du synes det høres ut som en smart ting å gjøre???

Jeg sier at det er det jeg hadde gjordt ja, så sant jeg ikke var alene hjemme for en gangs skyls. Og ja, jeg har gjordt lignende ting. Det er ikke så mange månedene siden jeg fikk en telefon kl 03 fra en fortvilet backpacker som hadde søkt meg opp på CS etter h'n hadde mistet vesken med pass, penger, og stort sett alt h'n reiste med.

Men at jeg tenker anderledes pga at jeg er vant med dette? Sikkert. Men jeg har aldri opplevd noen ubehageligheter utover folk som ikke rydder opp etter å ha spist, vasker mengder med klær, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier at det er det jeg hadde gjordt ja, så sant jeg ikke var alene hjemme for en gangs skyls. Og ja, jeg har gjordt lignende ting. Det er ikke så mange månedene siden jeg fikk en telefon kl 03 fra en fortvilet backpacker som hadde søkt meg opp på CS etter h'n hadde mistet vesken med pass, penger, og stort sett alt h'n reiste med.

Men at jeg tenker anderledes pga at jeg er vant med dette? Sikkert. Men jeg har aldri opplevd noen ubehageligheter utover folk som ikke rydder opp etter å ha spist, vasker mengder med klær, osv.

Her snakker vi om folk som ringer på til ukjente midt på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her snakker vi om folk som ringer på til ukjente midt på natta.

Mot folk som ringer på telefonen til ukjente midt på natta?

Forskjellen er forsvinnende liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mot folk som ringer på telefonen til ukjente midt på natta?

Forskjellen er forsvinnende liten.

OK, da sier vi det sånn. Ringer ukjente på døra di, slipp dem inn i leiligheten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, da sier vi det sånn. Ringer ukjente på døra di, slipp dem inn i leiligheten din.

Hele diskusjonen handler om å slippe noen inn i en trappeoppgang ikke en leilighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du gjorde helt rett TS!

Jeg bor selv i et sameie, og vi har et tilbakevendende problem med narkomane som vil inn, som slår seg ned i gangene, og som rundstjeler bodene våre. Vi har hatt folk på hoveddøren midt på svarte natten som har laget et sabla bråk for å bli sluppet inn. Personene påstod at de var i slekt med en som bodde her. Det viste seg rett etter at slett ikke stemte. Da vi kom tilbake fra reise i forrige uke oppdaget vi at noen av disse menneskene hadde brutt seg inn i den aktuelle leiligheten, og at det hadde stått åpent der i nesten en uke.

Vi har og opplevd å få rusete personer på vår egen dør midt på svarte natten, hatt såre strev med å få de ut av sameiet, og opplevd at de så forsøkte å rive ned hoveddøren fordi vi låste bak dem. Vi har flere ganger blitt vekket av folk som ikke har noen verdens ting i blokken vår å gjøre, og jeg er vanvittig lei de som driver og slipper den slags folk inn midt på svarte natten.

Jeg er helt enig med deg TS. Jeg hadde ikke sluppet inn noen som helst som ikke hadde hatt nøkkel til hoveddøren. Det har vi og selv sagt til folk som har stått på hoveddøren sent på natten og påstått at de har hatt noe i blokken å gjøre. Da har det stort sett kommet for en dag at de slett ikke bor der, men skulle til noen andre i blokken, som igjen ikke har villet slippe de inn, eller vært hjemme.

å stå og ringe på i 10 min betyr etter min erfaring, at det er en person det ikke skal lukkes opp for. og som noen andre her alt har sagt, så hadde det vært logisk at hun hadde ringt på til en av sine nærmeste naboer. De ville jo ha gjenkjent henne, og sannsynligheten for å bli sluppet inn hadde jo vært større hos en av de.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele diskusjonen handler om å slippe noen inn i en trappeoppgang ikke en leilighet!

Ja, den jeg diskuterer med ei som sier at hun synes man ikke bare skule slippe dem inn i oppgangen ,men også inn i leilighete, noe jeg påpeker er en veldig dum ting å råde folk til å gjøre. Jeg hadde ikke sluppet noen inn i oppgangen engang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tusen takk for din tillatelse til å fortsette å leve mitt liv som før :ler:

(Jeg skal heller ikke legg meg opp i om du tar med deg fremmede fra byen, eller sovner på et nach ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel ikke noe tryggere om det er en dame som snakker (ringer på). Hun kan jo være i ledetog med 5 mannlige innbruddstyver som står rett bak henne uten å si et ord.

(Bare for å sette det på spissen)

Jeg ville ikke sluppet inn noen jeg ikke var hundre prosent sikker på var den de utga seg for å være. Det kan jeg ikke være med mindre det er noen jeg kjenner. Ergo er jeg enig med TS sitt valg i denne saken.

Har du snakket med naboen ennå, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for din tillatelse til å fortsette å leve mitt liv som før :ler:

(Jeg skal heller ikke legg meg opp i om du tar med deg fremmede fra byen, eller sovner på et nach ;) )

Veldig godt poeng. Er det noe bedre å ha med en ons hjem(som sikkert en del på kg har hatt) evt å bli med en ons hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne jeg aldri tenke meg å gjøre. Jeg er ikke dum, heller. På samme måte som jeg ikke slipper inn fremmede. Hvis alle kunne ta ansvar ville det vært mye mindre kriminaltet her i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...