Gå til innhold

Alenemor med toåring til jul. Skal skape tradisjoner!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en alenemor med toåring til jul og har lyst til å skape gode tradisjoner for jula for oss to, den lille familien som vi er. Julaften blir det nok julemiddag hos besteforeldrene til barnet og vi kommer til å være endel sammen med slekt og familie. Hva slags tradisjoner har dere andre, med små barn og/eller dere som er alene med barn? Noe jeg har tenkt på, er:

Bakedag der vi baker masse til jul

Lage pepperkakehus

Adventsopplesning på søndagene før advent, eventuelt bare tenne lysene siden det er så vanskelig for en toåring å sitte i ro

Pynte juletreet lillejulaften

Lussekatter (kanskje)

Pakkekalender

Se askepott

Dra i kirka på julaften

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en alenemor med toåring til jul og har lyst til å skape gode tradisjoner for jula for oss to, den lille familien som vi er. Julaften blir det nok julemiddag hos besteforeldrene til barnet og vi kommer til å være endel sammen med slekt og familie. Hva slags tradisjoner har dere andre, med små barn og/eller dere som er alene med barn? Noe jeg har tenkt på, er:

Bakedag der vi baker masse til jul

Lage pepperkakehus

Adventsopplesning på søndagene før advent, eventuelt bare tenne lysene siden det er så vanskelig for en toåring å sitte i ro

Pynte juletreet lillejulaften

Lussekatter (kanskje)

Pakkekalender

Se askepott

Dra i kirka på julaften

Lussekatter ja!! Ikke bare kanskje.

Tent lys ved frokostbordet hver morgen i adventstiden? Altså stearin/telys..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste lørdagen/eller søndagen før jul dro vi alltid til besteforeldrene for å pynte juletre, pynte pepperkakehus, spise grøt med mandel i og marsipangris til den som får mandelen.

Bakedag er alltid en slager. Ihvertfall i vår familie.

Da familien vår var "uskilt" dro vi til kirken julaften, det er ille koselig, syns nå jeg..

Nå gjør vi det ikke mer.

Juletre og generell julepynting lille julaften er også er MUST ;)

Når jeg bodde hjemme våknet jeg alltid til en julestrømpe full av godis og klementiner, og en liten pakke utenfor sovesomsdøra (julaften). Da var det opp i sofaen med pysj, pute og pledd å se på alle juleprogrammer som er :D

Endret av ^KinderMaxi^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en alenemor med toåring til jul og har lyst til å skape gode tradisjoner for jula for oss to, den lille familien som vi er. Julaften blir det nok julemiddag hos besteforeldrene til barnet og vi kommer til å være endel sammen med slekt og familie. Hva slags tradisjoner har dere andre, med små barn og/eller dere som er alene med barn? Noe jeg har tenkt på, er:

Bakedag der vi baker masse til jul

Lage pepperkakehus

Adventsopplesning på søndagene før advent, eventuelt bare tenne lysene siden det er så vanskelig for en toåring å sitte i ro

Pynte juletreet lillejulaften

Lussekatter (kanskje)

Pakkekalender

Se askepott

Dra i kirka på julaften

Høres ut som noen flotte tradisjoner.

Ville hatt med spising av risengrøt også.

Vet også at det er tradisjon for mange å dra på juletrefest i tida etter jul der ungene får godteposer av nissen.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julestrømpe settes på lista selvfølgelig, det hadde jeg helt glemt!

MEN - det er faktisk de små tingene som teller.

Mine minner fra barndommen er all kosen med familien. Sånn som bakingen med mamma, pyntingen osv.

Man trenger ikke å gjøre det så stort. Klart - gutten din er bare 2 år enda, men.

Tradisjoner er viktig. Spesielt med familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som om du har en rekke flott aktiviteter som kan bli fine tradisjoner.

Da jeg ble skilt og skulle fosøke å lage tradisjoner fant jeg ut at de tingene jeg husket som gode minner da jeg selv var barn skapte et godt grunnlag. Pepperkakebaking var ett av dem. Han var fem år på den tiden jeg forøkte å starte tradisjoner. Nå er han akkurat blitt tenåring, og pepperkakehusene blir mer og mer avanserte for hvert år. Men jeg ser at han gleder seg like mye hver gang.

Kanskje litt annerledes for min del da han bor hos sin mor. Kalenderen kan ikke åpnes hver morgen osv. Men likevel er det tradisjoner til stede som gir god stemning, selv om han kanskje også har de samme tradisjonene sammen med sin mor.

Som sagt - det virker som om du har en fin plan. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer til juletrefest på lista, pluss grtspising. Begynner å glede meg allerede til den koselige tida. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føyer til juletrefest på lista, pluss grtspising. Begynner å glede meg allerede til den koselige tida. :)

Det skjønner jeg :)

Gledet meg siden august jeg :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk bare så lysst til å nevne mitt aller største og beste juleminne. Når jeg tenker på jul, ser jeg for meg mamma, i pene høyhelte sko, skjørt, og juleforkle i skytteltrafikk mellom stua og kjøkkenet. Pussig nok ser jeg henne for meg fra livet og ned, så det er vel skjørtet og forkleet jeg husker best (mamma brukte jo aldri det til vanlig), og skoene selvsagt. Mamma gjorde mye med oss i juletida, men, som nevnt over her, det er jammen de små tingene man ofte husker best! :)

Håper dere lillefamilien får en fin julefeiring, med mange gode tradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig :)

Her er noen ideer jeg likte godt som barn:

- teater med juleforestilling. Barneteater var en stor favoritt!

- Julehefte® på lillejulaften med litt julekaker.

- spillkveld(er).

- julesokk.

- tenne lys på graven til familemedlem, med påfølgende "minnestund" der vi snakket om de fine minnene vi hadde sammen med denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NozMonster

jeg liker tankegangen din ts :jepp:

det er så koselig at det er så viktig for deg å skape gode, hyggelige og minneverdige minner for barnet ditt!

om du får til de tingene du selv forslo, pluss julestrømpe-forslaget, så tror jeg du har nådd målet ditt ;)

mitt forslag er at barnet ditt kan få pynte sitt eget pepperkakehjerte ( evt med litt hjelp da) så bruke et silkebånd til å henge det opp i vinduet, til for eks nyttårsaften. det har jeg og broren min bestandig gjort, og gjør det enda også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mange fine tradisjoner:) Mine beste juletradisjoner er pepperkakehus, grøtspising, juleverksted hvor vi lagde forskjellige gaver, f.eks. småkaker i syltetøyglass som vi pyntet med glitter osv, vokslys, filthjerter etc., og ikke minst den årlige tradisjonen hvor vi går ut i skogen og hugger juletre. Da har vi med oss pølser og sjokolade, hugger tre, tenner bål og går i tog til bilen etterpå med fakler. Gleder meg allerede:D Har også gode minner fra julekalenderen til mamma, hvor hun hang lapper med forskjellige gjøremål eller tampen brenner. Og de kveldene med julekake og kakao, hvor det ble tent lys og fortalt historier om nisser og troll. Ah, for en fantasisk oppvekst, føler meg så heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter! Der sa du noe, det må jeg også huske, og så koselig med pepperkakehjerte. Gleder meg, vil ha en ordentlig kosejul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...