Gå til innhold

Blått lys på toalettet....


waco

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Joda Aline, enig i det.

Jeg blir bare oppbragt over folk som ikke ser på narkomane som mennesker, men som "vrak" som man trenger politi, vektere og blått lys for å slippe å se noe til.

Forøvrig ingen hentydning om at du tenker slik...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med deg i det gjest.

Dessverre er det slik også hos narkomane, at noen onde frø ødelegger for mange helt flotte! Om du skjønner.

Tror mange blir skremt når de treffer på de få som freaker helt når du ikke ser dem i øya eller lar være å svare når de tigger, og når du treffer på to-tre av dem, og hører om naboen som traff på en "sånn", så blir det litt som med rasisme, man dømmer en hel gruppe pga det en liten del av gruppen gjør galt.

informasjon og forståelse og ønske om å forstå fra begge sider er vel det som hadde vært mest effektivt, men som er skrekkelig vanskelig å oppnå, da det ikke er ønsket sterkt nok fra noen av kantene. (eller av mange nok da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest, det som er dritt er at folk ikke vil ha hvitt lys fordi at da blir det sprøytespisser på toalettene.

Slik løser disse folka her problemet. Forkastelig er det egentlig. Det blir nesten sånn at man forstår hvorfor visse folk ruser seg, - og det gjør det enda mer skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline... du kan ikke si at legaliseringdebatt er en helt annen debatt, når det blå lyset egentlig er en varselampe som beviser at nå trengs det debatt!.

Jeg mener...hadde det f eks vært legalisert så hadde vi kunne hatt vanlig lys på toalettet, jeg mener.....argumentet for at det skal være blått er jo helt på jordet, som nevnt har jo narkomane på plata en tusjpenn hvor de marker hvor de skal stikke sprøyta.

Folk er dumme rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt jeg vet er at det ble slutt på overdoser, sprøyter og blod når vi fikk blått lys der jeg holdt til. Så får de lage så mye tusjmerker de vil for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg hadde vært vitne til noe så ille, hadde jeg straks undersøkt hva som kan igangsette slike handlinger. Det virker (man kan jo ikke være sikker) med at dette er sjuke folk....som rett og slett fortjener sykehusinnleggelse.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronja_80 ikke innlogget
Jeg må si jeg har motsatt erfaring med narkomane. Så da kan man hvor forskjellig oppfatning man kan ha.

Ettersom du mener de fleste (ikke alle, men mange som du skriver) kunne gjort mer for å komme seg ut av uføret.

Betyr dette også at det egentlig ikke er så ille å prostituere seg?

En stor andel av kvinnelige narkomane er også prostituerte - da forundrer det meg virkelig at ikke flere klarer å komme seg ut av dette. Om da prostitusjon er så ille som man fremstiller det?

"at mange narkomane kunne tenke like mye på sine medmennesker som de ønsker at sine medmennesker skal tenke på dem! "

Enig i dette som prinsipp. Likevel er det litt urettferdig å ta denne tonen ovenfor en "svak"gruppe.

Tror du ikke du og jeg har mer ressurser, på alle måter - ikke bare økonomisk, enn den narkomane som må sette sin skudd på et offentlig toalett?

Skal vi kreve at mottakere av hjelp skal tenke like mye på oss før vi deler ut hjelpen?

Når det gjelder at de skal ta hensyn er jeg enig, men min oppfatning er at det er unntaket snarere enn regelen at de skriker ukvemsord om de ikke får penger(jeg jobber i Oslo sentrum).

Dessuten gjør det noe med en menneske å bli behandlet som et dyr år ut og år inn. For det er faktisk slik mange av de narkomane behandles.

"Respekt går ikke bare en vei, heller ikke for de narkomane! Den må komme fra begge sider."

Jeg kan sjelden huske å ha sett en narkoman bli behandlet med respekt....

Er enig i at man ikke kan forlange at de svake i samfunnet har ressurser til å ta ansvar og vise hensyn på samme måte som det du og jeg har.

Narkomane er i en fase i livet som gjør at de er langt nede, noen kommer seg ut andre ikke. Og mennesker som er langt nede har ikke samme evne og tankegang som det andre har. De har som regel ikke evne til å tenke på f.eks konsekvensene av at de legger fra seg en brukt sprøyte på ett offentlig toalett. I sin egen verden av abstineneser, skjelvinger og trang er det og forståelig at de ikke tar hensyn til at det kommer andre etter dem på toalettet. De vil bare ha sin dose, og komme seg ut for å fortsette jaget etter neste dose. Men det er nettopp her det blå lyset kommer inn. FORDI de narkomane ikke har evne eller kapasitet til å vise hensyn på samme måte som oppegående mennesker. Derfor, og bare derfor har vi fått det blå lyset. Ikke fordi samfunnet vil stenge ute narkomane, men fordi vi har ett ønske om at våre barn skal få tisse på ett toalett der vi kan slippe å være redde for at våre klumsete barn som snubler, og tar i alt, inkl.sprøytespisser, skal pådra seg en sykdom etc. som følge av dette. Er det ikke da bedre, Waco, at du er så uheldig å miste en kontaktlinse kontra at ett lite uskyldig barn skal få en uhelbredelig sykdom? For det kan faktisk skje. Man stenger ikke de narkomane ute av toalettene, de tisser der de og, slik som alle andre. Vi vil bare at toalettene skal være så trygge som mulig, både for våre barn, for de narkomane og for oss.

Jeg personlig har ikke noe imot hvitt lys, for jeg har kunnskap til å takle evnt sprøytespisser, overdoser o.l, men ett lite tissetrengt barn som ikke kommer seg fort nok på toalettet, har dessverre ikke denne kunnskapen.

