Gå til innhold

Barnepass

23 stemmer

1. 1. Hvor ofte har dere/du avlastning?

• En gang i mnd.
      1
    • To ganger i mnd.
      4
    • En gang i uka
      0
    • Oftere
      2
    • Skjeldnere
      16

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har inntrykket av at mange ser ned på foreldre som ofte har barnepasser hos barna sine, slik at de kan ha tid alene og hvile. Men det er jo sånn at når man har barn, ihvertfall i alderen 0-3 år så er det et veldig stort ansvar der du må være på vakt hele tiden og egentlig aldri får "fri", og kan slappe av. Hva tenker dere om dette? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er ikke at jeg ser ned på foreldre som trenger tid for seg selv, ikke på noen måte, men noen foreldre spør venner/familie oftere enn det som føles naturlig, og for nærmeste familie er det vanskelig å si nei. Jeg passer ofte små for familie og venner, men har ikke barn selv, og jeg kjenner ofte at det kan bli litt mye, og at det tas som en selvfølge at jeg og sambo alltid skal ha tid siden vi ikke har barn selv.

For all del! Jeg liker å passe barn, men kanskje noen forventer mer enn jeg syntes er rimelig. Det koster også mye penger for meg som er student å skulle kjøpe inn all mulig slags ekstra mat til de små. Jeg vil jo tilby dem noe om de overnatter eller ei... Men generelt sett, skjønner jeg godt at folk trenger en pause, og spør meg pent, men jeg har veldig mye imot at de forventer det!

Må bare ta et eksempel på det med forventning... I familiebesøk, blir jeg alltid plassert på barnebordet med de "søte små", fordi jeg er en ung jente som sikkert syntes det er kjempekjekt å passe på de små... Jeg er i tjueårene, og kunne faktisk godt tenke meg å få prate med voksne familiemedlemmer når jeg er i besøk. Ofte er familiebesøk et fristed for foreldre, hvor det forventes at jeg ALLTID skal syntes det er ok å ikke få prate med noen andre voksne.. for når jeg ikke har barn selv, er det jo topp for meg å passe 7 små når jeg er i besøk... nei... det er faktisk ikke kjekt at det taes som en selvfølge.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Vi har litt sporadisk avlastning, fordi vi ikke bor i nærheten av familie. Men det blir vel et par ganger i måneden. Det er stort sett besteforeldre på begge sider som passer henne. Har også en venninne i nærheten som kan passe. I tillegg tar samboeren min veldig mye ansvar når det gjelder datteren vår, så vi har henne litt alene begge to, sånn at den andre får gjøre sine ting iblant. Synes det fungerer veldig bra.

Jeg synes ikke det er noe galt i å ha noen til å passe barna iblant. Det tror jeg alle parter har godt av, så lenge barna er trygge på de som passer dem. Og så lenge de som passer faktisk har lyst, og ikke føler at de MÅ ;)

Endret av _Malene
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Da ungen var baby hadde vi veldig mye avlastning, nesten hver helg, på grunn av at besteforeldre bød seg til selv, ikke fordi vi spurte dem. Grunnen til at jeg spør er fordi vi har fått hørt igjen av andre at noen har sagt at de trodde vi MÅTTE ha barnepass så ofte, fordi vi er unge og ikke klarte å ta vare på ungen selv. Noe som ikke var tilfelle, for vi ville at ungen skulle ha et nært forhold til sine besteforeldre, i og med at vi visste de skulle flytte. (de har nå flyttet 5 t unna oss)

Det sårer egentlig å høre sånn.

Endret av frøken_tralala
Skrevet

Har hatt avlastning to ganger på 2.5 år. Jeg er alenemamma og det sosiale nettverket har skrumpet inn til et minimum, så jeg hadde ikke visst hva jeg skulle gjøre om jeg hadde barnefri heller..

Skrevet

Vi har kun noen til å passe Tarzan når vi har slekt på besøk. Som er ca 1-2 uker om sommeren. Da får vi oss en kveld ute til å gå på kino sammen. Er ikke det at besteforeldrene ikke vil passe men er litt langt å sende han rundt 160-170 mil for pass en kveld... :P

Skrevet

Jeg kan ikke svare, for hva telles som barnevakt? Igår feks hadde mine foreldre det eldste barnet, mens vi og yngste var i byen. For oss er det omtrent som barnevakt, for hverdagen ellers er så slitsom.

Men ren barnevakt for at vi skal kose oss sammen helt uten barn en kveld, det har vi sjelden. Men sjeldnere enn en gang i mnd.

Skrevet

Jeg kan ikke svare, for hva telles som barnevakt? Igår feks hadde mine foreldre det eldste barnet, mens vi og yngste var i byen. For oss er det omtrent som barnevakt, for hverdagen ellers er så slitsom.

Men ren barnevakt for at vi skal kose oss sammen helt uten barn en kveld, det har vi sjelden. Men sjeldnere enn en gang i mnd.

å ha barnevakt her vil si å ha helt barnefri, for å kunne slappe av bare foreldrene. Beklager om det ikke kom godt nok fram i spørsmålet mitt :) Men her skulle du da stemt "skjeldnere" i pollen :)

Skrevet (endret)

Vi har ofte.

Frøkna på to år blir hentet i bhg av bestemoren sin en gang i uken og hun er da med hjem tiø dem og blir levert leggeklsr her til leggetid, samt at alle besteforeldrene ber ofte omnå få være sammen med henne, ha henne på overnatting, eller bare låne henne noen timer (akkurat som nå).

Veldig sjeldent vi spør om barnevakt.

Endret av Annaires
Skrevet

Vi har hatt barnevakt 4 ganger på 8 mnd.

Gjest pysepusen
Skrevet (endret)

Nå er han bare 16 måneder enda, men mamma har passet ham fire ganger. Ikke fordi vi trengte egentid, men fordi vi måtte på et møte i en annen by, på sykehuset hvor vi ikke kunne ha med barn, i bryllup og på konsert (OK, den siste var vel ikke nødvendig da :fnise: )

Mange sier til oss at vi er for dårlige på å bruke barnevakt, men vi koser oss hjemme og har jo timevis med alenetid hver kveld ;)

Edit: mamma har ham en dag i uka istedenfor at han er i barnehagen da, men det var hun som ville det og spurte oss om vi kunne tenke oss og gjøre det slik. Om hun finner ut at det ikke fungerer så søker vi han fullt inn i barnehagen.

Endret av pysepusen
Skrevet

Jeg har ikke barn, men broren min som er alene med barnet sitt har avlastning annenhver helg (besteforeldre til barnet - de er relativt unge og har et supert forhold til ungen) + noen timer nå og da av andre nære slektninger, eller barnet er på besøk hos jevnaldrende i nabolaget (og omvendt). Så han har egentlig ganske mye "fri", noe jeg tror kan være bra på flere måter: som aleneforelder får han da mulighet til å treffe andre voksne og gjøre unna praktiske ting, og barnet får gode relasjoner og trygghet til andre nære omsorgspersoner/voksne, en blir jo ganske sårbar med bare én forelder.

Hvis jeg hadde hatt barn tenker jeg at det viktigste med avlastning ikke hadde vært muligheten til å gjøre det ene og andre utenfor huset (jeg er uansett ekstremt hjemmekjær og trives godt i eget selskap), men å få noen timer fri fra det konstante fokuset på barnet... noe jeg i hvert fall synes er slitsomt når jeg passer tantebarn og andre unger. Man har jo barnefri når man er på jobb også, men jeg har i hvert fall ikke en jobb hvor jeg bare kan lukke øynene og slappe av - der bruker jeg både hode og kropp ganske intenst.

Skrevet

å ha barnevakt her vil si å ha helt barnefri, for å kunne slappe av bare foreldrene. Beklager om det ikke kom godt nok fram i spørsmålet mitt :) Men her skulle du da stemt "skjeldnere" i pollen :)

Da er det kanskje sjeldnere for oss også.. Det er ikke ofte jeg og mannen har HELT barnefri- en hel dag eller helg. Jeg tenkte bare noen timer en kveld (når hun uansett sover), eller dag. Vi hadde nok hatt mer barnevakt på det jevne dersom besteforeldrene hadde bodd i nærheten.

Skrevet

Jeg passet på søsteren min sin baby da han var 2 uker... Da syntes jeg selv det var for tidlig, men foreldrene var helt utslitt (de var unge og var ikke helt gjennomtenkt) og jeg klarte ikke si nei.

Skrevet

Min erfaring er ikke at jeg ser ned på foreldre som trenger tid for seg selv, ikke på noen måte, men noen foreldre spør venner/familie oftere enn det som føles naturlig, og for nærmeste familie er det vanskelig å si nei. Jeg passer ofte små for familie og venner, men har ikke barn selv, og jeg kjenner ofte at det kan bli litt mye, og at det tas som en selvfølge at jeg og sambo alltid skal ha tid siden vi ikke har barn selv.

For all del! Jeg liker å passe barn, men kanskje noen forventer mer enn jeg syntes er rimelig. Det koster også mye penger for meg som er student å skulle kjøpe inn all mulig slags ekstra mat til de små. Jeg vil jo tilby dem noe om de overnatter eller ei... Men generelt sett, skjønner jeg godt at folk trenger en pause, og spør meg pent, men jeg har veldig mye imot at de forventer det!

Må bare ta et eksempel på det med forventning... I familiebesøk, blir jeg alltid plassert på barnebordet med de "søte små", fordi jeg er en ung jente som sikkert syntes det er kjempekjekt å passe på de små... Jeg er i tjueårene, og kunne faktisk godt tenke meg å få prate med voksne familiemedlemmer når jeg er i besøk. Ofte er familiebesøk et fristed for foreldre, hvor det forventes at jeg ALLTID skal syntes det er ok å ikke få prate med noen andre voksne.. for når jeg ikke har barn selv, er det jo topp for meg å passe 7 små når jeg er i besøk... nei... det er faktisk ikke kjekt at det taes som en selvfølge.

Du veit at du har lov til å si nei..? :klo:

Har du ikkje lyst til å passe ungar, så sei nei, då vel, ikkje klag over at andre prakkar ungane sine på deg. Viss du ikkje seier noko, reknar dei vel med at du likar det.

Her er ungane hjå far sin annakvar helg, elles har eg ikkje "fri" noko særleg utover det. Foreldra mine kjem ofte på besøk eller me er på besøk der. Dei søv der innimellom for moro skuld, fordi foreldra mine vil ha dei. Skal eg noko spesielt, som foreldremøter e.l sit foreldra mine barnevakt her.

Skrevet

Jeg passet på søsteren min sin baby da han var 2 uker... Da syntes jeg selv det var for tidlig, men foreldrene var helt utslitt (de var unge og var ikke helt gjennomtenkt) og jeg klarte ikke si nei.

Utslitt etter 2 uker? Hehe, jadda...

Skrevet

Utslitt etter 2 uker? Hehe, jadda...

"Hehe jadda..." ???

Hvor sliten ville du vært om du sov to timer per døgn i to uker?

• Liker 1
Skrevet

"Hehe jadda..." ???

Hvor sliten ville du vært om du sov to timer per døgn i to uker?

Jeg hadde det sånn i 6 mnd. Synes derfor det var litt vittig at noen var så slitne etter 2 uker.

Skrevet

For vår del spør vi sjelden om barnevakt, besteforeldre spør "hele tiden" så vi slipper. De få gangene vi spør er vi veldig klare på at de må si nei om de ikke vil/orker/kan, det er ikke deres "problem" om vi ikke får barnevakt. Men så klart, jeg hadde reagert om noen jeg kjenner hadde hatt barnevakt 3-4 dager i uka, men jeg hadde ikke hatt noe med det :)

Skrevet

Jeg hadde det sånn i 6 mnd. Synes derfor det var litt vittig at noen var så slitne etter 2 uker.

Så andre har ikke lov å bli slitne etter to uker, fordi du holdt ut i seks mnd?? Dummeste...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...