Gå til innhold

Er jeg for streng mot han?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville reagert det samme som deg, TS. Jeg skjønner ikke vitsen med å drikke midt i ukedagene når man skal tidlig på jobb og skole dagen etter. Hadde dere skulle kost dere med en bedre middag eller dere skulle feire noe spesielt, hadde det vært annerledes. Eller dere skulle på fest!

Det har sikkert med at jeg er redd for at folk skal komme inn i en dårlig vane...

Litt FOR redd, kanskje? "Vitesen"? Fordi det smaker godt. Fordi det er hyggelig å kose seg med noe. Har man et normalt, avslappet forhold til alkohol så er ikke det å kose seg med en øl etter jobb så veldig forskjellig fra å kose seg med en god kopp te (lurer du på hva vitsen med det er også?). Ærlig talt tror jeg holdninger som dine kan bidra til å gi folk et mer anstrengt forhold til alkohol.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg er det forskjell på en øl eller et gals vin til maten, og det at man skal ta seg en drink etter jobben mens man lager mat, fordi jobben var slitsom og kjip.

Jeg hadde vært redd for at det skulle skli ut i dårlige alkoholvaner...

Enig i dette, men hadde kanskje ikke reagert om det var første gang det skjedde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da vitsen med å kose seg med en sjokolade? kose seg med tv-program under pledded?

Jo vi gjør jo dette fordi vi koser oss. Vi bare vil det. Ikke noe mer "vits" enn det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du nå har fått en påminnelse om at du ikke skal opptre som hans mor. Selv om han ble sviktet av sin mor, så betyr ikke det at du skal kompensere for dette ved å gå inn som hennes stedfortreder. Kan jo være en nyttig påminnelse også i andre situasjoner!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt FOR redd, kanskje? "Vitesen"? Fordi det smaker godt. Fordi det er hyggelig å kose seg med noe. Har man et normalt, avslappet forhold til alkohol så er ikke det å kose seg med en øl etter jobb så veldig forskjellig fra å kose seg med en god kopp te (lurer du på hva vitsen med det er også?). Ærlig talt tror jeg holdninger som dine kan bidra til å gi folk et mer anstrengt forhold til alkohol.

eh, jo det er forskjell på øl og te, da øl inneholder alkohol, og alkohol gir rus og kan gi skader som te ikke vil gi. Jeg har selv vokst opp med en far som hadde liberale holdninger til en drink etter jobb og en øl til maten, og jeg har sett hvilke virkninger og skader hans alkoholforbruk hadde.

Hvis forskjellen virkelig er så liten, hvorfor kan man ikke da ta seg en kopp te i stedet, det gir langt færre skader og ettervirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cuntzilla

Å rynke på nesen av et glass martini høres ikke ut som en mor, mer som den stuck up bestemora som alltid holder bestefar (og resten av familien) i øret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Te da? Te gir jo misfarging av tennene. Så da kanskje du bør slutte med det.

Med mindre han tar seg en sterk drink hver eneste dag så ser jeg virkelig ikke problemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Æsj.. desto mer dere skriver, desto mer dårligere blir jeg av meg selv.

Dette må gjøres godt igjen! :sengekos:

Æsj.. blir ikke det for han litt sånn så å ha sex med moren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er nyforelsket og i gledesrus vil ha gjerne dele en martini med deg.. også har du allerede fundert på hvordan du kan være mora hans?

Huff, den var uheldig. Men selv om du gjør opp for denne martiniepisoden, så tror jeg du må ta en runde for degselv om hvilken rolle du vil ha som kjæreste. Det er mulig han synes det er fint å ha en ekstramor nå når han er litt blindt forelsket, men han kommer garantert til å bli lei om du fortsetter på denne måte.

Skjerpings!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eh, jo det er forskjell på øl og te, da øl inneholder alkohol, og alkohol gir rus og kan gi skader som te ikke vil gi. Jeg har selv vokst opp med en far som hadde liberale holdninger til en drink etter jobb og en øl til maten, og jeg har sett hvilke virkninger og skader hans alkoholforbruk hadde.

Hvis forskjellen virkelig er så liten, hvorfor kan man ikke da ta seg en kopp te i stedet, det gir langt færre skader og ettervirkninger.

Feil. Alkohol i moderate mengder kan faktisk ha positive helseeffekter. Det påvrker bl.a. kolesterolnivået og reduserer dermed sjansen for hjerte- og karsykdommer. Dette gjelder dog KUN ved moderat inntak, og i kombinasjon med en aktiv livsstil og sunt kosthold. Med andre ord er det ingen ting som forsvarer å ta flere drinker hver dag, eller å gå på flatfylla. Det er usunt.

Det er trist å høre at faren din hadde et problem med alkohol. Jeg skjønner hvorfor du reagerer som du gjør, men alle er ikke som ham. Jeg koser meg med en øl et par ganger i uka. Til middagen eller etter. Valget kunne like gjerne falt på te eller noe annet - og ofte GJØR det det. Av og til blir det en Munkholm. Jeg drikker noe fordi det smaker godt, ikke fordi det har alkohol i seg. Jeg har et avslappet forhold til alkohol - det betyr at det er greit å ta en øl på en onsdags kveld, men også at det ikke er så farlig om det ikke blir noe av den ølen. Så lenge man holder seg på den siden av grensa og ellers har et sunt og fornuftig liv så ser jeg virkelig ikke problemet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50-tallet hilser og sier at dette er et tilbakesteg for kvinnefrigjøringen.

