Gå til innhold

Livmortappens stilling

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I forbindelse med at jeg ønsker å prøve Femcap (prevensjon, sjekk femcap.se for mer info) har jeg brukt en del tid på å finne livmortappen, da man må vite hvor denne er for å kunne plassere Femcap riktig. Jeg har da googlet en del etter bilder, og ser jo både der og på Femcaps nettsider at livmortappen på en måte skal ligge øverst i skjeden, som et "tak." Jeg har nå sjekket på ulike tider i syklusen, og min livmortapp ligger ikke som et "tak" i skjeden - den ligger øverst i fremre skjedevegg (altså den mot magen), altså langs selve skjedeveggen. Jeg finner aldri noe "tak"/bunn/kall det hva dere vil i skjeden min, men jeg finner altså tappen (har nok ikke lange nok fingre til å komme lengre). Den er altså ikke slik som på dette bildet, men langs den fremste veggen.

Er dette normalt? Og viktigst av alt - har det et navn? Dere trenger ikke avgjøre om jeg kan bruke Femcap, men det hadde vært greit å vite hvordan jeg skal forklare dette for den svenske legen som formidler Femcap (via e-mail) så hun kan svare på om jeg kan bruke det eller ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Menskopp kan jeg fint bruke. :)

Finnes det noe begrep/navn for dette? Eller en mer konkret måte å forklare det på? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er ikke helt sikker på om jeg forsto forskjellen mellom bildet og det du beskriver. Men både livmoren og livmortappen kan være vinklet forskjellig i forhold til hverandre, og i forhold til skjedden. Mange forskjellige normaliteter. Syns å huske at det vanligste er anteflektert og anteventert, og mindre vanlig med retroflektert og retroventrert. SÅ vidt jeg husker er fleksjon er vinklingen mellom livmor og livmortapp, versjon mellom hele livmoren og skjeden (om den bøyer fremover eller bakover) Sånn jeg forstår det vil vinklingen av livmoren ofte påvirke hvordan livmortappen står i skjedetaket.

Retro flexioHåper dette var litt oppklarende, og ikke mer forvirrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...