Gå til innhold

slapp, trett, svimmel og "rar" i hodet


Troilltøva

Anbefalte innlegg

Jeg skrev denne tråden http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=585564 for noen uker siden hvor jeg opplevde å nesten besvime, kjentes det ihvertfall ut som, og ble liggende på asfalten da jeg gikk tur med hunden og måtte hentes. Jeg fikk migrene på samme tid så legen sa det måtte være migrenen samtidi som jeg er veldig mye anstrengt og stresset daglig.

Nå er jeg i samme form igjen og jeg begynner å lure på om det kan være noe galt med meg. De siste ukene har jeg vært sykemeldt i 2 uker og jeg begynte denne uken å jobbe, men har bare jobbet 2 dager. Men selv de to dagene var anstrengende og jeg ble slapp og slet med å puste ordentlig (overfladisk pust).

I løpet av de 2 ukene var jeg ganske slapp den første uken, og det skulle lite til før jeg ble sliten og slapp. I tillegg kjennes det ut som at jeg er litt nummen på noen små områder på høyre hånd (på fingrene), men det kan være innbilling også.

Det gikk seg til selv om jeg ikke følte meg 100%, og i dag når jeg skulle lufte hunden så kjente jeg at jeg bare måtte komme meg hjem da jeg kjente formen sank.

Så jeg har bare vært sofaliggende i dag, men siden hunden må luftes nå i kveld så kjørte jeg en plass for å slippe han så han fikk løpe fritt og det gikk greit.

Og siden jeg har dårlig samvittighet fordi han må være inne så mye når jeg er i dårlig form så tenkte jeg å drive med litt hjernetrim inne, og kjente underveis at jeg ble skikkelig slapp, trett, svimmel og "rar" i hodet (blir litt lyssky, får en følelse av å ikke være tilstede for å prøve å forklare litt) igjen så jeg bare måtte legge meg ned.

Om formen ikke er bedre i morgen skal jeg ringe til legen, jeg begynner å bli lei av at det er sånn og det kan ikke fortsett slik. Jeg begynner i ny jobb på mandag også og vil ikke ha det sånn når jeg starter der, for å bli sykemeldt rett etter oppstart.

Tidligere i sommer tok jeg en drøss med blodprøver som sjekket alt fra allergi, stoffskifte og alt de pleier og teste for noe annet jeg holder på å utredes for. Bektherevs altså. Og alt var normalt der bortsett fra kollesterolet som var ett hakk høyere enn normalen, tror normalen er på 61 og jeg hadde 62, men legen var ikke bekymret for det. Men hun sa jeg skulle komme tilbake om et halvt år for å testes på nytt for kollesterolet.

Begynner å bli lei og litt bekymret for det her, siden det ikke går over. Det har hemmet meg veldig de siste ukene, og formen har gått opp og ned veldig så jeg har vært mye i ro.

Så det jeg egentlig lurer på er om noen kanskje kjenner igjen symptomene og har noen tips til hva jeg kan be om å bli sjekket for til legen? eller noen beroligende ord kanskje :(

Endret av Troilltøva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I første rekke lurer jeg på om du får i deg nok væske, og derefter tenker jeg at en ny blodstatus er på sin plass. Jeg kan tenke meg en del parametre som vilde være interessante, men ikke noe som legen din ikke vilde tenke på.

Bestill time i morgen. Det virker som om plagene dine er alt for store til at du bør vente. Forøvrig ser jeg i den andre tråden at du ofte puster grundt og dårlig. Det synes jeg du skal nevne for legen, da det er noe som kan forsterke slike tilstander, og som du med enkle greb kan få hjelp til å endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første rekke lurer jeg på om du får i deg nok væske, og derefter tenker jeg at en ny blodstatus er på sin plass. Jeg kan tenke meg en del parametre som vilde være interessante, men ikke noe som legen din ikke vilde tenke på.

Bestill time i morgen. Det virker som om plagene dine er alt for store til at du bør vente. Forøvrig ser jeg i den andre tråden at du ofte puster grundt og dårlig. Det synes jeg du skal nevne for legen, da det er noe som kan forsterke slike tilstander, og som du med enkle greb kan få hjelp til å endre.

Jeg drikker ikke noe mindre enn før men kunne kanskje drikke mere vann. Legen vet om alle symptomer og den tunge pusten gjør det nok værre når jeg blir redd og oppskaket også. Men ja, jeg skal bestille time i morgen :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virus på balansenerven?

Nei jeg vet at det ikke er det, da skal svimmelheten være mye værre enn det den er og vare hele tiden. Men jeg blir litt svimmel kun når jeg blir slapp og trett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blodtrykket ok?

Få en liste over hvilke prøver som er tatt, og hvilke verdier du har. Da er det lettere å sammenligne om du får tatt nye prøver hos en ny lege, og det vil og være lettere å vite hvilke spørsmål du skal stille legen om du føler at du ikke får god nok oppfølging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med legen i sted og hun sa at om det skulle vært noe alvorlig så hadde det vistes på de prøvene jeg tok i juli, og at det må være at jeg er mye anstrengt og også litt deprimert.

Jeg har gått og vært mye deprimert og vært langt nede i lang tid og nå som ting begynner å gå over så orker jeg ikke å kjenne på at jeg er litt deprimert fortsatt, jeg er så lei av å være det så jeg skyver det på en måte vekk og overser det fordi jeg ikke orker mere av det. Så hun sa at jeg måtte bare la det gå over, og neste steg fra deres side ville være å begynne på angstmedisiner. Men jeg skal la det gå en stund å se hvordan det går før jeg bestemmer meg for det.

Så må vell bare holde ut :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert. Dog kjenner jeg igjen dette med en pust som ikke er ordentlig. Lett, rask og overflatisk på en måte. Jeg var også mye svimmel. Jeg gikk dit egentlig pga mye migrene.

Jeg gikk til osteopat, hvor hun også lærte meg pusteteknikker. Jeg pustet ikke med magen i det hele tatt. Hadde ingen ro i pusten. Etter dette har jeg gjort puste-teknikker som har ført til at jeg føler meg mye bedre, inhalerer dypere og er ikke svimmel mer. Om man puser dårlig så kan man jo bli svimmel..

Det er det eneste rådet jeg kan gi. Følg med på pusten og kontroller den. Det er vanskelig i starten men det går seg til når du er vandt til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert. Dog kjenner jeg igjen dette med en pust som ikke er ordentlig. Lett, rask og overflatisk på en måte. Jeg var også mye svimmel. Jeg gikk dit egentlig pga mye migrene.

Jeg gikk til osteopat, hvor hun også lærte meg pusteteknikker. Jeg pustet ikke med magen i det hele tatt. Hadde ingen ro i pusten. Etter dette har jeg gjort puste-teknikker som har ført til at jeg føler meg mye bedre, inhalerer dypere og er ikke svimmel mer. Om man puser dårlig så kan man jo bli svimmel..

Det er det eneste rådet jeg kan gi. Følg med på pusten og kontroller den. Det er vanskelig i starten men det går seg til når du er vandt til det.

Ja det er akkurat sånn pusten er, og jeg har jo mange år erfaring med angst og også derfor lært meg pustetekniker. Problemet er når jeg prøver å puste dypt ned i magen så stopper det opp en plass der, og jeg får det ikke til uansett hvor mye jeg prøver. Noen ganger så går det greit, men som oftest når formen blir dårlig så går det altså ikke :S Jeg har mistet litt kontrollen egentlig.

Psykologen min skal prate med fysioterapeuten som jobber der hun jobber, og håper hun kan hjelpe meg med disse problemene. Så det blir neste steg ihvertfall.

Hva gjør en osteopat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at du på en måte blir så trist at du får litt panikkangst? Jeg sliter også med panikkangst (ca 2 ganger i mnd) ikke over folkemengder eller det å være sosial, men hvis jeg f.eks sliter med noe fysisk eller psykisk. Da baller pusten på seg, hvor som helst, det begynner å ta seg opp til piping og tårene renner og det fortsetter til jeg får roet meg ned.

Kan det være at det er en slik "blokkering" du mener? Fordi de føles fysiske, men det er hjernen vår som steller det istand.

En ostepat, tja hvordan skal jeg forklare det... Vet om mange som har gått for migrene, dårlig tarmfunksjon og treg mage, reaksjoner på mat, bindevev og muskler, smerter..

Hvis du går på www.osteopati.org så står det noe der, men jeg synes det var litt snevert hva som står der. Det går mye på hele kroppen og plager man føler. Hvis man da f.eks ikke har fått noe hjelp av å gå til lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det tenkes at du på en måte blir så trist at du får litt panikkangst? Jeg sliter også med panikkangst (ca 2 ganger i mnd) ikke over folkemengder eller det å være sosial, men hvis jeg f.eks sliter med noe fysisk eller psykisk. Da baller pusten på seg, hvor som helst, det begynner å ta seg opp til piping og tårene renner og det fortsetter til jeg får roet meg ned.

Kan det være at det er en slik "blokkering" du mener? Fordi de føles fysiske, men det er hjernen vår som steller det istand.

En ostepat, tja hvordan skal jeg forklare det... Vet om mange som har gått for migrene, dårlig tarmfunksjon og treg mage, reaksjoner på mat, bindevev og muskler, smerter..

Hvis du går på www.osteopati.org så står det noe der, men jeg synes det var litt snevert hva som står der. Det går mye på hele kroppen og plager man føler. Hvis man da f.eks ikke har fått noe hjelp av å gå til lege.

Vell vet ikke helt hvorfor det blir sånn, men når jeg er sliten og stresset så har jeg lettere for å få angst og spesielt i sosiale sammenhenger. Selvtilliten fikk en real knekk tidligere i år og har i lang tid gått og vært nedenfor, lei meg, grått mye og følt meg verdiløs osv osv. Nå begynner ting å bli greit men det henger kanskje litt igjen enda. Jeg har også vært mye stresset og jeg tåler stress dårligere enn normalt, så når jeg i tillegg er anstrengt og deprimert så hoper det seg sikkert opp til slutt. Det er blitt en vond sirkel tror jeg.

Men jeg skal se litt på den nettsiden og ha det i bakhodet om fysioterapien ikke funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja skjønner at det kan være veldig vanskelig! Nå vet jeg ikke om du jobber eller er hjemmeværende, men jeg tror dog det beste kan være som du faktisk også gjør, går en runde med bikkja, få deg litt frisk pust. Ta det med ro. Kjenn på pusten når du er ute og går. Det er lett å begynne med tankespinning når man er alene, men for min del så gir det meg også mange forslag og evt. løsninger. Litt ny energi til situasjonen rett og slett vil jeg si.

Du trenger ikke gå så langt, bare labbe litt av gårde. Hva med å bruke en mp3 spiller eller radio, podcast på øret? mange ganger distraksjon den beste medisiner for "oss med pusteproblemer" for å si det slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i sommer tok jeg en drøss med blodprøver som sjekket alt fra allergi, stoffskifte og alt de pleier og teste for noe annet jeg holder på å utredes for. Bektherevs altså. Og alt var normalt der bortsett fra kollesterolet som var ett hakk høyere enn normalen, tror normalen er på 61 og jeg hadde 62, men legen var ikke bekymret for det. Men hun sa jeg skulle komme tilbake om et halvt år for å testes på nytt for kollesterolet.

Kolesterolinnhold i blodet mindre en 5,0 mmol/L: Ideelt

mellom 5,0-6,4 mmol/L: Lett forhøyet kolesterolnivå

mellom 6,5-7,9 mmol/L: Moderat forhøyet kolesterolnivå

over 7,9 mmol/l: Uttalt forhøyet kolesterolnivå

Du har nok sikkert misforstått med de verdiene du oppgir og at det gjelder noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kolesterolinnhold i blodet mindre en 5,0 mmol/L: Ideelt

mellom 5,0-6,4 mmol/L: Lett forhøyet kolesterolnivå

mellom 6,5-7,9 mmol/L: Moderat forhøyet kolesterolnivå

over 7,9 mmol/l: Uttalt forhøyet kolesterolnivå

Du har nok sikkert misforstått med de verdiene du oppgir og at det gjelder noe annet.

Nei det var det hun sa til meg, men da mente hun vell 6,2 ikke 62 ;)

Hvorfor ellers ville hun at jeg skulle komme tilbake å ta nye tester på det om et halvt år. Hun begynte og spørre om det ligger i familien o.l. så det var nok kolesterolet det var snakk om :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei det var det hun sa til meg, men da mente hun vell 6,2 ikke 62 ;)

Hvorfor ellers ville hun at jeg skulle komme tilbake å ta nye tester på det om et halvt år. Hun begynte og spørre om det ligger i familien o.l. så det var nok kolesterolet det var snakk om :S

Da kan det vel være at legen din sier det på en annen måte enn det som er det vanlige, sløyfer en desimal.

Jeg kjenner til hvordan det er å gå og føle seg syk og utilpass lenge, og det ikke blir funnet noe spesielt i blodprøver. Man føler seg som en hypokonder.

Jeg håper for din skyld at du kan få spesifikk behandling og bli frisk igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan det vel være at legen din sier det på en annen måte enn det som er det vanlige, sløyfer en desimal.

Jeg kjenner til hvordan det er å gå og føle seg syk og utilpass lenge, og det ikke blir funnet noe spesielt i blodprøver. Man føler seg som en hypokonder.

Jeg håper for din skyld at du kan få spesifikk behandling og bli frisk igjen :)

Ja det er så sant så sant!

Takk for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...