AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #1 Skrevet 19. september 2011 Ja, jeg lurer da på hvor mye ost dere spiser. Det kan være både brun - og gulost. Føler veldig mange her på kg lever på kalkunpålegg og makrell i tomat/tunfisk. Så; spiser dere ost? Hvor ofte og hvor mye? Sunt eller usunt i deres øyne?
Gjest *Maja* Skrevet 19. september 2011 #2 Skrevet 19. september 2011 Spiser ikke ost. Har for det første laktoseintoleranse og for det andre er det for mye fett i det for min smak; foretrekker kjøttpålegg. 1
Gjest grønnfi Skrevet 19. september 2011 #3 Skrevet 19. september 2011 Jeg spiser masse ost. for å balansere all den usunne fettete osten har jeg Philadelphia light på knekkebrød innimellom. Jeg prøver å holde meg unna Brie, Cambert Permesan, Jarlsberg og Port Salut. Men merkelig nok er det alltid en pakke i kjøleskapet av en av disse ostene.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #4 Skrevet 19. september 2011 Jeg pleide å spise gulost på brødskiva 3-4 ganger i uka i mangeår, men sluttet nylig, fordi jeg fant ut at magen min ikke er helt happy med ost.
Wiggins Skrevet 19. september 2011 #5 Skrevet 19. september 2011 Spiser ikke ost. Har for det første laktoseintoleranse og for det andre er det for mye fett i det for min smak; foretrekker kjøttpålegg. Gulost inneholder ikke laktose! Dessuten så fins det guloster med "vanlig" fettprosent på 30-40, til de magre variantene til Tine og Sunnøve Finden med hhv. 16% og 10% fett. 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #6 Skrevet 19. september 2011 Veldig mye, antageligvis. Spiser på en helt vanlig dag mellom 2-4 brødskiver, og spiser som regel hvitost (helt vanlig Norvegia) på alle sammen. Elsker ost, så tar gjerne 3-4 osteskiver på hver brødskive. Spiser ofte agurk og paprika oppå også. Bruker også mye ost til middag. F.eks. i pasta, på kylling o.l. Skjønner at det ikke nødvendigvis er særlig sunt i store mengder, men de mengdene jeg spiser har jeg vært vant til hele mitt liv. Er sunn, slank og sprek. 1
Gjest i_c_bear Skrevet 19. september 2011 #7 Skrevet 19. september 2011 Jeg spiser ost når jeg vil fordi jeg liker det. Nam. 2
sequin Skrevet 19. september 2011 #8 Skrevet 19. september 2011 Spiser ost sjeldent egentlig, er ikke så glad i det.
Gjest *Maja* Skrevet 19. september 2011 #9 Skrevet 19. september 2011 Gulost inneholder ikke laktose! Dessuten så fins det guloster med "vanlig" fettprosent på 30-40, til de magre variantene til Tine og Sunnøve Finden med hhv. 16% og 10% fett. Synnøve Norvegia Står klart og tydelig på ingrediensene at det er melk i...
Gjest Applestore Skrevet 19. september 2011 #10 Skrevet 19. september 2011 Jeg spiser altfor mye ost! Jeg elsker ost, så da går det i ost :D
Gjest Silvermist Skrevet 19. september 2011 #11 Skrevet 19. september 2011 Jeg spiser uforskammet mye ost, elsker ost! Favoritten til hverdags er Jarlsberg, ellers så er jeg veldig glad i blåskimmelost og en hard italiensk geitost som jeg ikke husker hva heter. Nam!
She_Leiva Skrevet 19. september 2011 #12 Skrevet 19. september 2011 Jeg liker ikke ost på brød, så jeg spiser VELDIG lite ost faktisk. Spiser jo selvfølgelig ost i Taco, på pizza og i andre matretter, men det er jo heller ikke hvær dag, så nei. Her der det LITE ost.
Gjest grønnfi Skrevet 19. september 2011 #13 Skrevet 19. september 2011 Jeg velger ost fremfor sjokolade, men når jeg ser meg i speilet ser det ut som om jeg spiser masse av begge deler
Dragonfly84 Skrevet 19. september 2011 #14 Skrevet 19. september 2011 Jeg elsker jarlsberg, og spiser masse av det Og så er jeg veldig glad i både fløtemysost og gudbrandsdalsost ...og jeg har akkurat gått ned to kilo
Gjest Coarvi Skrevet 19. september 2011 #15 Skrevet 19. september 2011 Synnøve Norvegia Står klart og tydelig på ingrediensene at det er melk i... At det er melk i noe er IKKE ensbetydende med at det er laktose i det. Det er svært lite laktose i gulost og smør, jeg er intolerant selv, men akkurat de to tingene tåler jeg. Brunost derimot, det er det verste man kan få i seg nesten. Jeg elsker gulost, og spiser i perioder ganske mye til jeg blir lei og har en pause... 4
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #16 Skrevet 19. september 2011 det er ikke laktose i vanlig hvitost, nei. men melk er det jo
Lykkelitenen Skrevet 19. september 2011 #17 Skrevet 19. september 2011 hvit ost inneholder ikke laktose, selv om den har melk i seg Men ferske oster kan ha laktose i seg, så de bør man være obs på med laktoseintolleranse. Jeg er glad i ost, men mengden varierer mye. Spiser stort sett lite ost som pålegg, har det mest på mat som topping (taco, pizza, pasta o.l). Har jeg først noe som jeg kan ha ost på slenger jeg gjerne litt ekstra på også, uten at totalmengden i mnd blir særlig høy lenger. Bruker lettere hvitost
Gjest snoopy_93 Skrevet 19. september 2011 #18 Skrevet 19. september 2011 Brunost er min andre kjæreste. Jeg ELSKER brunost!
Dragonfly84 Skrevet 19. september 2011 #20 Skrevet 19. september 2011 Synnøve Norvegia Står klart og tydelig på ingrediensene at det er melk i... Fra Tine.no: De aller fleste laktoseintolerante tåler litt melkesukker og kan nyte mange ulike meieriprodukter som enten er laktoseredusert eller har et naturlig lavt laktoseinnhold, som for eksempel lagret hvitost (Norvegia og Jarlsberg) og smør. De fleste tåler også syrnede melkeprodukter som for eksempel yoghurt i små mengder. http://www.tine.no/ernaring/allergi-og-intoleranse/16001.cms?laktoseinnhold-i-melkeprodukter I pdf-oversikten man kan laste ned derifra står det at gulost har mellom 0 og 0,5 gram laktose, mens f.eks. Kesam har 4,8 gram.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå