lille katt Skrevet 19. september 2011 #1 Skrevet 19. september 2011 Vi har dessverre vært nødt til å snu vesla på 2,5 år, etter at hun begynte å kaste opp hver gang vi var ute på en svipptur . Hvordan sikrer vi henne på best mulig måte? Hun er kraftig og robust i kroppen, men bare 13,5 kg uten klær. Hun kan vel ikke ha beltestol før hun er 15 kg? Vi har både Britax two-way elite og Britax multi-tech. Ingen av dem er vel optimale som forovervendte stoler, men er det noen med bilstolekspertise som kan hjelpe oss med å finne ut hva som er det beste alternativet av de to? Da tenker jeg forovervendt med stolens egne belter. Jeg ønsker IKKE innspill på forovervendt vs bakovervendt... Jeg VET at hun burde sitte bakovervendt til hun er minst 4 år. Men nå har vi tatt valget.
C-girl Skrevet 19. september 2011 #2 Skrevet 19. september 2011 Har dere sett på Recaro start stolen? Kan brukes fra barnet er ganske lite, og helt opp til 36 kilo, så du slipper å kjøpe flere stoler. Den har høytalere innebygd, noe som kan være ok om hun liker å se film. Det kommer også en del ekstrautstyr til den, f.eks fotstøtte osv. Koster nok litt over 3000,- litt dyr, men du får en stol som er veldig bra.
lille katt Skrevet 23. september 2011 Forfatter #3 Skrevet 23. september 2011 Takk for svar, men det er ikke det jeg spør om . Skal prøve å forenkle spørsmålsformuleringen: Hvilken av Britax two-way Elite og Britax Multi-tech er best forovervendt, med stolens egne belter? Barnet er 13,5-14 kg.
Honesty Skrevet 23. september 2011 #4 Skrevet 23. september 2011 (endret) Disse stolene skal helst ikke brukes forovervendt, til tross for at de er godkjente for det. Pga. internselene blir belastningen ved en evt. kollisjon enorm, og da er faktisk beltestol med bilens egne belter bedre. Det heter seg riktignok at de vendbare stolene fra Britax kan brukes med bilens egne belter, men de mangler belteføring for hoftebeltet, så beltet blir liggende feil. Heller ikke svar på det du spurte om, men allikevel. Jeg ville heller gått til en forhandler og spurt direkte, og prøvd forskjellige stoler i bilen. Og ikke minst: med barnet i stolen. Endret 23. september 2011 av Honesty
Gjest *Røyskatt* Skrevet 23. september 2011 #5 Skrevet 23. september 2011 (endret) Beklager, så ikke før nå at du hadde to alternativ vom du ville ha erfaringer om. Endret 23. september 2011 av *Røyskatt*
Soul Skrevet 23. september 2011 #6 Skrevet 23. september 2011 Disse stolene skal helst ikke brukes forovervendt, til tross for at de er godkjente for det. Pga. internselene blir belastningen ved en evt. kollisjon enorm, og da er faktisk beltestol med bilens egne belter bedre. Det heter seg riktignok at de vendbare stolene fra Britax kan brukes med bilens egne belter, men de mangler belteføring for hoftebeltet, så beltet blir liggende feil. Heller ikke svar på det du spurte om, men allikevel. Jeg ville heller gått til en forhandler og spurt direkte, og prøvd forskjellige stoler i bilen. Og ikke minst: med barnet i stolen. Men jenta er under 15 kg og da er beltestol uaktuelt pga vekt.
Honesty Skrevet 23. september 2011 #7 Skrevet 23. september 2011 Men jenta er under 15 kg og da er beltestol uaktuelt pga vekt. Ja, jeg så den, og det er litt tricky. Det er i grunnen derfor jeg synes det virker lurest å gå til forhandler og prøve der.
Husfrua Skrevet 23. september 2011 #8 Skrevet 23. september 2011 (endret) Jeg har ikke svar på spm ditt, da jeg ikke har erfaring med disse stolene. Men vi har kiddy guardian pro 2 stolen og er veldig fornøyd Ikke er den så dyr heller. Endret 23. september 2011 av Husfrua
lille katt Skrevet 23. september 2011 Forfatter #9 Skrevet 23. september 2011 Ja, det er litt tricky, Honesty. I og med at vi allerede har to ganske gode bilstoler, vil vi naturlig nok unngå å kjøpe flere før hun skal over i beltestol. Er klar over at ingen av stolene egner seg særlig godt som forovervendte stoler med stolens egne belter, men jeg får ta turen til Babyshop eller Barnas Hus for å høre hvilken som er den beste av to onder . Jeg har ikke svar på spm ditt, da jeg ikke har erfaring med disse stolene. Men vi har kiddy guardian pro 2 stolen og er veldig fornøyd Ikke er den så dyr heller. Bra for deg at du har den stolen og at du er fornøyd .
liv Skrevet 23. september 2011 #10 Skrevet 23. september 2011 Jeg har ikke svar på spm ditt, da jeg ikke har erfaring med disse stolene. Men vi har kiddy guardian pro 2 stolen og er veldig fornøyd Ikke er den så dyr heller. Pris og kvalitet henger ofte sammen når det gjelder barneseter Begge de setene kan brukes fremover og det er vel ingen større grunn til at det ene skal være dårligere enn det andre når det gjelder det. Har du prøvd alle mulige kjerringråd vedrørende bilsyke? Ofte hjelper det nemlig ikke å snu heller.
lille katt Skrevet 23. september 2011 Forfatter #11 Skrevet 23. september 2011 Begge de setene kan brukes fremover og det er vel ingen større grunn til at det ene skal være dårligere enn det andre når det gjelder det. Har du prøvd alle mulige kjerringråd vedrørende bilsyke? Ofte hjelper det nemlig ikke å snu heller. Det kan jeg være enig med deg i, liv. Hun begynte å kaste opp i påsken i år, og har også kastet opp to ganger etter at vi snudde henne (den ene gangen hadde hun til og med Postafen innabords). Eldstejenta har også kastet opp både bakover- og forovervendt, men hun begynte allerede som baby . Vi bruker Postafen og Mariekjeks på lengre turer. Mariekjeks er kanskje det som fungerer best! Veldig beroligende for magen, om ikke så veldig sunt. Dessverre er det beste argumentet for å snu at det er mye lettere å administrere oppkast når barna sitter forovervendt . Det er mye lettere å følge med på barnets signaler, og lettere å slenge frem spyboksen i tide. Vi kjører forøvrig så lite som mulig, på grunn av bilsyken.
Kvist Skrevet 23. september 2011 #12 Skrevet 23. september 2011 Jeg ble bilsyk første gang som baby, nå er jeg tredve og har fortsatt ikke vokst det helt av meg. Det som har hjupet meg er å småspise noe syrlig. Husker jeg fikk sitronfox på biltur da jeg var liten. Ikke særlig sunt med fox akkurat, men effekten kommer tydeligvis av det syrlige. Så sure grønne epler i tynne skiver funker også fint. Har en toåring som også blir bilsyk, og får hun epleskiver spyr hun ikke så ofte som uten. Merker tydelig forskjell. Jeg prøver å gi henne én og én skive, så spiser hun saaaakte og effekten varer. Verdt å prøve? Setene derimot aner jeg ingenting om... lykke til med å finne ut av det.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2011 #13 Skrevet 23. september 2011 Dessverre er det beste argumentet for å snu at det er mye lettere å administrere oppkast når barna sitter forovervendt . Det er mye lettere å følge med på barnets signaler, og lettere å slenge frem spyboksen i tide. Speil? Da ser man de som sitter bakovervendt like godt som om de sitter forovervendt.
Husfrua Skrevet 23. september 2011 #14 Skrevet 23. september 2011 Pris og kvalitet henger ofte sammen når det gjelder barneseter Begge de setene kan brukes fremover og det er vel ingen større grunn til at det ene skal være dårligere enn det andre når det gjelder det. Har du prøvd alle mulige kjerringråd vedrørende bilsyke? Ofte hjelper det nemlig ikke å snu heller. Som jeg sa så er vi veldig fornøyde, og anser dette som en veldig bra forovervendt stol. Og da er det heller ingen bakdel at den ikke koster skjorta
Gjest *Røyskatt* Skrevet 24. september 2011 #15 Skrevet 24. september 2011 Pris og kvalitet henger ofte sammen når det gjelder barneseter Den har faktisk vunnet alt som finnes av priser for sikkerhet etc. så kvalitet kan faktisk være uavhengig av pris..
Gjest bambyb Skrevet 26. september 2011 #16 Skrevet 26. september 2011 Kan desverre ikke svare deg på hvilken bilstol som er best. Men de er jo begge godkjente og ganske like, så hva med å bruke det setet ungen trives best i? En urolig unge er jo ganske trafikkfarlig for foreldre.. Ellers så burde dere prøve å finne bunn i hvorfor ungen blir kvalm. Vet noen har fått hjelp hos diverse kiropraktikere og manuellterapauter. Har visst vert noe med balansenerven. Sikkert verdt å undersøke visst en står helt fast? Ellers så har min bilsyke ofte vert et resultat av ubehagelig lukt i bilen fordi jeg er overfølsom for lukter. Det samme er datteren min. Bare lukta av varme skinnseter kan være nok for datteren min.. Etter tips fra ei som jobber med aromaterapi prøvde vi en spray som lukter/ineholder lavendel. Den skal være beroligende og i vårt tilfelle kvalmedempende. Jeg kjøpte den via en partylite konsulent. Men får sikkert tak i flere steder. Er jo ikke sikkert dette hjelper for andre enn meg? Men kan jo ikke skade og prøve! Lykke til :O)
Gjest frøken am Skrevet 27. september 2011 #17 Skrevet 27. september 2011 Jeg har ikke lest hele tråden, men!: i går kjøpte vi nytt sete til poden, han er snart tre. Vi fant ur: DET GÅR IKKE PÅ VEKTEN! Men på høyden. Jeg stod nesten og GRÅT (jajaja...) da damen i butikken fant frem et sete hvor de er sikret med bil belte. Jeg synes han er så liten enda... Men han satt helt supert! Det det går på er om de er lange nok til å sitte i dette setet. Og han er altfor liten til sele stolen, ettersom selene kom litt bak fra ryggen og opp. Selene/beltet skal visst ALLTID komme rett over skulderen eller like ovenfor. Om datteren din veier ditt eller datt er ubetydelig Det er høyden hennes det går på. Dra til en butikk som selger barne utstyr! Vogner, seter, senger etc... De kan det! Vi trodde også han satt sikrest bakoverlent. Men nei. Nå er han visst blitt stor gutt
AnonymBruker Skrevet 27. september 2011 #18 Skrevet 27. september 2011 Jeg har ikke lest hele tråden, men!: i går kjøpte vi nytt sete til poden, han er snart tre. Vi fant ur: DET GÅR IKKE PÅ VEKTEN! Men på høyden. Jeg stod nesten og GRÅT (jajaja...) da damen i butikken fant frem et sete hvor de er sikret med bil belte. Jeg synes han er så liten enda... Men han satt helt supert! Det det går på er om de er lange nok til å sitte i dette setet. Og han er altfor liten til sele stolen, ettersom selene kom litt bak fra ryggen og opp. Selene/beltet skal visst ALLTID komme rett over skulderen eller like ovenfor. Om datteren din veier ditt eller datt er ubetydelig Det er høyden hennes det går på. Dra til en butikk som selger barne utstyr! Vogner, seter, senger etc... De kan det! Vi trodde også han satt sikrest bakoverlent. Men nei. Nå er han visst blitt stor gutt Det er da ikke bare høyden det går på, men antall kg. Rett og slett fordi om de er for lette så tåler ikke kroppen belastingene fra bilens seler om en kræsjer.
Gjest Fru F Skrevet 27. september 2011 #19 Skrevet 27. september 2011 Spesielle speil festet på hodestøtten gir god oversikt over barn som sitter bakovervendt. Kan det hjelpe å endre kjøremønster? Noen kjører mer i rykk og napp, og da er det lettere å bli kvalm.
Gjest frøken am Skrevet 27. september 2011 #20 Skrevet 27. september 2011 Det er da ikke bare høyden det går på, men antall kg. Rett og slett fordi om de er for lette så tåler ikke kroppen belastingene fra bilens seler om en kræsjer. Har du vært og snakket med forhandler? Det var den beskjeden vi fikk i går. Det hjelper ikke at ungen veier så så mye hvis den sitter feil i setet. En krasj er noe dritt uansett, og det viktigste er at ungen sitter så sikret som mulig i setet sitt. Og det gjør den hvis man tilpasser etter høyde.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå