Gå til innhold

Fagforening


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie

Jeg slutter ikke å undre meg over alle de stolte, indignerte uoganiserte som ikke ser lengre enn til sin egen lommebok og sitter og finregner på hvor mye de betaler i kontingent kontra evt fremtidige advokatsalærer, lønnsøkninger, hvor mye pampene drikker osv. Og tror at det er det eneste et fagforeningsmedlemskap handler om.

Dagens regjering med Norman i spissen er på på hugget så det holder for å innskrenke den tilsattes rettigheter. Arbeidslivlovutvalget, omdanning av statlige virksomheter til AS (nå sist Statskonsult hvor Norman nekter å høre på både sine egen jurister i departementet og landets fremste arbeidsrettsjurister) og pensjonskommisjonen er bare eksempler på dette. Synes disse stolte uorganiserte at det er greit at en visse steder kan måtte gå som midlertidig ansatt til en er over 40 før en får seg fast jobb, og at regjeringen nå ønsker å utvide denne muligheten for arbeidsgiversiden? Er det greit at lovfestede rettigheter som ferie og pensjon skal være salderingspost i et arbeidsliv i stadig omstilling? Hvem tror dere at jobber for å beholde slike rettigheter, rettigheter som kommer alle til gode?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nicoline

Jeg har en helt annen oppfatning - synes fagforeningen er skikkelig "slappe". Ta en liten undersøkelse, dere ... se om det ikke stemmer at de fleste går rett fra en tillitsvalgt-posisjon og inn i ledelsen. Det stemmer som regel, ser dere ...

De eneste stedene man finner sterke fagforeninger er i verksindustrien, ol. ... ikke innen bank, finans, stat, kommune eller oljeindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie

Men hva du vil, og stå deg selv nærmest du, Nicoline. Men de "sannhetene" du serverer om hvordan organisasjonlivet i Norge er, henger ikke på greip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla
Jeg har en helt annen oppfatning - synes fagforeningen er skikkelig "slappe". Ta en liten undersøkelse, dere ... se om det ikke stemmer at de fleste går rett fra en tillitsvalgt-posisjon og inn i ledelsen. Det stemmer som regel, ser dere ....

Så ut fra dette kan vi konkludere med at arbeidstakers rettigheter er noe vi har fordi arbeidsgiver er snill. Ikke for at noen har kjempet for dem?

Det er riktig at det er noen som går fra å være tillitsvalgte til å bli leder, hva er galt med det? Som tillitsvalgt har man hatt mulighet til å vise engasjement og interesse for arbeidsplassen sin. Det er absolutt ingen selvfølge at man blir leder etter å ha vært tillitsvalgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en helt annen oppfatning - synes fagforeningen er skikkelig "slappe". Ta en liten undersøkelse, dere ... se om det ikke stemmer at de fleste går rett fra en tillitsvalgt-posisjon og inn i ledelsen. Det stemmer som regel, ser dere ...

De eneste stedene man finner sterke fagforeninger er i verksindustrien, ol. ... ikke innen bank, finans, stat, kommune eller oljeindustrien.

Vel, jeg jobber i staten og på min arbeidsplass er det 3 sterke fagforeninger i aktivitet om dagen. Ingen av de tillitsvalgte er blitt pamper, og de som var tillitsvalgt før jobber fortsatt i sin stilling.

Kjenner også tre tillitsvalgte som har hhv jobb som skolesekretær, saksbehandler på sosialkontor og kjøkkensjef, som i årevis har vært aktive på regionalt plan.

Nei, du-min undersøkelse sammenfaller ikke med dine funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Litt navit, gurimalla ... for meg og mange andre tyder det på at tillitsvalgte veldig ofte gjør alt for å tekkes ledelsen - nettopp fordi det ofte ligger en stilling og frister ...

Men vi har hver vårt syn på saken - jeg kommer aldri til å skifte mening uansett hva dere sier. Jeg har endel års erfaring fra arbeidslivet og har sett litt av hvert ... det er på den måten vi bør gjøre oss opp våre meninger - ikke å bli pådyttet dem fra andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gurimalla

Synes det er veldig generaliserende å mene at de tillitsvalgte tekkes ledere for å selv få lederstillig.

