Gå til innhold

Er legen strenge på sovepiller?

Hipster

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er riktig plass å spørre.. men uansett, er legene strenge på å gi ut sovepiller?

døgnrytmen min er helt fucka, sover kun noen timer, og er ikke opplagt til skolen i det hele tatt.

ender opp med å ikke dra, så har veldig mye fravær, sliter også med depresjoner som gjør at jeg ikke

får sovet. grunn nok til å få sovepiller? kanskje noen av dere har erfaring, og kan litt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror dette varier veldig fra lege til lege. Jeg mener at en god lege ville gitt deg noen tips først, om rutiner osv.

Legen jeg hadde før skrev ut sovepiller til meg med en gang. Var hos han for noe annet, men nevnte sånn på slutten av timen at jeg hadde problemer med å sovne. Han skrev ut resept med en gang uten så mye som et spørsmål.

Skal nevnes at dette var svært svake sovepiller da. Mer tretthetspiller, enn innsovningspiller om jeg kan si det slik.

Men jeg har skiftet lege nå, for fikk litt inntrykk av at denne legen ikke brydde seg helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil generelt tro at leger er veldig tilbakeholdne med tabletter som er vanedannende. Men av og til skriver de ut feks Vallergan som egentlig er allergitabletter, men virker veldig søvndyssende (før du bli vant til de). De fungerer vel de første dagene, men du blir jo helt ødelagt og groggy på dagtid.

Du må heller få hjelp mot depresjonen, ta en tur til legen og fortell hvordan du har det. Det er de som gjør deg fucka. Kommer du deg opp på skolen og lar være å sove på dagtid så vil du til slutt komme inn i en noenlunde rytme. Tren deg ihjel og få masse frisk luft, det hjelper. Slå av pcn og lyden på mobilen klokken 23, slik at det ikke er med på å holde deg våken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skole? Med andre ord, du er ung?

I beste fall får du allergipiller, og SSRI. Sovepiller pleier de fleste leger være SVÆRT paranoid med å gi til yngre pga faren for videresalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du heller burde tenke på å få antideppressiva, for de beroliger og er gjerne søvndyssende. Håper du får hjelp til dine problemer, er ikke noe særlig å ha depresjon og søvnproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norske leger kaster jo nærmest resepter etter deg. De er ikke interessert i å ta tak i noe problem, men å sette deg på flest mulig piller og få deg fort som faen ut av kontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:)

leger er veldig stremge med å gi ut b-preparater, da disse er vanedannende.

du kan sannsynligvis få c-preparater uten problemer av legen din, men med div effekt. evt en allergipille der du benytter deg av bivirkningene. det er mange typer av disse, og jeg har prøvd dem alle. :sjenert:

jeg vil anbefale deg å snakke åpent med legen din, evt teste ut noe som heter bio-søvn fra helsekost.

selv bruker jeg stilnoct som er b-prep, men får dette såpass sjelden at det ikke utgjør noen fare. men jøje meg som jeg skulle ønske jeg hadde fri tilgang..og av den grunn er jeg glad for at jeg ikke har det.

jeg har prøvd alt..men jeg må faktisk si at å legge seg til jevn tid, kun sove/sex på soverommet, stå opp til lik tid etc funker best. suppler med noe beroligende, type bio-søvn, det er ikke skadelig for kroppen din.

men, jeg kan ikke få sagt dette nok: snakk ÅPENT med legen din. evt sjekk ut problemene dine på nettet, insomnia, depresjon etc, da vil du komme over mange forum som har mange fine tips og råd om det meste :klemmer:

lykke til :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaar :))

Har ikke tatt opp depresjonen min med legen, men med helsesøster på skolen min ( jeg er 18 år ) men det hjelper ikke i det hele tatt, hun snakker kun om fraværet mitt, som er pga depresjonen og søvnmangel, men det har tydligvis ikke så mye å si. Så har tenkt å bestille time til legen, og få snakket litt med henne om det. Vil egentlig ikke begynne på sovepiller, men er nermest desperat til å få en regelmessig søvnrytme, blir ikke trøtt og kan være våken i 1-3 dager uten søvn, kanskje 3-6 timer til sammen, ser ut som et narkovrak, men you get the point. Selv om jeg klarer å være våken så lenge, så er jeg utrolig trøtt og klarer ikke konsentrere meg i det hele tatt på skolen.

Men må man betale for sånne allergipiller-sak? I så fall, hvor mye?

har vel ikke verdens beste råd for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske leger kaster jo nærmest resepter etter deg. De er ikke interessert i å ta tak i noe problem, men å sette deg på flest mulig piller og få deg fort som faen ut av kontoret.

Denne påstanden var vel en smule drøy.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ikke hva du snakker om, og man kan ikke generalisere slik. Det findes ansvarlige leger, og det findes uansvarlige leger. Men det er ingen leger som vil sette pasienten på flest mulig piller. Faktisk forsøker man å bruke færrest mulige preparater, for lettere å kunde kontrollere virkninger og bivirkninger. Leger får ikke provisjon fra legemiddelindustrien for å skrive ud medikamenter. Det er en ulovlig praksis, og forekommer neppe.

De fleste ansvarlige leger vil være restriktive med å skrive ud sovemidler, nettopp på grund av misbrukspotensialet. Det er en tommelfingerregel at man alltid søker å finde en ikke-medikamentell løsning på søvnproblemer, og ofte dreier det seg helt enkelt om søvnhygiene. Dersom det ikke er mulig, forsøker man en periode med c-preparater. Hvis dette ikke avhjelper, prøver man lette hypnotika, og helt til slutt findes noen skikkelige "killere". Man bør ha et godt dokumentert behov for å få b-preparater, og slik forskrivning bør helst gjøres (og følges opp) av fastlege. På grund av tilvendingsfaren, bør man ikke bruke slike medikamenter mer end fire til fem dager ad gangen. Det gjelder for så vidt også for c-preparatene, da man kan miste effekt efter noen tids bruk, på grund av toleranseoppbygging.

