Gå til innhold

Hvorfor er overvektige mer akseptert enn undervektige?


Heelandhose

Anbefalte innlegg

Bortsett fra hvis du er overvektig, for da forsøker du bare å normalisere det og smitte andre. Sånn er det, for det står det i kommentarfeltene på vg.no.

Dødsbra. :kgbaby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt mer seriøst innlegg fra min side:

For meg er dette et veldig viktig tema hvis jeg noen gang får barn. Da jeg gikk på skole var det mobbing hvis tykke barn fikk kommentarer om kroppen sin, og mobbing måtte selvfølgelig bekjempes med alle midler. Tynne barn (og jeg var en av dem) ble ikke mobbet, de ble bare ertet. Eller det kunne dreie seg om konstruktive kommentarer fra voksne ala "Nå må du se til å ete, jente!"

Jeg hadde elendig selvbilde igjennom hele barneskolen og ungdomskolen, fordi jeg var lavest, tynnest og senest utviklet i en verden der ALT dreier seg om å sammenligne hverandre opp og ned. Skolen hjalp jo til på sin måte, med å ta ut gjennomsnittet av elevene og fortelle at "Dette er det som er normalt". Enhver førsteklassing som havner utenfor normalen skjønner jo at han/hun er unormal :rodme:

Det var da... Den dag i dag kan jeg godt være en av de som har lyst til å kommentere andre folks valker og sideflesk. En liten djevel i meg vil nemlig ta hevn på alle som synes det er ok å kommentere hvor mager og utsultet jeg ser ut, når jeg i virkeligheten har en sunn BMI og en kropp som slår godt an hos det motsatte kjønn.

...Mens min offisielle mening er at alle kan klappe igjen og passe sine egne saker :filer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden kan vi ikke bare akseptere at vi er forskjellige, og det skulle ikke være nødvendig å komme med negative kommentarer til andre, bare for å få de til å føle seg utilpass,uavhengig om de er tykk eller tynn eller hva. Når man kommenterer negative ting om utseende så blir vi alle såret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Media viser stadig bilder av syltynne modeller, og fremstiller dette som et ideal, fordi de vet at det er slike jenter menn liker.

Likevel fylles kommentarfeltene under slike artikler med angrep på de tynne jentene, der man kan lese ting som "å være så tynn er stygt" "mannen min blir avtent av å se sånne jenter" eller "det er ikke normalt å være så tynn".

Skulle noen derimot være så uheldig å komme med en negativ kommentar angående vekten til en jente som er overvektig, blir han umiddelbart halshugget. Det å være overvektig er det politisk korrekt å synes er ok. "Vær fornøyd med den kroppen du har" "Hvis mannen din ikke godtar deg som du er, så er han ikke noe ha samle på" "Det er normalt å være så overvektig" er kommentarer man leser.

Hvorfor er det sånn at kraftig overvekt skal man akseptere og synes er helt ok,og for all del ikke si at slanking er nødvendig, mens det er helt akseptert å si til en tynn jente at hun er stygg, at hun bør legge på seg osv.?

jeg tror at de fleste synes at å si at noen er overvektige er sårende og leit for vedkommende- at det er et "skjellsord" å være overvektig, og siden såpass mange strever etter å være slanke, så tror man ikke at det er sårende og leit å høre at man er for tynn. - man tror at en overvektig person blir mere lei seg, enn en undervektig person når man "kritiserer" kroppsstørrelsen til vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å kommentere hverandres kropper uavhengig av vekt, men jeg kan se en liten forskjell her. De fleste som er overvektige er klar over at dette er usunt og ønsker å gå ned i vekt. Men på den andre enden av skalaen har vi et tynnhetsideal som går langt utover det som er sunt, hvor mange faktisk streber etter å bli tynnere enn hva som sunt er. Et slikt usunt ideal bør så absolutt trekkes frem, kritiseres og kommenteres! Det samme hadde jeg ment hvis samfunnsidealet hadde vært og være tykkere enn hva som er sunt.

Jeg synes heller ikke man bør trekke frem og fokusere på at overvektige skal være stolte over sin kropp, ei heller bør altfor tynne mennesker være det. Idealet, og det man absolutt bør være stolt over, er en sunn kropp, helt uavhengig av antall kilo og hva media måtte si er "pent".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt mye på det HI sier, helt fra jeg var liten. Jeg har alltid vært tynn, selvom jeg "spiste som en hest". Jeg har alltid fått, og får fortsatt, kommentarer på at jeg er for tynn, ser ut som et skjelett, burde legge på meg etc etc. Legen min spurte her om dagen om jeg har spiseforstyrrelse. Jeg har alltid spist det jeg har lyst på der og da. Det er faktisk veldig sårende og vanskelig å hele tiden få høre det også. Jeg har i perioder prøvd å legge på meg med pulverdrikker fra helsekost, men det hjalp ikke noe.

Det ER rart at man kan kommentere tynne så fritt og rett frem. Det hadde aldri falt de samme personene inn å si "du ser ut som en elefant" (kontra skjelett), "du er nesten for tykk, du burde slanke deg litt" (kontra at jeg er for tynn) eller "har du en spiseforstyrrelse som gjør deg så tykk?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er hvorfor noen mener de har noe med andres vekt å bestille i det hele tatt? Hvorfor skal man egentlig si til noen at "du ville sett bedre ut om du gikk ned/opp"? Jeg ville blitt ufattelig fornærmet om noen andre enn legen min sa jeg burde gå ned, og slik prakket sin subjektive mening av hva som "er pent" eller ikke ned over halsen på meg.

Når det er sagt må jeg påpeke at jeg sitter på "feil" side av bordet: jeg er selv overvektig, så jeg kan bare snakke fra mitt ståsted. En av grunnene, tror jeg, til at det er "mer greit" å snakke slik til tynne mennesker er at de som daglig blir fortalt, både direkte og indirekte, at de er idealet, de som er fine, de som er attråverdige. Overvektige spiller sjelden hovedrollene i serier, viser frem vårmoten i Paris etc. At noen da sier "du ville vært finere om du gikk opp litt" er da ikke like sårende, for da er det jo bare å skru på TV og se at du er nærmere idealet enn andre. En svært enkel forklaring, helt klart, og sikkert ikke bulletproof, men jeg tror det kan ha mye med saken å gjøre.

Enig. Det blir bare for teit når f eks min meget overvektige venninne stadig sier til meg at jeg må på fetekur for å fetes opp, fordi jeg er for tynn. Jeg er ikke undervektig. Bare litt liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER rart at man kan kommentere tynne så fritt og rett frem. Det hadde aldri falt de samme personene inn å si "du ser ut som en elefant" (kontra skjelett), "du er nesten for tykk, du burde slanke deg litt" (kontra at jeg er for tynn) eller "har du en spiseforstyrrelse som gjør deg så tykk?".

Men folk kommenterer overvektige sånn hele tida. Jeg har mange ganger fått høre alle de tre eksemplene dine, og jeg skal love deg at det ikke er det styggeste jeg får høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på det HI sier, helt fra jeg var liten. Jeg har alltid vært tynn, selvom jeg "spiste som en hest". Jeg har alltid fått, og får fortsatt, kommentarer på at jeg er for tynn, ser ut som et skjelett, burde legge på meg etc etc. Legen min spurte her om dagen om jeg har spiseforstyrrelse. Jeg har alltid spist det jeg har lyst på der og da. Det er faktisk veldig sårende og vanskelig å hele tiden få høre det også. Jeg har i perioder prøvd å legge på meg med pulverdrikker fra helsekost, men det hjalp ikke noe.

Det ER rart at man kan kommentere tynne så fritt og rett frem. Det hadde aldri falt de samme personene inn å si "du ser ut som en elefant" (kontra skjelett), "du er nesten for tykk, du burde slanke deg litt" (kontra at jeg er for tynn) eller "har du en spiseforstyrrelse som gjør deg så tykk?".

word... Jeg tror det må være lettere å slanke seg enn å legge på seg. Man kan faktisk la være å spise når man er sulten, men det er umulig å stappe i seg mer mat når man er så mett at man kaster opp.

*løpe å gjemme seg i skyttergraven*

Jeg har forresten hatt denne diskusjonen på nettforum før.. Og de "frodige" damene valgte først å uttale seg, for så å slette alt de hadde skrevet fordi det var så sårt og vanskelig og personlig. Javel.. Men SER de virkelig ikke at det samme gjelder andre veien? :forvirra:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

word... Jeg tror det må være lettere å slanke seg enn å legge på seg. Man kan faktisk la være å spise når man er sulten, men det er umulig å stappe i seg mer mat når man er så mett at man kaster opp.

Mens å slutte å spise mye krever mye mental styrke. Jeg vil si begge deler er vanskelig.

Det med å kaste opp, da kan man innta flytende kalorier. Og magesekken vil utvide seg etterhvert.

Det er ikke vits i å finne ut hvem som har det vanskeligst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HunterLady

Fordi overvekt er det største problemet, det vil si at majoriteten er overvektig framfor undervektig. De undervektige vil stadig bli nedstemt fordi de overvektige er i flertall.

Jeg er fullstendig enig med deg, bare så det er sagt, og som noen allerede vet her inne, så er jeg ikke spesielt forsiktig med å uttale meg om overvektige.

Som du sier, så leser man stadig nedsettende kommentarer om "pinnedyr", "spikre", "guttetynne", "ufeminine", "beinete" og "styggtynne" jenter, men så raskt noen sier "hval" eller "fleskeberg", så får man tilbake igjen så ørene flagrer.

Men vi vet jo alle hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var ganske tynn, var 170 høy og veide vel 48 kg, så fikk jeg hele tiden kommentarer om at jeg var så tynn og jeg måtte spiiiiise. Men jeg spiste jo helt normalt, frokost, lunsj, enda en lunsj, middag og kveldsmat, egentlig litt mye mat faktisk. Var likevel tynn. Men så begynte jeg å synes selv at jeg var for tynn og begynte å hate den tynne kroppen min, og jeg begynte å spise enda mere mat for å legge på meg(les: sjokolade og potetgull nesten hver dag).. Er fortsatt tynn, men veier 5 kg mer nå, og det er vel bare fett, jeg er veldig tynnfeit egentlig... Ikke pent. Ser usunn ut. Så jeg synes tynne folk får for mye hets, kan ikke tynne folk som er tynn fra naturen sin side, bare få lov til å være det? Da mener jeg tynne mennesker som spiser helt normalt, verken lite eller mye. Man legger fort nok på seg når man blir litt eldre uansett, så det er ikke noe å mase om til tynne folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Poenget er ikke hvem som har det værst, men at det er like ekkelt for oss tynne å bli komentert negativt som det er for de tjukke å bli utsatt for press fra omverden !

Det er ikke om å være tynn eller tjukk, men å leve et sunt liv...

Jeg kan like mye for at jeg er tynn som det noen med naturlig litt for mye kan for det de har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne og lett overvektige fra naturens side burde begge bli godtatt uten ekle kallenavn. Jeg er så irritert på mennesker som ikke har bedre ting å tenke på enn andres kropper. Vi er alle sammen vår største kritiker, og med det i hodet burde man holde munnen lukket om andre menneskers kropper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

word... Jeg tror det må være lettere å slanke seg enn å legge på seg. Man kan faktisk la være å spise når man er sulten, men det er umulig å stappe i seg mer mat når man er så mett at man kaster opp.

*løpe å gjemme seg i skyttergraven*

Jeg har forresten hatt denne diskusjonen på nettforum før.. Og de "frodige" damene valgte først å uttale seg, for så å slette alt de hadde skrevet fordi det var så sårt og vanskelig og personlig. Javel.. Men SER de virkelig ikke at det samme gjelder andre veien? :forvirra:

ikke enig i den der altså! for det første, så må man jo ikke la vær å spise for å gå ned i vekt! for det andre, så er det jo veldig individuelt, jeg er veldig tynn, men klarer ikke å gå opp i vekt! skulle gjerne ha veid 10 kg mer. jeg synes det er like enkelt å miste kilo som jeg synes det er å gå på ski, men å gå opp noen kilo er like umulig som å holde pusten i 3 minutter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ikke enig i den der altså! for det første, så må man jo ikke la vær å spise for å gå ned i vekt! for det andre, så er det jo veldig individuelt, jeg er veldig tynn, men klarer ikke å gå opp i vekt! skulle gjerne ha veid 10 kg mer. jeg synes det er like enkelt å miste kilo som jeg synes det er å gå på ski, men å gå opp noen kilo er like umulig som å holde pusten i 3 minutter!

Skjønner ikke helt hvor vi er uenige, menmen... Jeg raste 7 kg ned i vekt i vinter pga sykdom (sjøsyke, faktisk), fra en allerede slank kropp. Og gjett om kommentarene kom som perler på en snor!

Poenget er ikke at man skal konkurrere om hvem som har det verst, men at ALLE bør tenke seg om to-tre-fire ganger før de kommenterer andres kropp (og utseende generelt) :sinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det må være lettere å slanke seg enn å legge på seg. Man kan faktisk la være å spise når man er sulten, men det er umulig å stappe i seg mer mat når man er så mett at man kaster opp.

For enkelte - ja, kanskje.

Men når man ser seg rundt så skjønner man at for de aller fleste er det vanskelig å slutte å spise/spise mindre. For å gå litt inn på fysiologien, så frisettes hormoner når blodsukkeret faller som gir en sterk sulthetstrang som er veldig vanskelig å stå i mot.

Ellers vil jeg si meg enig at jeg også er av det inntrykk at det er mye mer "politisk korrekt" å uttale seg i negativt ordelag om tynne/slanke mennesker enn overvektige.

Endret av lys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er endel kilo tynnere enn bloggeren "Fotballfrue" som fikk ekstrem hets i media/kommentarfelt grunnet sine bikini-bilder tidligere i år. Forskjellen på meg og Fotballfrue er at jeg aldri har slanket meg og aldri har trent i mitt liv (ikke siden gymtimene på videregående for 10 år siden). Må innrømme at jeg ikke er den sunneste, burde både trene for å få muskelmasse samt spise mer variert/fet kost. Jeg er ikke muskuløs slik som hun bloggeren, men jeg er naturlig tynn, med altså noen kilo færre enn henne.

Etter all debatten om hvor "stygg" "beinete" osv Fotballfrue er sank min selvtillit til min egen kropp mange hakk... Når jeg så at "Fotballfruen" som veier MER enn meg fikk kommentarer som "Hvordan kan noen syns at SÅ tynne jenter er tiltrekkende?" osv...så følte meg skikkelig mislykket selv.... :-(

Dette er bare et lite eksempel på hvordan hetsen mot tynne kvinner kan såre like mye som hetsen mot store kvinner...

PS: Fotballfruens blogg er langt i fra min favorittblogg, jeg er kun innom av og til. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...