Gå til innhold

utrolig vond rygg av ingenting

am07

Anbefalte innlegg

Har i flere månder merket at jeg får ekstremt vondt i korsryggen, bare av at jeg går , og sitter rolig på en kontor stol. Er bare 19 år så syns det er utrolig kjipt.

Noen som har det sånn, eller som vet kanskje hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er mange som får vondt i ryggen av "ingenting". Viktig å trene rygg og bukmuskulatur slik at man får en sterk og fin core. Mye stillesitting fører ofte til en forverring av ryggplager som kommer ut av det blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, er skikkelig ubehagelig å måtte få vondt i ryggen bare man er en liten tur på sentret, eller bare for å handle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får det. Mest sannsynlig har jeg en form for leddgikt har jeg fått beskjed om!

Edit: + at jeg er veldiiig svai i ryggen! HAI SVAI! :D

Endret av otrivin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det kan ha noe å gjøre at jeg ikke har vært i aktivitet på mange år nå. Så begynte på treningsstudio i dag, å har bestemt meg for å trene 3 dager i uka :)

Så får håpe det kanskje kan hjelpe, om det ikke gjør det tar jeg meg nok en tur til legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke akkurat si at jeg har samme problemet, da jeg har hatt vond rygg i over tyve år, det startet for meg da jeg var åtte.

Men da jeg var omtrent på din alder var det nesten på det verste. Da slet jeg veldig med venninner som ville shoppe, for jeg fikk alltid vondt i ryggen av all gå-stoppe-stå-gåinga. I tillegg opplevde jeg flere morgener at jeg ikke kom meg ut av senga ved egen hjelp pga låst og vond rygg.

Får det nå også, men med styrketrening tilpasset på et treningstudio og yoga, har jeg gått fra å ha vondt i ryggen hver dag, hele dagen, til å ha vondt bare når jeg blir sliten, pluss minus hver tredje dag. Og det er flere år siden sist jeg måtte ha hjelp til å stå opp :) Utrolig forskjell. Yoga er veldig godt for vond rygg, om du er usikker på hvordan du skal gjøre det alene, gå til ditt lokale treningssenter og sjekk om de tilbyr yogatimer der. Etter en åtte-ti timer vil du føle deg trygg nok på øvelsene til å kunne ta dem gratis hjemme. Anbefales på det sterkeste! Jeg vet akkurat åssen det er å ha vond rygg som ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening er bra ja. Fikk selv prolaps da jeg var 16, ble etter hvert sykemeldt fra skolen og jobb og det var dritkjipt. Begynte å trene styrke i rygg og mage da jeg var litt bedre, og det er utrolig viktig for å ha en sunn rygg. Bare pass på å begynne med lite motstand og ta tiden til hjelp :) Og så er det viktig at du sitter rett selv om det kanskje føles litt rart. Viktig med riktig holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i flere månder merket at jeg får ekstremt vondt i korsryggen, bare av at jeg går , og sitter rolig på en kontor stol. Er bare 19 år så syns det er utrolig kjipt.

Noen som har det sånn, eller som vet kanskje hva dette kan være?

Kan være for stram muskulatur i rumpe/bakside lår som trykker på isjasnervene og trekker på de nedre ryggvirvlene. Du bør trene og bruke trykkpunktmassasje på rumpa. Ved feks å sitte på en tennis/golfball.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det kan ha noe å gjøre at jeg ikke har vært i aktivitet på mange år nå. Så begynte på treningsstudio i dag, å har bestemt meg for å trene 3 dager i uka :)

Så får håpe det kanskje kan hjelpe, om det ikke gjør det tar jeg meg nok en tur til legen :)

Vil ikke ødlegge motivasjonen din, men ville bare si at om du har smerter, og ikke har vært aktiv på flere år, er det dumt å legge opp til å slå til med plutselig stor aktivitet og trening 3 dager i uka. Begynn med å styrke ryggen med øvelser en dag i uka, og kondisjon en dag. Så øker du det når du merker at du tåler det.

Spør fysioterapeuter på sentrer der du har meldt deg inn, siden det kan hende de har bedre råd enn meg.

Men begynn for all del ikke for karftig. Da kan ryggen din forverres.

Så be dem gi deg et program der du har begynt, med utgangspunkt i at du alt har ryggvondt.Ikke start på med å legge opp til et aktivitetsnivå som om du ikke hadde smerter i det hele tatt,- og gi opp etter to uker med komplett hekseskudd og påfølgene null aktivitet i horisontalen på sofa.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være for stram muskulatur i rumpe/bakside lår som trykker på isjasnervene og trekker på de nedre ryggvirvlene. Du bør trene og bruke trykkpunktmassasje på rumpa. Ved feks å sitte på en tennis/golfball.

Golfball?

Fikk anbefalt en diiger treningsball jeg, som ligner på en svær verson av ungers hoppeball.

Pluss å strekke ut hofteleddsbøyerene siden de trekker korsryggen framover når de er for korte.

I alle tilfeller ville jeg konsultert med fysioterapeut og trener på treningssenteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golfball?

Fikk anbefalt en diiger treningsball jeg, som ligner på en svær verson av ungers hoppeball.

Pluss å strekke ut hofteleddsbøyerene siden de trekker korsryggen framover når de er for korte.

I alle tilfeller ville jeg konsultert med fysioterapeut og trener på treningssenteret.

Man kan ikke drive triggerpunktmassasje med en treningsball...

og dette har sjeldent og ALDRI noe med psoas major å gjøre sier min kiropraktor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var plaget av det samme som deg tidligere. Saken er at rygg- og magemusklaturen er for svake. Sjekk nettet for ulike øvelser og start i dag. Alternativt er å få en gjennomgang med fysioteraput og få h*n til å gi deg noen øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...