Gå til innhold

Ny au pair i oktober.....

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har au pair, da vi har ett veldig stort hus, og jeg velger å heller spille kort med barna, enn å vaske hus.

Hun passer minstemann når jeg går til skolen med eldstemann.

Hun er hjemme med syke barn.

Hun er barnevakt når vi trenger det.

Derfor har vi au pair.

Når det gjelder tema i denne tråden, så mener jeg at du hjelper jenta som kommer til dere med fremtiden. Vår forrige au pair hadde ikke barn, men var forlovet. Hun kom til oss i to år, så jobbet hun ett år i danmark,og har nå reist hjem igjen til Philipinene, giftet seg, bygget hus til seg selv og mannen, bygget hus til moren, og hjulpet resten av familien med skole!

Det du har er hushjelp/barnepike, ikke aupair... Men jeg regner vel med at du ikke betaler henne full lønn heller. Det er nemlig derfor mange har aupair, fordi det er billigere enn å ansette en hushjelp/nanny.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har er hushjelp/barnepike, ikke aupair... Men jeg regner vel med at du ikke betaler henne full lønn heller. Det er nemlig derfor mange har aupair, fordi det er billigere enn å ansette en hushjelp/nanny.

Eh....en au pair skal vaske hus og passe barn..

Sitert fra Atlantis sine sider:

Hva er au pair?

Au pairen hjelper til med barnepass og enklere husarbeid.

Noe annet jeg kan oppklare for deg?

• Liker 4
Skrevet

Vi har au pair, da vi har ett veldig stort hus, og jeg velger å heller spille kort med barna, enn å vaske hus.

Derfor har vi au pair.

"Med tillatelsen som au pair kan du ikke arbeide som ren hushjelp eller dagmamma."

http://www.udi.no/Sentrale-tema/Studier/Au-pair/

• Liker 3
Skrevet

Hva er au pair?

UDI > Atlantis

Skrevet

Veldig kjip situasjon. Men når du har ordnet alt allerede og alt er klart, ville det nok bli en gedigen skuffelse for henne hvis du trakk deg fra avtalen, og hun ville sannsynligvis forsøkt et annet sted, og uansett forlatt barnet sitt.

Jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort. Verdens urettferdighet kommer liksom rett inn i stua.

Skrevet

"Med tillatelsen som au pair kan du ikke arbeide som ren hushjelp eller dagmamma."

http://www.udi.no/Sentrale-tema/Studier/Au-pair/

Har jeg sagt hun jobber som ren hushjelp eller dagmamma?Hun vasker ikke huset noe mer enn jeg, eller andre i familien hadde måttet gjøre, og barna er ikke hjemme men på skolen og barnehage, så dagmamma er hun heller ikke.

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Hva er au pair?

Fra Wikipedia:

Au pair (fransk «på lik fot») er en ung person som bor hos en familie i et fremmed land med den hensikt å lære om kulturen der. Vertsfamilien gir kost, losji og lommepenger, og regner som regel med å få hjelp til barnepass og lettere husarbeid tilbake.

...

Ordningen kan bli misbrukt for å skaffe underbetalte hushjelper fra utlandet.

Er det den første eller siste varianten du har da? De aller, aller fleste som kommer fra Filippinene er den siste varianten.

• Liker 1
Skrevet

Har jeg sagt hun jobber som ren hushjelp eller dagmamma?Hun vasker ikke huset noe mer enn jeg, eller andre i familien hadde måttet gjøre, og barna er ikke hjemme men på skolen og barnehage, så dagmamma er hun heller ikke.

Merk dere at hovedvekten alltid må ligge på barnepass og ikke husarbeid. En au pair skal ikke være ansvarlig for den ukentlige rengjøringen i huset samt vinduspuss, plenklipping, bilvask eller annet tungt husarbeid. Hun/han kan heller ikke bli bedt om å ta seg av familiens dyr, med mindre det er gjort særskilt avtale om det på forhånd.

Aupair er et utvekslingsprogram og de får altså gratis kost og lisji, lommepenger + norskkurs, ikke akkurat noe å bli rik på... Så hvorfor kommer hun da til deg når hun egentlig burde få seg en vanlig betalt jobb slik at hun faktisk får litt penger til å sende hjem?

Skrevet

Fra Wikipedia:

Er det den første eller siste varianten du har da? De aller, aller fleste som kommer fra Filippinene er den siste varianten.

I og med at jeg holder meg innenfor det antallet timer hun har lov til å vaske og passe barn fra UDI i uken, så sier jeg første variant!:-)

Gjest gurimalla
Skrevet

Derfor har vi au pair.

Når det gjelder tema i denne tråden, så mener jeg at du hjelper jenta som kommer til dere med fremtiden. Vår forrige au pair hadde ikke barn, men var forlovet. Hun kom til oss i to år, så jobbet hun ett år i danmark,og har nå reist hjem igjen til Philipinene, giftet seg, bygget hus til seg selv og mannen, bygget hus til moren, og hjulpet resten av familien med skole!

Kulturutveksling med lommepenger? Det lignet bare til forveksling på underbetalt barnepike.

• Liker 2
Skrevet

Hadde det ikke vært en enklere og billigere løsning at dere kjøpte et hus som ikke var større enn at du orket å vaske det selv?

Bare en tanke...

• Liker 2
Skrevet

Folkens. Se litt lengre enn deres egen nese nå. Au Pair er helt vanlig i hele verden. Unge jenter mange steder, deriblant nordmenn, gleder seg i mange år til å gamle nok til å være au pair noen år. Nordmenn liker spesielt godt å reise til rike familier i USA, det innebærer ofte reiser og luksus i store hus. Og de må nok jobbe hardere enn de som kommer til norge. (Jeg kjenner 3 jenter som har vært au pair).

Det en filipinsk jente får i lommepenger en uke her, er mer enn mndslønn i en slavejobb i hjemlandet. DETTE ER EN REALITET.

Denne artikkelen er fra 2004, men da var gjennomsnitts mndslønn 700nok.

• Liker 1
Skrevet

De filipinske au-pairene i nabolaget mitt har kost, losji, busskort og de får dessuten vinterklær/andre klær som er nødvendig i nork klima. I tillegg har de 5.000,- utbetalt hver mnd. Jeg klarer ikke å se at dette er underbetalt - det er da mange som ikke har 5000,- til disp etter at alle utgifter til husrom og mat og transport er betalt.

Jeg kjenner mange filipinere som bor i Norge, og det er ganske vanlig at unge filipinere setter igjen barna sine hos besteforeldre for å jobbe andre steder - enten andre steder i eget land, eller i utlandet. Jeg sier ikke at det er greit, men dette er sosialt akseptert å gjøre. Og for mange filipinere gir noen år i utlandet dem en unik mulighet til å legge seg opp kapital og derved gi mulighet til et bedre liv i hjemlandet for både dem selv og barna deres.

• Liker 3
Gjest gurimalla
Skrevet

Folkens. Se litt lengre enn deres egen nese nå. Au Pair er helt vanlig i hele verden. Unge jenter mange steder, deriblant nordmenn, gleder seg i mange år til å gamle nok til å være au pair noen år. Nordmenn liker spesielt godt å reise til rike familier i USA, det innebærer ofte reiser og luksus i store hus. Og de må nok jobbe hardere enn de som kommer til norge. (Jeg kjenner 3 jenter som har vært au pair).

Det en filipinsk jente får i lommepenger en uke her, er mer enn mndslønn i en slavejobb i hjemlandet. DETTE ER EN REALITET.

Denne artikkelen er fra 2004, men da var gjennomsnitts mndslønn 700nok.

Det er ingen her som er motstander av au pair ordningen dersom den fungerer som det au pair ordningen er ment å være, nemlig kulturutveksling.

Det er stor forskjell på norske jenter som drar til USA for å lære mer om landet og språket og filippinske damer som forlater barnet sitt for å brødfø familien sin.

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke veldig mye å få 5000kr/mnd + kost, losji, transport osv for å bare være på kulturutveksling?

Skrevet

Er det ikke veldig mye å få 5000kr/mnd + kost, losji, transport osv for å bare være på kulturutveksling?

Ha ha, jo....

Tror ikke de har det så værst jeg....

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen her som er motstander av au pair ordningen dersom den fungerer som det au pair ordningen er ment å være, nemlig kulturutveksling.

Det er stor forskjell på norske jenter som drar til USA for å lære mer om landet og språket og filippinske damer som forlater barnet sitt for å brødfø familien sin.

Det er faktisk ikke det. De gir barna sine og familien sin en mulighet de aldri hadde fått ellers. De kan slave år etter år i hjemlandet sitt og se barnet sitt 1 eller 2 ganger i året, eller bo noen år i norge og være au pair og faktisk unne gi en fremtid for barna sine.

Dette er ikke så uvanlig som dere skal ha det til. Øst-europeiske damer gjør det, de reise til blant annet sverige for å jobbe som renholdere eller private vaskedamer. Da bor i de i kollektiv og ser barna sine et par ganger i året. Samme med polakkene, mennene drar til norge for å jobbe som handtverkere og kan ikke alltid ta med familien sin.

Ofte er de her fillipinske damene alene om barnet, i den forstand at det ikke er en barnefar inni bildet.

For denne damen å få muligheten til å dra til norge er veldig veldig stort for henne og familien hjemme. Det er som å vinne i lotto.

Ingen som påstår at det ikke er fælt og trist og ikke ha det slik som i norge at vi ikke trenger å reise bort fra barna våre for å brødfø de. Men i størsteparten av verden er dette en realitet. Synes det står stor respekt av de kvinnene her som reiser ut og gjør alt de kan for å gi barnet sitt en fremtid.

(og jeg synest det er å kritisere au-pairer ordningen når ene innlegget over foreslo å selge huset sitt i stedet)

• Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Dette er ikke så uvanlig som dere skal ha det til. Øst-europeiske damer gjør det, de reise til blant annet sverige for å jobbe som renholdere eller private vaskedamer. Da bor i de i kollektiv og ser barna sine et par ganger i året. Samme med polakkene, mennene drar til norge for å jobbe som handtverkere og kan ikke alltid ta med familien sin.

Jeg er klar over at det ikke er uvanlig og reise fra barna sine for å jobbe. Da skal de ha normal lønn i forhold til den jobben de gjør. De skal ha minstelønn, hvis ikke er det sosial dumping noe som faktisk er ulovlig.

Problemet med mange filippinske au pairer er at flere norske familier misbruker en ordning som egentlig skal bidra til kulturutveksling og språkopplæring. Dette fordi norske familier ikke vil betale kostnaden en barnepike med alminnelige rettigheter medfører.

Skrevet

Jeg er klar over at det ikke er uvanlig og reise fra barna sine for å jobbe. Da skal de ha normal lønn i forhold til den jobben de gjør. De skal ha minstelønn, hvis ikke er det sosial dumping noe som faktisk er ulovlig.

Problemet med mange filippinske au pairer er at flere norske familier misbruker en ordning som egentlig skal bidra til kulturutveksling og språkopplæring. Dette fordi norske familier ikke vil betale kostnaden en barnepike med alminnelige rettigheter medfører.

kan du dokumentere påstandene dine?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...