Gå til innhold

Hvordan få pengene til å strekke lenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke søke jobber langt utover her jeg bor, jeg må få det til å klaffe i forhold til skole og sfo for barnet mitt.

Skal jeg begynne å betale barnevakt for å jobbe så går fort vinninga opp i spinninga.

Jeg søker alle slags jobber og er ikke kresen, jeg har jobbet noen vikariater her og der men det er få jobber som er mer permanente ledige her.

Det er klart vi kan flytte, men da flytter jeg fra det lille nettverket og familie jeg har, og jeg føler at jeg trenger de.

Får jeg ikke jobb i løpet av den tida jeg får dagpenger, så må jeg vurdere det seriøst, men jeg har ikke lyst å flytte.

Jeg har utsatt studielånet før, men kan jeg søke om å fryse det fordi om jeg har utsatt det før?

Når det gjelder bidrag så er det ikke alle de klarer å trekke i lønn, av ulike grunner. :gjeiper:

Skal ta kontakt med lånekassen i morgen i hvertfall!

Takk for tipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har Frelsesarmeen i nærheten matutdeling?

Hva med dette Kiwigreiene med utgått mat (tørrvarer/supper) gratis, og/eller penger i tillegg? Om du ikke får penger (KiwiBob tjener penger), så får du ihvertfall gratis mat og evnt. digg til små'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør undersøke om banken din kan tilby deg en lavere rente på det huslånet også. Send dem en mail og si at du har funnet andre banker med bedre betingelser. Vurder evt å flytte lånet til en annen bank med bedre betingelser, det kan lønne seg om du har mye i lån og det er stor forskjell i rentesats. Oversikt over rentebetingelser for de ulike bankene finner du på finansportalen.no

Sjekk opp forsikringene dine. Kan noen av de kuttes ut? Sjekk med andre forsikringselskap om de kan tilby rimeligere forsikring.

Kvitt deg med all kredittkort gjeld viss du har dette, det bør prioriteres først. Snakk med banken din om dette, mulig de kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Du bør undersøke om banken din kan tilby deg en lavere rente på det huslånet også. Send dem en mail og si at du har funnet andre banker med bedre betingelser. Vurder evt å flytte lånet til en annen bank med bedre betingelser, det kan lønne seg om du har mye i lån og det er stor forskjell i rentesats. Oversikt over rentebetingelser for de ulike bankene finner du på finansportalen.no

Sjekk opp forsikringene dine. Kan noen av de kuttes ut? Sjekk med andre forsikringselskap om de kan tilby rimeligere forsikring.

Kvitt deg med all kredittkort gjeld viss du har dette, det bør prioriteres først. Snakk med banken din om dette, mulig de kan hjelpe.

Trådstarter LEIER. Hun eier ingen leilighet. Når man har 4.000 igjen til løpende transport og husholdningsutgifter er det ikke rom for å betale kredittkort/forbruksgjeld ekstra ned.

Må du ha bil, trådstarter? Er det et greit kollektivtilbud der du bor, hva koster det med et månedskort kontra det å ha bil?

I dette nettverket ditt, finnes det personer i noenlunde samme situasjon som deg slik at dere kan invitere hverandre på middag og dermed dele utgiftene et par ganger i uken? Kan dere bruke hverandre som barnevakter slik at dere kan få gjort kveldsarbeid en gang i mellom?

Og forslag til sunne og rimelige måltider finner du både på Rema, Meny og Rimi i sånne hefter de har. Lag stort og frys ned i mindre porsjoner. Kjøp alltid familiepakninger og frys ned enkeltvis f.eks. koteletter, kyllingfileter, laks etc. Coop har mye av disse på tilbud med jevne mellomrom.

Har du abonnementer som du strengt tatt ikke har råd til nå? Hobbyer som du strengt tatt i en periode fremover ikke har råd til? Har du den billigste forsikringen, den billigste banken, den beste strømavtalen? Sjekk på Din Side. Bytt hvis du finner noe som er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått med meg at hun leier ja, men hun skriver at hun forsatt har huslån fra tidligere. Videre skriver jeg at hun bør undersøke om banken kan hjelpe henne med kredittkortgjeld viss hun har. Jeg tenkte da på om hun kunne "flytte" dette over til et vanlig lån med bedre betingelser, evt utsette avdrag på huslånet for å prioritere nedbetaling av kredittkortgjeld/ forbrukslån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Har fått med meg at hun leier ja, men hun skriver at hun forsatt har huslån fra tidligere. Videre skriver jeg at hun bør undersøke om banken kan hjelpe henne med kredittkortgjeld viss hun har. Jeg tenkte da på om hun kunne "flytte" dette over til et vanlig lån med bedre betingelser, evt utsette avdrag på huslånet for å prioritere nedbetaling av kredittkortgjeld/ forbrukslån.

Men et "huslån" uten sikkerhet i hus er ikke et huslån. Det er et forbrukslån. Og de får man ikke noe god rente på uten at man har sikkerhet i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt uteom trådens agenda; men jeg kom til å tenke på et nettsted flere av mine bekjente benytter til innkjøp av klær m.v. til både voksne og barn.

Jeg har ikke prøvd dem selv, men sjanser på å bringe lenken videre siden de har fått god-ord fra kjenninger :)

Kanskje den opp mot jul kan være verd noe:

Lenke

Det spørs vel om merkeklær fra USA er det hun tenker mest på, når hun strever med å få pengene til å rekke over de mest basale behov. :) På finn.no er det flere som gir bort barneklær, og jeg har selv gitt bort masse klær etter mine 3 barn. Barn rekker jo ikke å slite dem ut, og mange ser omtrent nye ut. Kanskje dette er et tips?

Vi har ofte dårlig råd på slutten av mnd. Da hjelper det å se i fryseren, liste opp det vi har der, skrive liste over hva vi mangler til å lage middag av det. Så lager vi en liste med 7 middager (ingen rekkefølge, at vi skal ha det og det hver dag)og handler kun det som står på lista. Da får man handlet mat til (i vårt tilfelle) 5 familiemedlemmer for rundt 280-300 kr.

Billig mat vi pleier å ha: (eks på menyen vi hadde forrige uke)

-Spagetti og kjøttsaus (deler kjøtt deigen i to, steker den sammen med en boks sjampingjonger og løk og tomat)

-Fiskekaker, potet og makaroni

-pølselapskaus (lapskaus blanding koster ca 10-11 kr på rema, og 19 kr for en pk pølser, bruker halve pølsepakken)

-Hjemmelaget pizza med resten av kjøttdeigen (den halve)

-Ovnsstekte poteter med ost og dressing til, salat hvis vi har

-kyllingvinger og ris og saus og salat (vingene koster 35 på rema)

-suppe og baguetter

Det greie med dette er at du ikke trenger å stikke innom butikken for å handle en ting du mangler til middagen, og dermed impulshandle andre ting. Og det er greit å ikke datofeste hva du skal ha på hver dag, da føler du du kan velge litt etter hva du har lyst på. Har i allefall funket for oss, og vi har redusert matbudsjettet betraktelig! :)

Lykke til i jobbjakt. Har du hørt om vikardager i barnhage? Da kan du bli oppringt på kvelden før/morgenen, og kanskje ha mulighet til å ta med barnet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et "huslån" uten sikkerhet i hus er ikke et huslån. Det er et forbrukslån. Og de får man ikke noe god rente på uten at man har sikkerhet i noe.

Hvorvidt TS har sikkerhet for lånet sitt (bil, kausjonister, etc) vet jeg ingenting om. Jeg hadde uansett kontaktet banken for å sjekket opp om det var noe de kunne bistå med. Husk på TS at banken også har økonomiske interesser i at du greier å håndtere gjeldsituasjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte dårlig råd på slutten av mnd. Da hjelper det å se i fryseren, liste opp det vi har der, skrive liste over hva vi mangler til å lage middag av det. Så lager vi en liste med 7 middager (ingen rekkefølge, at vi skal ha det og det hver dag)og handler kun det som står på lista. Da får man handlet mat til (i vårt tilfelle) 5 familiemedlemmer for rundt 280-300 kr.

Billig mat vi pleier å ha: (eks på menyen vi hadde forrige uke)

-Spagetti og kjøttsaus (deler kjøtt deigen i to, steker den sammen med en boks sjampingjonger og løk og tomat)

-Fiskekaker, potet og makaroni

-pølselapskaus (lapskaus blanding koster ca 10-11 kr på rema, og 19 kr for en pk pølser, bruker halve pølsepakken)

-Hjemmelaget pizza med resten av kjøttdeigen (den halve)

-Ovnsstekte poteter med ost og dressing til, salat hvis vi har

-kyllingvinger og ris og saus og salat (vingene koster 35 på rema)

-suppe og baguetter

200 gram kjøttdeig til 5 personer? :sjokkert: Hvordan skal man bli mett på 40 gram kjøttdeig, litt løk, tomat, sopp og spagetti?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 gram kjøttdeig til 5 personer? :sjokkert: Hvordan skal man bli mett på 40 gram kjøttdeig, litt løk, tomat, sopp og spagetti?

Det der stusset jeg på også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 gram kjøttdeig til 5 personer? :sjokkert: Hvordan skal man bli mett på 40 gram kjøttdeig, litt løk, tomat, sopp og spagetti?

hadde aldri fungert her..

kjøp tomatbønner på boks. det finnes flere typer, se på kiloprisen og handle den billigste.

Knus tomatbønnene og bland med kjøttdeigen. Smaker likt men metter godt.

Innimellom tar jeg og lager litt hvit saus og har oppi kjøttdeigen. Det metter også mye.

Rester av poteter/grønnsaker kan også knuses og has i en kjøttdeig.

Bruke rester er viktig.

har jeg litt pasta og kjøttdeig igjen så lager jeg en pastaform med ostesaus og inn ovnen.

Evt en pizza deig og bruker kjøttrestene på den som fyll og ost over. First pice ost er ok.

Liker dere bønner/linser bruk dette ved siden av en rett. det er billig og metter.

Kos på kvelden- popcorn eldorado er rimelig. (9 kr for en pakke med 3 poser oppi, men da må du ha micro).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 gram kjøttdeig til 5 personer? :sjokkert: Hvordan skal man bli mett på 40 gram kjøttdeig, litt løk, tomat, sopp og spagetti?

Ha ha, mest jeg og gubben som spiser saus, (eldste gutten spiser også litt) barna spiser med ketchup og ost. Ikke det sunneste matvalget - men heeelt kurant mat før man stresser avgårde på fotballtrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det ikke er jobbmuligheter der du bor kan du søke Nav om omskolering, eller er det likevel få muligheter til arbeid?

Hør med banken om å bare betale renter en periode hvis du har utsikter til jobb. Har du søkt kommunal bostøtte? De har andre satser enn husbanken, men nav krever at du først har søkt husbankens bostøtte.

Med 4000 kroner til mat og livsopphold til deg og din datter har du faktsik krav på supplerende sosialhjelp, men hør med banken om de kan fryse lånet da sosialkontoret ikke er med på å betale ned gjeld. Du kan beholde bilen hvis den er nødvendig f.eks. når du kommer i arbeid, men du har ikke krav på å beholde en helt ny og dyr bil.

Lånekassen gir avdragsfrihet når du er arbeidsøkende.

Kan du leie ut et rom til en student? Eller finne noen jobber som sper litt på inntekta, passe andres barn, ta et vaskeoppdrag, serveringsjobber, tilby å bake til private selskaper, hjelp med hagearbeid, rundvask, plukke bær og sopp og selge til mottak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du omtaler mye som "faste utgifter"

Men samtidig går det frem at dette ikke er faste utgifter. Du sier du velger å bo nært sentrum fordi du har lyst. Gjerne det, men det er et valg. Du kan bo billigere andre steder og det medfører egentlig ikke problemer for deg siden du er arbeidsledig og ikke trenger å bo nær jobb.

Du VELGER også å ha en bil og oppgir bl.a forsikringer som faste utgifter. Bilhold er dyrt og uten jobb trenger du ikke bil, i hvert fall ikke hvis du bor i sentrum.

Du har to valg: ENTEN skaff deg en jobb. ELLER kutt ned på luksusgoder som dyr sentral leilighet og unødvendig bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...