Gå til innhold

Besvimte nesten i kveld, kan det ha noe med migrene og gjøre?


Troilltøva

Anbefalte innlegg

Jeg var og gikk tur med hunden nå i kveld, og plutselig begynner det å flimre i synet, først så kom det streker i farger rett foran synet. Så ble det "vanlig" flimring i sidesynet som jeg har brukt å ha før når jeg har fått migrene. Jeg har aldri vært hos lege med migrenen, men antar at det er migrene siden jeg vet at det er vanlig at det er sånn. Så ble jeg skikkelig slapp og i en helt rar form mens jeg fortsatt gikk hjemover, begynte og skjelve og hodet ble helt rar. klarer ikke helt beskrive men det var som om hodet var bomull eller en følelse av å "ikke være til stede" på en måte og følte bare for å sove.

Det kjentes ut som jeg skulle falle når som helst så jeg satt meg ned for så å legge meg ned på bakken. Jeg prøvde å ringe etter noen som kunne hente meg, men jeg kjenner ikke så mange jeg kan ringe til i slike tilfeller her jeg bor, jeg prøvde også å stoppe en bil men som bare kjørte videre, og kjørte forbi etterpå også uten å stoppe. Jeg pratet med moren min på telefonen hele tiden, så var det en kompis som tilfeldigvis sendte meg en melding etter en stund (han bor ikke her og er her sjeldent) om jeg var hjemme og han var heldigvis i nærheten så han kom og hentet meg og er nå sammen med meg i natt for å passe på, og glad er jeg for det!

Jeg vurderte å dra til legevakten, men jeg ville se det an når jeg kom hjem heller. Det fortsatt å flimre så jeg tok noen paracet og hodepinen er kommet men det er ikke så ille og formen er mye bedre nå som jeg har fått slappe av på sofaen en stund.

Jeg plages mye med å være anstrengt og stresset og var veldig anstrengt når jeg gikk tur. Jeg plages da også med å ikke få til å trekke inn nok oksygen, så jeg puster overfladisk i tillegg til at jeg ble redd og oppskaket.

Men det jeg lurer på, kan migrene føre til at man kan besvime eller bli dårlig på denne måten? Jeg tror nok at det har mye å si at jeg er mye anstrengt og stresset så tror nok at det er hovedårsaken men har også hørt snakk om at man kan bli dårlig å besvime av migrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om dette kan ha noe med hodepinen/migrenen å gjøre, mest fordi jeg ikke vet hva den kommer av, og det gjør vel ikke du heller, siden du ikke har tatt dette opp med legen din.

Men det jeg vet, er at det er ganske uvanlig at man plutselig blir så svimmel at man blir liggende på bakken i mer eller mindre hjelpeløs tilstand i flere minutter. Sånt kan skyldes 1000 forskjellige ting, hvorav mange sikkert er bagateller, men det er bare en måte å finne det ut på.

Altså: Du -------> legen.

Endret av Heart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Jeg besvimer av migrene stort sett hver gang noen prøver å slå på lyset, jeg reiser meg eller hvis jeg spyr elns. Så kan jo sikkert være det. Oog de andre tingene du beskriver har jeg også når jeg har migrene, men det er jo derfor man har migrenemedisin, right?

Eller mente du at du ikke har vært der med migrene, eller har du ikke diagnosen? Foooor det høres rart ut. DU GÅR TIL LEGEN HVIS DU HAR MIGRENE. For det er helt JÆVLIG..............

Endret av otrivin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen og takk for svar!

Har pratet med legen nå, og hun mente det kunne være migrenen som gjorde at jeg ble så slapp og i dårlig form, i tillegg til at jeg er veldig anspent og stresset til vanlig så ble det vell for mye der og da.

Formen er bedre i dag, men jeg er fortsatt slapp og kroppen kjennes "lett" og litt svak ut fortsatt. Jeg har heller ikke fått sovet så mye i natt, våknet flere ganger og hadde faktisk mareritt om "anfallet" eller hva jeg skal kalle det.

Er det vanlig at man er slapp og "ør" i kroppen dagen(e) etter?

Jeg har ikke vært til legen med migrenen nei, det har aldri vært spesielt ille som det ble i går. Men jeg vil tro at jeg får medisiner i morgen når jeg skal til legen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Hei igjen og takk for svar!

Har pratet med legen nå, og hun mente det kunne være migrenen som gjorde at jeg ble så slapp og i dårlig form, i tillegg til at jeg er veldig anspent og stresset til vanlig så ble det vell for mye der og da.

Formen er bedre i dag, men jeg er fortsatt slapp og kroppen kjennes "lett" og litt svak ut fortsatt. Jeg har heller ikke fått sovet så mye i natt, våknet flere ganger og hadde faktisk mareritt om "anfallet" eller hva jeg skal kalle det.

Er det vanlig at man er slapp og "ør" i kroppen dagen(e) etter?

Jeg har ikke vært til legen med migrenen nei, det har aldri vært spesielt ille som det ble i går. Men jeg vil tro at jeg får medisiner i morgen når jeg skal til legen.

Ja det er vanlig. Jeg pleier å ha migreneanfall dag 1, litt svakere migrene i 2 dager minst etterpå og resten av uken er jeg nærmest zombie.

Vann og frisk luft og rikelig med mat og søvn hjelper ihvertfall.

Hm, migrene - ikke spesielt ille? sikker på det er det du har da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er vanlig. Jeg pleier å ha migreneanfall dag 1, litt svakere migrene i 2 dager minst etterpå og resten av uken er jeg nærmest zombie.

Vann og frisk luft og rikelig med mat og søvn hjelper ihvertfall.

Hm, migrene - ikke spesielt ille? sikker på det er det du har da?

Okei, jeg føler meg også litt i "zombie" modus. Men sikker er jeg ikke nei, legen syntes det hørtes ut som migrene sa hun. Jeg skal ihvertfall dit i morgen å ta noen nevrologiske tester for å utelukke andre ting.

Og sånn som migrenen har vært inntil i går, OM det er migrene så merker jeg at det kommer med at jeg ikke får til å fokusere blikket ordentlig og etterhvert begynner det å flimre i øyekroken enten på begge øynene eller bare ene øyet og får tunnell-syn. Jeg hiver i meg smertestillende så fort jeg kan og legger meg neppå. flimringen kommer og går. Så kommer hodepinen, og den er dundrende men har aldri opplevd den som uutholdende eller grusomt vondt som mange andre som har migrene opplever og derfor tenker jeg at det ikke er "spesielt ille" selv om jeg synes det er helt for jævlig selvsagt så er det de som opplever verre.

Og dette kan vare en hel dag, eller gå over etter noen timer og det skjer ca 1-2 ganger i året. Veldig forskjellig altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest otrivin

Okei, jeg føler meg også litt i "zombie" modus. Men sikker er jeg ikke nei, legen syntes det hørtes ut som migrene sa hun. Jeg skal ihvertfall dit i morgen å ta noen nevrologiske tester for å utelukke andre ting.

Og sånn som migrenen har vært inntil i går, OM det er migrene så merker jeg at det kommer med at jeg ikke får til å fokusere blikket ordentlig og etterhvert begynner det å flimre i øyekroken enten på begge øynene eller bare ene øyet og får tunnell-syn. Jeg hiver i meg smertestillende så fort jeg kan og legger meg neppå. flimringen kommer og går. Så kommer hodepinen, og den er dundrende men har aldri opplevd den som uutholdende eller grusomt vondt som mange andre som har migrene opplever og derfor tenker jeg at det ikke er "spesielt ille" selv om jeg synes det er helt for jævlig selvsagt så er det de som opplever verre.

Og dette kan vare en hel dag, eller gå over etter noen timer og det skjer ca 1-2 ganger i året. Veldig forskjellig altså.

Hm, jeg har det veldig ofte og mye da, og i perioder er det så ille at morfinsprøyter ikke tar halve smerten en gang. Men det varierer vel sikkert. Jeg vet ikke. Jeg klarer ikke å sove når jeg har det heller, for det kommer veldig fort, først svarte prikker, så dårligere syn, sidesynet forsvinner og bang, øksen i øyet er der... Haha. Ene gangen på legevakten så husker jeg ikke noe da, men i følge journalen min hadde jeg grått og spurt om legen bare kunne skyte meg i hodet ETTER jeg hadde fått morfin. Men det varierer vel, eksen hadde migrene og det var mer... det jeg kaller vanlig hodepine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har det veldig ofte og mye da, og i perioder er det så ille at morfinsprøyter ikke tar halve smerten en gang. Men det varierer vel sikkert. Jeg vet ikke. Jeg klarer ikke å sove når jeg har det heller, for det kommer veldig fort, først svarte prikker, så dårligere syn, sidesynet forsvinner og bang, øksen i øyet er der... Haha. Ene gangen på legevakten så husker jeg ikke noe da, men i følge journalen min hadde jeg grått og spurt om legen bare kunne skyte meg i hodet ETTER jeg hadde fått morfin. Men det varierer vel, eksen hadde migrene og det var mer... det jeg kaller vanlig hodepine.

Huff det hørtes fryktelig ille ut :S stakkars deg!

Legen spurte meg også om det holdt på å svartne for meg, og det var ikke sånn at det ble svart. Men hodet ble helt rart, jeg fikk denne "ikke tilstedeværelsen"- følelsen. Er det sånn at når du besvimer så blir det svart? eller merker du noe som helst før du besvimer?

Jeg husker en gang for mange år siden jeg holdt på å besvime, da holdt det på å bli svart men jeg bøyde hodet og greide å nå en bolle og begynne å tygge på (hadde feber og var veeeldig sulten), så det var ikke som denne gangen. Kroppen følte bare for å kollapse og jeg følte for å sove når jeg la meg ned :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Huff det hørtes fryktelig ille ut :S stakkars deg!

Legen spurte meg også om det holdt på å svartne for meg, og det var ikke sånn at det ble svart. Men hodet ble helt rart, jeg fikk denne "ikke tilstedeværelsen"- følelsen. Er det sånn at når du besvimer så blir det svart? eller merker du noe som helst før du besvimer?

Jeg husker en gang for mange år siden jeg holdt på å besvime, da holdt det på å bli svart men jeg bøyde hodet og greide å nå en bolle og begynne å tygge på (hadde feber og var veeeldig sulten), så det var ikke som denne gangen. Kroppen følte bare for å kollapse og jeg følte for å sove når jeg la meg ned :S

Det går bra, venner meg vel til det en gang :P

Jeg pleier å få sånn akutt følelse som at enten jeg forsvinner ut av kroppen (ikke tilstedeværelsen du beskriver antar jeg) også bare våkner jeg igjen senere og bare "whaaat?" eller så hender det at hvis jeg f.eks. reiser meg eller noe, så får jeg sånn "blodtrykksfall"? tror jeg, at jeg får svarte prikker/streker, blir ekstremt svimmel også går jeg i bakken. Varierer litt :P Men har nå lært at hvis noen ekle følelser oppstår er det bare å kaste seg på bakken for å unngå å dunke seg. Pluss at da besvimer jeg som regel ikke likevel, hvis jeg er rask nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går bra, venner meg vel til det en gang :P

Jeg pleier å få sånn akutt følelse som at enten jeg forsvinner ut av kroppen (ikke tilstedeværelsen du beskriver antar jeg) også bare våkner jeg igjen senere og bare "whaaat?" eller så hender det at hvis jeg f.eks. reiser meg eller noe, så får jeg sånn "blodtrykksfall"? tror jeg, at jeg får svarte prikker/streker, blir ekstremt svimmel også går jeg i bakken. Varierer litt :P Men har nå lært at hvis noen ekle følelser oppstår er det bare å kaste seg på bakken for å unngå å dunke seg. Pluss at da besvimer jeg som regel ikke likevel, hvis jeg er rask nok!

Det er beroligende og lese at andre opplever det likens, selv om jeg ikke unner noen å ha det sånn selvsagt. Men jeg blir jo litt redd for at det skal være andre mer alvorlige ting så det er beroligende å lese at det "bare" er migrene, og det vet jeg jo ikke helt sikkert enda heller. Men det høres jo ut som at det var et migreneanfall jeg hadde. Da har jeg også noen spørsmål til, om det foregår i så mange dager om gangen må man sykemelde seg for hver gang i flere dager da?

Får du migrene i perioder hvor du er mer sliten/stresset o.l?

Har det noen sammenheng liksom?

ble litt mye spørsmål nå men :sjenert:

men synes det er supert at du svarer på spørsmålene mine, er "ny" på det her så og litt bekymret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest otrivin

Det er beroligende og lese at andre opplever det likens, selv om jeg ikke unner noen å ha det sånn selvsagt. Men jeg blir jo litt redd for at det skal være andre mer alvorlige ting så det er beroligende å lese at det "bare" er migrene, og det vet jeg jo ikke helt sikkert enda heller. Men det høres jo ut som at det var et migreneanfall jeg hadde. Da har jeg også noen spørsmål til, om det foregår i så mange dager om gangen må man sykemelde seg for hver gang i flere dager da?

Får du migrene i perioder hvor du er mer sliten/stresset o.l?

Har det noen sammenheng liksom?

ble litt mye spørsmål nå men :sjenert:

men synes det er supert at du svarer på spørsmålene mine, er "ny" på det her så og litt bekymret :P

Det høres sånn ut for meg også, jeg har vært sjekket for hjernekreft og svulster og sånt flere ganger og hjernen min er tipp topp så det er sikkert din også, hehe!

Ja, jeg har hatt det noen ganger hver dag i en mnd. Ikke like ille hver dag selvfølgelig, men f. eks. i mai fikk jeg det vel sånn siste uken og hadde det til ca siste uken i juni. Så det kan jo vare alt fra 1 time til 1 mnd. Var en lege som sa til meg at det varte i 3 dager, men det er nå bare tull, det kan godt være mindre og lengre. Men det er kanskje det som er vanligst da?

Jeg får det i perioder jeg:

Spiser/drikker for lite, er mer inne enn ellers, det er varmt, hvis jeg sover med vinduet lukket, siden jeg har pollenallergi pleier det å være ekstremt i pollensesongen, hvis jeg er dårlig med noe annet (forkjølelse, nyrestein, magegreier, alt egentlig), hvis jeg er stresset/sliten som du sa (spesielt da!), hvis jeg sover for lite, hvis jeg sover for mye, hvis jeg spiser usunt, hvis jeg presser meg, hvis jeg krangler/er sur f. eks, før når jeg hadde mensen fikk jeg det da. Ja, det kommer vel egentlig hver gang "rutinen" brytes eller jeg er sårbar på noen som helst måte. Sterkt lys (solarium feks) osv kan også fremkalle det. Har noen gang fått helt ekstreme anfall ved alkoholinntak/mangel på snus/cola.

Bare spør hvis det er mer du lurer på :-)

Og btw, hvis du skal til legen kan du kanskje spørre etter imigran nesespray hvis det er snakk om medisiner. Hører stadig historier om at migrenefolk aldri får noe som virker, så får de den så virker den. Jeg blir selv veldig dårlig av tablettene jeg har for det, så foretrekker sprayen ihvertfall. Om noe hjelper så er det ihvertfall den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler ikke imigran men bruker Atacand (blodtrykksmedisin) som forebyggende sammen med neurontin (epilepsimedisin som kan redusere migreneanfall) og relpax mot selve anfallet. Neurontin og magnesium kan også brukes i kombinasjon,men ikke taes sammen. Jeg bruker opprinnelig neurontin pga nerveskade i rygg.

Mange reagerer på lukter og lys og selvfølgelig enktelte matvarer.

Noen får anfall av for lite søvn eller for mye.Uryddig søvnmønster kan også trigge migreneanfall.Samme er det for været faktisk.Lavtrykk,fuktighet osv trigger hos meg i alle fall.

For å kartlegge din migrene,skriv ned ALT du gjør.Fra et glass vann til en pastill. Kjøp inn solbriller og bruk de aktivt! Det kan redusere anfall om du blir veldig påvirket av lys.

Det kan hende du må teste ut flere typer medisiner,både forebyggende og anfallsmedsiner før du finner noe som virker for deg.

Et vanlig migrene anfall kan vare fra noen timer til 72timer.Men du har en type migrene som kan vare i 2 uker..Den heter Langvarig migrene

En kan ha migrene med eller uten aura.Dessuten en variant til som heter Øyemigrene.

Derfor veldig viktig at du følger med på hva du gjør og spiser,noter ned alt og bli undersøkt av en dyktig nevrolog.

Jeg har pr. i dag diagnose ; Migrene (med og uten aura) øyemigrene,kluster hodepine og langvarig migrene.

*Edit*

Noen kan kjenne et anfall som kommer opp til 2 dager før det bryter ut.En kan bli rastløs,irritabel,økt/mindre søvnbehov, økt sultfølelse.

Jeg også blir helt "skutt" i en dag eller to etter anfallet er over.Da er jeg slapp og trøtt,ingen energi igjen i kroppen og jeg sover mer.

Endret av Kårky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen Kårky!

Jeg var hos legen i dag, og forklarte hvordan det startet til det sluttet. Og hun var ganske sikker på at det var migrene, jeg nevnte også den nesesprayen som Otrivin anbefaler, men det ble ikke skrevet ut noen medisiner. Siden jeg har det så sjeldent så sa hun at jeg heller kunne kombinere paracet og ibux. Men om det skulle komme igjen så skulle jeg ta kontakt, om det kommer med jevnere mellomrom som jeg forsto det.

Når de første synsforstyrrelsene kom var rett etter at jeg så lynet blinke, og det ble torden og lyn etter jeg var kommet meg hjem. Så endringer i lufttrykket var sikkert en årsak, i tillegg til å være sulten, sliten, anspent. Jeg skal prøve å være mer obs på hva jeg spiser o.l.

Men er det noen vits i å notere alt jeg har i meg om jeg ikke får neste migreneanfall før om et år liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest otrivin

^ jeg har aldri notert noe sånt. jeg har hukommelse.. :P

har aldri fått beskjed om det heller, eller han har sagt at jeg kan skrive en rød ring på kalenderen når jeg har migrene f. eks og en liten kommentar hvis jeg føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være migrene du har, selvom du ikke opplever den så sterk som andre. Jeg har hatt migrene i ca 15 år, og de første 7-10 åra var det så grusomt at når jeg hadde anfall spydde jeg som gal, ville jeg dunke hodet i sengestolpen og grave ut øynene for å komme til den dundrende smerten bak øyet.... Men nå har jeg kun flimringene, litt kvalme og hodepinen er "lett" i forhold til hva den var. Migrene kan komme i flere former og smertegrader. Noen har til og med kun auraen (flimringen) uten selve hodepinen etterpå. Sammentrekningen av blodårene i hodet som skaper smerten, kan gjøre mye med kroppen og å bli slapp og ha svimetendenser tror jeg så gjerne man kan få.

Også det at du fikk det etter at du så lynet blinker, gjør at det for meg høres ut som migrene. Jeg får gjerne migrene etter at jeg har sett inn i et sterkt lys (billys, direkte på sola etc). Jeg føler også at synet mitt har endret seg over disse årene, og selvom jeg ser godt (bruker ikke briller), føler jeg ofte en "ikke tilstede"-følelse, og føler at jeg har et svakt slør over øynene hele tiden. Vet ikke om det er relevant, men jeg tar det med likevel ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være migrene du har, selvom du ikke opplever den så sterk som andre. Jeg har hatt migrene i ca 15 år, og de første 7-10 åra var det så grusomt at når jeg hadde anfall spydde jeg som gal, ville jeg dunke hodet i sengestolpen og grave ut øynene for å komme til den dundrende smerten bak øyet.... Men nå har jeg kun flimringene, litt kvalme og hodepinen er "lett" i forhold til hva den var. Migrene kan komme i flere former og smertegrader. Noen har til og med kun auraen (flimringen) uten selve hodepinen etterpå. Sammentrekningen av blodårene i hodet som skaper smerten, kan gjøre mye med kroppen og å bli slapp og ha svimetendenser tror jeg så gjerne man kan få.

Også det at du fikk det etter at du så lynet blinker, gjør at det for meg høres ut som migrene. Jeg får gjerne migrene etter at jeg har sett inn i et sterkt lys (billys, direkte på sola etc). Jeg føler også at synet mitt har endret seg over disse årene, og selvom jeg ser godt (bruker ikke briller), føler jeg ofte en "ikke tilstede"-følelse, og føler at jeg har et svakt slør over øynene hele tiden. Vet ikke om det er relevant, men jeg tar det med likevel ;p

Det sløret du beskriver har jeg også, det er ikke som om det er plastikk foran øynene men noe svakere enn det liksom. Vanskelig og forklare egentlig :P

Huff håper ikke alt dette betyr at migrenen blir værre og værre heretter :/

i tillegg har jeg en betennelses sykdom i øynene, er ikke sikkert at det spiller noen rolle men man vet jo aldri :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det sløret du beskriver har jeg også, det er ikke som om det er plastikk foran øynene men noe svakere enn det liksom. Vanskelig og forklare egentlig :P

Huff håper ikke alt dette betyr at migrenen blir værre og værre heretter :/

i tillegg har jeg en betennelses sykdom i øynene, er ikke sikkert at det spiller noen rolle men man vet jo aldri :lete:

Ja, det sløret er vanskelig å beskrive. Det hemmer ikke meg, men ekkelt å ha det for det. Hmm og du har en betennelsessykdom. Jeg har en mistanke om at øyne/syn og migrene har en kobling på en eller annen måte. Men jeg har hatt det slik i flere år og det har ikke blitt verre, så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at migrenen skal bli verre. For meg ble den bedre. Jeg vokste den liksom av meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...