Gå til innhold

Fagforening

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Dalwhinnie
Jeg har vært organisert i så og si hele mitt arbeidsliv - men har meldt meg ut og kommer trolig aldri til å melde meg inn i noen forening igjen. Etter å ha lest i avisen at fagforeningsledere til stadighet har vært på restaurant- og barbesøk og svidd av mangfoldige tusen kroner så tenkte jeg at dette gidder jeg ikke å sponse lenger. Nok er nok - skulle jeg mot formodning trenge noe i ryggen i en eventuell sak mot arbeidsgiver' date=' ja, da går jeg til advokat. Kan få gode advokater for de 350 kronene som medlemskontigenten til fagforeningen var pr. mnd.[/quote']

Beklager, men dette synes jeg er typisk Ola Dunk-tenking. Ja, representasjon og nettverksbygging er en del av gamet og forgår gjerne både på Tostrup og diverse andre vannhull og restauranter. Men dette er da ikke noe de gjør for å få en gratis middag eller rangel, men det fungerer som viktige uformelle fora hvor en kan treffe de rette menneskene og få diskutert ting uten formell dagsorden eller andre føringer. Slik bygges nettverk, slik utveksles informasjon og dette er en del av påvirkningarbeidet organisasjonen driver med. Uten informasjon og posisjon, ingen påvirkning. Og hvor skal en fagforening være, om ikke der det skjer, med de som har påvirkning og der informasjonen finnes?

Og hvor mye advokatbistand tror du at du får for dine 350 kr/mnd når du først trenger hjelp? Advokathonorarer ligger ofte på 1500 kr/timen og oppover, så da håper jeg at du faktisk setter av disse 350 kronene hver måned som en forsikring for deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke organisert og STOLT av det !!!

Hva godt gjør pampeveldet, foruten å trekke meg i lønn for å fø noen sjefspamper?

Til dere som tviler les historien om Jimmy Hoffa..

Til de som sier vi er gratispasasjerer fordi vi får samme lønnsforhøyning som det som fagforeningen "forhandler" frem, så er det direkte galt.

Jeg har skrevet kontrakt med min arbeidsgiver og den er mellom meg og arb.giver, hvorfor skulle noen andre legge seg inn i den?

Får jeg ikke det som jeg synnes jeg er verdt i lønn så sier jeg selvsagt fra og så er det opp til arbeidsgiver å vurdere om de vil ha meg.. gir de meg ikke det, så finnes det andre som gjør det.

Så til alle der ute som lurer, slutt å finansier sjefspampene som i grunnen ikke er noe annet enn profesjonelle kverulanter som gjør at det blir ulevelig for bedriften som du jobber i.

Storm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Hva godt gjør pampeveldet' date=' foruten å trekke meg i lønn for å fø noen sjefspamper?[/quote']

Min forening forhandler lønn for meg både lokalt og sentralt. De jobber for bedre rammevillkår for vår sektor og arbeider også for å bedre arbeidsvillkårene mine gjennom påvirkning av lover og avtaleverk. Tror du at f.eks. Arbeidsmiljøloven og Ferieloven hadde vært så gunstige som de er i dag uten påvirkning fra arbeidstakerorganisasjonene? I så fall avdekker du en grunnleggende mangel på innsyn i politiske prosesser og det organisasjonslivet som du så glatt fordømmer. Og disse resultatene nyter også du godt av.

Like overførbart som å si at alle fiskere fra Molde gjør suksess og blir mangemilliardærer. Bare les historien om Kjell Inge Røkke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok er nok - skulle jeg mot formodning trenge noe i ryggen i en eventuell sak mot arbeidsgiver' date=' ja, da går jeg til advokat. Kan få gode advokater for de 350 kronene som medlemskontigenten til fagforeningen var pr. mnd.[/quote']

Håper du fikk med deg at de som VANT arbeidssaken i Storm måtte betale advokatsalær på 285.000 kr... Og den saken har kun vært i 1 instans...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tidligere vært organisert, men meldte meg ut. Nå vurderer jeg å organisere meg på nyåret igjen.

Det eneste jeg er veldig usikker på er hvor jeg bør organisere meg.

Jeg har 4 år med datautdannelse, men jobber som sekretær nå. Kommer til å jobbe i staten fra nyttår. Noen som har noen gode råd om en organisasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet en del sekretærer er organisert i 2FO (de jeg kjenner jobber i staten)

Men bør jeg ta hensyn til den utdannelsen jeg har når jeg velger fagforening? Har jo litt bruk for den i min jobb her og har en del IT-relaterte oppgaver, men får vel egentlig ikke så mye uttelling på lønnen av den grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Nå jobber jeg i et seriøst selskap og er overhodet ikke engstelig for å bli oppsagt. Tvert imot så synes jeg at det er for vanskelig å kvitte seg med udugelige ansatte.

Blir rett og slett irritert når jeg tenker på hvor mye penger jeg har betalt inn til fagforeningen gjennom mange år som organisert. En gang ble jeg tatt ut i en streik hvor vi ikke engang hadde medbestemmelsesrett. Lønnen ble halvert uten forvarsel og når jeg tenker på hvor mye penger jeg har tapt på å være organisert så blir jeg temmelig irritert på deres uttalelser. En ting er å være organisert om man jobber i en bar eller en litt useriøs butikk, el. noe helt annet er å bli brukt som en brikke i pampenes spill om makt - noe jeg selv har opplevd. Aldri mer ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Dahlwinnie skrev:

Og hvor mye advokatbistand tror du at du får for dine 350 kr/mnd når du først trenger hjelp? Advokathonorarer ligger ofte på 1500 kr/timen og oppover, så da håper jeg at du faktisk setter av disse 350 kronene hver måned som en forsikring for deg selv.

Kjenner en som gikk til advokat da bedriften han jobbet i gikk fra sine løfter. Det holdt at advokaten skrev ett par brev - regningen kom på noen få tusen kroner som bedriften selv ble dømt til å betale. Folk flest går ikke til sak mot en arbeidsgiver uten at de vet at de har rett og at sannsynligheten for at bedriften må betale er stor. Saken i Storm kjenner jeg ikke til - men det lille jeg har lest vitner mest om en dårlig såpe-opera, og krangel på kvinners vis. "Hun har sagt det ... buhu"... "Nei, jeg sa det ... buhuuuu..." - hadde de hatt en god nok sak så hadde Storm blitt dømt til å betale alle saksomkostningene i tillegg til at de hadde fått større erstatning ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Organisasjonen sikrer/forhandler fram deg levelig arbeidstid, feriebestemmelser, oppsigelsesvern, lønn, gode arbeidsforhold, hjelper deg i konflikter etc etc...

amper? Hvor hadde vi vært UTEN organisasjonene da? Har dere sett på forholdene i land de ikke har hatt hjelp fra org?

Det blir så sneversynt at jeg blir dårlig å messe om pamper etc...

Lykke til framover da, for nå organiserer arbeidsgiverne seg også, og går inn i nye diskusjoner der satte avtaler blir reforhandlet... Jeg synes 7,5 timer pr arbeidsdag er nok jeg...

Vi har hos oss hatt VELDIG god bruk for organisasjonen mot KS!....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dalwhinnie
Kjenner en som gikk til advokat da bedriften han jobbet i gikk fra sine løfter. Det holdt at advokaten skrev ett par brev - regningen kom på noen få tusen kroner som bedriften selv ble dømt til å betale.

Jeg håper inderlig ikke at du kommer opp i en situasjon hvor du virkelig trenger denne typen bistand. Noen ganger kan det holde å skrive et par brev, men dette gjelder i langt fra de fleste situasjoner. Advokathonorarer i 100.000 kroners-klassen er dessverre mer regelen enn unntaket i arbeidsrettssaker. Og selv om saken ikke kommer så langt som til retten, så kan det ligge mange timers arbeid bak et forlik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp. Vi ser nå de store tunge internasjonale arbidsgiverorg. som oppfører seg mer og mer som forsikringsbransjen i retten: de bare anker og anker, forå satse på at de færreste har råd til å bli med på rotteracet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nicoline

Dahlwine - etter over 20 år i arbeidslivet har jeg betalt inn omtrent 80.000,- til fagforeninger - i tillegg til at jeg ble trukket i lønn under en "ufrivillig" streik, dvs. ca. 20.000,-, (kunne blitt mye mer om de ikke innså at streiken var idiotisk og nyttesløs) ... å være organisert har kostet meg ca. 100.000,-. Når man da leser i avisene at disse "pampene" går på pub og drikker for nærmere 20.000,- på en kveld så kaller jeg ikke det for nettverksbygging - jeg kaller det stormannsgalskap. Skal vi andre gå ut og drikke med kolleger så betaler vi det selv dersom det ikke er i jobbens regi. Det burde sannelig de og klare - de tjener faktisk grovt der de sitter.

Men værsågod - støtt dem de som vil .. jeg har fått mer enn nok av hele dobbel-moralen de lever etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie
Når man da leser i avisene at disse "pampene" går på pub og drikker for nærmere 20.000,- på en kveld så kaller jeg ikke det for nettverksbygging - jeg kaller det stormannsgalskap. Skal vi andre gå ut og drikke med kolleger så betaler vi det selv dersom det ikke er i jobbens regi. Det burde sannelig de og klare - de tjener faktisk grovt der de sitter.

Men værsågod - støtt dem de som vil .. jeg har fått mer enn nok av hele dobbel-moralen de lever etter.

Og dette gjelder alle ansatte og tillitsvalgte i alle fagforeninger? Stikk fingern i jorda og våkn opp til organisasjonslivet i 2003. Eller hold den i din egen lommebok som nå, men du kan ikke forvente å bli tatt på alvor med så grovt generaliserende utsagn som dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Jeg er ikke organisert og STOLT av det !!!

Hva godt gjør pampeveldet, foruten å trekke meg i lønn for å fø noen sjefspamper?

Til dere som tviler les historien om Jimmy Hoffa..

Til de som sier vi er gratispasasjerer fordi vi får samme lønnsforhøyning som det som fagforeningen "forhandler" frem, så er det direkte galt.

Jeg har skrevet kontrakt med min arbeidsgiver og den er mellom meg og arb.giver, hvorfor skulle noen andre legge seg inn i den?

Får jeg ikke det som jeg synnes jeg er verdt i lønn så sier jeg selvsagt fra og så er det opp til arbeidsgiver å vurdere om de vil ha meg.. gir de meg ikke det, så finnes det andre som gjør det.

Så til alle der ute som lurer, slutt å finansier sjefspampene som i grunnen ikke er noe annet enn profesjonelle kverulanter som gjør at det blir ulevelig for bedriften som du jobber i.

Storm

DU ER EN SNYLTER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Nicoline; du har vel fått igjen noe får å ha vært medlem av en fagforeing. Du har støttet opp om de som arbeider for arbeidstakernes rettigheter som for eksempel ferie. Tror du at den 5 ferieuken hadde blitt innført uten fagforeninger? Tror du at du har fått den lønnsøkningen du har fått (medlem eller ikke) uten at det har vært noen fagforeninger? Hvordan hadde arbeidslivet i Norge vært hvis vi ikke hadde fagforeningene? Jeg tror at vi kan takke fagforeningene for mye av godene vi har i arbeidslivet i dag.

Har stor tro på prinisppet – sammen er vi sterke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Nicoline

Den fagforeningen hvor jeg først var organisert var den som det stod store oppslag om i lokalavisen her (Nopef) ... Da meldte jeg meg ut og inn i en annen (YS). Det var i YS de gikk til streik uten at vi hadde noen som helst medbestemmelse - vi ble brukt som brikker i et spill som kun gikk ut på at pampene skulle vise sin makt. Selvsagt tenker jeg på meg selv og min egen lommebok - det gjør vel du og ? Eller er du organisert av andre grunner ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bør jeg ta hensyn til den utdannelsen jeg har når jeg velger fagforening? Har jo litt bruk for den i min jobb her og har en del IT-relaterte oppgaver, men får vel egentlig ikke så mye uttelling på lønnen av den grunn....

Ring de som driver med data og hør hva de har å tilby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå jobber jeg i et seriøst selskap og er overhodet ikke engstelig for å bli oppsagt.  

Jeg jobber i staten, og er midt i en omorganisering. Sakl love deg at fagforeningene er svært involvert, og at de blir brukt aktivt. Folk er redde for å miste jobben, eller å måtte få en jobb de ikke liker.

Tenk også på alle direktoratene som skal flytte til andre byer, hvordan foreningene står på for ihvertfall å heve sluttpakkeen og sluttkompensasjonen til folk, mens de i utgangspunktet ikke skulle få noe som helst.

Trenger ikke være i en useriøs bedrift for å komme borti slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvrig er det organisasjonsfrihet i Norge, så for meg er det greit nok at folk ikke organiserer seg.

Men som sagt; av mange tråder her inne er det TYDELIG at mange unge kvinner kunne trengt en forening som stod litt på kravene, eks når man kommer tilbake fra barselpermisjon og blir tilbudt stilling som sekretær (og man var noe helt annet før fødselen), eller man blir sagt opp på dagen uten begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...