Gå til innhold

Forovervendt 2,5-åring, valg av bilstol

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fra tryggtrafikk.no:

Det er barnas vekt som avgjør hvilket utstyr som skal brukes. Derfor er alt godkjent sikringsutstyr delt inn i vektklasser.

Videoannonse
Annonse
Gjest frøken am
Skrevet

Fra tryggtrafikk.no:

Det er barnas vekt som avgjør hvilket utstyr som skal brukes. Derfor er alt godkjent sikringsutstyr delt inn i vektklasser.

Jeg ser den den, men når vi er og prater med forhandlere får vi beskjed om at det er minst (om ikke mer) like viktig med høyden!

Nå blir jeg forvirret...

Skrevet

Jeg tror mer på tryggtrafikk enn en forhandler som vil tjene grunker...

• Liker 4
Gjest frøken am
Skrevet

Jo, men da vi f.eks kjøpte det nye setet, satt han jo mye mer stødig enn i det lille sele setet, hvor han måtte krøkes sammen og rett og slett var alt for lang fra rompa og opp til skuldrene!

Skrevet

Jeg har ikke lest hele tråden, men!: i går kjøpte vi nytt sete til poden, han er snart tre.

Vi fant ur: DET GÅR IKKE PÅ VEKTEN! Men på høyden.

Jeg stod nesten og GRÅT (jajaja...) da damen i butikken fant frem et sete hvor de er sikret med bil belte. Jeg synes han er så liten enda... :sjenert:

Men han satt helt supert!

Det det går på er om de er lange nok til å sitte i dette setet. Og han er altfor liten til sele stolen, ettersom selene kom litt bak fra ryggen og opp.

Selene/beltet skal visst ALLTID komme rett over skulderen eller like ovenfor.

Om datteren din veier ditt eller datt er ubetydelig :)

Det er høyden hennes det går på.

Dra til en butikk som selger barne utstyr! Vogner, seter, senger etc... De kan det!

Vi trodde også han satt sikrest bakoverlent. Men nei. Nå er han visst blitt stor gutt :sjenert:

Her var det mange feil! Barn bør sitte bakovervendt til de er 4 år. Det er ikke lovlig å sikre med bilens belter før barnet er 15 kg, og ja det går på kilo! Passer en ikke det setet en har kjøpt på rygglengden før barnet er 15 kg må en finne et annet som har interne belter.

I forhold til belter og skuldre så skal de i BABYsete ikke ha beltet under skulderen, når det er det større bakovervendte-seter så er det toppen av ørene over kanten av sete som gjelder.

Og tester viser at nesten ingen forhandlere vet hva de snakker om ;)

Gjest frøken am
Skrevet

Her var det mange feil! Barn bør sitte bakovervendt til de er 4 år. Det er ikke lovlig å sikre med bilens belter før barnet er 15 kg, og ja det går på kilo! Passer en ikke det setet en har kjøpt på rygglengden før barnet er 15 kg må en finne et annet som har interne belter.

I forhold til belter og skuldre så skal de i BABYsete ikke ha beltet under skulderen, når det er det større bakovervendte-seter så er det toppen av ørene over kanten av sete som gjelder.

Og tester viser at nesten ingen forhandlere vet hva de snakker om ;)

Da satt man med skjegget i postkassa og følte seg litt forvirret :sjenert:

Skrevet

Setet får du alltids bruk for om ca et år :) (Hvilke kjøpte du?) Bruk det du har så lenge han er under 18 kg, vil du bytte er Britax twoway elite et godt og rimelig sete, ser litt åpent ut men er best i test på bl.a sidekollisjoner. Bøyde bein er heller ikke farlig, tenk på hvordan de sitter og leker ;)

Skrevet

Da satt man med skjegget i postkassa og følte seg litt forvirret :sjenert:

Jeg vil tro dere har fått anbefalt et sete som passer bra for deres barn. Det er uansett bedre å lytte til en forhandler som dere har pratet med og som har sett barnet deres, enn noen kjærringer på kg som ikke kjenner dere ;)

Gjest frøken am
Skrevet

Jeg vil tro dere har fått anbefalt et sete som passer bra for deres barn. Det er uansett bedre å lytte til en forhandler som dere har pratet med og som har sett barnet deres, enn noen kjærringer på kg som ikke kjenner dere ;)

:ler:

Ja, jo.

Jeg synes at han satt sikrere med bilsele enn i det trange, lille selesetet sitt.

Så han får bare fortsette å sitte i det!

Skrevet

Hva er det for en måte å omtale andre på da?

Ganske respektløst.

Det er da hundrevis av forhandlere som ikke vet hva de snakker om, så jeg hadde ikke stolt på de.

Trygg trafikk er en fin kilde.

• Liker 1
Skrevet

Hva er det for en måte å omtale andre på da?

Ganske respektløst.

Det er da hundrevis av forhandlere som ikke vet hva de snakker om, så jeg hadde ikke stolt på de.

Trygg trafikk er en fin kilde.

Nei, slutt nå opp da.... Kanskje for å påpeke at forhandleren hun pratet med ikke nødvendigvis tar feil fordi om mange her inne mener at man skal velge det og det setet..

Skrevet

Trygg trafikk har gjort en haug blindtester og 7 av 10 forhandlere gjør feil i anbefallingene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...