Gjest Nanna87 Skrevet 19. september 2011 #1 Del Skrevet 19. september 2011 Sliter så mye med konsentrasjon at skoler blir meget vanskelig. Fikk vite for 1 måned siden at diagnosen min var ADHD. Noen som føler med meg? Er adhd grunnen til kaoset på skolen? Venter spent på Ritalin, vil tror ikke det vil gjøre store forskjellen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy Skrevet 19. september 2011 #2 Del Skrevet 19. september 2011 Du vil helt sikkert få hjelp av Ritalin eller Concerta, mer konsentrert og få lettere for å ta imot beskjeder. Lykke til i alle fall! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 19. september 2011 #3 Del Skrevet 19. september 2011 Problemet med ritalin er når effekten går ut og man egentlig skulle sovet. Sånn jeg har opplevd det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #4 Del Skrevet 19. september 2011 hm? ok. blir man søvning når effekten av ritalin går ut av kroppen? Har som sagt levd et forferdelig kaotisk liv i 20 år.. Har også hørt rykter om at Ritalin kan skape mye sorg i starten. De sier at man begynner å reflekterer over et liv man har levd. Ritalin blir vendepunktet for forandring, slik at man kan pluserlig begynne å gråte av valg man har tatt? Stemmer dette? Isåffal blir det mye gråting på meg gitt, haha;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest otrivin Skrevet 19. september 2011 #5 Del Skrevet 19. september 2011 hm? ok. blir man søvning når effekten av ritalin går ut av kroppen? Har som sagt levd et forferdelig kaotisk liv i 20 år.. Har også hørt rykter om at Ritalin kan skape mye sorg i starten. De sier at man begynner å reflekterer over et liv man har levd. Ritalin blir vendepunktet for forandring, slik at man kan pluserlig begynne å gråte av valg man har tatt? Stemmer dette? Isåffal blir det mye gråting på meg gitt, haha;) Han jeg passet som har adhd og en kompis jeg har på 19 reagerer ihvertfall med at all den "energien" de har samlet opp mens de har vært symptomfrie av medisinen på skole/jobb kommer ut i voldsomme anfall på kveldstid når effekten av tabletten går ut. Han ene har nå fått sovetabletter for å få sove. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schotten–Baumann Skrevet 23. september 2011 #6 Del Skrevet 23. september 2011 Hos voksne har Adderall bedre effekt og ofte snillere bivirkninger enn metylfenidat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ritalin-bruker Skrevet 23. september 2011 #7 Del Skrevet 23. september 2011 Hos voksne har Adderall bedre effekt og ofte snillere bivirkninger enn metylfenidat. Hvordan får man byttet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 23. september 2011 #8 Del Skrevet 23. september 2011 Hos voksne har Adderall bedre effekt og ofte snillere bivirkninger enn metylfenidat. Har du forsket på dette her, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schotten–Baumann Skrevet 23. september 2011 #9 Del Skrevet 23. september 2011 Har du forsket på dette her, eller? http://healthlifeandstuff.com/2009/08/ritalin-vs-adderall/ En del studier: http://pediatrics.aappublications.org/content/103/4/e43.full http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/10445460175014340 Jeg har riktignok ikke sett noen studier som sammenligner Concerta og langtidsvirkende Adderall, men rent generelt er ikke methylfenidat like "virkningsfullt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 23. september 2011 #10 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) http://healthlifeandstuff.com/2009/08/ritalin-vs-adderall/ En del studier: http://pediatrics.aappublications.org/content/103/4/e43.full http://www.liebertonline.com/doi/abs/10.1089/10445460175014340 Jeg har riktignok ikke sett noen studier som sammenligner Concerta og langtidsvirkende Adderall, men rent generelt er ikke methylfenidat like "virkningsfullt". Concerta/ritalin er methylfenidat, mens Adderall er "the real deal"? Edit: Lese litt på lenkene, kanskje. *Setter på vannkokeren* Edit2: "Paying attention to something boring for someone with ADHD is a lot like trying to lift a weight after someone injected a tranquilizer into your arm." Endret 23. september 2011 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schotten–Baumann Skrevet 23. september 2011 #11 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Concerta/ritalin er methylfenidat, mens Adderall er "the real deal"? Edit: Lese litt på lenkene, kanskje. *Setter på vannkokeren* Concerta er langtidsvirkende methylfenidat ja. Mange amerikanske leger foretrekker Adderall fremfor Ritalin/Concerta. Endret 23. september 2011 av Schotten–Baumann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pessimist Skrevet 23. september 2011 #12 Del Skrevet 23. september 2011 Mammaen min og broren min har ADHD, begge bruker Ritalin, for dem hjelper dette veldig. Broren min blir veldig pirkete når virkningen på Ritalinen går ut og han blir mer trass, setter oss hele tiden på prøver der han klikker om han ikke får viljen sin. Kanskje stygt av meg å si, men jeg liker broren min best når han er på medisin. Mammaen min derrimot er helt avhengig av Ritalin, hun har jenteversjonen av ADHD hun blir ekstremt trett og sliten og kan sove i flere døgn om ingen vekker henne. Mammaen min fungerer mye bedre på Ritalin og hun slipper disse store oppturene og nedturene. Mamma sa en gang til meg at når man begynner på Ritalin så må man lære seg å leve annerledes, man må lære seg å leve på nytt med alle menneskene rundt seg også. Det er mye lettere med Ritalin, fordi du ser hvor du gjorde feil før. Du klarer så mye bedre å reflektere over dine egne følelser og selvinnsikten i deg blir betraktlig større. Ritalin er et hjelpemiddel for mange, og med rett dose, så kan det virkelig komme til å hjelpe deg også 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schotten–Baumann Skrevet 23. september 2011 #13 Del Skrevet 23. september 2011 (endret) Modafinil kan også benyttes som ADHD-medikasjon (få bivirkninger, man føler ikke at man går på noe), men methylfenidat og amfetamin har vanligvis mye bedre effekt (65-85 % mot cirka 50 % responsrate), så det gis ikke som førstelinjes behandling. Endret 24. september 2011 av Schotten–Baumann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxUflax Skrevet 24. september 2011 #14 Del Skrevet 24. september 2011 Om man trenger >Ritalin og har ADHD eller ADD så joda, den har en fin virkning på mange men ja den har også en del bivirkninger som null mat lyst, søvnmangel, tendenser til angst, høy puls som litt nervæs følelse å flere små ting til.. Selv har jeg ikke ADHD å fikk Ritalin.. Denne uken har vært et kaos, et rent HEL.... for meg pga dette. Fordi jeg ikke trenger det trolig, men det skumle? for meg er det etter kun en uke ikke et tema for meg å slutte på dem, rett og slett psykisk avhengig, hjernen min elsker å være litt på høygir, det å føle mer mestring og litt mer selvtillitt til eget "arbeid", føle seg glad uansett og en behagelig følelse av engasjemang og velvære. Man føler seg rett og slett som en sekk med penger. Disse tingene vinner ovver alt det andre kroppen sliter med, jeg har fks på en uke gått ned nesten 6kg nå og av 7 døgn er det 4 og en halv natt hvor jeg ikke har sovet, på tross av dette fyker jeg rundt å gjør masse.. Fler ikke trøtthet eller sult, bare durer på og bare i godt lune hele veien.. Så ikke for å være negativ, langt derfra, Se for all del til at du begynner med LAVE doser, har svært god oppfølging som kan sjekke deg under veis før doen økes, samtaler helse prøver +++ for din egen del, dette blei kke gjort med meg og bare de 5 timene jeg "droppet" ritalinen for å se rekasjonen i dag var ikke gøy, sint, agresiv, lei, negativ så rett og slett veldig mørkt på ting og satt bare å tenkte, drit i dette, nå tar jeg medisinen min og går videre med det jeg vil.. og 20 min senere etter dosering..jepp, gla, små hyper, ivrig, manisk som i MÅ gjøre ting og alt vel i hode.. Ritalin?? jo i rett bruk kan jeg lett tro på hjelp for dere med ADHD, men for meg som fikk det på antatt ADHD.. angrer,angrer kraftig ja.. Lykke til og følg legens råd, dette kan hjelpe for deg i rette doser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schotten–Baumann Skrevet 24. september 2011 #15 Del Skrevet 24. september 2011 Det er noen som er litt sensitive for virkestoffet, og det kan virke som om du har fått en litt for høy dosering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schotten–Baumann Skrevet 24. september 2011 #16 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men ut fra skrivemåten bedømt virker du noe uorganisert, så medikamentell behandling er kanskje ikke så dumt allikevel? Endret 24. september 2011 av Schotten–Baumann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MaxUflax Skrevet 24. september 2011 #17 Del Skrevet 24. september 2011 Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men ut fra skrivemåten bedømt virker du noe uorganisert, så medikamentell behandling er kanskje ikke så dumt allikevel? Jeg er så nærme 30 så jeg kan komme i alder igrunn.. Skal love det at man blir noe, eller veldig uorganisert i skrivemåten sin etter 4 timer søvn på 2 og et halvt døg, et total inntak på like over 5000 kalorier på 7 dager som gir et vekt tap på 6kg i samme periode til tross vor null aktivitet og ca 1 liter væske i døgnet.. Å dette er bare den ene siden, bivirkninge på det psykiske nivået som angst, stress, høy puls og nervøs, maniske "MÅ" anfall til tider og konstant litt gira og springer rundt å gjør masse hele dagen til tross for svekket energi nivå.. Ja da blir ikke den dyseleksien min fra før skolestart noe bedre heller må jeg si.. Blir bare veldig "engasjert" og derfor uorganiserte svar med masse skrive feil å den slags.. Dose er sotte av psykiater foresten.. ikke følte jeg noe mindre på lavere dose heller igrunn.. Men nå sitter jeg bare å venter til kl 8 så jeg kan taneste dose å starte dagen.. Flott medisin må jeg si.. Hvertfol for dem med psykiske diagnoser i tilleg som PTSD, bipolar og angst.. Derfor sier jeg igjenn, pass på at en får riktig oppfølging, god utredning at det er garantert rett diagnose og slutt på flekken om man "mister" seg selv noen plass i tanker å forvirringer.. Dette er så absolutt vanedanende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schotten–Baumann Skrevet 24. september 2011 #18 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Har psykiateren foreslått Concerta? Alternativt kan du forsøke et amfetaminpreparat, f.eks er ikke angst og agitasjon en like fremtredende bivirkning som ved methylfenidat. http://www.nasjkomp.no/novus/upload/file/materiell/behandling.pdf Endret 24. september 2011 av Schotten–Baumann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pessimist Skrevet 24. september 2011 #19 Del Skrevet 24. september 2011 Jeg foreslår at du TS begynner på Ritalin slik som legen din anbefalte, og ikke hører på noe av det folk sier etter egne erfaringer. Når alt kommer til alt er det jo hvordan Ritalinen kan hjelpe _deg_ det kommer an på Det er klart at noen har negative erfaringer med Ritalin, men det er vel det samme som om at noen får mange bivirkninger eller blir gravid selv om de går på p-piller. Forskjellig fra menneske til menneske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Schotten–Baumann Skrevet 24. september 2011 #20 Del Skrevet 24. september 2011 (endret) Vel, synes hun at bivirkningene blir uutholdelige synes jeg hun skal autoseponere medikamentet og ta kontakt med psykiateren over helgen. Og med hensyn på medikamentalternativer så er det selvsagt psykiateren som foreskriver de og som tar den faglige vurderingen. Nå skal det legges til at det er først nå i de seneste årene at man i Europa har erkjent at voksne mennesker også behøver medikamentell behandling for ADHD, og mange eldre leger er også skeptiske til diagnosen som sådan. Endret 24. september 2011 av Schotten–Baumann 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg