Gå til innhold

Å male slik at panelen synes


havsulen

Anbefalte innlegg

Vi har satt opp ny panel i gangen - med det formål å male den. Ønsker at LITT av panelens mønstre skal synes gjennom malingen.

Derfor lurer jeg på om de som har vært gjennom samme prosess kan opplyse meg?

Hva er best å bruke?

- panellakk?

- uttynnet maling?

- beis?

- ...med fargefilter?

Har tenkt at tre vegger skal være lysegrå og en rød. Grå fliser og hvite lister/hvitt tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du!

Vi beiset treguvlvet vårt slik at strukturen synes igjennom.

Vi brukte da en beis som heter "Hvit panel" og deretter lakkerte med vann-basert lakk. Den tørker på en halv time og gulner ikke så lett som den olje-baserte. Den er heller ikke så tykt-flytende. Prøv deg frem med antall strøk med panel-beisen. I og med at dette er en vegg er det kanskje ikke nødvendig med lakk..?

Lykke til i hvert fall! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har satt farge på panelen min, spurte på fargehandelen for å oppnå den effekten du beskriver, og de anbefalte meg å bruke lakk med farge i. Det ble kjempebra hos meg. Jeg lakket ett tynt strøk som jeg dro jevnt utover en og en fjøl.

Hvis dere nylig har satt opp panelen så bør dere vente noen måneder med å lakke/male - hvis ikke panelen har vært lagret veldig tørt og varmt. Panelen min krympet over vinteren enda den var tørr før jeg satte den opp og ventet en måned før jeg lakkerte. Våren etter hadde den krympet slik at det trehvite og ulakkerte syntes i skjøtene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange produkter som kan brukes. Det kommer an på hvilken effekt du vil ha.

Beis og lasur blir noe av det samme på ubehandlet tre.

Du kan også male med fortynnet maling eller bruke panellakk.

Panellakken er lett å jobbe med synes jeg. Den finnes i flere nyanser og er ganske drøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil anbefale antik beis, du må ta noen strøk men resultatet blir bra.

Anbefaler ikke panellakk, brukte det på en furukommode i går og det var ikke suksess, den er så tynn og lite sammarbeidsvillig at jeg tror jeg ender opp med å kaste hele kommoden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, folkens!

Har bestemt oss for å vente noen uker med å begynne, i og med at panelen lå ute under plast mens det regnet en natt, før vi fikk satt den opp. Den har sikkert godt av å tørke seg litt (og vi har sikkert godt av litt julefred...)

Tror vi heller mot å bruke beis med hvitpigment. Spørsmålet er om vi skal velge en type med fargefilter så den ikke gulner/mørkner. Skal forhøre meg i malingsbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De forrige eierne av huset vårt malte slik som dere vil på ett rom.

De bare blandet ut malingen med white sprit.

Det ble veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...