Gå til innhold

Starte på Diane


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet når man skal starte? Bør jeg vente til første mensdag? Jeg skal egentlig ha den mest mot kviser, så det er ikke så nøye med prevensjon. Hvis jeg starter nå så blir jo den egentlige mensen min utsatt, gjør det noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg begynte på den første mandagen som kom etter at jeg hadde hentet pillene. Jeg får sjelden mensen uten p-piller. Jeg går på Diane pga PSOS da, men har myyye mindre kviser etter at jeg nå har gått på de i et år. Bare vær obs på at mensdagene kommer på andre dager enn tidligere. Når jeg gikk på Mercilon kom mensen på onsdager og nå kommer den på fredager, men mensen varer bare til mandag/tirsdag nå, det gjorde den forsåvidt før og. Men har færre dager nå enn før.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på den første mandagen som kom etter at jeg hadde hentet pillene. Jeg får sjelden mensen uten p-piller. Jeg går på Diane pga PSOS da, men har myyye mindre kviser etter at jeg nå har gått på de i et år. Bare vær obs på at mensdagene kommer på andre dager enn tidligere. Når jeg gikk på Mercilon kom mensen på onsdager og nå kommer den på fredager, men mensen varer bare til mandag/tirsdag nå, det gjorde den forsåvidt før og. Men har færre dager nå enn før.

Lykke til :)

Er det samme innhold i alle pillene? For isåfall trenger jeg vel ikke vente til en mandag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være trygg så skal man starte første mensdag, men man kan starte når som helst i syklusen, bare man husker beskyttelse de første ukene.

Jeg gjorde det enkelt og startet på en mandag, lett å huske når jeg skal ta dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen understreker at man SKAL starte første mensdag!!

Kroppens syklus er hormonstyrt - Når man får mensen er alle hormonene ferdige, derfor får man mens...

Og blande naturlige og kunstige hormoner er muligens ikke så smart... Diane er også "sterke" hormontabletter - så følg anvisningen !

Alternativ til Diane er Spironlactone - det er blodtrykk medesin men " bivirkning" er at den reduserer mannlig kjønnshormon - som gjør at man får kviser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen understreker at man SKAL starte første mensdag!!

Kroppens syklus er hormonstyrt - Når man får mensen er alle hormonene ferdige, derfor får man mens...

Og blande naturlige og kunstige hormoner er muligens ikke så smart... Diane er også "sterke" hormontabletter - så følg anvisningen !

Alternativ til Diane er Spironlactone - det er blodtrykk medesin men " bivirkning" er at den reduserer mannlig kjønnshormon - som gjør at man får kviser..

I følge min gynekolog så er det ikke noe SKAL, men man kan oppleve blødninger om man ikke starter første dag. Min erfaring er at man får blødninger uansett dag man starter.

Spiro er ikke førstevalg når det gjelder kviser, jeg går på diane, spiro og prednisolon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen understreker at man SKAL starte første mensdag!!

Kroppens syklus er hormonstyrt - Når man får mensen er alle hormonene ferdige, derfor får man mens...

Og blande naturlige og kunstige hormoner er muligens ikke så smart... Diane er også "sterke" hormontabletter - så følg anvisningen !

Alternativ til Diane er - det er blodtrykk medesin men " bivirkning" er at den reduserer mannlig kjønnshormon - som gjør at man får kviser..

Her var det mye feilinformasjon og og rare uttaleser.

Syklusen er helt riktig hormonstyrt. Men det å blande inn kunstige hormoner gjør man når man begynner på pillen uansett. Det er helt feil at hormonene er ferdige (!!!) når man får mens. Det er kun samspillet mellom hormoner som oppfatter at kroppen ikke bærer på et befruktet egg. Men hormonene fortsetter samspillet som før. Helt til man begynner på pillen.

Det står i pakningsvedlegget når du kan begynne. På de fleste p-piller kan du begynne når som helst. Den eneste forskjellen mellom å begynne på første mensdag og ikke er at du ikke er beskyttet de første dagene på pllen. Du kan også opplevde spotting/mellomblødning da du egentlig skulle hatt mensen dersom du begynner kort tid før du skulle hatt mensen.

Og når legen har skrevet ut Diane mot kviser er det nettopp det du prøver, siden han har vurdert at dette er den beste behandlingsformen for deg. Spironlactone er absolutt ikke førstevalg for kviser. For det første har det andre bivirkninger enn Diane, for det andre hjelper det kun for kvinner med hormonforstyrrelser. Hadde TS hatt kraftige kviseutbrudd så ville nok legen forsøkt Tetracykliner eller annen medisinering. Nå forsøkes Diane, og det er helt trygt, og er absolutt ikke sterke hormontabeletter på noen som helst måte. Jeg ser ikke vitsen med å skremme TS når hun har vært til en lege og fått utskrevet et preparat.

Endret av Atheene
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen understreker at man SKAL starte første mensdag!!

Kroppens syklus er hormonstyrt - Når man får mensen er alle hormonene ferdige, derfor får man mens...

Og blande naturlige og kunstige hormoner er muligens ikke så smart... Diane er også "sterke" hormontabletter - så følg anvisningen !

Alternativ til Diane er Spironlactone - det er blodtrykk medesin men " bivirkning" er at den reduserer mannlig kjønnshormon - som gjør at man får kviser..

Lurer litt på hvorfor folk uttaler seg om ting de tydeligvis ikke har peiling på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...