Gå til innhold

Stor diskusjon om bleieslutt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hadde en rå diskusjon med min bestevenninne, vi har begge småbarn og jeg har startet på bleieslutten med jenten min på 2,5 år. Altså, pottetilvenning, osv i den retningen. Venninnen min mener at jenten hennes skal få bruke både smokk og bleie til hun starter på førskolen/et år i barnehagen før skoletid, eller helt til første skoledag. Jeg mente det var helt absurd, iallefall det med bleiene. Siden vi begge er førstegangsmødre så er jeg litt mer usikker på hvor sunt det er å gå med smokken så lenge, jenten min planlegger å gi den til julenissen nå til jul, og det gleder hun seg veldig til.

Hva skal jeg si til min venninne? Jeg er redd hun ender opp med et barn som vil oppleve både utfrysing og mobbing fordi hun enda går i bleie. Selv om hun skulle bli forsøkt avvendt fra bleie sommeren før skole, eller så sent i barnehage, så vil det uansett ikke bli gjort over natten, hun kan risikere å måtte gå med bleie langt inn i første klasse?

Bekymret..

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din venninne legger visst opp til å gjøre ungen til et fremtidig mobbeoffer.

• Liker 16
Gjest navnelapp
Skrevet

Dette er jo evner som kjem naturleg, så eg trur nok at ungen kjem til å ordne opp i dette sjølv. Begge mine barn har sjølv begynt å gå på do når dei har sett andre i barnehagen gå på do, og så vil dei og. Dette var tidleg, når dei var mellom to og tre. Vi dreiv aldri med potte, men når toåringen ville gå på do heime kjøpte vi ei lita trapp med dosete innebygd, slik at ho slapp å dette oppi.

• Liker 3
Skrevet

Stakkars unge sier nå bare jeg. Hun vil ungen skal mobbes

• Liker 1
Skrevet

Dette er jo evner som kjem naturleg, så eg trur nok at ungen kjem til å ordne opp i dette sjølv. Begge mine barn har sjølv begynt å gå på do når dei har sett andre i barnehagen gå på do, og så vil dei og. Dette var tidleg, når dei var mellom to og tre. Vi dreiv aldri med potte, men når toåringen ville gå på do heime kjøpte vi ei lita trapp med dosete innebygd, slik at ho slapp å dette oppi.

Men hva når ungen ikke går i barnehagen, tror du det kommer av seg selv da også?

Skrevet

Med mindre det er noe galt med henne og med mindre mor faktisk oppfordrer til bruk av bleie vil nok ungen slutte med dette av seg selv. Smokk utover 3 år er meget uheldig for tannstillingen.

• Liker 1
Gjest navnelapp
Skrevet

Ingen barnehage før skulestart? Finst det slike barn? Men ja, eg trur det kjem av seg sjølv, så lenge dei ser at foreldra går på do. (Og det brukar barn vere veldig opptekne av.) Og dei er vel forhåpentlegvis saman med andre barn før skulestart? Kryssar fingrane for det, iallfall. Å blir tørr om natta kjem iallfall av seg sjølv. Bleia er ganske enkelt tørr når barnet vaknar. Sonen min vart tørr natt og dag samtidig.

Gjest WendyClear
Skrevet

Hørtes mest ut som hun har nok problemer med resten av oppdragelsen og setter disse tingene på vent. Kanskje hun ikke tørr ha for store forhåpninger?

Gjest frøken am
Skrevet

Jeg hadde bleie til siste året i bhg. Sånn var det, jeg var ikke klar.

Ungene kjenner også på dette selv.

Og det er lurt som foreldre å ikke bestemme noe for barnet, men heller prøve å påvirke.

Om jenta VIL gå med bleie lenge så gjør hun det. Vil hun ikke det, så gjør hun ikke det.

Var det slik at moren gjerne VILLE at hun skulle gå med bleie langt inn i første klasse? Eller at hun mener det er OK hvis det evnt blir slik?

Skrevet (endret)

Jeg har ikke barn, men det er da vel vanlig at man begynner toalettreningen hvertfall i toårsalder.

De fleste unger jeg kjenner pleier å være avvendt i treårsalder, noen få har holdt ut til fire.

Denne dama høres en smule lat ut etter min mening. Det er hennes ansvar å trene barnet til å bli selvstendig i rimelig tidlig alder. Hvis et barn utvikler seg veldig sent er jo det en ting, men det får da være måte på.

En annen ting er vel og at jeg tror personalet på førskolen hadde grepet inn ganske fort hvis de hadde måttet skifte bleie på en fem-seksåring.

Meerkelig dame, eksisterer virkelig sånne typer?

Endret av Cordelia
  • Liker 2
Skrevet

Mitt barn begynte ikke i bhg før han var 2,5 år og da var han allerede bleiefri, også om natten. Han var veldig intr. i potta så begynte gå til den og når han først var bleiefri om dagen nektet han ta på bleie om natten. Så det gikk jammen raskt. Så at det kommer uten at en er i bhg er bra sikkert. Han sluttet med bleier når han var 2 år og 4 mnd.

Hvordan tror du generasjoen før oss ble bleiefrie?:)

Skrevet

Dette høres jo helt rart ut! Hvorfor i alle dager vil hun ikke avvenne med dette før?

Dessuten, mange barn ønsker jo å slutte med bleie selv. Hva gjør hun om barnet vil det?

Jeg sluttet med bleie (ifølge min mor) da jeg var rundt 2 år. Jeg ville det selv. Kjenner andre barn som også har sluttet fordi de ville det selv.. De som bruker bleie frem til 4-5 års alder er vel heller unntaket tror jeg? Rundt 3 år er vel det mest vanlige?

Skrevet

Høres ut som din venninde har ett sterkt behov for å holde barnet som en baby lengst mulig. Da trenger hun hjelp.

• Liker 5
Skrevet

Barn som bruker bleie så lenge blir ledd av. Jeg husker at da jeg gikk i barnehagen var det en gutt på 5, som brukte bleie. Jeg og de andre barna lo av han.

• Liker 1
Skrevet

Barn som bruker bleie så lenge blir ledd av. Jeg husker at da jeg gikk i barnehagen var det en gutt på 5, som brukte bleie. Jeg og de andre barna lo av han.

SÅ synd..

Gjest Purple Haze
Skrevet

Hun er kanskje en smule alternativ av seg, denne venninnen? Vi er jo alle forskjellige, med ulike verdier og syn på ting. Kanskje hun er et sånn naturbarn som mener at vi skal leve etter lystprinsippet til en hver tid og aldri følge oppsatte normer og regler?

Jeg synes det er merkelig å ha bestemt seg for at barnet skal utvikle seg sånn og sånn, før hun i det hele tatt har sett hvordan barnet modnes. Noen blir tidlig avvent fra bleie og smokk mens andre er senere. Å bestemme seg for at barnet skal holde på bleie og smokk så lenge er veldig spesielt. Jeg er redd hun legger opp til at barnet hennes skal fremstå som veldig annerledes blant andre barn. I og for seg ikke noe galt i å være annerledes, men en burde kanskje finne andre områder å være original på.

Jeg hadde nok tatt opp igjen diskusjonen med venninnen om jeg var deg og prøvd å finne ut av hvorfor hun er så bestemt på dette. Og jeg ville nok prøvd å overtale henne til å revurdere.

• Liker 1
Skrevet

Unnskyld ordvalget, men hva i helvete feiler det venninnen din? Stakkars unge som skal gå med bleie i første klasse på barneskolen. Og mener hun at det skal være lærerens oppgave å skifte bleie på ungen? Da jeg var å den alderen hadde det i hvert fall ikke vært aktuelt å gå til læreren for å få rumpevask og ny bleie som en liten baby.

• Liker 1
Skrevet

Tykkjer det er ein viss forskjell på om veninna di meiner at det er greitt om jenta ikkje sluttar med bleie før 5-6 år, eller om ho "ikkje får lov" til å slutte med bleie før 5-6 år. Viss det siste er tilfellet er det vel litt vel spesielt...

Når det er sagt trur eg svært, svært få normale ungar går med bleie til dei er så store. Dei aller fleste sluttar før dei er 4 i alle fall.

Skrevet

Tykkjer det er ein viss forskjell på om veninna di meiner at det er greitt om jenta ikkje sluttar med bleie før 5-6 år, eller om ho "ikkje får lov" til å slutte med bleie før 5-6 år. Viss det siste er tilfellet er det vel litt vel spesielt...

Når det er sagt trur eg svært, svært få normale ungar går med bleie til dei er så store. Dei aller fleste sluttar før dei er 4 i alle fall.

Enig i at det er en forskjell, men det er ikke greit noen av delene. Alt unger skal lide for, på grunn av foreldres idioti...!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...