Gå til innhold

Uttalelse av navn

Fremhevede innlegg

Gjest Purple Haze
Skrevet

Der jeg kommer fra, har man en dialekt som legger til konsonanter, og legger trykket på "feil" sted i navnet, slik at egentlig ganske pene navn blir ganske stygge (i mine ører).

Eks:

Merete - det uttaler jeg MeREte. Mens der jeg kommer fra sier de MERRete

Kristine - det uttaler jeg KriSTIne. Der jeg er fra sier de KRISStine eller KRESStine

Det samme gjelder navn som HeLEne/a (HELLene), Karine/a (KARRina/e), Margret(h)e (MARRgret(h)e)

og Jeanett(e) - som jeg uttaler "ChanETT" og de uttaler CHANN-ETT (med en nesten umerkelig pause mellom chann og ett).

Smått plagsomt for de med slike navn... :fnise:

Tipper vi er fra omtrent samme plass ;) Dette er jo typisk totendistriktet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg heter Charlotte. Noen uttaler r'en, andre ikke. Selv uttaler jeg ikke r'en, og det plager meg ikke hvordan folk uttaler navnet mitt, for det er tross alt ikke en stor forskjell. Jeg har også opplevd å bli kalt Charlott/Chalott/Carlotta/Lotte/Lotta osv. Jeg synes bare det er sjarmerende jeg da. :fnise:

En annen sak er at jeg har blitt kalt Cathrine, Caroline, Camilla, Jeanette osv. DEN skjønner jeg ikke. :klo:

Hehe, jeg også! ;)

Skrevet (endret)

Er også typisk for der jeg kommer fra, på nordvestlandet. Altså ikke området som en helhet, men fra bla. bygdene der min mor, bestemor ect. vokste opp. Så jeg tror slike eksempler vil finnes mange steder i landet.

Andre navn "vi" uttaler merkelig:

Anders, uttaler vi "andersh", ikke "annersh" som jeg har hørt folk fra østlandet si.

Anna, uttaler vi i samme toneleie som østlendinger sier Anne, altså uten det trykket på AN, venninna mi som heter Anna blir alltid tatt for å introdusere seg selv som Anne. ;p

Endret av Viljaa
Gjest boblebrus
Skrevet

Jeg har et vanlig navn som de fleste uttaler riktig. Si at navnet mitt er "Kristine". Da farmor og farfar levde, uttalte de det som "Kress-tine". Men de var begge født og oppvokst på Oslo øst (Torshov, eller "Torshævv" som de sa det før), med skikkelig arbeiderklasse-øst-dialekt. Jeg synes det er litt sjarmerende :ler: Navnet blir kanskje ikke like pent, men er det slik folk snakker, så synes jeg det kan ha sin sjarm faktisk! Så lenge det er en dialektgreie, plager det ikke meg. Det som er mest irriterende er hvor mange som ikke kan stave navnet riktig, selv om det er såpass vanlig.

Skrevet

Typisk der jeg er fra, men kommer fra andre sia ta Mjøsa :)

Skrevet

Nja, også typisk mange steder her i Trønderland ;)

Skrevet

Neida, jeg er ikke fra Toten-distriktet (heller ikke fra Trøndelag som noen andre foreslo). Riktignok er "morra mi" fra Toten-distriktet, men jeg er fra indre Østland ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...