Er helt enig i at man skal ta hensyn til de narkomane, man skal respektere alle mennesker, samme hvilken gruppe de er i. Men ikke glem at de svakeste og mest hjelpeløse i samfunnet er våre barn. La oss for alt i verden ta hensyn til dem aller først før man tar fatt på andre grupper mennesker.

Blått lys på offentlige toalett, der alle kan få tisse i fred.

Og sprøyterom til narkomane, hvor de kan få gjøre det de trenger i fred.

Forøvrig er jeg enig i at de narkomane er en gruppe det blir satt lite fokus på. Ett problem samfunnet prøver å skyve bort. En virkelighet som på en måte ikke eksisterer. Mennesker vil på en måte ikke kjenne til denne virkeligheten, vi frykter den. Jeg syns det er forferdelig trist at det finnes så lite hjelp å få for narkomane, og jeg syns det er trist at det blir brukt så lite ressurser på å forebygge dette problemet.

Dessverre lever vi i ett på mange måter mongoland, der det er viktigere å få en vakker rundkjøring mitt ett byggefelt til ett par hundre tusen, enn hva det er å bruke penger på å hjelpe de svake. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har som regel ikke evne til å tenke på f.eks konsekvensene av at de legger fra seg en brukt sprøyte på ett offentlig toalett. I sin egen verden av abstineneser, skjelvinger og trang er det og forståelig at de ikke tar hensyn til at det kommer andre etter dem på toalettet. De vil bare ha sin dose, og komme seg ut for å fortsette jaget etter neste dose.

Enig i mye av det du sier, men synes du tillegger narkomane liten tiltro. De klarer jo eksempelvis å ta med seg brukte sprøyter for å bytte inn i nye, jeg er sikker på at en del av dem også klarer å ta med seg sprøyta fra do (hvilket mange sikkert også gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronja_80 ikke innlogget

Det er jeg og sikker på at mange av dem gjør. Jeg har ennå tilgode å finne sprøytespisser på "vanlige" offentlige toaletter. Jeg har derimot funnet flere ganger på jobb. (Jeg vasker, og har funnet sprøyter på toalettene på diskotek/nattklubber)

Men jeg har hørt flere ganger fra andre at de har funnet på vanlige toaletter.

Allikevel syns jeg ikke at de som tar med seg sprøtyespissene veier opp for dem som ikke gjør det, for som jeg skrev, det kan faktisk skje at noen stikker seg på spissene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på toaletter litt annerledes enn dere....jeg ser på det som et slags tilfluktssted, et sted hvor man kan gjøre sitt fornødne enten det er å sende txt-meldinger hemmelig for typen eller onanere til H&M plakaten.

Ja, du bruker nok offentlige toaletter på en litt annen måte enn det jeg gjør. Nettopp derfor unngår jeg offentlige toaletter så langt det er mulig. Men husk at toalettene ikke er satt opp i den hensikt at folk skal få ha et sted å onanere og sende hemmelige tekstmeldinger.

Hvis du irriterer deg over blått lys fordi du ikke kan se displayet i telefonen eller fordi at tissemannen din blir blå, må jeg bare si at du har et lite problem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortsatt se blodårene mine i det blå lyset jeg, kan ikke dere andre?

Jo visst, ingen problem i det hele tatt, så det der blå lyset har jeg aldri riktig skjønt :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blå lyset er fullstendig meningsløst! En narkoman vet hvor h*n har blodårene sine. Dessuten ser man ikke de største årene, man kjenner dem...

Nå plager ikke det lyset meg nevneverdig. Men det er åpenbart at de som har innført dette blålyset, ikke vet den minste ting om blodårer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest..veldig bra forklart...men husk at offentlige toaletter for disse kvinnene er ikke offentlige for mennesker som er rusavhenginge.  

Waco

Sorry Waco, men jeg faller ikke for den finurlige lille vrien din - en "gjest" som styrker dine egne argumenter med en måte å formulere seg på som er klin lik din? :ler: Log ut- log inn- log ut - log inn... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig var jeg enig med at det er bra med blå lys på toalettet, av samme grunnen som Ronja_80 skriver om.

Men så vet jeg ikke helt når jeg leste dette:

"

brisbane city councils policy is not to install blue lights in public toilets. In theory blue lights present difficulty for injecting drug users looking for a vein in order to inject.

blue monochromatic lights creates an eerie and to some partrons threatening environment. It presents futher difficulties to people with impaired vision.

In addition, research demonstrates that blue lighting is not particulary successfull in preventing injecting drug use, as drug users often inject in dark conditions....."

(Fra http://www.brisbane.qld.gov.au/_downloads/...ilet_2.2.5.pdf)

Hvis det ikke virker er det jo ingen vits i.....men kanskje det har en skremselseffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde myndighetene klart å få opp et sprøyterom eller flere så ville ikke det blå lyset vært nødvendig lenger, og de narkomane kunne få hjelp dersom noe gikk galt med skuddet.

Kan vi ikke snart se på dem som syke i stedet for som svake og dårlige mennesker? Det er flaut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde myndighetene klart å få opp et sprøyterom eller flere så ville ikke det blå lyset vært nødvendig lenger, og de narkomane kunne få hjelp dersom noe gikk galt med skuddet.

Kan vi ikke snart se på dem som syke i stedet for som svake og dårlige mennesker? Det er flaut!

Jeg er for sprøyterom, men tror absolutt ikke at alle narkomane vil bruke det av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...