Hvis den kliniske indikasjonen er riktig, og man ikke har noen historikk for rus- og medikamentmisbruk, er det ikke vanskelig å få slik medisin. Men behovet skal udredes nøye.

Og så findes der selvfølgelig leger som er for raske med forskrivning og oppfølging. Sovemidler burde i min verden egentlig kun skrives ud av fastlege.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet ikke hva du snakker om, og man kan ikke generalisere slik. Det findes ansvarlige leger, og det findes uansvarlige leger. Men det er ingen leger som vil sette pasienten på flest mulig piller. Faktisk forsøker man å bruke færrest mulige preparater, for lettere å kunde kontrollere virkninger og bivirkninger. Leger får ikke provisjon fra legemiddelindustrien for å skrive ud medikamenter. Det er en ulovlig praksis, og forekommer neppe.

De fleste ansvarlige leger vil være restriktive med å skrive ud sovemidler, nettopp på grund av misbrukspotensialet. Det er en tommelfingerregel at man alltid søker å finde en ikke-medikamentell løsning på søvnproblemer, og ofte dreier det seg helt enkelt om søvnhygiene. Dersom det ikke er mulig, forsøker man en periode med c-preparater. Hvis dette ikke avhjelper, prøver man lette hypnotika, og helt til slutt findes noen skikkelige "killere". Man bør ha et godt dokumentert behov for å få b-preparater, og slik forskrivning bør helst gjøres (og følges opp) av fastlege. På grund av tilvendingsfaren, bør man ikke bruke slike medikamenter mer end fire til fem dager ad gangen. Det gjelder for så vidt også for c-preparatene, da man kan miste effekt efter noen tids bruk, på grund av toleranseoppbygging.

Hvis den kliniske indikasjonen er riktig, og man ikke har noen historikk for rus- og medikamentmisbruk, er det ikke vanskelig å få slik medisin. Men behovet skal udredes nøye.

Og så findes der selvfølgelig leger som er for raske med forskrivning og oppfølging. Sovemidler burde i min verden egentlig kun skrives ud av fastlege.

dette stemmer meget godt med hva jeg har opplevd. min lege og jeg har prøvd utallige ting i mange år, det er ikke før nå 8 år etter første "krise-konsultasjon" at jeg fikk b-prep. og jeg får svært lite, og kunn viss menge pr 3 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med foreldrene dine<+ eller har du et søsken som kan hjelpe? husker ikke prisen..

Foreldrene mine bryr seg ikke nok til å gi meg penger, mamma trenger penger til å gå på byen,

pappa bruker heller penger på lillebroren min, lol. Og om jeg hadde spurt pappa om penger hadde

han sikkert heller kjefta på mamma fordi hun ikke gir meg penger siden det er liksom ansvaret hennes,

også hadde mamma blitt sur. Så er den saken ute av verden. Må nok betale selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men må man betale for sånne allergipiller-sak? I så fall, hvor mye?

har vel ikke verdens beste råd for å si det sånn.

25 vallergan koster idag 57,70,-

Det har du nok råd til. Men det er fryktelig viktig at du får tatt tak i depresjonen din. Et godt søvnmønster er ikke andet end en forutsetning for å få jobbet med det underliggende problemet. Vær ærlig og oppriktig overfor legen, så får du nok henvisning til adekvat hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Foreldrene mine bryr seg ikke nok til å gi meg penger, mamma trenger penger til å gå på byen,

pappa bruker heller penger på lillebroren min, lol. Og om jeg hadde spurt pappa om penger hadde

han sikkert heller kjefta på mamma fordi hun ikke gir meg penger siden det er liksom ansvaret hennes,

også hadde mamma blitt sur. Så er den saken ute av verden. Må nok betale selv.

vet du, da ville jeg ha ringt legen din og bedt henne ta kontakt med en av foreldrene dine og INSISTERT på at dette må betales av omsorgsgiver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er de. Og de bør brukes under korte perioder mens du har en annen type behandling.

Imovane er f.eks veldig vanedannende, men de funker til gjengjeld veldig bra. (Kan gi hangover og slike ting). Problemet er at dersom du tar det over lengre tid så blir du avhengig av dem for å sove.

Det skal nesten være krise før jeg får disse av legen, men alle leger er forskjellige.

Det finnes noe som heter Melatonin som kroppen din danner selv men som du kan få ekstra tiskudd av, de mener jeg ikke er på langt nær vanedannende. Les på google om melatonin.

Anbefaler deg å få hjelp med sovingen, Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du, da ville jeg ha ringt legen din og bedt henne ta kontakt med en av foreldrene dine og INSISTERT på at dette må betales av omsorgsgiver!

Tror ikke at hun kan insistere at de skal betale noe som helst siden jeg har fylt 18. Men om de koster 57,70 som nevnt over her, så skal jeg nok klare å betale de selv, pluss 180 som legetimen koster da ._.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke at hun kan insistere at de skal betale noe som helst siden jeg har fylt 18. Men om de koster 57,70 som nevnt over her, så skal jeg nok klare å betale de selv, pluss 180 som legetimen koster da ._.

åå, trodde du var 17 jeg..beklager. styrer mye rundt her inne på KG jeg :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...