Flanør Skrevet 21. september 2011 #61 Del Skrevet 21. september 2011 Hva slags donor kunne dere tenkt dere mtp Etnisitet: Nordisk Øyefarge:Blå, grønn eller brun Hårfarge: brunt eller blondt hår Høyde: over 180 Vekt: 70-100 kg Utdannelse/yrke: høyere utdannelse, helst hovedfag/master eller høyere Jeg kunne tenkt meg en donor som var mest mulig lik samboer eller meg, slik at barnet ser ut som vi er foreldrene. Ingen av oss har rødt hår eller rødt hår i slekten, men hadde vi fått et barn med rødt hår hadde ikke det vært så farlig. Er du PhD? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HunterLady Skrevet 21. september 2011 #62 Del Skrevet 21. september 2011 (endret) Du fikk bakoversveis for noe du er enig i?? Litt selvmotsigende der........... Jeg fikk bakoversveis fordi jeg synes det var moralskt uforsvarlig å ekskludere gener pga hårfarge. Ja, det var første reaksjonen. Men etter en del diskusjoner med min kjære, så begynte jeg å innse hvorfor de gjorde dette. Det var jo fordi de ikke tjente noe på de. Hva er vitsen om ingen vil ha de? Ja, det er litt hårreisende at så og si ingen ønsker rådhårede barn, men jeg er såpass lite hyklersk at jeg ikke lyver å sier at jeg ønsker det selv, for det gjør jeg jo ikke. MEN jeg hadde ikke hatt noe imot at barnet mitt får rødt hår, men jeg ville aldri valgt det foran mørkt eller lyst. Poenget her er jo at disse menneskene får velge mellom genetiske faktorer som øyenfarge, høyde, hårfarge osv (dette er for så vidt også noe som kan diskuteres som moralskt forkastelig eller ei), og da er ikke rødt hår øverst på preferanselista. Sånn er det bare. Er jo noe helt annet dersom man får rødhårede barn fra egne gener. Du ser poenget mitt vil jeg tro. Endret 21. september 2011 av HunterLady 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #63 Del Skrevet 21. september 2011 Er du PhD? Har en doktorgrad, ja. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #64 Del Skrevet 21. september 2011 Nå må du forstå at ved donorvalg har man fullt lov til å velge akkurat hva man vil. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #65 Del Skrevet 21. september 2011 HVA ER GALT MED BLÅ ØYNE!!!!?????? Det samme som at andre her inne ikke vil ha barn med rødt hår, jeg syns ikke det er fint:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lys Skrevet 21. september 2011 #66 Del Skrevet 21. september 2011 Saken er at selv heslige kvinner får seg kjæreste bare fordi de er kvinner. Slik er skjevheten i naturen. Selv heslige kvinner kan få seg et ligg, ja, det utsagnet kan jeg være enig i. Men når det gjelder å få seg kjæreste tror jeg begge kjønn er like kresen/ukresne. Kanskje damer endog er mindre kresne. Siden damer i hovedsak søker fast forhold, mens menn helst nøyer seg med bare en runde eller to i halmen. Jeg ser oftere mindre snasne menn leie hånd med en lekker kvinne, enn jeg ser en mindre pen dame med en skikkelig hunk. Jeg har selv rødt hår - men ingen av min foreldre har det. Det har noe med genetikk å gjøre og dominante gen visavis andre gen. Husker ikke helt "formelen"; Men det gjør i alle fall at man kan ha med seg gen i slekten som slår til dersom man parrer seg med den rette. Ja, "rødhårgenet" er recessivt. Dvs mange er bærer av det, men det kamufleres av et annet gen som gjør at vedkommede får annen hårfarge. Men dersom denne personen får barn med en annen som bærer rødhårgenet har disse 25% sjanse for å få barn med rødt hår sammen. To rødhårete som får barn sammen vil alltid få rødhårete barn. Og en rødhåret som får barn med en som ikke er rødhåret vil ha 0 eller 50% sjanse for å få et rødhåret barn, avhengig av om partner er bærer av rødhårgen eller ikke. (sånn roughly gjelder dette i hvertfall) Det er slett ikke uvanlig at rødhårete har foreldre som ikke har rødt hår selv, og ser man på familien ser man gjerne at det kan hoppe litt over i generasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flanør Skrevet 21. september 2011 #67 Del Skrevet 21. september 2011 Nå må du forstå at ved donorvalg har man fullt lov til å velge akkurat hva man vil. Ja, loven tillater kvinner med lav utdannelse eller ingen i det hele tatt å selektere donorer med PhD. Selv kvinner med IQ på <70 har iflg. loven rett til dette. Tragisk at kvinner har rett til å slumme til genpoolen på denne måten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silimilo Skrevet 21. september 2011 #68 Del Skrevet 21. september 2011 Om noen som er rødhåret vil donere sæd, kan han evt. bare farge håret mørkt og være glattbarbert.... Vil jo ikke synes, men kjipt for det paret som IKKE ønsker rødt hår får ett barn med veldig rødt hår. Dette er jeg sikker på att noen har gjort, eller gjør. ( vet att enkelte som studerer i Oslo leverer sperm en gang i uken for å spe på med penger.