Gå til innhold

Noen av dere som jobber som pilot?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 24 som har drømt om å bli pilot i en evighet, siden jeg var fjortis og så et helikopter for første gang in real life. Jeg vet ikke om jeg er i stand til å være pilot, for jeg vet hvor omfattende opptaksprøvene er. Men jeg vil prøve meg og se om jeg er egnet eller ikke, da får jeg med sikkerhet få bekreftelse. Og hvis jeg ikke er egnet så er det greit, da har jeg iallefall prøvd.

Så det jeg lurer på er om det er noen der ute som har peilig på hvor det fins slike skoler? Jeg tenker ikke på å jobbe i Forsvaret foreløpig, kan hende jeg skifter mening etterhvert, men akkurat nå tror jeg at jeg vil jobbe innen sivil luftfart.

Det er da passasjerfly eller helikopter som virker mest spennende for meg.

Noen tips om hvor jeg kan lete? Eller om det fins informasjonskurs eller møter som man kan gå å høre på?

Hilsen ei jente som vil! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Høne Pøne
Skrevet

kunne vært jeg som skrev dette innlegget, lurer på det samme.

så henger meg på her jeg :)

Skrevet

Hva med å google pilot + utdanning evt pilot + norge?

Her er feks en mulighet, ser ut som de har infomøter og opptaksprøver i nær fremtid:

Flyskole

Ellers er pilotutdannelse veldig dyrt og lånekassa gir så vidt jeg vet kun støtte til deler av dette. Så grunnen til at en del går veien gjennom forsvaret er fordi det er gratis, dvs man har jo en del pliktår i etterkant da.

Skrevet

ja det er nemlig det som frister litt å ta utdanningen i Forsvaret, at det er gratis. Sparer jo flere hundre tusen.

Men er det noen forskjell på utdanningen i Forsvaret og privat?

Altså, vil man ha større sjanse for jobb som ferdig utdannet pilot i Forsvaret, eller omvendt?

Hilsen TS

Skrevet

ja det er nemlig det som frister litt å ta utdanningen i Forsvaret, at det er gratis. Sparer jo flere hundre tusen.

Men er det noen forskjell på utdanningen i Forsvaret og privat?

Altså, vil man ha større sjanse for jobb som ferdig utdannet pilot i Forsvaret, eller omvendt?

Hilsen TS

Hei. Av egen erfaring vet jeg at det å få jobb sivilt er veldig vanskelig. Og det er veldig dyrt.

Først kommer utdanningen på ca 500.000-1.000.000. Og for å få jobb trenger du erfaring. Mange flyr som instruktør på flyskolen de utdanner etter de er ferdig. (Dette er primært på flyskoler i USA). Da har man litt timer på baken, men dessverre stortsett bare på enmotors fly med single-pilot.

De timene som er ettertraktet er timer på turbin med multi crew.

Uansett må du ihvertfall ha en 800 timer før du får jobb i et anstendig selskap.

Tar du utdanning i USA må du ta et konverteringskurs når du kommer til Europa siden vi har egne regler her.

Så kommer typeutsjekk på de forskjellige flytypene. Det er egne kurs for hver flytype. Kursene koster typisk 200.000. I gamle dager betalte selskapet som ansatte deg dette kurset. Det er det så og si slutt på, men noen ansetter deg dersom du begynner på et typekurs for egen lomme med lønn underveis i kurset.

Så har du verstingselskapene der du faktisk må betale(!) for å få lov til å jobbe. "Pay-2-fly". Dette er noe som har oppstått pga desperate piloter trenger timer på multicrew og turbin.

Nå høres jeg veldig negativ ut. Det var med vilje. Slik at du er klar over hvor mye du måtte ønske dette og hvor hardt du må stå på hvis du skal bli pilot sivilt.

Det er riktignok ikke så vanskelig å komme inn på skolen - du betaler jo trossalt for det. Og det er fullt mulig å få seg strøjobber og jobber i f.eks. Asia.

I Forsvaret er nåløyet trangt og det er veldig vanskelig å komme inn. Kommer du inn og gjennom utdanningen er du garantert jobb resten av livet. Du er pliktig til å jobbe i forsvaret i ca 15år etter utdanningen.

Etter det får du nesten alltid jobb i sivile selskaper.

Men jobben i seg selv er ganske bra. Og det skal mye til å ikke trives når du først har fått jobb.

Skrevet

Hei. Av egen erfaring vet jeg at det å få jobb sivilt er veldig vanskelig. Og det er veldig dyrt.

Først kommer utdanningen på ca 500.000-1.000.000. Og for å få jobb trenger du erfaring. Mange flyr som instruktør på flyskolen de utdanner etter de er ferdig. (Dette er primært på flyskoler i USA). Da har man litt timer på baken, men dessverre stortsett bare på enmotors fly med single-pilot.

De timene som er ettertraktet er timer på turbin med multi crew.

Uansett må du ihvertfall ha en 800 timer før du får jobb i et anstendig selskap.

Tar du utdanning i USA må du ta et konverteringskurs når du kommer til Europa siden vi har egne regler her.

Så kommer typeutsjekk på de forskjellige flytypene. Det er egne kurs for hver flytype. Kursene koster typisk 200.000. I gamle dager betalte selskapet som ansatte deg dette kurset. Det er det så og si slutt på, men noen ansetter deg dersom du begynner på et typekurs for egen lomme med lønn underveis i kurset.

Så har du verstingselskapene der du faktisk må betale(!) for å få lov til å jobbe. "Pay-2-fly". Dette er noe som har oppstått pga desperate piloter trenger timer på multicrew og turbin.

Nå høres jeg veldig negativ ut. Det var med vilje. Slik at du er klar over hvor mye du måtte ønske dette og hvor hardt du må stå på hvis du skal bli pilot sivilt.

Det er riktignok ikke så vanskelig å komme inn på skolen - du betaler jo trossalt for det. Og det er fullt mulig å få seg strøjobber og jobber i f.eks. Asia.

I Forsvaret er nåløyet trangt og det er veldig vanskelig å komme inn. Kommer du inn og gjennom utdanningen er du garantert jobb resten av livet. Du er pliktig til å jobbe i forsvaret i ca 15år etter utdanningen.

Etter det får du nesten alltid jobb i sivile selskaper.

Men jobben i seg selv er ganske bra. Og det skal mye til å ikke trives når du først har fått jobb.

Min bror har tatt den utdannelsen (i North Carolina), og brukte to år på det. Det støttes ikke av lånekassen, så han måtte ta opp privatlån for hele summen. Han har toppkarakter men sliter som alle de andre med å få seg jobb i Norge. Han jobber nå i Luftfartstilsynet og er begynt på andre studier ved siden av for å øke sjansene sine.

Luftforsvaret er forresten veldig vanskelig å komme inn i, bla på grunn av tøffe fysiske krav (deriblant ting som det ikke går an å trene seg til)

Gjest Høne Pøne
Skrevet

Hei. Av egen erfaring vet jeg at det å få jobb sivilt er veldig vanskelig. Og det er veldig dyrt.

Først kommer utdanningen på ca 500.000-1.000.000. Og for å få jobb trenger du erfaring. Mange flyr som instruktør på flyskolen de utdanner etter de er ferdig. (Dette er primært på flyskoler i USA). Da har man litt timer på baken, men dessverre stortsett bare på enmotors fly med single-pilot.

De timene som er ettertraktet er timer på turbin med multi crew.

Uansett må du ihvertfall ha en 800 timer før du får jobb i et anstendig selskap.

Tar du utdanning i USA må du ta et konverteringskurs når du kommer til Europa siden vi har egne regler her.

Så kommer typeutsjekk på de forskjellige flytypene. Det er egne kurs for hver flytype. Kursene koster typisk 200.000. I gamle dager betalte selskapet som ansatte deg dette kurset. Det er det så og si slutt på, men noen ansetter deg dersom du begynner på et typekurs for egen lomme med lønn underveis i kurset.

Så har du verstingselskapene der du faktisk må betale(!) for å få lov til å jobbe. "Pay-2-fly". Dette er noe som har oppstått pga desperate piloter trenger timer på multicrew og turbin.

Nå høres jeg veldig negativ ut. Det var med vilje. Slik at du er klar over hvor mye du måtte ønske dette og hvor hardt du må stå på hvis du skal bli pilot sivilt.

Det er riktignok ikke så vanskelig å komme inn på skolen - du betaler jo trossalt for det. Og det er fullt mulig å få seg strøjobber og jobber i f.eks. Asia.

I Forsvaret er nåløyet trangt og det er veldig vanskelig å komme inn. Kommer du inn og gjennom utdanningen er du garantert jobb resten av livet. Du er pliktig til å jobbe i forsvaret i ca 15år etter utdanningen.

Etter det får du nesten alltid jobb i sivile selskaper.

Men jobben i seg selv er ganske bra. Og det skal mye til å ikke trives når du først har fått jobb.

for noen horible priser!! :sjokk:

Skrevet

Jeg har en kamerat som tok pilotutdanningen i usa, og da måtte foreldrene pantsette huset for å få råd til at han skulle utdanne seg. Kostet 1,1 mill for utdanningen. Da han var ferdig måtte han jobbe for et drittselskap i europa for å få erfaring, med dårlig lønn, dårlige arbeidstider og lav sikkerhet hos selskapet. Etter noen år her kom han seg heldigvis over i et norsk selskap og jobber der i dag. Kjenner også en del som har forsøkt seg i forsvaret, men av de som begynner er det svært få som faktisk ender opp med å bli piloter. De fleste faller av underveis, enten pga fysiske krav, eller fordi de ikke klarer andre krav ifht teori o.l.

Skrevet

Anonymbruker har skrevet et langt og godt innlegg. Vil bare presisere at helikopterpilot og flyger er to forskjellige utdanninger. Jeg har bare peiling på den vanlige flygerutdanningen.

Du skal ha god råd for å ta pilotutdanning, siden det er svinedyrt.

Man må tenke litt på hva utdanningen i Forsvaret vil koste deg. Jeg tror det er sånn 12 av mer enn 1000 søkere som kommer inn, og da selger du deg jo til Forsvaret for svært mange år. Du må bo der de vil du skal bo, utføre de oppdragene de vil du skal utføre etc..

Det som vel lønner seg er å ta utdanningen for deretter å arbeide som instruktør. Man skal som regel ha minst 500 flytimer for å få seg en flygerjobb, og man sitter ikke igjen med noe i nærheten av det etter utdanning. For å sammenligne trenger man ofte 2000-3000 timer for å få jobb i selskaper som SAS. Hvis man skal ta ut instruktørpapirer koster det rundt 100.000 i tillegg til det du alt har betalt for utdanning. Og hvis du vil kjøpe utsjekk (sertifikat) for en bestemt flytype, koster det enda mer.

Han jeg kjenner som er utdannet flyger har også begynt med en annen utdanning for å øke sjansene sine for å få en jobb.

Det er altså ekstremt dyrt, og utrolig dårlige jobbmuligheter for tiden. Og på vent sitter mange allerede utdannede flygere og venter på jobb.

En annen mulighet er som folk nevner, at du kan jobbe for lavprisselskaper i feks Asia. Dessverre er ikke sikkerheten alltid på topp hos disse, så man bør være litt forsiktig. I tillegg er kanskje ikke den du flyr med en gang utdannet pilot.. Leste nettopp om 7 personer som ble tatt i India for å ha laget sine egne sertifikater. Skummelt!

Vil virkelig ikke drepe alle håp du har, men som du skjønner skal du ha innmari guts eller penger for å få det til.

Skrevet

Meg i forrige innlegg. Legger ved link til den norske skolen:

Luftfartsskolen i Norge:

http://www.luftfartsskolen.no/

Har også hørt at det skal komme en bachelorutdanning, muligens på Universitetet i Tromsø?

Men vil først og fremst anbefale deg til å ta kontakt med din nærmeste flyklubb, det glemte jeg å si.

Det er en bra en på Kjeller hvis du bor i Oslo-området.

For å bli trafikkflyger (ATPL) må du nemlig ta PPL først. Dette er et vanlig småflysertifikat. Prøv en time på småfly først, og se om du i det hele tatt liker det :) Jeg jobbet nemlig som helgevikar sammen med ei som ville bli flyger. Men hun måtte gi opp fordi hun kastet opp hele tiden, hun kunne ikke være oppe i et fly.

Sier selvfølgelig ikke at det vil skje deg, tror ikke det er særlig vanlig. Men ved å prøve en flytime vil du jo se om dette er noe du kan trives med. Tror det koster 800-1000 kroner hvis jeg ikke husker helt feil. Lykke til :)

Skrevet

Etter å ha lest disse innleggene tror jeg nok at jeg heller ville skaffet meg en annen utdannelse først og heller satset på "småflylappen" som hobby istedet. Hviste ikke at det var så kostbart å bli pilot, helt borti natta...

Skrevet

Om du satser på heli, får du en god del timer mer privat enn i forsvaret...

Skrevet

Om du satser på heli, får du en god del timer mer privat enn i forsvaret...

det er helikopter jeg aller helst vil fly ja :) småfly høres ikke like fristende ut, men det er jo mulig det også.

er bare så fryktelig dumt at det er så inn i H****** dyrt. er jo en jobb for mennesker som allerede har penger og er rike. og det er ihvertfall ikke jeg.

jeg har meldt meg på et informasjonsmøte nå i neste uke, med EHC, det blir spennede. da får jeg hørt litt fra profesjonelle, kanskje spurt litt spørsmål om det jeg lurer på. om det er verdt pengene osv.

det er en drøm jeg har og jeg vil så gjerne, det er det eneste yrket jeg kjenner jeg virkelig ønsker meg!

blir fryktelig skuffet hvis jeg finner ut at jeg ikke er egnet.

-TS

Skrevet

Eneste pilot jeg kjenner har ikke tid til å sitte på et forum. :gjeiper:

Skrevet

en mulighet er jo å jobbe som F i mange år nå i den jobben jeg har (gode karreremuligeter og lønn), og spare, spare, spare alt jeg kan. Så kanskje jeg har råd til drømmen min til slutt.

-TS

Skrevet

Eneste pilot jeg kjenner har ikke tid til å sitte på et forum. :gjeiper:

javel. dumt for han/henne da. går glipp av mye moro her inne ;)

  • Liker 2
Skrevet

Universitetet i Tromsø tilbyr bachelor i luftfartsfag :jepp:

Det er foreløbig den eneste offentlig finansierte pilotutdanningen i Norge.

Skrevet

Universitetet i Tromsø tilbyr bachelor i luftfartsfag :jepp:

Det er foreløbig den eneste offentlig finansierte pilotutdanningen i Norge.

Meg som er AB litt lenger opp.

Da vil jeg absolutt anbefale den fremfor privat mtp økonomi.

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/studiesokere/studietilbud/studieprogram?studieprogram=&ar=2011&p_d_i=-47400&p_d_c=&p_d_v=216257&p_document_id=216257

Men hvis TS helst vil bli helikopterpilot, er jo det uaktuelt..

Herfra kan du få tilsendt en informasjonspakke om helikopterutdanning:

http://www.luftfartsskolen.no/foresporsel.php?vis=3

Skrevet

Meg som er AB litt lenger opp.

Da vil jeg absolutt anbefale den fremfor privat mtp økonomi.

http://www2.uit.no/ikbViewer/page/studiesokere/studietilbud/studieprogram?studieprogram=&ar=2011&p_d_i=-47400&p_d_c=&p_d_v=216257&p_document_id=216257

Men hvis TS helst vil bli helikopterpilot, er jo det uaktuelt..

Herfra kan du få tilsendt en informasjonspakke om helikopterutdanning:

http://www.luftfartsskolen.no/foresporsel.php?vis=3

takk, da har jeg bestilt infopakke.

kommer til å flytte inn i postkassa nå frem til jeg får den hehe.

Gjest Høne Pøne
Skrevet

men hvis man vil bli privatflyger da, hva er vitsen hvis man ikke eier eget fly eller helikopter? og hvem har råd til det....?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...