LilleMy Skrevet 20. september 2011 #1 Skrevet 20. september 2011 Fikk i dag vite at den nye au pairen som etter planen skal komme 1/10 faktisk har ett lite barn selv som blir igjen på Fillipinene..... Dette har jeg ikke blitt gjort oppmerksom på tidligere, verken av henne selv eller søsteren som nå jobber hos oss. Og dette synes jeg er vanskelig, moralsk sett. Jeg ønsker jo ikke å ta en mor fra sitt barn..... Jeg vet familien deres så sårt trenger pengene, men allikevel.... Faktisk vet jeg ikke engang om jeg har lov fra UDI til da å ta henne inn, men jo, det har jeg vel (papirene hennes er godkjent fra den norske ambasade i Manilla)....... Jeg er i villrede. Hvilke tanker har dere omkring en slik problemstilling?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #2 Skrevet 20. september 2011 Så trist og tungt det må være. Samtidig, hun sliter hardt dersom hun er villig til å forlate den lille. Jeg hadde tatt henne inn, men behandlet henne særdeles godt og heller sørget for at hun fikk spart litt mest mulig penger før hun dro hjem igen. Å si at hun ikke får komme, for å holde mor og barn sammen, kan skade dem mer ved at de ikke får tjent pengene de regnet med. 4
Gjest Lottiplott Skrevet 20. september 2011 #3 Skrevet 20. september 2011 Er det ingen mulighet for at hennes lille kan bli med? Forstår det er vanskelig situasjon for dere, håper det ordner seg til det beste for alle
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2011 #4 Skrevet 20. september 2011 Det betyr at hun sannsynligvis bare kommer for pengene og vil benytte enhver anledning til å jobbe svart, ta ekstrajobber o.s.v. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #5 Skrevet 20. september 2011 Er det ingen mulighet for at hennes lille kan bli med? Hyggelig tanke, men det er vel strengt tatt ikke særlig realistisk 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #6 Skrevet 20. september 2011 Veldig vanlig. De fleste au pairer som kommer fra Asia setter igjen barna i hjemlandet for å tjene til livets opphold som au pair i vestlige familier. Ikke bare ett år, men gjerne hele barnas oppvekst. Dette har det vært mye om i media, så jeg skjønner ikke hvorfor du er sjokkert, TS? 6
LilleMy Skrevet 20. september 2011 Forfatter #7 Skrevet 20. september 2011 Jeg vet at dette ikke er en uvanlig situasjon, men jeg har aldri hatt noe ønske om en au pair med eget barn, og av de 5-6 au pairene jeg faktisk har hatt har alså ingen hatt egne barn.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #8 Skrevet 20. september 2011 Jeg skjønner at det er ubehagelig for deg, men hun har tatt valget om å komme til Norge så om du nå hadde ombestemt deg ville det skapt større problemer for henne enn å være borte fra ungen en tid. Tenk heller på hvor gode muligheter hun kan gi ungen med pengene hun tjener her. Det finnes jo alltids telefon og post så hun kan holde kontakt, selv om det ikke er optimalt. Det er midlertidig, tross alt.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #9 Skrevet 20. september 2011 Med fare for å virke kynisk, så kommer hun nok ikke kun for å kunne forsørge barnet sitt hjemme, men også med håp om å treffe en norsk mann slik at barnet etter hvert kan komme etter. Jeg ville på moralsk grunnlag ikke ha hatt en au pair som har et barn i hjemlandet, da jeg ikke liker tanken på å ta en mor fra et barn for at mine barn skal ha pass, men på den andre siden så finner hun nok en annen familie som er villige dersom du ikke er. Det er bare du som kan vurdere hva som er riktig for deg i dette tilfellet. 2
LilleMy Skrevet 20. september 2011 Forfatter #10 Skrevet 20. september 2011 (endret) Jeg ser det at om det ikke blir meg, så blir det nok hos en annen familie, ja...... Men her kommer det også inn i bildet at hennes søster, som er min nåværende au pair, har vært så innmari takknemmelig fordi jeg har sagt ja til å ta en au pair, hennes søster, rett fra Fillipinene. De andre har jeg fått fra Danmark. Og forøvrig er jo alt betalt og i orden da, flybillett, forsikring, applicaton frees og Gud vet...... Og jeg trenger altså en au pair når den jeg har reiser.... Sukk. Endret 20. september 2011 av LilleMy
AnonymBruker Skrevet 20. september 2011 #11 Skrevet 20. september 2011 en jobb i norge er nok det aller aller beste alternative for henne. Mest sannsynlig er det ingen jobber der hun/barnet bor, noe som gjør at hun må flytte fra barnet sitt uansett for å jobbe. Slik det har blitt fremstilt i dokumentarer bor mange jenter sammen i en liten leilighet, jobber så mange timer de har anledning til per dag/uke, og drar på besøk til familien noen ganger i året om de er heldige. Reisen hjem er ofte så dyr at det ikke er noe de kan ta seg råd til. Hos dere får hun tjent gode penger, kan ikke en gang sammenliknes med det hun tjener i hjemlandet. Det gir nok store muligheter for barnet og familien hennes.
