Gå til innhold

En blogg om mellommenneskelige forhold og personlighetstyper


Tormod83

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt lyst til å skrive en form for bloggaktig dagbok over temaer som jeg finner interessant. Ulempen med en tradisjonell blogg er at man risikerer å skrive kun for seg selv, med mindre man driver intensiv reklamekampanje. Dette igjen kan føre til at potensielle lesere utvikler aversjon mot bloggen. Derfor starter jeg her, på nettopp kvinneguiden sitt forum. Som person vil jeg beskrive meg som utadvent, trives godt i sosialt samvær med andre. Har også en fascinasjon overfor naturen, og trives godt der. Dette til tross bruker jeg altfor lite av tiden min i naturen.

Spørsmålet som jeg vil begynne med å besvare, og som sikkert noen lesere lurer på er; hvorfor er jeg som mann, med hovedsaklig "mandige interesser" på et forum som dette? Har jeg en skjult agenda bak min tilstedeværelse, eller beror det hele på en tilfeldighet?

Svaret er egentlig ganske enkelt, og har ikke særlig stor grad av kompleksitet i seg. Jeg er rett og slett genuint interesser i mennesker, og mellommenneskelige forhold. Tidligere har jeg benyttet forum som flertallet består av mannlige medlemmer, men det er akkurat som om det er noe som mangler på disse forumene. En slags dybde som jeg lett finner igjen i samtale med gode mannlige venner. Det er akkurat som om at vi gutter har vanskeligere for å være åpen med mindre det er en garanti for at det vi sier ikke vil bli brukt mot oss. En annen faktor som også skiller dette forumet litt ut er anonymiteten. Denne er på mange måter normativ, og det er nesten like mye en forventning som en plikt. Man kan derfor tillate seg å diskutere så godt som alt mulig her. I tillegg er det også mulig å være anonym i forhold til det anonyme kallenavn man har. Jeg verken har, eller skal benytte meg av den siste muligheten da jeg uansett ikke vil røpe min identitet.

Som nevnt er jeg opptatt av mellommenneskelige forhold. Innenfor dette mener jeg rett og slett hvordan vi er som personer i samhandling med andre. En observasjon jeg har hatt er at vi ofte er mye mer like enn vi ofte tror, men dette skal jeg komme tilbake til.

Loggen, bloggen, dagboka (kall det hva du vil) kommer nok til å inneholde mye forskjellige, og frekvensen på innleggene vil nok variere stort alt etter hvorvidt jeg har noe å skrive om, og aktiviteten her. Jeg ønsker gjerne kommentarer og diskusjoner her, konstruktive som kritiske. Fyr gjerne løs. Og ha en super søndag :goodbye:

Avslutter imidlertid presentasjon av meg selv med et selvportrett

Kanskje ikke naturist, men i alle fall naturlig

Endret av Tormod83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer med dagbok, Tormod! Jeg synes du skriver mye fornuftig og vil gjerne følge med videre her :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er opptatt av mellommenneskelige forhold vil jeg i mitt første dagbokinnlegg belyse en spesiell personlighet som faktisk har fått sin egen diagnose. Jeg tenker på personer som har en paranoid personlighetsforstyrrelse. Grunnen til at jeg velger å skrive om akkurat denne er at jeg har hatt personer som har stått meg nær som har hatt denne personligheten. Først når jeg begynte å lese, og fant ut at det faktisk var en psykiatrisk diagnose begynte ting å falle på plass. Mennesker med personlighetsforstyrrelser kan gjøre like stor skade på andre som for seg selv. Og det er lite tvil om at forståelse er den viktigste nøkkelen for å kunne få en god samhandling.

Det som gjerne er den største utfordringen for paranoide personer er at verden oppleves fiendtlig, og man kan derfor lett forstå at konflikter lett skal oppstå. Med utgangspunkt i noen av kriteriene fra ICD-10 kan personer med denne forstyrrelsen ha en overdreven nærtakenhet overfor motstand og avvisning. Med andre ord så vil kanskje personer som ikke er så nær den paranoide lett bli presset ut dersom hun sier noe som blir opptatt som motstand eller avvisning. Det vil for det meste være den som står nærmest som vil bli rammet, og må veie ordene sine med forsiktighet. Ironi og sarkasme kan være svært farlig overfor paranoide personer siden det lett kan bli misforstått. Evnen til å tilgi fornærmelser, urett og krenkelser er også gjerne totalt fraværende. Dette er også et av kriteriene, og kan også være noe som byr på utfordringer for pårørende. Den paranoide er også gjerne svært mistenksom, og har en sterk tendens til å fordreie og mistyde helt nøytrale eller vennligsinnete handlinger fra andre som fiendtlige eller hånlige. Igjen vei ordene dine.

Noe som faktisk er et kriteri er og stadig mistenke partneren for å være utro selv om det ikke skulle være noen årsak til det. Dette kan være kanskje det mest utfordrende dersom man er i et parforhold med en person med paranoid personlighetsforstyrrelse. Kanskje det beste svaret på en grunnløs anklage ville være; ”på seg selv kjenner man andre best”?

Når jeg med dette belyser en bestemt type personlighetsforstyrrelse gjør jeg det på ingen måte for å henge ut noen, snarere tvert i mot. Diagnotisering av psykiatriske lidelser er primært en oppgave for psykiatere og psykologer. Likevel er det veldig greit å ha kunnskap slik at man forstår at det faktisk ikke er seg selv det er noe galt med. En person med personlighetsforstyrrelse kan også ødelegge en annen person, men gjensidig forståelse og høy grad av empati fra den andre kan få det til å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

”Klovnen”

Jeg skal igjen ta for meg personligheter og beskrivelser av disse. Til tross for at noen kan oppfatte mine beskrivelser som ”båssetting” eller kategorisering er det på ingen måte det som er intensjonen. Det er heller på grunn av at jeg har en genuin interesse for personlighetpsykologi, og jeg er fullstendig bevisst den kompleksiteten en person har ved siden av de mest framtredene trekk.

”Klovnen” som jeg har valgt å kalle denne typen personer er egentlig ikke en klovn i tradisjonell forstand, og kunne like gjerne hatt ett annet navn. Klovnen blir gjerne assosiert med eksempelvis arbeidsplassens moromann, noe også dagens ”klovn” gjerne kan være.

”Klovnen” er nemlig en underholdende person å være i samme rom som. Han kommer gjerne med morsomheter, og er som regel alltid i godt humør. Det som imidlertid er så spesielt med ”klovnen” er at han kan tillate seg å gjøre omtrent hva som helst. Han har en vennlig og behagelig væremåte som gjør at han kan ”være seg selv” hele tiden. Han trenger ikke nødvendigvis å tilpasse seg omgivelsene om han er sammen med venner, familie, kollegaer eller ledelsen. Dette gjør at har gjerne lett oppnår tillit hos personer han samhandler med, men samtidig blir det lett en ulempe for de han omgås.

”Klovnen” kan komme en halvtime for sent på jobb, og opptre på en slik måte at det er en selvfølge at andre har forståelse for hans forsinkelse. Mens andre gjerne beklager seg, og i verste fall er forberedt på refs spøker ”klovnen” det bort, og av en merkelig grunn går det stort sett også bra.

Det samme gjelder om han sier eller gjør noe som er fullstendig oppsiktsvekkende – for han klarer seg som regel fint gjennom det også. På lik linje med at ”klovnen” har særdeles gode evner til å bli godt likt er han som oftest særdeles lite strukturert. Innleveringer enten på skole eller jobb kommer gjerne i siste rekke når det gjelder viktige gjøremål, og selv dette går som regel bra.

På mange måter kan vi som ikke er som ”klovnen” misunne han denne egenskapen, men dessverre kan det for de nærmeste være slitsomt i lengden.

Artig om flere kan komme med bekreftelser på mine observasjoner siden dette ikke er noe jeg har lest om, men kun opplevd flere ganger. Personene har vært totalt uavhengige, og siden de ofte har hatt slike likhetstrekk synes jeg det er verdt å nevne.

Ha for øvrig en super mandagskveld 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den narsissistiske

Mange kjenner personer med denne personligheten og de alle fleste har nok bekjente som vil være narsissistiske. ICD-10 som er det mest brukte diagnoseverktøyet har det ikke som en egen diagnose, men det har derimot DSM. Og det er etter min mening greit at ikke alt nødvendigvis skal ha en diagnose. Et sterkt og tydelig personlighetstrekk er etter min mening en bedre beskrivelse.

Dersom man har nære venner som er narsisstiske er det lett å merke at man på en måte blir forsøkt å være den underdanige i relasjonen. Personer med denne personligheten anerkjenner nemlig ikke andre som egne individer, men ser dem heller som forlengelser av seg selv. Du må godta å høre lange monologer hvor vedkommende legger ut i det vide og brede om sine egenskaper og fortreffelighet.

For en tålmodig sjel kan det fungere greit, kanskje er man ikke av den mest aktive i en dialog, og man føler derfor det fungerer greit og bare ”jatte” med, og kanskje noen ganger også bekrefte det den andre sier. Det er imidlertid greit å være observant på at en ekte narsissistisk person slettes ikke har empati. Dette innebærer at til tross for at du bruker masse av tiden din på å være aktiv lytter for den andre så må du ikke regne med at du får komme med egne problemer. Dine utfordringer blir gjerne også for ubetydelige for den andre. Søker du altså trøst hos en narsissistisk person bør du tenke deg godt om i alle fall. Trolig vil han/hun etter kort tid snu utfordringen din mot egne utfordringer som setter din ”bagatellmessige” utfordring skyggen.

Under sosiale sammenkomster kan det på mange måter være svært så hyggelig å ha med narsissistiske personer. De prater som regel hele tiden om seg og sitt, og på den måte blir en potensiell pinlig taushet en umulighet. Så et lite tips dersom du vil freshe opp et kjedelig lag kan være å invitere en venn med en narsissistisk personlighet.

Ha for øvrig en super tirsdagskveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er svært åpen for kommentarer, og vil gjerne ha tilbakemelding på fra andre som har gjort lignende observasjoner. :takke:

Endret av Tormod83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom dere som leser bloggen/dagboken ønsker at det er spesielle tilfeller av mellommenneskelige forhold eller personlighetstyper jeg skal ta opp så er jeg åpen for nye impulser. :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia L

Har ikke så mye tid nå, men dette kan tegne til å bli en bra blogg å følge med på.

Yrke/studier, eller er dette kun en generell interesse? Uansett, fint med noe å tygge på her inne på KG. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mye tid nå, men dette kan tegne til å bli en bra blogg å følge med på.

Yrke/studier, eller er dette kun en generell interesse? Uansett, fint med noe å tygge på her inne på KG. :)

Hyggelig å høre. Hva angår yrke/studier ønsker jeg foreløpig å holde det for meg selv, men at jeg har en genuin interesse i tillegg er nok også tilfelle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den narsissistiske

Mange kjenner personer med denne personligheten og de alle fleste har nok bekjente som vil være narsissistiske. ICD-10 som er det mest brukte diagnoseverktøyet har det ikke som en egen diagnose, men det har derimot DSM. Og det er etter min mening greit at ikke alt nødvendigvis skal ha en diagnose. Et sterkt og tydelig personlighetstrekk er etter min mening en bedre beskrivelse.

Dersom man har nære venner som er narsisstiske er det lett å merke at man på en måte blir forsøkt å være den underdanige i relasjonen. Personer med denne personligheten anerkjenner nemlig ikke andre som egne individer, men ser dem heller som forlengelser av seg selv. Du må godta å høre lange monologer hvor vedkommende legger ut i det vide og brede om sine egenskaper og fortreffelighet.

For en tålmodig sjel kan det fungere greit, kanskje er man ikke av den mest aktive i en dialog, og man føler derfor det fungerer greit og bare ”jatte” med, og kanskje noen ganger også bekrefte det den andre sier. Det er imidlertid greit å være observant på at en ekte narsissistisk person slettes ikke har empati. Dette innebærer at til tross for at du bruker masse av tiden din på å være aktiv lytter for den andre så må du ikke regne med at du får komme med egne problemer. Dine utfordringer blir gjerne også for ubetydelige for den andre. Søker du altså trøst hos en narsissistisk person bør du tenke deg godt om i alle fall. Trolig vil han/hun etter kort tid snu utfordringen din mot egne utfordringer som setter din ”bagatellmessige” utfordring skyggen.

Under sosiale sammenkomster kan det på mange måter være svært så hyggelig å ha med narsissistiske personer. De prater som regel hele tiden om seg og sitt, og på den måte blir en potensiell pinlig taushet en umulighet. Så et lite tips dersom du vil freshe opp et kjedelig lag kan være å invitere en venn med en narsissistisk personlighet.

Ha for øvrig en super tirsdagskveld!

Vil legge til at den narsissistiske personlighetstypen ofte har ekstremt godt drag på damer (hvis det er snakk om en mann). Nettopp fordi han sjelden er slem, bare ekstremt selvoptatt. I tilegg er han mester i å dra med kvinnen inn i sitt "ufattelig interessante univers" og alle hans fantastiske gjøremål og prosjekter. De fleste kvinner søker menn med selvtilit og handlekraft. Narsissisten har begge disse faktorene gående for seg. I situasjoner der andre blir svake står narsissten opp og fører an, han kan jo i sitt eget hode aldri trå galt. Tryggheten en kvinne føler med en slik mann gjør ham ofte svært ettertraktet på partnermarkedet, i tilegg til at narsissister som regel alltid på noe vis opparbeider seg høy sosial status. At et menneske mangler empati kan ta årevis å avdekke selv for de i nære relasjoner til vedkommende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil legge til at den narsissistiske personlighetstypen ofte har ekstremt godt drag på damer (hvis det er snakk om en mann). Nettopp fordi han sjelden er slem, bare ekstremt selvoptatt. I tilegg er han mester i å dra med kvinnen inn i sitt "ufattelig interessante univers" og alle hans fantastiske gjøremål og prosjekter. De fleste kvinner søker menn med selvtilit og handlekraft. Narsissisten har begge disse faktorene gående for seg. I situasjoner der andre blir svake står narsissten opp og fører an, han kan jo i sitt eget hode aldri trå galt. Tryggheten en kvinne føler med en slik mann gjør ham ofte svært ettertraktet på partnermarkedet, i tilegg til at narsissister som regel alltid på noe vis opparbeider seg høy sosial status. At et menneske mangler empati kan ta årevis å avdekke selv for de i nære relasjoner til vedkommende.

Først og fremst takk for ditt innlegg. Jeg er imidlertid ikke sikker på om jeg enig med deg når det kommer til at den narsissistiske har så godt drag på damene. Men siden du bruker ordet 'ofte' så har du sikkert et større antall å ta utgangspunkt i enn meg. Jeg har en svært god venn fra barndommen som er narsissistisk, og som kunne ha blitt brukt som prototype i forhold til diagnosekriterier. Med han som referansepunkt så vet jeg at også han må jobbe for damene. Og samtidig vet jeg at han kjeder dem fordi han for det meste snakker om sin egen fortreffelighet. Dette til tross for at han er over middels intelligent, og har lest masse om tilnærming i forbindelse med sjekking. Så for hans del er nok utvilsomt personligheten en større ulempe enn fordel. Forøvrig enig i med mye av det andre du skriver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende! Denne dagboka må jeg følge :) Kunne du ha skrevet om psykopaten?

Psykopaten vil nok komme. Det er forøvrig litt interessant at 'psykopat' ordet gjerne har blitt erstattet med hhv. dyssosial og antisosial personlighetsforstyrrelse. Disse to er forøvrig ikke like, men har utgangspunkt i den gode gamle psykopaten. Jeg kommer nok til å skrive om h*n siden du ønsker det. Bare følg med framover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Først og fremst takk for ditt innlegg. Jeg er imidlertid ikke sikker på om jeg enig med deg når det kommer til at den narsissistiske har så godt drag på damene. Men siden du bruker ordet 'ofte' så har du sikkert et større antall å ta utgangspunkt i enn meg. Jeg har en svært god venn fra barndommen som er narsissistisk, og som kunne ha blitt brukt som prototype i forhold til diagnosekriterier. Med han som referansepunkt så vet jeg at også han må jobbe for damene. Og samtidig vet jeg at han kjeder dem fordi han for det meste snakker om sin egen fortreffelighet. Dette til tross for at han er over middels intelligent, og har lest masse om tilnærming i forbindelse med sjekking. Så for hans del er nok utvilsomt personligheten en større ulempe enn fordel. Forøvrig enig i med mye av det andre du skriver.

Nå kan jeg jo ikke garantere at mitt utvalg går fullstendig overens med diagnosekriteriene. Men når det kommer til kjønnsmarkedet registrerer jeg at det kan være en fordel å være a. selvopptatt - fordi man ofte har bedre selvtilit og høyere tanker om seg selv, altså at man ikke er redd for å prøve. b. mangle litt empati - uavhengig av hva som er politisk korrekt, en hard og kompromissløs mann vinner ofte kvinners hjerte. dette blir bevist gang på gang, og burde egentlig være udiskutabelt. For å forklare dette kan man godt gå omveien om at hard/kompromissløs personlighet korrelerer med høy sosial status, og at det egentlg er dette som tiltrekker.

slik jeg tolker narsissistbegrepet betyr det ikke nødvendigvis at man MÅ snakke om seg selv hele tiden (som din kamerat). Men heller at man alltid setter sine interesser først og kort og godt, egentlig gir F i andre mennesker. Hvis en narsissist ser det gagner han å snakke om andre enn seg selv, vil han også gjøre det. Hvertfall en intelligent narsissist.

Mulig jeg mistolker hva narsissist egentlig innbærer (lenge siden jeg satt leste faglitteratur), men dette var hvertfall forsøk på forklaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du skrive om denne trenden i dagens samfunn hvor svært mange unge på død og liv skal vise frem kroppen sin på internett!

Jeg tror kanskje det går under narsissisme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan jeg jo ikke garantere at mitt utvalg går fullstendig overens med diagnosekriteriene. Men når det kommer til kjønnsmarkedet registrerer jeg at det kan være en fordel å være a. selvopptatt - fordi man ofte har bedre selvtilit og høyere tanker om seg selv, altså at man ikke er redd for å prøve. b. mangle litt empati - uavhengig av hva som er politisk korrekt, en hard og kompromissløs mann vinner ofte kvinners hjerte. dette blir bevist gang på gang, og burde egentlig være udiskutabelt. For å forklare dette kan man godt gå omveien om at hard/kompromissløs personlighet korrelerer med høy sosial status, og at det egentlg er dette som tiltrekker.

slik jeg tolker narsissistbegrepet betyr det ikke nødvendigvis at man MÅ snakke om seg selv hele tiden (som din kamerat). Men heller at man alltid setter sine interesser først og kort og godt, egentlig gir F i andre mennesker. Hvis en narsissist ser det gagner han å snakke om andre enn seg selv, vil han også gjøre det. Hvertfall en intelligent narsissist.

Mulig jeg mistolker hva narsissist egentlig innbærer (lenge siden jeg satt leste faglitteratur), men dette var hvertfall forsøk på forklaring ;)

Jeg ble enda mer enig med deg etter at du utdypet det du skrev. Imidlertid tror jeg at en intelligent dame vil avsløre en gutt med narsissistiske tilbøyeligheter siden han vil være mindre genuin når samtalen ikke går på seg selv. Men jeg utelukker ikke at du har rett i mye av det du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"ocean breeze" ønsket at jeg skulle skrive om trenden i dagens samfunn hvor svært mange viser fram kroppen sin internett. Hun påpeker videre at det går under narsissisme.

Vel, siden jeg på mange måter føler meg truffet så må jeg komme med en forklaring.

Det at folk legger ut bilder av seg på nettet kan ha mange årsaker, og man finner igjen en del tråder på dette forumet som; "bilder av rumpa di", "bilder av menn", "bilder av partneren din" osv. Jeg tror forklaringen ligger mer bak ordet kommunikasjon som kommer fra latinske communicare som oversatt til norsk betyr "å gjøre felles". Man deler noe i form av både verbalt og av mer visuell art. For egen del liker jeg å ha et bilde eller forestilling av personer jeg samhandler med, selv på et forum. Siden dette forumet er opptatt av anonymitet ønsker jeg ikke å legge ut bilde av ansiktet mitt siden det vil raskt avsløre hvem jeg er. Ved å legge ut et kroppsbilde får "den andre" et visst bilde av meg. Dette er også ønskelig for meg at andre gjør, men det bør selvfølgelig være opp til den enkelte. At jeg i bildet det er linket til i første post muligens har gått over grensen for enkelte er kanskje en annen sak.

Du påpeker videre i innlegget ditt at det muligens går under narsissisme. Narsissisme har sitt utgangspunkt i den greske guden Narkissos som ble straffet av gudene til å bli forelsket i sitt eget speilbilde. Etter dette druknet han da han så sitt eget speilbilde i vannet fordi han forsøkte å kysse seg selv. Jeg tror ikke nødvendigvis kroppsbildene du påpeker kan settes opp i mot narsissisme. Kanskje er det heller det motsatte? Nemlig at man legger ut bilder fordi man søker bekreftelser, framfor at man dyrker seg selv. Du må gjerne bli enda mer konkret så kanskje jeg blir enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom gjerne med forslag til hva jeg skal skrive om, eventuelt kommentarer/diskusjoner om det som har kommet opp. Regner med det er flere på dette forumet som har lignende interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cecilia L

Hva med Carl Jung (Briggs Myers) sine karakteristikker av oss mennesker? Dette er ikke diagnostikk, men kan være en kilde til å få mer kunnskap og innsikt i seg selv (og andre). Har du erfaringer med denne måten å forstå jeg'et på?

Finnes utallige tester der ute, men legger ved en link:

Min lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tormod83 :) Mange interesante betraktninger her.

Jeg har et spørsmål til det du skrev om paranoide personlighetsforstyrrelser. Setter du likhetstegn mellom det å ha en personlighet med paranoide trekk og det å ha (eller fylle kriteriene for) diagnosen paranoid personlighetsforstyrrelse? Personlighetsforstyrrelser er alvorlige psykiatriske diagnoser, og det finnes vel rom for ulike personlighetstrekk innenfor det vi kaller normalen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...