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flanør Skrevet 21. september 2011 #69 Del Skrevet 21. september 2011 Det samme som at andre her inne ikke vil ha barn med rødt hår, jeg syns ikke det er fint:) Uforståelig at noen ikke synes det er fint med blå øyne, men greit det er vel en preferanse som alle andre. Stygt med blå øyne. Utrolig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #70 Del Skrevet 21. september 2011 Om noen som er rødhåret vil donere sæd, kan han evt. bare farge håret mørkt og være glattbarbert.... Vil jo ikke synes, men kjipt for det paret som IKKE ønsker rødt hår får ett barn med veldig rødt hår. Dette er jeg sikker på att noen har gjort, eller gjør. ( vet att enkelte som studerer i Oslo leverer sperm en gang i uken for å spe på med penger.) Man får ikke betalt for å være spermdonor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #71 Del Skrevet 21. september 2011 Kan du velge donor som er samfunnsbevisst? Hvordan måler man det da? "Hvor ofte leser De avisen?", "Ser De Dagsrevyen daglig?", "Har De vært speider som ung?" Tja, man får jo vite yrke/studieretning, interesser og lese hva personen synes er viktig i livet sitt, grunnene til at man er donor, hilsen til eventuelle avkom... Donor A: jobber som modell, liker tennis og svømming, spiller piano, kan engelsk, er opptatt av klær, trening, sjekking og festing, beste barndomsminne er at han fikk ny, dyr racersykkel som 10-åring, han er sæddonor fordi han synes han er så heldig med utseende at han håper å kunne spre det utover hele verden, og hans hilsen til avkommet er at hvis de får et bra utseende, må de ikke være redde for å bruke det for å oppnå ting. De ansattes beskrivelse går stort sett i at han er blendende vakker og vet det, at han bruker det bevisst og har en selvtillit som innimellom virker påtrengende, men at han ellers er en høflig fyr som vet hva han vil her i verden. Donor B: studerer psykologi og jobber ved siden av på en skole for funksjonshemmede barn, spiller fotball og trener et fotballag for psykisk utviklingshemmede, spiller ingen instrumenter, kan engelsk, spansk og litt tysk og arabisk, er opptatt av politikk, velferd, religion, kultur, litteratur og hunder og han trener blindehunder på fritida, hans beste barndomsminne er at han pleide å hjelpe besteforeldrene i fjøset, han er sæddonor delvis for å finansiere studiene sine, delvis for å hjelpe barnløse med å oppfylle deres største drøm, hans hilsen til avkommet er at de er verdifulle og fantastiske mennesker uansett hvem de måtte være, og at han håper de får et godt og trygt liv hvor de får være seg selv og leve ut sine innerste drømmer. De ansattes inntrykk er at han er en åpen, ærlig og varmhjertet mann som brenner for det han tror på og som mener han kan gjøre en forskjell her i verden, og at han er en samtaleparner som er flink til og lytte og som ser ut til å oppriktig bry seg om den han snakker med, og som likevel byr på seg selv. Disse to personene har jeg funnet i en katalog over donorer. De er vel i og for seg ytterpunkter, men mener du virkelig at det er umulig å lese hvem som er mest samfunnsbevisst ut av slik informasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #72 Del Skrevet 21. september 2011 Uforståelig at noen ikke synes det er fint med blå øyne, men greit det er vel en preferanse som alle andre. Stygt med blå øyne. Utrolig! Sier ikke at det er stygt, bare at det er utrolig kjedelig og lite pent. Hvorfor skal det være anderledes enn andres voldsomme avsmak for rødt hår? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mooria Skrevet 21. september 2011 #73 Del Skrevet 21. september 2011 I denne tråden mente omtrent alle at rødt hår var SÅÅ nydelig og at de selvsagt ville hatt barn med rødt hår selv.. det var til og med en idiot som mente at det var en barnevernssak fordi denne moren håpet at barnet ikke ville få rødt hår.. Jeg synes det er stygt selv og er veldig glad for at mine unger ikke har rødt hår, bare så det er sagt.. men skjønner ikke helt hvorfor meningene plutselig er så forskjellige...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #74 Del Skrevet 21. september 2011 Om noen som er rødhåret vil donere sæd, kan han evt. bare farge håret mørkt og være glattbarbert.... Vil jo ikke synes, men kjipt for det paret som IKKE ønsker rødt hår får ett barn med veldig rødt hår. Dette er jeg sikker på att noen har gjort, eller gjør. ( vet att enkelte som studerer i Oslo leverer sperm en gang i uken for å spe på med penger.) Haha, synes jeg ser ansiktene deres når ungen kommer ut! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #75 Del Skrevet 21. september 2011 Man får ikke betalt for å være spermdonor Jo, det gjør man. Les linken igjen. Donorene tjener mellom 250 og 500 kroner pr. gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flanør Skrevet 21. september 2011 #76 Del Skrevet 21. september 2011 Selv heslige kvinner kan få seg et ligg, ja, det utsagnet kan jeg være enig i. Men når det gjelder å få seg kjæreste tror jeg begge kjønn er like kresen/ukresne. Kanskje damer endog er mindre kresne. Siden damer i hovedsak søker fast forhold, mens menn helst nøyer seg med bare en runde eller to i halmen. Jeg ser oftere mindre snasne menn leie hånd med en lekker kvinne, enn jeg ser en mindre pen dame med en skikkelig hunk. Ja, "rødhårgenet" er recessivt. Dvs mange er bærer av det, men det kamufleres av et annet gen som gjør at vedkommede får annen hårfarge. Men dersom denne personen får barn med en annen som bærer rødhårgenet har disse 25% sjanse for å få barn med rødt hår sammen. To rødhårete som får barn sammen vil alltid få rødhårete barn. Og en rødhåret som får barn med en som ikke er rødhåret vil ha 0 eller 50% sjanse for å få et rødhåret barn, avhengig av om partner er bærer av rødhårgen eller ikke. (sånn roughly gjelder dette i hvertfall) Det er slett ikke uvanlig at rødhårete har foreldre som ikke har rødt hår selv, og ser man på familien ser man gjerne at det kan hoppe litt over i generasjoner. Jeg har stikk motsatt erfaring. Blant de "ulike" parene ser jeg egentlig oftest gjennomsnittlige damer med temmelig kjekke menn. Disse damene sikter klart over sin egen liga, og har fått uttelling for dette. Poenget er at selv på forholdsmarkedet er etterspørselen etter kvinner (dvs. stabil tilgang på fitte) så stor at kvinner kan velge og vrake. Hvem kvinner er sammen med? De 40% kjekkeste og mest attraktive av mennene. Disse går på rundgang hos damene. Kvinner er tålmodige og kan vente lenge på at en av disse dukker opp. De er også de som oftest tar initiativet til brudd. Det gjør de fordi de vet at markedet jobber for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silimilo Skrevet 21. september 2011 #77 Del Skrevet 21. september 2011 Man får ikke betalt for å være spermdonor Jo, det var ihvertfall tilfelle når jeg studerte i oslo i 2010. Da fikk du betalt 350.- per levering. Regelen var att du kunne levere en gang i uken. ( hvordan dette er nå, aner jeg ikke, men synes det er rart att dette er forandret? Såfremt det ikke er alt for mye sperm på lager så det ikke er behov for spermdonorer...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flanør Skrevet 21. september 2011 #78 Del Skrevet 21. september 2011 Sier ikke at det er stygt, bare at det er utrolig kjedelig og lite pent. Hvorfor skal det være anderledes enn andres voldsomme avsmak for rødt hår? Nå sa jeg jo at det er en preferanse som andre, gjorde jeg ikke? Selv om jeg altså synes det er komplett uforståelig. Blå øyne er vanlig her ja, men den fineste øyefargen som fins helt klart. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #79 Del Skrevet 21. september 2011 Leste denne artikkelen der det står at kvinner ikke vil ha menn med rødt hår som donorer, hvorfor vil de ikke det. Liker ikke kvinner menn med rødt hår? http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10038688 Hva slags donor kunne dere tenkt dere mtp Etnisitet: Nordisk,latinsk,Afrikansk,asiatisk? Øyefarge:Blå,grønn,brun Hårfarge:Lys,brun,svart,rød Høyde: Vekt: Utdannelse/yrke: Her er et utvalg donorer, ingen med rødt hår: Liker ikke jenter gutter med rødt hår? http://www.europeanspermbank.com/spermdonor/sperm_donor.php Greit, Cryos i Danmark vil muligens ikke ha flere rødhårede donorer, men de aller fleste sædbanker har massevis av rødhårede menn på listene sine. Og å skulle "bevise" at det ikke finnes rødhårede donorer med å henvise til en liste donorer hvor det faktisk er FEM rødhårede menn, blir litt rart... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest uAnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #80 Del Skrevet 21. september 2011 Jo, det var ihvertfall tilfelle når jeg studerte i oslo i 2010. Da fikk du betalt 350.- per levering. Regelen var att du kunne levere en gang i uken. ( hvordan dette er nå, aner jeg ikke, men synes det er rart att dette er forandret? Såfremt det ikke er alt for mye sperm på lager så det ikke er behov for spermdonorer...) Det er manko på spermdonorer i norge fordi det ikke kan gjøres anonymt, når ungen er 18 så kan den få utlevert navnet til pappan sin, jeg tror det skremmer mange. Men uansett, den eneste betalingen man får er dekke av reiseutgifter opp til 700kr. Og man får ikke donere mere etter at spermen har blitt til 8 barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå