Gå til innhold

Hvor mye ost spiser dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synnøve

Norvegia

Står klart og tydelig på ingrediensene at det er melk i...

Jo, men når man lager ost fjerner man den delen av melka som inneholder laktose. Brunost, som teknisk sett ikke er ost, inneholder derimot laktose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg har lyst på. :nigo: Hvilket er svært ofte. Spiser omtrent alt av ost, men ikke så mye brunost. Hvitost, muggoster, hvitskimmel, harde, myke, franske, spanske, italiense, danske, norske, ad infinitum. Livet mitt hadde rett og slett vært litt fattigere uten ost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ost mest når jeg skal kose meg, og bruker ost i middagen, blant annet feta, parmesan og fersk mozzarella. Sjelden på brødskiva, men da går det i vellagret Norvegia, brie, camembert eller hvit Castello.

<3ost<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CrazyCatlady

Jeg er nok litt ostegal ja :) Ja,utenom brunost da.Det kan jeg ikke fordra.

Ellers er det jo det jeg har på når jeg spiser brødmat og bruker det endel i matlaging.Elsker feta og mozarella :) Prøvde også nettopp halloumi ost og det var utrolig godt! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunost smaker dritt!

Hvitost derimot, naaaaam<3

Jeg spiser det hver dag på knekkebrød, på pizza, lasagne osv. Er vegetarianer og får i meg litt av det nødvendige gjennom ost.

Ost er det eneste pålegget jeg liker, utenom nugatti:)

Er tynn uten noen fysiske eller psykiske (!) plager :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Røyskatt*

Her synes vi ost er snadder. Det er også forholdsvis trygt for gravidkvalmen min, så derfor går det en del. Vi bruker en kilo Norvegia i uka, fordelt på 2 voksne og en toåring.

Ellers kan det gå litt ost om vi kjøper kjeks og sånt en lørdagskveld. Da varierer det hva vi har, men oftest 2 smøreoster som forsvinner da. Eventuelt en brie eller en ridderost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg spiser brødskiver så er det alltid ost som er pålegg. Til daglig spiser jeg blåmuggost og vanlig gulost. Hvis jeg har vært i ostebutikk så kjøper jeg gjerne faste oster med mye smak, og roquefort da, selvfølgelig. Jeg har aldri møtt en skikkelig ost jeg ikke liker, og da mener jeg ikke kremost med ulike smakstilsetninger, det spiser jeg nemlig ikke.

Kjøttpålegg spiser jeg nesten aldri, med unntak av gode spekepølser innimellom, men jeg spiser en del fiskepålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker både brunost og kvitost. Vil nok påstå at jeg spiser det hver dag, på minst ei skive/rundstykke/knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må alltid spise hvitost i kombinasjon med skinke. Nam nam :rodmer:

Noen som forresten vet om det er mye mer fett i vanlig Norvegia enn den lettere varianten? Vet at det er 27 % i vanlig, og 16 % i den lettere. Men hvor stor forskjell er dette egentlig? Prøver å holde idealvekten etter å endelig ha nådd den, har begynt å spise ost igjen, da vanlig Norvegia. Synes den lettere varianten er smaksløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser mye Cottage cheese, og en del kesam/skyr. Knekkebrød med vanlig gulost, mest fordi det er enkelt. Blir ikke så mye ost i matlagingen, men mest fordi jeg synes det blir for kvalmende/mektig.

Har alltid vært slank og spiser det jeg vil. Er vel heller mengden det kommer an på, om man blir overvektig, ikke hva man spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg ligger godt under snittet her. Jeg spiser i gjennomsnitt en brødskive med brunost i uka og har gulost på lasagne en gang i måneden. Har alltid parmesan liggende, men bruker det bare tre-fire ganger i måneden på pasta. Likevel, får jeg tak i røkt Jarlsberg forsvinner den med lynets hastighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper bare ost fra lokale bondegårder og lignende, som for eksempel de som selger på Bondens Marked, men de ostene er også utrolig gode! Så det er bare en gang i blant jeg har ost, men når jeg først har det kan jeg spise kjempemye. En dag spiste jeg et helt sånn lite kakestykke med brie på en gang, ops. Veldig godt sammen med ferske dadler på knekkebrød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud så lyst jeg fikk på ost nå! Har vel enda ikke smakt en ost jeg ikke liker, utenom smøreost som jeg ikke er så veldig glad i. OST! :rodmer: :rodmer: :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg må alltid spise hvitost i kombinasjon med skinke. Nam nam :rodmer:

Noen som forresten vet om det er mye mer fett i vanlig Norvegia enn den lettere varianten? Vet at det er 27 % i vanlig, og 16 % i den lettere. Men hvor stor forskjell er dette egentlig? Prøver å holde idealvekten etter å endelig ha nådd den, har begynt å spise ost igjen, da vanlig Norvegia. Synes den lettere varianten er smaksløs.

100g vanlig norvegia gir deg 351kcal og 27g fett, hvorav 1,1g er transfett.

100g lettere norvegia gir 272kcal og 16g fett, hvorav 0,7g er transfett.

Med andre ord, spiser du en del ost gir det faktisk en gangske stor forskjell. Fettet er også mettet fett som det er anbefalt å kutte ned på, så mange kan nok tjene på å velge den lettere varianten. Den lettere varianten har også mer protein (32g i lett mot 27g i vanlig), noe som kan være greit om du trener en del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 dager i uka, kanskje? Som oftest Jarlsberg. Nå for tiden har jeg dilla på å lage ost- og skinkeomelett til helgefrokost. Liker ikke brunost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser det akkurat så ofte som jeg vil.

Liker kun Norvegia og Gudbrandsdalsost da, har en uforklarlig skrekk mot alle andre oster. Tør ikke smake på dem overhodet. Men til gjengjeld elsker jeg Norvegia og Gudbrandsdalsost.

En herlig frøloffskive med sprø skorper, masse smør og Norvegia :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...