Gå til innhold

Barnepass

23 stemmer

1. 1. Hvor ofte har dere/du avlastning?

• En gang i mnd.
      1
    • To ganger i mnd.
      4
    • En gang i uka
      0
    • Oftere
      2
    • Skjeldnere
      16

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Så andre har ikke lov å bli slitne etter to uker, fordi du holdt ut i seks mnd?? Dummeste...

Sa jeg noe om det? Jeg sa bare at jeg fant det vittig, utifra min egen erfaring (at de måtte ha barnepass allerede etter to uker).

Endret av _Malene
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sa jeg noe om det? Jeg sa bare at jeg fant det vittig, utifra min egen erfaring (at de måtte ha barnepass allerede etter to uker).

Jenta mi som 4 timer i strekk, fikk mat ogsovna med en gang igjen etterpå fra andre uka, sånn holdt hun på til hun var tre mnd, da sov hun rundt. Men JEG var sliten de tre mnd jeg måtte så "ofte" opp om natta. Ikke missforstå, jeg vet jeg er super heldig og klager absolutt ikke i det hele, men jeg har da virkelig lov å si at jeg var sliten uten at folk skal si at det er morsomt. Det er jo min erfaring. Det blir for dumt å le av folk som er slitne etter to uker, fordi du var sliten i seks mnd...

• Liker 2
Skrevet

Vi har i teorien mulighet for barnepass veldig ofte, men vi benytter oss ikke av det mer enn 1 gang i måneden sånn ca.

Når det er sagt så får vi ofte hjelp til å hente eller levere i barnehagen, men jeg leste at TS mente barnevakt i den betydning at man har helt fri til å gjøre det man vil, og da teller jo ikke dette i denne sammenhengen. :)

Skrevet

Jenta mi som 4 timer i strekk, fikk mat ogsovna med en gang igjen etterpå fra andre uka, sånn holdt hun på til hun var tre mnd, da sov hun rundt. Men JEG var sliten de tre mnd jeg måtte så "ofte" opp om natta. Ikke missforstå, jeg vet jeg er super heldig og klager absolutt ikke i det hele, men jeg har da virkelig lov å si at jeg var sliten uten at folk skal si at det er morsomt. Det er jo min erfaring. Det blir for dumt å le av folk som er slitne etter to uker, fordi du var sliten i seks mnd...

Alt er relativt. Men to uker er kort tid, og de første ukene pleier å være slitsomme for de aller fleste som får barn. Trodde de fleste var innstilte på det.

Personen som skrev innlegget jeg kommenterte skrev at: "Da syntes jeg selv det var for tidlig, men foreldrene var helt utslitt (de var unge og var ikke helt gjennomtenkt) og jeg klarte ikke si nei".

Jeg kommenterte jo ikke direkte til de som hadde barnevakt da ungen var to uker. Men til hun som ikke klarte å si nei til å passe.

Skrevet

Jeg hadde det sånn i 6 mnd. Synes derfor det var litt vittig at noen var så slitne etter 2 uker.

Jeg var helt utslitt etter en dag og var det vel egentlig i over ett halvt år ... det er ikke noe vittig med å være utslitt etter to uker.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg var helt utslitt etter en dag og var det vel egentlig i over ett halvt år ... det er ikke noe vittig med å være utslitt etter to uker.

Jeg kommenterte det at noen er SÅ utslitt etter to uker at de spør om barnevakt, selv om den personen de spør synes det er for tidlig men alikevel ikke klarer å si nei.

Så det er kanskje ikke vittig, men for meg blir det litt spesielt.

Endret av _Malene
Skrevet

Snuppa vår er vel på overnatting hos besteforeldrene sine kanskje 1 gang hver 2. måned eller noe sånt.

Ser litt frem til den dagen jeg føler lillebror er stor nok til også å være på helgebesøk hos besteforeldre, kanskje når han er 1 år ?

Å bare være meg og samboer en helg og kunne sove så lenge vi vil høres ut som himmelrike for meg akkurat nå :)

Men så er det jo også uuutrolig deilig å få barna hjem igjen også :) Sånn er det å ha barn - hjertet er utenpå uansett, og man har alltid noen i tankene, selvom man vet de har det bra der de er..

Skrevet

Jeg kommenterte det at noen er SÅ utslitt etter to uker at de spør om barnevakt, selv om den personen de spør synes det er for tidlig men alikevel ikke klarer å si nei.

Jeg var helt på felgen og hadde spurt om noen kunne passe barnet så snart som mulig hvis jeg hadde følt at det var greit. Det anbefales at man får avlastning for å kunne sove, for eksempel. Da er det selvsagt ikke snakk om veldig lang tid, men barnevakt er det likevel.

Skrevet (endret)

Jeg var helt på felgen og hadde spurt om noen kunne passe barnet så snart som mulig hvis jeg hadde følt at det var greit. Det anbefales at man får avlastning for å kunne sove, for eksempel. Da er det selvsagt ikke snakk om veldig lang tid, men barnevakt er det likevel.

Ja, hvis du hadde følt det var greit.

Jeg hadde til tider lyst å kaste både babyen og meg selv ut av viduet i kolikkperioden og dernest aldri -sove- mer- enn- en- time om- gangen- på- natta- perioden, og var mildt sagt på felgen selv. Så jeg forstår alt det.

Men, som sagt, kommentaren dreide seg ikke om det. Sånn, da gir jeg meg (tror jeg? ;) )

Endret av _Malene
Skrevet

Jeg ville sette stor pris på om denne diskusjonen om hvem som var mest sliten første tiden med spedbarn kunne avsluttes nå, og dere kunne svare på det denne tråden er ment for i stedet. Nemlig hvor ofte dere har barnevakt. :)

Alle er slitne første tiden, noen holder det ut, andre velger å få hjelp.Ingen av dem er bedre eller dårligere enn den andre.

Skrevet

Unger er ikke like. Jeg lå i fødsel i 24 timer første gang, og sov 4 timer totalt de fire nettene jeg var på sykehuset fordi gutten skrek hele tiden. De to første ukene sov han så og si ingenting, bare skrek og skrek, før vi endelig forsto at dette ikke var normalt, og fikk time hos kiropraktor. Det viste seg at han hadde store låsninger i nakken og ryggen, og at han skrek fordi han hadde vondt.

Uansett - hadde ikke vi hatt avlastning iløpet av de to første ukene hadde vi ikke overlevd noen av oss. Så uten søvn er det overhodet ikke noe problem å være utslitt etter to uker uansett hvor innstilt man har vært.

Vi har forøvrig barnevakt rett som det er. Hvertfall til storebror på to. Stort sett fordi det er besteforeldrene som vil ha han på overnatting. Ellers hender det at et av besteforeldreparene er hjemme hos oss mens vi er på kino eller ute og spiser etc. Det går greit, fordi lillesøster er flaskebarn.

Skrevet

Pass for barnet bare for at jeg skal ha fri har jeg hatt 1 gang i løpet av 10 år... Så jeg stemte sjeldnere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...