Jepp. Det å gjøre litt ekstra for mannen sin, er et stort tilbakesteg for kvinnefrigjøringen. Hadde jeg hatt en kjæreste som aldri gjorde det lille ekstra for meg, hadde hun blitt frigjort kjapt, skulle jeg mene. Man gjør det lille ekstra i ny og ne om man er glad i hverandre. Kvinne eller mann.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det kommer litt an på hvor du "kommer fra" i din sjokk over sprit etter slitsom dag på jobb, og hva han vet om hvor du kommer fra.

Selv har jeg ett forhold til alkohol som er lettere traumatisert, etter et meget ødeleggende samboerforhold med en med alkoholproblemer. Kjærsten min vet om dette, han drikker svært sjeldent alkohol, verken i ukedagene eller i helgene. Han vet at jeg aldri ville stoppet ham, men han vet også at jeg får full panikk av å ha mennesker nærme meg som lukter alkohol.

Han vet han kan drikke så mye han vil, og jeg har ingen problemer med det, men at vi da ikke kan dele seng den natta, og at dersom han tar en drink eller noe som lukter, så klarer jeg ikke sitte i armkroken og kysse så lenge det lukter.

så "kommer du fra" en historie som faktisk har gitt deg et unormalt forhold itl alkohol, så skjønner jeg din reaksjon. Men dersom du kommer fra en slik historie, er vel dette også noe kjæresten din bør kjenne til?

Dersom man ikke har noen traumer med alkohol, og partneren IKKE har et alkoholproblem, bare ønsker den ene drinken etter en slitsom dag, så synes jeg det er å overreagere når man blir sjokkert og ikke vil at den andre skal drikke den. Fordi det er mandag? hvilken forskjell gjør nå det uansett?

og å prøve å være kjærestens mamma er ikke en bra ting, det er greit å lære hverandre ting, men det må alltid være noe begge er konfortable med og som helst går begge veier.

JEg kan gjerne "lære opp" kjærsten på noen områder, men så lærer han meg masse også. Vi har forskjellige sider som vi begge lærer av, og ser det positive i det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg drikker ett eller to glass fire fem dager i uken. hvis kjæresten min prøvde å nekte meg det uten å ha noe negativt å peke på hadde jeg begynt å lure.

jeg oppfatter det som om du oppførte deg litt mor ja. men det kan jo være at det er det han trenger og vil ha. dere får snakke om det da.. og jeg tenker jo at det er litt viktig at han vet hvorfor du ikke vil at han drikker, samtidig som han kan si hva han tenker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Huff! jeg var nok for streng med han. Dårlig samvittighet her! :sjenert:

Kanskje det er fordi jeg vet moren hans har sviktet han. Dermed prøver jeg på en måte å få litt kontroll på han for hans eget beste.

Kanskje det er morsinstinkt :fnise:

Det gjør det ikke noe bedre! Kjipt at kjæresten oppfører seg som om hun er mora di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det forskjell på en øl eller et gals vin til maten, og det at man skal ta seg en drink etter jobben mens man lager mat, fordi jobben var slitsom og kjip.

Jeg hadde vært redd for at det skulle skli ut i dårlige alkoholvaner...

Best du styrer unna Hockeypulver også. Før du vet ordet av det er du et heroinvrak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville reagert det samme som deg, TS. Jeg skjønner ikke vitsen med å drikke midt i ukedagene når man skal tidlig på jobb og skole dagen etter. Hadde dere skulle kost dere med en bedre middag eller dere skulle feire noe spesielt, hadde det vært annerledes. Eller dere skulle på fest!

Det har sikkert med at jeg er redd for at folk skal komme inn i en dårlig vane...

Er det deg, Dagfinn Høybråten?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stakkars mann... Tror mannen min hadde blitt sjokkert om jeg hadde nektet han ett glass om han hadde lyst på dette. tar meg selv ett glass vin mitt i uka om jeg er sliten, og vil sove bedre f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke brydd meg selv, men dersom det blir slik at man må ha et glass for å roe nervene så ser jeg på dette som utelukkende negativt. Da har man automatisk et problem spør du meg. Som med valium eller andre type beroligende midler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F.eks: I dag så var han meget stresset, pga mye tull på jobben. Plutselig når vi står å laget mat, så tar han ut martinien fra kjøleskapet og skal til å helle oppi glasset sitt. Jeg så overraskende på han, og han sa han kunne jo "ta en drink" med et spørrende uttrykk. Jeg ble helt satt ut og sa at det ville jeg ikke han skulle gjøre. (I og med at det er mandag) Det endte til slutt med at han gav seg, så det ble med brus.

Til denne gutten har jeg lyst til å si: "Det er ditt gap Jens, og inni der bestemmer du"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...