Gå til innhold

Kutte bonus - har de lov til dette?

Pusekatt

Anbefalte innlegg

Da jeg ble ansatt i bedriften jeg jobber i, inngikk jeg avtale om fastlønn, pluss bonus. Bonusrammen som er beskrevet i avtalen var på ca en månedslønn (brutto - 20k). Etterhvert som jeg (og andre) har gått opp i lønn, har også bonusrammen økt. Nå er den på en god del mer enn en månedslønn.

Nå ønsker bedriften å kutte ut hele ordningen med bonus, og siste nytt fra ledelsen er at bonusramme for inneværende år vil være en månedslønn. Bonusmål har vi ennå ikke fått. Men neste år skal det ikke lenger være bonus, derimot skal alle ansatte få et lønnstillegg på 25% av en månedslønn.

Dette er bare blitt bestemt, og mine kollegaer og jeg føler oss både lurt og maktesløse. Har arbeidsgiver lov til å bare bestemme dette uten forhandlinger? Det blir jo i praksis en endring av arbeidsavtalen, iom at de fleste av oss har bonus nevnt i arbeidsavtalen.

I praksis går alle ned i lønn. Det er vi selvfølgelig ikke særlig begeistret for. Må også legge til at vanlig praksis i firmaet i årevis har vært å ha ganske lett oppnåelige bonusmål. De siste årene har vi ligget på rundt 85% utbetaling av bonus.

Noen som kjenner lovverket bedre enn meg her? Poirot? Andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dalwhinnie

Dette er forhold som i hovedsak reguleres to steder: I arbeidsavtalen til den enkelte og/eller i tariffavtalen. Har bedriften din tariffavtale? Hvis dere ikke har det, er det i hovedsak arbeidsgivers styringsrett som gjelder. Hvis du derimot har det i arbeidsavtalen din hvor mye du skal ha i bonus, kan ikke arbeidsgiver ensidig gjøre noe med dette. Imidlertid er de fleste arbeidsgivere såpass lure at de ikke skriver noe om bonusens størrelse i arbeidsavtalen, kun om en skal ha en bonus, og dermed er du like langt.

Sejkk om dere har en tariffavtale og ta kontakt med foreningen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg ikke, men jeg våger meg å svare det jeg husker å ha lest om avtaler og endring i disse.

Dersom deres lønnsforhold skal endres og deres lønnsforhold er regulert i arbeidsavtalen, må ny arbeidsavtale signeres! Du har full mulighet til å la være å signere den nye kontrakten, men kan da risikere at du mister jobben.

Dersom bedriften sliter økonomisk, synes jeg det er virkelig noe å vurdere å gå ned i lønn. Dersom bedriften ikke sliter økonomisk, får dere selv vurdere hva dere vil. Jo flere dere står sammen, desto sterkere står dere også ovenfor ledelsen. Men aller sterkest vil dere stå med en fagforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at bedriften har en tariffavtale, og jeg er ikke fagorganisert. Det er mange av mine kollegaer som heller ikke er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, der du ikke fagorganisert, bør du ikke få godene som vi fagorganiserte ordner heller. Blindpassasjerer kaller man vel sånt.

Men nok om det! Siden dere ikke har fått ny arbeidskontrakt enda, ville jeg ha fagorganisert meg fortere enn svint! Ikke bare du, men alle dine kollegaer også. Det er en liten sum som kan gi store fordeler!

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn at fagforeningen kan hjelpe deg - og de andre - i en slik situasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...