Jeg har jobbet i ganske mange år selv og vært gjennom både sammenslåinger og omorganiseringer. Har stort sett et positivt bilde av de som jobber som tillitsvalgte - mange er interesserte og dyktige og er ikke med bare for å mele sin egen kake.

Jeg synes litt synd på deg Nicoline, du har tydeligvis hatt dårlige erfaringer i arbeidslivet. Du generaliserer ut fra din egen opplevelse og har tydeligvis ingen evne til å forstå at det kan være annerledes andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi har hver vårt syn på saken - jeg kommer aldri til å skifte mening uansett hva dere sier.

Derfor... Når du i det ene øyeblikket nekter å høre på argumenter, og deretter påbeober deg å være reflektert, da skurrer det hos meg.

Utspilt sin rolle? Oganisasjonene blir bare viktigere i årene som kommer de! Hvorfor? Pga at en må ta alle kampene på nytt! (Ser en fra utlandet: alle satte avtaler møter motbør)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Arketypen - har aldri påstått at jeg har hele sannheten. Hvorfor tillegger du meg de egenskapene - det er du som utviser størst arroganse med dine uttalelser her.

Poirot, jeg snakker ikke om perioden hvor de sitter som tillitsvalgte, jeg snakker om posisjoner de "kommer til" etter at de går av som tillitsvalgt.

Jeg er ivhertfall glad for at jeg er et voksent og tenkende menneske som kan gjøre meg opp mine egne meninger. Om jeg velger å betale kr. 350,- pr. mnd. til fagforeningen eller ikke bestemmer jeg heldigvis selv. Hva dere velger å gjøre med deres lønn er heldigvis ikke mitt anliggende.

Det bør da tolereres at noen av oss - og etterhvert flere og flere mener at fagforeninger har utspilt sin rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poirot, jeg snakker ikke om perioden hvor de sitter som tillitsvalgte, jeg snakker om posisjoner de "kommer til" etter at de går av som tillitsvalgt.

Vel, som jeg skrev har alle jeg kejnner til fortsatt i sin gamle jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla
Det bør da tolereres at noen av oss - og etterhvert flere og flere mener at fagforeninger har utspilt sin rolle.

Det er vel ikke så mange som melder seg ut, men det er mange som ikke melder seg inn. Jeg synes det er trist - for jeg arbeidstakerne vil tape på dette i det lange løp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Det bør da tolereres at noen av oss - og etterhvert flere og flere mener at fagforeninger har utspilt sin rolle.

Jeg har ikke problemer med at folk velger å la være å organisere seg. Jeg går heller ikke rundt og kaller uorganiserte snyltere, men når jeg møtes med den type utrolige generaliseringer og abnorme stereotyper som har blitt servert i denne tråden, da reagerer jeg kraftig. Toleransen bør gå begge veier - hvis en ikke har oversikt over dagens organisasjonsliv utover sine private erfaringer og det en leser i VG, så bør en heller ikke generalisere i det omfanget som er gjort her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Jeg har da aldri lagt skjul på at jeg snakker av egen erfaring, Dalwhinnie. Synes det virker litt hovmodig å rakke ned på meg av den grunn - det er faktisk verre med alle de som er organisert fordi de tror det er det eneste rette og overhodet ikke stiller kritiske spørsmål til noenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har da aldri lagt skjul på at jeg snakker av egen erfaring' date=' Dalwhinnie. Synes det virker litt hovmodig å rakke ned på meg av den grunn - det er faktisk verre med alle de som er organisert fordi de tror det er det eneste rette og overhodet ikke stiller kritiske spørsmål til noenting...[/quote']

Gjør noen det?... Før det første rakker vel ingen ned på deg mer enn du gjør (ikke ta alt så personlig da..), for det andre er vel ikek alle meningsløse sauer i org heller.... En stor del av å være organisert er å stille krav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest mesteparten av det som står her samsvarer dette godt med tidligere erfaringer av organiserte. Nemlig denne at 80 -90% av en et pampevelde (fagorganisasjon) består av mennesker uten sterk nok rygg til å stå for egne meninger og å kunne gjennomføre de.

Hvor lett er det ikke å stå i den grå massen og rope høyest ?

Det selvstendige mennesket, det som ikke er avrundet i alle kanter, det som gjerne liker å gå på tvers, følge egne følelser,hvor er det plass til dette i organisasjonen ? Eller er det slik at en ikke ønsker disse menneskene?

Storm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hvordan kommer du fram til den slutningen Storm? -På bakgrunn av at fok står sammen for å oppnå fordeler i arbeidslivet... Tror forresten vi må innføre anarkiskem for IKKE å ha NOEN innslag av det du karakteriserer som pamper...

Jeg opplever faktisk at jeg står UT fra den grå m assen når jeg sier ifra og står på barikadene (for andre) som tillitsvalgt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Jeg er ikke organisert og STOLT av det !!!

Hva godt gjør pampeveldet, foruten å trekke meg i lønn for å fø noen sjefspamper?

Til dere som tviler les historien om Jimmy Hoffa..

Til de som sier vi er gratispasasjerer fordi vi får samme lønnsforhøyning som det som fagforeningen "forhandler" frem, så er det direkte galt.

Jeg har skrevet kontrakt med min arbeidsgiver og den er mellom meg og arb.giver, hvorfor skulle noen andre legge seg inn i den?

Får jeg ikke det som jeg synnes jeg er verdt i lønn så sier jeg selvsagt fra og så er det opp til arbeidsgiver å vurdere om de vil ha meg.. gir de meg ikke det, så finnes det andre som gjør det.

Så til alle der ute som lurer, slutt å finansier sjefspampene som i grunnen ikke er noe annet enn profesjonelle kverulanter som gjør at det blir ulevelig for bedriften som du jobber i.

Storm

Helt greit å være stolt av at du ikke er organisert. Men i mine øyne er du en snylter. Jeg er tillitsvalgt i firmaet jeg jobber for, og er temmelig lei av "gratispassasjerene". Min store drøm er at arb.giver kunne gi litt litt F i de uorganisertes lønn og gjerne betale under tariff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til du som er tillitsvalgt, legg merke til at jeg skrev ca 80-90%.

Det jeg mener er vel at de som er tillitsvalgte inngår i de 20-10% som ikke hører inn her. (Men selvsagt er det nok lettere for deg også å si fra på vegne av andre..) Det jeg mener er at resten bruker deg for selv å unngå å komme i situasjoner som de ikke føler seg komfertabel i, ting som kan være vannskelige og som vil koste litt slit og arbeid å klare å få ordnet på egen hånd. Da er det mye lettere å få noen til å gjøre jobben for seg. Selvsagt kan folk få velge disse "lettvinte" løsningene for meg og forsette å¨leve sine bekymringsfri trygge liv i den sonen hvor de har full kontroll og som de behersker.. Men hvordan utvikler du deg som menneske da? når du hele tiden kan rope på "frøken" når noe går deg imot?

Og til deg som kaller meg en snylter, hvem snylter jeg på? trodde jeg var annsatt av arb.giver jeg. Hvorfor skal jeg gå ned i lønn ? tror nok at ovenfor arb.giver gjør jeg en minst like god jobb som de som streiker og går i tog annenhvert år... Jeg vil heller snu på det og si at du som tillitsvalgt er en snylter, jeg vet hvertfall fra min arb.plass at de tillitsvalgte bruker betydelig tid på org.arbeid i arbeidstiden.

Storm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline
GreenSky skrev:

Helt greit å være stolt av at du ikke er organisert. Men i mine øyne er du en snylter. Jeg er tillitsvalgt i firmaet jeg jobber for, og er temmelig lei av "gratispassasjerene". Min store drøm er at arb.giver kunne gi litt litt F i de uorganisertes lønn og gjerne betale under tariff.

Og du er tillitsvalgt ? I hva slags bedrift da, om jeg tør spør ? Det er absolutt det dummeste jeg har lest på lenge og gjør at jeg er enda mer glad for at jeg ikke støtter opp om dette "pampveldet"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...