AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #1 Skrevet 19. september 2011 Jeg har en tenåringsjente som innimellom besvimer, og ofte blir hun svimmel og uvel når hun reiser seg raskt opp. Hun er lita og tynn, men har god matlyst og det er definitivt ingen spiseforstyrrelser ute og går. Hun har ikke vært hos lege og sjekket blodprosent og sånne ting, det burde hun kanskje? Men dette er vel rett og slett blodtrykksfall? Hun har ganske langvarige mensblødninger, når jeg tenker meg om. Ellers er hun frisk som en fisk, og så lenge hun er litt forsiktig når hun reiser seg opp, så går det som oftest bra. Har du erfaring med dette?
Pentu Skrevet 19. september 2011 #3 Skrevet 19. september 2011 Jeg hadde samme problemet og tok derfor turen til legen. Der fikk jeg påvist B12 mangel. Så ta henne med til legen og ta noen tester
Gjest Raindrops Skrevet 19. september 2011 #4 Skrevet 19. september 2011 Jeg hadde jernmangel da jeg var yngere, og da reagerte jeg på samme måte. 1
HopelessFear Skrevet 19. september 2011 #5 Skrevet 19. september 2011 Kan være jernmangel og B12 mangel.
Gjest Delphina Skrevet 19. september 2011 #6 Skrevet 19. september 2011 Jeg vil nå si at jeg hadde tatt med frøkna til lege om jeg var deg, bare for å få sjekket at blodprosent og jernlagrene er gode, og at dere kan utelukke andre årsaker. Jeg gjør det en gang i året, oftere når jeg kjenner at jeg er mye svimmel. Som oftest er det lav blodprosent og lave verdier på jernlagrene, så jeg blir satt på en jernrik diett.
Giacomo_P Skrevet 19. september 2011 #7 Skrevet 19. september 2011 Mekanismen i denne besvimelsestendensen er nok blodtrykksfald, hvis det er slik at det konsekvent skjer når hun reiser seg opp, men noe forårsaker at blodtrykket synker i disse situasjonene. De åbenbare årsakene, ud fra det du skriver, er enten jernmangel eller dehydrering, kanskje en kombinasjon. Hvis hun har langvarige og kraftige blødninger, er det en viss sandsynlighed for jernmangel. I tillegg kan det være lurt å passe på at hun drikker tilstrekkelig. Hvis hun går med en lett dehydrering (som mange jenter dessverre gjør), vil det kunde forårsake slike besvimelser, særlig i kombinasjon med jernmangel. Det kan være lurt å drikke noe andet end vann. De fleste dehydreringstilstander involverer en viss forstyrrelse av elektrolytter. De gjenopprettes bedre ved indtak av væske som indeholder salter og mineraler. Sportsdrikker er bra, og faktisk er cola veldig fint. Gå og få en blodstatus hos legen. I mellomtiden kan det være greit å være påpasselig med væskeindtak, og observere om det letter situasjonen noe. Det kan selvsagt også være andre årsaker. Det må legen vurdere.
altflyter Skrevet 19. september 2011 #8 Skrevet 19. september 2011 Det kan være mye forskjellig. Mest sannsynlig jernmangel... kan faktisk være lavt stoffskifte også
Aspera Skrevet 19. september 2011 #9 Skrevet 19. september 2011 Jeg har en fetter som pleide å besvime en del i begynnelsen av tenårene. Det viste seg å være at han vokste så fort, at noen ganger falt kroppen bare ut på en måte. Det var ingenting farlig ihvertfall, med mindre han falt og slo seg. Men som du sier, det kan ha noe med at hun blør så mye. Det sleit ei jeg kjenner også mye med. Hun besvimte aldri, men var konstant svimmel og sliten. Da fikk hun jerntabletter og satt inn spiral som løste alt Så gå til legen, det er den eneste måten man kan finne ut av hva det er.
lovligblond Skrevet 19. september 2011 #10 Skrevet 19. september 2011 har dere tenkt på om det kan vere en mild for for epilepsi? Jeg har en tenåringsjente som innimellom besvimer, og ofte blir hun svimmel og uvel når hun reiser seg raskt opp. Hun er lita og tynn, men har god matlyst og det er definitivt ingen spiseforstyrrelser ute og går. Hun har ikke vært hos lege og sjekket blodprosent og sånne ting, det burde hun kanskje? Men dette er vel rett og slett blodtrykksfall? Hun har ganske langvarige mensblødninger, når jeg tenker meg om. Ellers er hun frisk som en fisk, og så lenge hun er litt forsiktig når hun reiser seg opp, så går det som oftest bra. Har du erfaring med dette?
Giacomo_P Skrevet 19. september 2011 #11 Skrevet 19. september 2011 har dere tenkt på om det kan vere en mild for for epilepsi? Det virker lide sandsynlig i forhold til hva som beskrives. Som oftest vil man da først se absenser - altså bevissthedsudfald uden besvimelse - og iblandt besvimelse med hummelsessvikt. Dette ser dessuden ud til å være knyttet til bevegelse til oppreist stilling.
sequin Skrevet 19. september 2011 #12 Skrevet 19. september 2011 Jeg reagerte også slik på jernmangel
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #13 Skrevet 19. september 2011 TS her: får prøve å overtale henne til å ta en tur til legen. Utfordringen blir vel å overtale henne til å ta en blodprøve, hun har sprøyteskrekk og vil nok ikke frivillig komme frem med armen. For da besvimer hun
SmallTalk Skrevet 19. september 2011 #14 Skrevet 19. september 2011 Da får hun snu hodet andre veien. Jeg tipper på jern, B12 eller folsyremangel. Hadde ihvertfall den typen symptomer selv når jeg hadde kraftig folsyremangel i slutten av tenåra.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #15 Skrevet 19. september 2011 Hør om de kan ta en kapillær prøve istedenfor for å kjapt teste Hb. Det tas i fingeren, og er ikke like nøyaktig, men kan i alle fall gi en pekepinn på om hun har lav Hb (blodprosent).
SmallTalk Skrevet 19. september 2011 #16 Skrevet 19. september 2011 Hør om de kan ta en kapillær prøve istedenfor for å kjapt teste Hb. Det tas i fingeren, og er ikke like nøyaktig, men kan i alle fall gi en pekepinn på om hun har lav Hb (blodprosent). All den tid det kan være B12- eller folsyremangel så er ikke dette så lurt. Begge disse tingene kan ha samme symptomer som jernmangel, men er ikke mulige å oppdage på Hb.
Gjest grønnfi Skrevet 19. september 2011 #17 Skrevet 19. september 2011 Datteren min besvimer også i ny og ne. Og er ofte svimmel når hun reiser seg. Hun har lavt blodtrykk og har fått beskjed av legen at hun bare må være obs.
HopelessFear Skrevet 19. september 2011 #18 Skrevet 19. september 2011 Om hun har virkelig sprøyteskrekk, så kan det være lurt å prøve jernekstrakt for å se om tilstanden blir noe bedre. Men en burde aller helst ta blodprøve for å utelate at det ikke er noe mer alvorlig som feiler henne.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2011 #19 Skrevet 19. september 2011 Dra til legen og sjekk. Jeg besvimte mye når jeg var yngre, når jeg ble eldre ble det bare verre, legene tok masse prøver og sa jeg manglet det ene og det andre. Etter mye mas fra min side var det en lege som fant ut at jeg hadde mild form for epilepsi. Bedre å dra til legen en gang for mye. Lykke til
Gjest Elyssa Skrevet 19. september 2011 #20 Skrevet 19. september 2011 Jeg besvimte en del når jeg var yngre pga angst. Kroppen kombla bare ut. Og det ble enda verre hvis jeg ikke drakk nok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå