Gå til innhold

Hvor mye ost spiser dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor er det skrevet at ost er laktosefritt når det lages på melk som ikke er laktoseredusert? Jeg blir jo dårlig av ost, så noe er det jo i som jeg ikke tåler.

Edit: det er nok melkeproteiner jeg ikke tåler i tillegg til laktose. Ser at tørre harde oster( Kokte, ekstra tørre og harde oster («rivoster») (f.eks. parmesan, pecorino) ikke har laktose i seg, men de fleste har litt laktose i seg.

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunost har jeg ikke spist på mange år. Liker det ikke spesielt mye. Gulost spiser jeg også lite av, men det har å gjøre med at jeg ikke klarer å spise opp all osten før den begynner å bli dårlig (er student og bor alene), så da er det bedre å spise kjøttpålegg, fisk, syltetøy og sånt som holder litt bedre eller kommer i mindre pakker.

Ellers spiser jeg jo ost når det er pizza eller andre hvor ost hører til (ikke taco, da). Syns også myke oster og kjeks er veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunost er favoritten, ingenting under, ingenting over. Spiser kun fløtemys og gudbrands. Ellers begynte jeg å spise gulost for noen år siden, aldri angret på det. Liker ikke Synøve sin, holder meg til Norvegia :) Ellers har jeg blitt utrolig glad i cottage cheese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker ost, og spiser relativt mye.

Helt sikkert 5-6 dager i uken, på brødskive til lunsj og/eller som del av middag. I hovedsak Jarlsberg, men tar også Norvegia eller smøreost som alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulost er vel det pålegget jeg spiser mest av.. Og da er det for det meste Jarlsberg sin det går i, da dette er den beste osten PUNKTUM!

Spiste nylig 4 sneier av Jarlsberg osten, som jeg tok knekken på med 1 liter melk!! NAM NAM.

:jepp:

DISCLAIMER: Jeg jobber ikke for Jarlsberg !

:lur:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser ekstremt mye ost. Elsker Jarlsberg. Både jeg og datteren min mauler osteskiver, det går ca en pakke (uoppskåren, såklart, den skal være saftig) på to-tre dager. Dette bryr meg fint lite. Kroppen min har cravings på ost, kjøtt og egg. Samtidig er jeg helt uinteressert i boller, brus og sjokolade, så jeg spiser så mye ost jeg vil med god samvittighet.

Åh, så godt å få skrevet så mye om min kjærlighet til ost. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke brunost og spier det aldri. Gulost liker jeg kun til/på varmmat, slik som pizza, toast, lasagne etc, så det blir ikke så voldsomt mye ost egentlig. Et par ganger i uka kanskje.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Jeg spiser ikke gulost. Men hvitost derimot. Nam nam.

Og brunost har jeg nylig begynt å like. Hatet det før.

Men på generelt grunnlag så foretrekker jeg kokt skinke, pastrami osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg lurer da på hvor mye ost dere spiser. Det kan være både brun - og gulost. Føler veldig mange her på kg lever på kalkunpålegg og makrell i tomat/tunfisk.

Så; spiser dere ost? Hvor ofte og hvor mye? Sunt eller usunt i deres øyne?

Jeg er veganer, så jeg spiser ikke ost. I mine øyne er det usunt, da det framkaller og forsterker astma, allergi og psykiske lidelser. Jeg har aldri vært så frisk og fin i formen som jeg er nå, etter nesten et år på vegansk diett. :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer, så jeg spiser ikke ost. I mine øyne er det usunt, da det framkaller og forsterker astma, allergi og psykiske lidelser. Jeg har aldri vært så frisk og fin i formen som jeg er nå, etter nesten et år på vegansk diett. :tommelsmil:

Og jeg er på mitt lykkeligste når jeg stapper kjeften min full av ost :spise:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Jeg er veganer, så jeg spiser ikke ost. I mine øyne er det usunt, da det framkaller og forsterker astma, allergi og psykiske lidelser. Jeg har aldri vært så frisk og fin i formen som jeg er nå, etter nesten et år på vegansk diett. :tommelsmil:

Psykiske lidelser??? Virkelig?

Si meg, hvor får du dette fra??

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veganer, så jeg spiser ikke ost. I mine øyne er det usunt, da det framkaller og forsterker astma, allergi og psykiske lidelser. Jeg har aldri vært så frisk og fin i formen som jeg er nå, etter nesten et år på vegansk diett. :tommelsmil:

Nå skal ikke jeg være frekk, men det samme sier muslimer om svinekjøtt.....

Jeg spiser tross alt mye ost. Jeg elsker ost. all ost. Tomatost, sheddar, jarlsberg, ridde, disse små trekantostene, de runde røde, ja, all ost. Elsker feks blåmugg på pizza NAM :)

Jeg spiser hvertfall en skive pr dag med ost. Enten brunost, græddost eller annen ost. Usunt? Ja det er det meste, men man spiser det med måte.

Jeg er heller ikke overvektig, og har masse energi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg har flere venner med bipolare lidelser, og én med asperger-sydrom, og alle har blir frarådet for mye melkeprodukter akkurat av den grunn. Jeg selv ble anbefalet av legen min å kutte ned på melkeprodukter for å stabilisere humøret mitt i forhold til depresjon og angst. Jeg har også lest flere steder på nettet om denne problemstillingen, men den er ikke så altfor kjent da melkeindustrien fint tar hånd om det. Det er litt som det sunne plantesukkeret som sukkerindustrien gjorde ulovlig i Norge fordi de ikke ville tape penger.

Anyways, et eksempel er kumelk: I dette finnes hormoner som en ment til å få en kalv til å bli en hel ku. Når vi får det i kroppen vår, vil det starte unødvendige prosesser(for vi er ikke gigantiske kuer) og skape ubalanse i kroppen. Ubalanse gir astma, allergi og psykiske lidelser. Det var noe slik min venn, bioingenøren, forklarte meg! ;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg har flere venner med bipolare lidelser, og én med asperger-sydrom, og alle har blir frarådet for mye melkeprodukter akkurat av den grunn. Jeg selv ble anbefalet av legen min å kutte ned på melkeprodukter for å stabilisere humøret mitt i forhold til depresjon og angst. Jeg har også lest flere steder på nettet om denne problemstillingen, men den er ikke så altfor kjent da melkeindustrien fint tar hånd om det. Det er litt som det sunne plantesukkeret som sukkerindustrien gjorde ulovlig i Norge fordi de ikke ville tape penger.

Anyways, et eksempel er kumelk: I dette finnes hormoner som en ment til å få en kalv til å bli en hel ku. Når vi får det i kroppen vår, vil det starte unødvendige prosesser(for vi er ikke gigantiske kuer) og skape ubalanse i kroppen. Ubalanse gir astma, allergi og psykiske lidelser. Det var noe slik min venn, bioingenøren, forklarte meg! ;

Jeg har slitt med angst i mange mange år. Jeg har aldri kuttet ut MELKEpodukter, men jeg har kuttet ut koffein og sukker. Og nå er jeg mye bedre :)

Hva leger råder til å ikke skal man ta med en klype salt. Litt av alt er IKKE farlig, men det kommer helt an på hva man tror siden psyken sier det meste, og det kommer an på mengder.

Jeg tviler ikke på at det har hjulpet, det du skriver, men det er IDIOTISK at man skal gå ut ifra det!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå skal ikke jeg være frekk, men det samme sier muslimer om svinekjøtt.....

Jeg spiser tross alt mye ost. Jeg elsker ost. all ost. Tomatost, sheddar, jarlsberg, ridde, disse små trekantostene, de runde røde, ja, all ost. Elsker feks blåmugg på pizza NAM :)

Jeg spiser hvertfall en skive pr dag med ost. Enten brunost, græddost eller annen ost. Usunt? Ja det er det meste, men man spiser det med måte.

Jeg er heller ikke overvektig, og har masse energi. :)

Alle kropper er forskjellige, og tåler forskjellige ting. De fleste her i Norden lever fint med alle melkeproduktene, mens i Asia(Unntatt India) er ca. 95 % laktoseintolerante. Jeg, som lider av både astma, allergi og psykiske lidelser, er dette det beste for meg. Jeg har blitt mye bedre.

Min kjære, som slet en del med eksem, ble kvitt hele sin eksem etter én måned på vegansk diett. Som sagt, for oss og våre kropper, er det det sunneste alternativet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder sikkert for noen, (og viktig for dem det gjelder) men ikke nødvendigvis nok for alle til at det blir riktig med "vår kropp"og "oss". Vi er mange udeprimerte som spiser ost, heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med angst i mange mange år. Jeg har aldri kuttet ut MELKEpodukter, men jeg har kuttet ut koffein og sukker. Og nå er jeg mye bedre :)

Hva leger råder til å ikke skal man ta med en klype salt. Litt av alt er IKKE farlig, men det kommer helt an på hva man tror siden psyken sier det meste, og det kommer an på mengder.

Jeg tviler ikke på at det har hjulpet, det du skriver, men det er IDIOTISK at man skal gå ut ifra det!!

Det er bra at du har funnet noe som hjelper for deg, men hvorfor er det idiotisk å gå ut ifra at å kutte ned på melkeprodukter kan hjelpe, da dette er vitenskapelig bevist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...