Gjest Coarvi Skrevet 21. september 2011 #41 Skrevet 21. september 2011 Jeg er klar over at det ikke er uvanlig og reise fra barna sine for å jobbe. Da skal de ha normal lønn i forhold til den jobben de gjør. De skal ha minstelønn, hvis ikke er det sosial dumping noe som faktisk er ulovlig. Problemet med mange filippinske au pairer er at flere norske familier misbruker en ordning som egentlig skal bidra til kulturutveksling og språkopplæring. Dette fordi norske familier ikke vil betale kostnaden en barnepike med alminnelige rettigheter medfører. Men hvis man følger reglene fra UDI (slik Jens her gjør) bryter man jo ingen lov. At noen familier bryter loven betyr ikke at man skal se ned på enhver familie som velger å ha en asiatisk au pair. Man må se på helheten, og ikke slå ned enkeltmennesker, slik som Jens. Hvorfor er det mer akseptert at rike, bortskjemte nordmenn stikker til USA for å lære noe om kultur og passe barn, enn at fattige kommer til Norge for å passe barn og hjelpe sin egen familie? Sistnevnte gjør det av overlevelsesinstinkt, førstnevnte gjør det av eventyrlyst. Hvorfor er det ene bedre enn det andre, når begge gir rom for å oppleve en kultur, og begge deler gir rom for å holde seg innen lovens rammer? Det bør selvsagt ikke forekomme at noen bryter reglene rundt dette, men skal det være slike som Jens sitt ansvar? Skal de som holder seg innenfor reglene godta å bli rakket ned på fordi mange bryter reglene? Hva med å fokusere på dem som bryter reglene? Jeg synes også det er forkastelig med mennesker som bryter reglene og utnytter dette, men det gjelder jo også om au pairen er dansk... Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen i få ha en eventyrlysten au pair eller en arbeidslysten au pair. Den brutale realiteten er at den eventuelle au pairen til TS, og barnet hennes, kommer til å få et mye bedre liv hvis hun får komme til Norge. Det gjør ikke valget noe enklere, det er mange moralske aspekter å vurdere, men det er ikke gitt at det mest moralske er å be damen holde seg hjemme med barnet sitt, uten penger. Dessverre er ikke verden svart-hvit, og man kan dermed være litt mer forsiktig med å dømme mennesker (uten at jeg sier at du har gjort det, gurimalla). 1
Gjest imli Skrevet 21. september 2011 #42 Skrevet 21. september 2011 Kva som er riktig og gjere her kjem vel an på om ein er tilhengar av pliktetikk eller konsekvensetikk Er du mest oppteken av konsekvensene, er det vel mest rett å ta denne au-pairen, er du mest oppteken av kva som er rett og gale, gjer du det ikkje. Sjølv ser eg at konsekvensene sannsynlegvis blir betre av å bruke au-pairen. Men eg hadde aldri i verda gjort det likevel. Kjenner at det å ha au-pair ligg i eit moralsk grenseland for min del. Hadde aldri vore aktuelt for min del uansett. Og eg lurar framleis på kva i all verda ein skal med ein slik, all den tid ungane er i bhg/skule? At au-pairen passar den eine ungen medan du følgjer den andre på skule (eller kva det var Jens brukte som døme) er vel ikkje akkurat naudsynt? Og sjukedagar til å vera heime med ungar har du rett på som arbeidstakar. Og korleis er det for ungane, tru, å ha stadig nye au-pairar? 1
Gjest gurimalla Skrevet 21. september 2011 #43 Skrevet 21. september 2011 Men hvis man følger reglene fra UDI (slik Jens her gjør) bryter man jo ingen lov. At noen familier bryter loven betyr ikke at man skal se ned på enhver familie som velger å ha en asiatisk au pair. Man må se på helheten, og ikke slå ned enkeltmennesker, slik som Jens. Hvorfor er det mer akseptert at rike, bortskjemte nordmenn stikker til USA for å lære noe om kultur og passe barn, enn at fattige kommer til Norge for å passe barn og hjelpe sin egen familie? Sistnevnte gjør det av overlevelsesinstinkt, førstnevnte gjør det av eventyrlyst. Hvorfor er det ene bedre enn det andre, når begge gir rom for å oppleve en kultur, og begge deler gir rom for å holde seg innen lovens rammer? Det bør selvsagt ikke forekomme at noen bryter reglene rundt dette, men skal det være slike som Jens sitt ansvar? Skal de som holder seg innenfor reglene godta å bli rakket ned på fordi mange bryter reglene? Hva med å fokusere på dem som bryter reglene? Jeg synes også det er forkastelig med mennesker som bryter reglene og utnytter dette, men det gjelder jo også om au pairen er dansk... Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen i få ha en eventyrlysten au pair eller en arbeidslysten au pair. Den brutale realiteten er at den eventuelle au pairen til TS, og barnet hennes, kommer til å få et mye bedre liv hvis hun får komme til Norge. Det gjør ikke valget noe enklere, det er mange moralske aspekter å vurdere, men det er ikke gitt at det mest moralske er å be damen holde seg hjemme med barnet sitt, uten penger. Dessverre er ikke verden svart-hvit, og man kan dermed være litt mer forsiktig med å dømme mennesker (uten at jeg sier at du har gjort det, gurimalla). Selv om en ordning ikke er ulovlig betyr det ikke at det er moralsk riktig å benytte seg av den. Jeg (og mange andre) mener at flere norske barnefamilier utnytter au pair ordningen når de skaffer seg barnepike fra Filippinene. Jeg mener det er stor forskjell på en norsk tenåring som reiser på eventyr til USA og en voksen filippinsk dame som forlater familien for å i jobbe som hushjelp og barnepike i Norge. Det første er et eventyr hvor kultur og språk er viktige faktorene, det siste er en jobb og bør betales som en jobb. En norsk tenåring som reiser til USA vil også kunne reise hjem dersom hun ikke trives, det er ikke like enkelt for en filippinsk kvinne. Jeg har ikke sagt at filippinske kvinner ikke skal kunne komme til Norge og jobbe som barnepiker/hushjelp, men de bør da betales skikkelig. De skal ha lønn, ikke lommepenger. 1
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2011 #44 Skrevet 21. september 2011 naboen her hadde au pair til sine barn.koster ca 5000,- pr mnd og dette var mindre enn dei hadde betalt for barnehage og sfo. og mye mere fleksibel ordning self. men kansje du burde finne en annen au pair uten barn? vist du ønsker at hun skal ha med barnet sitt burde du bli informert itillegg til at dere må ha plass til dette.
mousepad Skrevet 21. september 2011 #45 Skrevet 21. september 2011 (endret) For det første så er ikke au pairene så underbetalte som mange skal ha det til , selv etter norske standarder og hvis man er uenig i dette kan man jo sette seg ned og regne igjennom den totalte verdein av det au pairen mottar og dele på antall timer au pairen er ment å jobbe , dersom de ikke jobber mer enn det som lovverket sier . For det andre syntes jeg motstandere av denne ordningen er noen ordentlige dobbeltmoralister i den forstand at de selv konsumerer store mengder varer ( og tjenester) som er produsert av mennesker i andre verdensdeler som jobber under betydelig dårligere forhold og betingelser enn en au pair i Norge gjør , så hvis man virkelig har moralske skrupler i den retningen , burde man vel strengt tatt selv slutte å kjøpe billige varer og bare holde seg til varer produsert i vesten og rike høykostland . Endret 21. september 2011 av mousepad 2
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #46 Skrevet 21. september 2011 Media har ofte forkusert på dette de siste årene. Her er en kronikk fra en forsker i Nova En artikkel i Dagens Næringsliv Enda en artikkel som viser til en Forskningsrapport fra FAFO Sykt og sovende barn gir jammen muligheter på google... Ingen steder her er fakta eller tall. Eneste tallet som er oppgitt er avisartikkelen fra 2007 du linket til som sier at 60% av au pairene i norge er filipinske. Det er forslag om endring av regelverket, ikke faktatall på at nordmenn er grusomme og henter slaver til å vaske huskene sine. Selvfølgelig er det folk som utnytter et tilbud. Man må jo kunne si at det er en selvfølge, det skjer jo på alle arenaer. Virkelig, alle. Det betyr ikke at au pairene i norge er slaver, undertrykte, utnyttet, lever under grusomme forhold og har vanvittige arbeidsforhold.
Gjest i.i Skrevet 21. september 2011 #47 Skrevet 21. september 2011 Sykt og sovende barn gir jammen muligheter på google... Ja, du er ihvertfall hjemme med ditt syke barn, mens Jens, som jeg nok må konkludere med lever på en annen planet enn meg, overlater sine syke barn til au pairen. Himmel...
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #48 Skrevet 21. september 2011 For det første så er ikke au pairene så underbetalte som mange skal ha det til , selv etter norske standarder og hvis man er uenig i dette kan man jo sette seg ned og regne igjennom den totalte verdein av det au pairen mottar og dele på antall timer au pairen er ment å jobbe , dersom de ikke jobber mer enn det som lovverket sier . For det andre syntes jeg motstandere av denne ordningen er noen ordentlige dobbeltmoralister i den forstand at de selv konsumerer store mengder varer ( og tjenester) som er produsert av mennesker i andre verdensdeler som jobber under betydelig dårligere forhold og betingelser enn en au pair i Norge gjør , så hvis man virkelig har moralske skrupler i den retningen , burde man vel strengt tatt selv slutte å kjøpe billige varer og bare holde seg til varer produsert i vesten og rike høykostland . Ja, jeg har ingen som betaler all kost og losji for meg, samt vinterklær, betaler kurs for meg tar meg med på ferie, og i TILLEGG gir meg 5000,- å bruke på det jeg vil.
Gjest Coarvi Skrevet 21. september 2011 #49 Skrevet 21. september 2011 Kva som er riktig og gjere her kjem vel an på om ein er tilhengar av pliktetikk eller konsekvensetikk Er du mest oppteken av konsekvensene, er det vel mest rett å ta denne au-pairen, er du mest oppteken av kva som er rett og gale, gjer du det ikkje. Sjølv ser eg at konsekvensene sannsynlegvis blir betre av å bruke au-pairen. Men eg hadde aldri i verda gjort det likevel. Kjenner at det å ha au-pair ligg i eit moralsk grenseland for min del. Hadde aldri vore aktuelt for min del uansett. Og eg lurar framleis på kva i all verda ein skal med ein slik, all den tid ungane er i bhg/skule? At au-pairen passar den eine ungen medan du følgjer den andre på skule (eller kva det var Jens brukte som døme) er vel ikkje akkurat naudsynt? Og sjukedagar til å vera heime med ungar har du rett på som arbeidstakar. Og korleis er det for ungane, tru, å ha stadig nye au-pairar? Jeg er tilhenger av begge deler, og klarer derfor ikke se på denne saken som "enten-eller." Hadde jeg vært i denne situasjonen som TS hadde jeg nok selv også blitt fortvilet, nettopp fordi det blir en liten kollisjon i etikken her. Grunnen til at mange har behov for au pair er vel fordi de har karrierer som krever mye mer enn 8 timer dagen, og som gjør det vanskelig å være borte fra jobb. Loven endrer ikke på den saken, driver du f.eks egen bedrift hjelper det deg svært lite at loven sier at du kan være hjemme med eget barn. Noen velger å benytte ulike barnevakter i hytt og pine, andre benytter en au pair. Hva så? Synes du det er like vanskelig å forstå hvorfor en studerende alenemor trenger mye barnevakt i perioder? Noen par havner faktisk i den samme tidsklemma pga karrierer. Så kan man selvsagt diskutere hvor riktig det er å gidde å ha en karriere når man har barn, men det får man i så fall ta i en egen tråd. Jeg har ikke sagt at filippinske kvinner ikke skal kunne komme til Norge og jobbe som barnepiker/hushjelp, men de bør da betales skikkelig. De skal ha lønn, ikke lommepenger. Men ville det blitt noen forskjell da, i den økonomiske gevinsten for au pairene eller barnepikene? En au pair skal ikke jobbe fulltid, jobber man tilsvarende timer som barnepike vil man ikke nødvendigvis komme bedre ut av det økonomisk, fordi man da betaler leie, transport, mat etc. Og barnepike/hushjelp er ikke en godt betalt jobb i Norge (og siden vi ikke har noen minstelønn vil man ikke reddes av det heller). Så jeg klarer dessverre ikke å se at en au pair utnyttes noe mer enn en deltidsarbeidende barnepike? Og bare så det har sagt, dette er ikke svar-hvitt for meg heller, så jeg ser problemene og bakdelene ved ordningen jeg også. Jeg prøver bare å se litt nyansert på det, i stedetfor å bastant si at det er galt. Men det er en vanskelig balansegang i denne ordningen, det er det ingen tvil om!
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #50 Skrevet 21. september 2011 Jeg har ikke sagt at filippinske kvinner ikke skal kunne komme til Norge og jobbe som barnepiker/hushjelp, men de bør da betales skikkelig. De skal ha lønn, ikke lommepenger. Etter 27 vakter i mnd som servitør har jeg under 15.000 brutto. Så gratis kost og losji, gratis norskkurs, gratis vinterklær (det er faktisk ganske dyrt), og spandert ferie, i tillegg til 5000,- i lomma i mnd er rimelig bra for den lille jobben det er krevd av de. 3
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #51 Skrevet 21. september 2011 Etter 27 vakter i mnd som servitør har jeg under 15.000 brutto. Så gratis kost og losji, gratis norskkurs, gratis vinterklær (det er faktisk ganske dyrt), og spandert ferie, i tillegg til 5000,- i lomma i mnd er rimelig bra for den lille jobben det er krevd av de. Jeg synes heller ikke det er så lite å sitte igjen med 5000 i måneden som man kan bruke til hva man vil.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #52 Skrevet 21. september 2011 Vi har au pair, da vi har ett veldig stort hus, og jeg velger å heller spille kort med barna, enn å vaske hus. Hun passer minstemann når jeg går til skolen med eldstemann. Hun er hjemme med syke barn. Hun er barnevakt når vi trenger det. Derfor har vi au pair. Når det gjelder tema i denne tråden, så mener jeg at du hjelper jenta som kommer til dere med fremtiden. Vår forrige au pair hadde ikke barn, men var forlovet. Hun kom til oss i to år, så jobbet hun ett år i danmark,og har nå reist hjem igjen til Philipinene, giftet seg, bygget hus til seg selv og mannen, bygget hus til moren, og hjulpet resten av familien med skole! Så... det du egentlig trenger er en hushjelp og en barnevakt?
Gjest grønnfi Skrevet 21. september 2011 #53 Skrevet 21. september 2011 Fikk i dag vite at den nye au pairen som etter planen skal komme 1/10 faktisk har ett lite barn selv som blir igjen på Fillipinene..... Dette har jeg ikke blitt gjort oppmerksom på tidligere, verken av henne selv eller søsteren som nå jobber hos oss. Og dette synes jeg er vanskelig, moralsk sett. Jeg ønsker jo ikke å ta en mor fra sitt barn..... Jeg vet familien deres så sårt trenger pengene, men allikevel.... Faktisk vet jeg ikke engang om jeg har lov fra UDI til da å ta henne inn, men jo, det har jeg vel (papirene hennes er godkjent fra den norske ambasade i Manilla)....... Jeg er i villrede. Hvilke tanker har dere omkring en slik problemstilling? Det er nok en ting du ikke skal tenke så mye på. Familiesamholdet på Fillipinene er helt annerledes enn her hjemme. Storfamilien passer barn når mødrene er ute av landet og jobber. Jeg slet også mye med de tankene du har da jeg hadde min første "hushjelper" men det er slik at vi ser ting forskjellig.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #54 Skrevet 21. september 2011 Etter 27 vakter i mnd som servitør har jeg under 15.000 brutto. Så gratis kost og losji, gratis norskkurs, gratis vinterklær (det er faktisk ganske dyrt), og spandert ferie, i tillegg til 5000,- i lomma i mnd er rimelig bra for den lille jobben det er krevd av de. Tja... og så har du rettigheter fordi du betaler skatt og din arbeidsgiver har forsikringer som dekker opp om det skulle skje et uhell. Du har sykemelding og sykepenger, pensjonspoeng, arbeidsledighetstrygd, barnetrygd etc etc. Hva har en aupair? Ingenting så vidt meg bekjent annet enn det de står og går i og ev har på konto om familien kaster de på gata. Oppsigelsestid har de vel igrunnen heller ikke........... Det er vel en grunn til at vi velger å jobbe og ikke være aupairer eller?
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #55 Skrevet 21. september 2011 Tja... og så har du rettigheter fordi du betaler skatt og din arbeidsgiver har forsikringer som dekker opp om det skulle skje et uhell. Du har sykemelding og sykepenger, pensjonspoeng, arbeidsledighetstrygd, barnetrygd etc etc. Hva har en aupair? Ingenting så vidt meg bekjent annet enn det de står og går i og ev har på konto om familien kaster de på gata. Oppsigelsestid har de vel igrunnen heller ikke........... Det er vel en grunn til at vi velger å jobbe og ikke være aupairer eller? Du får gå inn i politikken og jobbe for å endre reglene, da!
AnonymBruker Skrevet 21. september 2011 #56 Skrevet 21. september 2011 Tja... og så har du rettigheter fordi du betaler skatt og din arbeidsgiver har forsikringer som dekker opp om det skulle skje et uhell. Du har sykemelding og sykepenger, pensjonspoeng, arbeidsledighetstrygd, barnetrygd etc etc. Hva har en aupair? Ingenting så vidt meg bekjent annet enn det de står og går i og ev har på konto om familien kaster de på gata. Oppsigelsestid har de vel igrunnen heller ikke........... Det er vel en grunn til at vi velger å jobbe og ikke være aupairer eller? Du kan jo google for å finne ut hva slags rettigheter en au pair har; de har det slett ikke så ille som du insinuerer.
LilleMy Skrevet 21. september 2011 Forfatter #57 Skrevet 21. september 2011 Vel, nå har jeg gått noen runder med meg selv, jeg har snakket med søsteren som jo jobber som au pair hos meg nå, og jeg har fått en laaang mail fra hun som sitter fortvilet på Fillipinene. Jeg føler at uansett hva jeg gjør blir det galt (mange brukere her lemner ingen tvil om det!), men det er i alle fall en god tanke å vite at om jeg lar henne komme til meg blir hun ikke utnyttet, hun bor bra og får være med familien på reiser. Og familien hennes i Manilla er "at ease" om hun kan komme hit. Jeg lener meg altså mot at hun får komme..... Og til dere som lurer; Jeg har selv vært au pair i USA. Jeg sier 5-6 au pairer fordi jeg "lånte" en i en 3 måneders periode.
FancyPants Skrevet 22. september 2011 #58 Skrevet 22. september 2011 (endret) Etter 27 vakter i mnd som servitør har jeg under 15.000 brutto. Så gratis kost og losji, gratis norskkurs, gratis vinterklær (det er faktisk ganske dyrt), og spandert ferie, i tillegg til 5000,- i lomma i mnd er rimelig bra for den lille jobben det er krevd av de. Så hvis vaktene dine varer i 8 timer vil det si at du har 70 kr i timen? Er det tilfelle ville jeg kontaktet en fagforening, og/eller byttet jobb. Endret 22. september 2011 av FancyPants
AnonymBruker Skrevet 22. september 2011 #59 Skrevet 22. september 2011 Så hvis vaktene dine varer i 8 timer vil det si at du har 70 kr i timen? Er det tilfelle ville jeg kontaktet en fagforening, og/eller byttet jobb. vaktene i denne bransjen prøver de å presse ned i 6 timer slik at man har fint lite rett på det meste. Man får også kun deltidstilling kontrakt selv om man jobber alri så mye. Har 124,- i timen, ingen tillegg eller bonus. Tipsen får vi ikke selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå