Gå til innhold

Stor diskusjon om bleieslutt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes venninna di høres helt forskrudd ut! :overrasket:

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde en rå diskusjon med min bestevenninne, vi har begge småbarn og jeg har startet på bleieslutten med jenten min på 2,5 år. Altså, pottetilvenning, osv i den retningen. Venninnen min mener at jenten hennes skal få bruke både smokk og bleie til hun starter på førskolen/et år i barnehagen før skoletid, eller helt til første skoledag. Jeg mente det var helt absurd, iallefall det med bleiene. Siden vi begge er førstegangsmødre så er jeg litt mer usikker på hvor sunt det er å gå med smokken så lenge, jenten min planlegger å gi den til julenissen nå til jul, og det gleder hun seg veldig til.

Hva skal jeg si til min venninne? Jeg er redd hun ender opp med et barn som vil oppleve både utfrysing og mobbing fordi hun enda går i bleie. Selv om hun skulle bli forsøkt avvendt fra bleie sommeren før skole, eller så sent i barnehage, så vil det uansett ikke bli gjort over natten, hun kan risikere å måtte gå med bleie langt inn i første klasse?

Bekymret..

Du skal ikke blande deg.

Skrevet

Du skal ikke blande deg.

Jo det bør hun...

• Liker 1
Skrevet

Ts her, det er ikke det at venninna mi vil vente med å avvenne til da, hun mener at dersom ungen ikke selv gir tegn på å ville slutte med smokk og bleie, så skal ikke hun gjøre noe for å rettleie jenten til å slutte. Dere forstår, hun skal altså la dette gå barnets sin gang da for å si det slik, hun regner med at om ikke jenten er avvendt innen hun er 3-4 år, vil hun hvertfall venne seg selv av når hun blir eldre, ala 5-6.

Ser flere her skriver at barn selv ofte sier i fra når de vil og ikke vil, godt å lese det. Venninnen min skal ikke nekte, men altså ikke provosere frem noe.

Skrevet (endret)

De fleste jeg kjenner har nå tatt det ganske rolig, latt ungen sitte på potta og bli vant til den. De fleste unger pleier nå og være ultra stolte når de er "store jenter/gutter" som klarer seg uten bleia. Men som sagt, tror det er en fin ting at de vet hva potta er til liksom.

Endret av Cordelia
Skrevet

Det er forskrudd...vendte min av før han var 3. Hadde jeg fått en til hadde jeg begynt før 1 års alder med pottetrening. Har lest at det er fullt mulig og at de gjorde det for 30 år siden da barn brukte tøybleier. Da min var baby visste jeg ikke dette engang. Trodde liksom man måtte vente...

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Men venninna di må jo faktisk vurdere om ho vil ha potte eller dostol tilgjengeleg for barnet, det vil vere eit viktig tiltak for å fremme barnet si "eigen-avvenning". Når det gjeld smokk er dette ofte ein kamp, og det kan vere vanskeleg å få barnet til å forstå at det er best tent med å slutte.

Skrevet

Med mindre det er noe galt med henne og med mindre mor faktisk oppfordrer til bruk av bleie vil nok ungen slutte med dette av seg selv. Smokk utover 3 år er meget uheldig for tannstillingen.

Jeg er helt enig i at det blir helt feil å bruke smokk og bleier frem til 5-6 år altså...og det er ikke meningen å "plukke i stykker" det du skriver. Men smokk er helt greit (om natta og til litt kos- ikke hele dagen) fram til barnet er 4 år. Dette sier min pappa som er tannlege :)

Skrevet

Lærere bytter ikke bleie på førsteklassingene. De tørker heller ikke barna bak etter dobesøk. Skulle bare mangle.

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld ordvalget, men hva i helvete feiler det venninnen din? Stakkars unge som skal gå med bleie i første klasse på barneskolen. Og mener hun at det skal være lærerens oppgave å skifte bleie på ungen? Da jeg var å den alderen hadde det i hvert fall ikke vært aktuelt å gå til læreren for å få rumpevask og ny bleie som en liten baby.

Sant nok,men hvis ungen fremdeles bruker bleie når hun begynner på skolen, så klarer hun vel å skiften bleien selv...? :sjenert:

Høres uansett helt sykt ut spør du meg.. med mindre det er noe fysisk galt med ungen. Da stiller det selv jo annerledes...

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig i at det blir helt feil å bruke smokk og bleier frem til 5-6 år altså...og det er ikke meningen å "plukke i stykker" det du skriver. Men smokk er helt greit (om natta og til litt kos- ikke hele dagen) fram til barnet er 4 år. Dette sier min pappa som er tannlege :)

Ok, da bommet jeg med et år.

Skrevet

Sant nok,men hvis ungen fremdeles bruker bleie når hun begynner på skolen, så klarer hun vel å skiften bleien selv...? :sjenert:

Burde klare det ja, men vi får virkelig håpe at hvem som skal skifte bleia ikke blir et aktuelt spørsmål når ungen blir såpass gammel. :fnise:

Jeg tenker at å skifte ei bleie er såpass mye styr at ungen neppe klarer det om hun ikke klarer å gå på dass selv, og at det derfor mest sannsynlig blir læreren som må ta den jobben.

Men det ville jo vært interresant å vite hvordan TS' venninne hadde tenkt å løse dette rent praktisk.

• Liker 1
Skrevet

Førstegangsmødre kan være ganske uerfarne, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...