Gå til innhold

Gud står bak alt

Gjest Hercule Poirot

Anbefalte innlegg

Nei, der står å bli religiøse i det hele tatt!

Hvem har begynt to verdens kriger???

Orker ikke så barnslig argumentasjon! Eller jo det gjør jeg. Hvem har starter nesten ALLE andre kriger? Hvem har brent hekser på bålet? Hvem steiner mennesker fordi de vil ut av et ekteskap de ikke vill inngå i det hele tatt? Hvem vil ha dødstraff for homofili. Hvem ønsker at kvinner skal hjemme seg bak slør? Hvem ønsker ikke at kvinner skal kunne ta abort? Hvem skamferer guttebarn og jentebarn av kulturelle årsaker (omskjæring)?

Jo det er katolikker, muslimer og jøder. Gud så fint det ble om alle vendte om å ble religiøse.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orker ikke så barnslig argumentasjon! Eller jo det gjør jeg. Hvem har starter nesten ALLE andre kriger? Hvem har brent hekser på bålet? Hvem steiner mennesker fordi de vil ut av et ekteskap de ikke vill inngå i det hele tatt? Hvem vil ha dødstraff for homofili. Hvem ønsker at kvinner skal hjemme seg bak slør? Hvem ønsker ikke at kvinner skal kunne ta abort? Hvem skamferer guttebarn og jentebarn av kulturelle årsaker (omskjæring)?

Jo det er katolikker, muslimer og jøder. Gud så fint det ble om alle vendte om å ble religiøse.

Bare rollig :kjefte: ))))

Jeg forstår hva du sier, men du tar feil.

Du har ikke svart på mitt spørsmålet. Jeg sier om verdens kriger på grunn av de har kke eksempel i det hele tatt!Det er så grovt at vi ikke kan oppfatte.

Endret av zorra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er årsak til flest kriger, flest drap og flest katastrofer i verdenshistorien.

Det er en gjengs oppfatning det du skriver her, men det stemmer ikke... Les og lær

let’s look at the 20th century. By all accounts, the 20th century was one of the bloodiest centuries in human history. Two major world wars, which had nothing at all to do with religion, the Jewish Holocaust, and the Communist Revolutions in Russia, China, Southeast Asia and Cuba, have accounted for anywhere between 50-70 million deaths (some estimate upwards to 100 million). The one thing these conflicts and genocides have in common is that fact that they were ideological, not religious, in nature. We could easily make the case that more people have died throughout human history due to ideology than to religion. Communist ideology necessitates ruling over others. Nazi ideology necessitates elimination of “inferior” races. These two ideologies alone account for the death of millions and religion had nothing to do with it. In fact, communism is by definition an atheistic ideology
Endret av mysan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en gjengs oppfatning det du skriver her, men det stemmer ikke... Les og lær

Skillet mellom enkelte ideologier og religion er temmelig tynt, vil jeg mene. Det er den samme tendensen til blind anerkjennelse av autoritet, og den samme dogmatikken.

Kommunismen har mange trekk av religion, f.eks: Dens historieforståelse med klassekampen som den drivende historiske kraften, historiens retning mot det klasseløse samfunn. Den hadde også sitt presteskap, de politisk bevisste kadrene som skulle dominere samfunnet gjennom "proletariatets diktatur" for å befeste det klasseløse samfunn.

Og selve det klasseløse samfunnet, der alle arbeidere skulle være like og like viktige, uansett om de var hjernekirurger og astronauter, eller dasstømmerer og vaktmestere. Gi etter evne og få etter behov. En ren utopi, aldri realisert, men mer som "det lovede land".

Problemet med religion er ikke så mye det at man tror på en guddom eller på noe overnaturlig. Gud er ikke problemet. Problemet er presteskapet og teologien.

Det er at man legger hjernen sin på is, slutter å tenke, og slutter seg til en herskende klasses virkelighetsfremstilling, kjøper dogmene, og lar seg føre av presteskapet.

Der har den tradisjonelle religionen og de totalitære ideologiene i det 20. århundre VELDIG mye til felles.

Endret av Mann 42
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at gud står bak alt er en primitiv måte å forklare våre omgivelser og adferd.

At det i en tid hvor samfunnet var primitivt og ganske tomt for vitenskaplige forklaringer fungerte som en forklaring til folkets spørsmål var greit.

Idag vet vi at det ligger vitenskap og ren fysikk bak mange av de elementene som tidligere ble forklart som guds vilje eller tegn fra gud. Det er fortsatt mange deler av våre omgivelser som vi ikke kan gi en forklaring på. Det betyr dermed ikke at forklaringen ikke vil komme. Derfor synes jeg uttrykket: Gud står bak alt. Blir litt for enkelt og ganske prehistorisk med tanke på at vi har kommet så langt at vi kan gi vitenskaplige forklaringer på fenomen som solen. Solsystemet, galaksen og universet.

Så langt ser det ut som det er Big Bang teorien som gir den riktigste forklaringen på det som skjer omkring oss. Dersom man kan kalle vitenskapen for en religion så er det vel denne religionen som i fremtiden vil få flest tilhengere.

Dersom jeg skal være generøs og blande religion inn i dette enda mer så vil jeg påstå at liberale religiøse egentlig har den samme erkjennelsen når de sier at "guds veier er uransakelige" (eller noe i den dur). Da sier de at de tror det finnes en forklaring men at denne (enda) ikke er forklart eller forstått av mennesker. Slik sett koker det hele ned til semantikk og retorikk. Fundamentalistiske religiøse mener derimot at de forstår hva gud er og hvordan han/hun/det arbeider. Begge deler er egentlig temmelig ironisk, ettersom (i det minste guder i monoteistiske religioner) gjør det temmelig klart at det kan mennesker ikke gjøre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet med religion er ikke så mye det at man tror på en guddom eller på noe overnaturlig. Gud er ikke problemet. Problemet er presteskapet og teologien.

Det er at man legger hjernen sin på is, slutter å tenke, og slutter seg til en herskende klasses virkelighetsfremstilling, kjøper dogmene, og lar seg føre av presteskapet.

Der har den tradisjonelle religionen og de totalitære ideologiene i det 20. århundre VELDIG mye til felles.

:Nikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det som ligger til grunn er vel i bunn og grunn menneskers maktbegjær. Religion er bare én av flere måter og utøve makten på. Så det kan ha så mye til felles som bare det, men det er altså som du sier, ikke religionen i seg selv som er problemet. Det er folk. Og stort sett er de menn også, disse maktkåte jævlene ;) La oss derfor heller si: Menn er årsaken til samtlige kriger i verden gjennom alle tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det som ligger til grunn er vel i bunn og grunn menneskers maktbegjær. Religion er bare én av flere måter og utøve makten på. Så det kan ha så mye til felles som bare det, men det er altså som du sier, ikke religionen i seg selv som er problemet. Det er folk. Og stort sett er de menn også, disse maktkåte jævlene ;) La oss derfor heller si: Menn er årsaken til samtlige kriger i verden gjennom alle tider.

Ja, bortsett fra de kvinnene som har startet kriger.

Margareth Thatcher, Golda Meir, Indira Ghandi (kanskje ingen stor krigerkvinne, men hun VAR veldig keen på atomvåpen, så vidt jeg husker). Det finnes sikkert flere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bortsett fra de kvinnene som har startet kriger.

Margareth Thatcher, Golda Meir, Indira Ghandi (kanskje ingen stor krigerkvinne, men hun VAR veldig keen på atomvåpen, så vidt jeg husker). Det finnes sikkert flere.

Kanskje denne artikkelen er go lesning her.

Endret av Midgard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...