Carrot Skrevet 20. september 2011 #12 Skrevet 20. september 2011 Må vi ikke glemme at de har en helt annen holdning til det å "reise fra barna sine" for å forsørge dem - en helt annen kultur enn vi har også.. Det er ikke sikkert det er den samme følelsen av å "reise fra" eller "bli fratatt moren" som den vi har.... Dessuten - ved å la henne komme og gjøre jobben sin bidrar du til at barnet får en tryggere fremtid økonomisk på en måte - tross alt, HUN velger dette, du betaler..
lille katt Skrevet 20. september 2011 #13 Skrevet 20. september 2011 Må vi ikke glemme at de har en helt annen holdning til det å "reise fra barna sine" for å forsørge dem - en helt annen kultur enn vi har også.. Det er ikke sikkert det er den samme følelsen av å "reise fra" eller "bli fratatt moren" som den vi har.... Dessuten - ved å la henne komme og gjøre jobben sin bidrar du til at barnet får en tryggere fremtid økonomisk på en måte - tross alt, HUN velger dette, du betaler.. Dette tror jeg dessverre er veldig naivt... Å reise fra barnet sitt tror jeg er helt forjævlig uansett hvilket land du kommer fra. Hvordan man takler det, kan nok være ulikt fra kultur til kultur. Og det er ikke kvinnen som velger - det er nok heller slik at hun opplever å ikke ha noe valg. 5
Gjest imli Skrevet 20. september 2011 #14 Skrevet 20. september 2011 Dette tror jeg dessverre er veldig naivt... Å reise fra barnet sitt tror jeg er helt forjævlig uansett hvilket land du kommer fra. Hvordan man takler det, kan nok være ulikt fra kultur til kultur. Og det er ikke kvinnen som velger - det er nok heller slik at hun opplever å ikke ha noe valg. Heilt einig. Ja, dei har nok ei anna haldning til det, at det er sosialt akseptert osv, men det er nok like ille uansett. Og dama kjem ikkje hit av eiga fri vilje, ho kjem fordi ho må. Eg ville aldri hatt ein au-pair uansett, men i alle fall ikkje ein frå eit fattig land som har måttet reise frå barnet sitt. Ja, ho finn sikkert ein anna familie, men eg kunne aldri, aldri bidratt til at eit menneske måtte reise frå barna sine for å passe på mine. 1
Gjest i.i Skrevet 20. september 2011 #15 Skrevet 20. september 2011 Heilt einig. Ja, dei har nok ei anna haldning til det, at det er sosialt akseptert osv, men det er nok like ille uansett. Og dama kjem ikkje hit av eiga fri vilje, ho kjem fordi ho må. Eg ville aldri hatt ein au-pair uansett, men i alle fall ikkje ein frå eit fattig land som har måttet reise frå barnet sitt. Ja, ho finn sikkert ein anna familie, men eg kunne aldri, aldri bidratt til at eit menneske måtte reise frå barna sine for å passe på mine. Jeg føler som deg. Hele systemet er jo tragisk. Ser abosulutt problemet med fattigdom og at de ønsker å tjene penger. Men å måtte dra fra småbarn og annen familie for å reise til den andre siden av kloden, for å passe rike barn som ALLEREDE har hatt 5-6 ( ts vet visst ikke nøyaktig antall engang) au pairer fra før... Nei, jeg vet ikke hva jeg skal si. 2
Gjest imli Skrevet 20. september 2011 #16 Skrevet 20. september 2011 Kvifor må folk ha au-pair eigentleg? Ikkje meint som kritikk, men eit spm?
Gjest Okusan Skrevet 20. september 2011 #17 Skrevet 20. september 2011 For å si det sånn: hvis hun allerede er innstilt på å dra og trenger pengene, så er det verste du kan gjøre å terminere avtalen for å lette din egen samvittighet. Hva skal hun gjøre da, ut på leting etter ny familie? Lete etter jobb der hun er? Må vi ikke glemme at de har en helt annen holdning til det å "reise fra barna sine" for å forsørge dem - en helt annen kultur enn vi har også.. Det er ikke sikkert det er den samme følelsen av å "reise fra" eller "bli fratatt moren" som den vi har.... Dessuten - ved å la henne komme og gjøre jobben sin bidrar du til at barnet får en tryggere fremtid økonomisk på en måte - tross alt, HUN velger dette, du betaler.. Jeg er rimelig sikker på at en toåring har akkurat samme følelsen av å miste mamma, uansett hvor han eller hun bor i verden. Min mann har for øvrig røtter i en del av verden hvor det er vanlig å sette igjen barna for å tjene penger. Og tro meg, det blir ikke mindre tragisk fordi mange nok gjør det. Det er ikke "kultur" som gjør at det er greit å sette igjen barna sine, det er et desperat forsøk på å bedre levevilkårene. Imli, jeg stiller meg også spørrende til behovet for au pair, men jeg skal ikke legge meg bort i andre menneskers valg. Derimot kan jeg garantere at den eneste au pairen som hadde vært aktuell for meg, hadde vært en ung, tysk mann som skulle lære norsk før studiene. Eller noe i den dur. "Alle" vet jo at au pairer fra visse deler av verden er en form for underbetalt hushjelp, uansett hvor bra du behandler dem. 2
Mamma1 Skrevet 21. september 2011 #18 Skrevet 21. september 2011 Jeg hadde nok latt henne få ta med seg sitt eget barn. Det kan ikke være umulig. 1
Gjest gurimalla Skrevet 21. september 2011 #19 Skrevet 21. september 2011 Jeg er rimelig sikker på at en toåring har akkurat samme følelsen av å miste mamma, uansett hvor han eller hun bor i verden. Min mann har for øvrig røtter i en del av verden hvor det er vanlig å sette igjen barna for å tjene penger. Og tro meg, det blir ikke mindre tragisk fordi mange nok gjør det. Det er ikke "kultur" som gjør at det er greit å sette igjen barna sine, det er et desperat forsøk på å bedre levevilkårene. Imli, jeg stiller meg også spørrende til behovet for au pair, men jeg skal ikke legge meg bort i andre menneskers valg. Derimot kan jeg garantere at den eneste au pairen som hadde vært aktuell for meg, hadde vært en ung, tysk mann som skulle lære norsk før studiene. Eller noe i den dur. "Alle" vet jo at au pairer fra visse deler av verden er en form for underbetalt hushjelp, uansett hvor bra du behandler dem. Jeg er helt enig med deg Okusan. Forkjsllen er at jeg er mer fordømmende mot folk som utnytter desperate kvinner i den fattige del av verden. Au pairer fra den tredje verden er underbetalt arbeidskraft og jeg synes det er forkastelig at norske familier skal utnytte dette til egen vinning. Jeg har derfor ingen sympati for LilleMy som kommer i en knipe når hun oppdager at den nye au pairen vil sette igjen et lite barn på Filippinene for å arbeide for hennes familie. Det at mange andre bruker au pair ordningen på denne måten er ingen unnskyldning! 3
Jens Skrevet 21. september 2011 #20 Skrevet 21. september 2011 Kvifor må folk ha au-pair eigentleg? Ikkje meint som kritikk, men eit spm? Vi har au pair, da vi har ett veldig stort hus, og jeg velger å heller spille kort med barna, enn å vaske hus. Hun passer minstemann når jeg går til skolen med eldstemann. Hun er hjemme med syke barn. Hun er barnevakt når vi trenger det. Derfor har vi au pair. Når det gjelder tema i denne tråden, så mener jeg at du hjelper jenta som kommer til dere med fremtiden. Vår forrige au pair hadde ikke barn, men var forlovet. Hun kom til oss i to år, så jobbet hun ett år i danmark,og har nå reist hjem igjen til Philipinene, giftet seg, bygget hus til seg selv og mannen, bygget hus til moren, og hjulpet resten av familien med skole! 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå