Gå til innhold

Blått lys på toalettet....


waco

Anbefalte innlegg

Aline!! Vi er samfunnet... det er det som er poenget. Dersom problemet er sprøytespisser så er løsningen sprøyterom, ikke blått lys... for det blåe lyset gjør at man ikke tenker hvorfor det er blått lys der....

Gjest..veldig bra forklart...men husk at offentlige toaletter for disse kvinnene er ikke offentlige for mennesker som er rusavhenginge.

Det er skummelt at kvinnene her viser så forbanna lite innsikt i andre menneskers liv.

Poirot!! Glimrende ide. Jeg har ved enkelte anledninger latt sprøytenarkomane få benytte seg av toalettet mitt i bytte mot å ikke bøffe mopeden min som står i garasjen på grønland parkeringhus, eid av kjeltringene Europark. De narkomane er flinkere til å passe på kjøretøy enn vektere, - men det er fordi at de som oftes vil kjenne til tyvene.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når det gjelder de offentlige toalettene så var egentlig ikke mitt poeng at dette skal bli noen arena for setting av sprøyter. Men faktum er at det offentlige jager de narkomane fra den ene enden(politi etc) ' date=' mens de private prøver å stenge av i den andre enden med vektere/blått lys, forbud mot å komme inn på kjøpesentre etc. [/quote']

Dersom en tråd som alle oppfatter handler om blå lys og utestengning eller forsøk på slikt av narkomane fra offentlige toaletter, ikke lenger handler om verken blått lys eller narkomanes tilgang på offentlige toaletter, da er det kanskje på tide du starter en egen tråd om hva vi skal gjøre med de narkomane? :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

...men husk at offentlige toaletter for disse kvinnene er ikke offentlige for mennesker som er rusavhenginge.

...

Jooooda, offentlige toaletter for oss er akkurat like offentlige for mennesker som er rusavhengige, til å gjøre det som offentlige toaletter faktisk er ment til å gjøre, nemlig gå på do!!

Vi mener bare at dersom det skal tilrettelegges steder der narkomane kan komme å ruse seg, så er kanskje ikke offentlige toaletter de mest egnede verken for de narkomane eller for seksåringen som stikker seg på den blodige sprøyta som en narkoman la igjen i mangel av hensyn til andre.

men guud, jeg har jo fått enda blondere striper i helga, så det ække rart jeg ær så teit!! :roll::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Burde kanskje startet en ny tråd ja.... Nå er det slik at den eneste grunnen til at man benytter blått lys er for å unngå at narkomane setter sprøyter der.

Uansett ser det ut til at du i det minste har gjort deg noen tanker om de narkomane.

Jeg forsto det slik at du anså dem som mindre mennesker da du skrev "De må nesten være det tror jeg (etter hva jeg leser her), "

Forøvrig står du selvfølgelig fritt til å ikke engasjere deg i narkomane

Men jeg stusser litt over at du så skriver : "Vi har ett ansvar for mange grupper ja, og jeg mener ikke noen av disse gruppene er mindre mennesker, men jeg mener også at så lenge det er noe de kan gjøre med situasjonen selv, så bør det legges press på at det faktisk gjøres det også, altså at de forsøker selv i tillegg, at de tar hensyn til andre en seg selv de også, at de følger noe av de samme regler som alle oss andre når det gjelder medmennesker. Ikke på pengefronten, men på tanke, tenk på litt fler en deg selv. "

Er det slik at de narkomane gjør for lite for å komme seg ut av sin egen situasjon? Hvis dette er en påstand må du jo ha engasjert deg litt i denne problemstillingen?

Eller er det slik at de burde ta sin overdose bak en container, slik at vi slipper å finne et lik på toalettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har engasjert meg i den grad at jeg har pratet mye med mange narkomane opp igjennom ja, og jeg har fra deres egne fortellinger fått det synspunktet at mange narkomane kunne gjort mye mer for å forsøke å komme seg ut, samt, kanskje enda viktigere; at mange narkomane kunne tenke like mye på sine medmennesker som de ønsker at sine medmennesker skal tenke på dem!

Jeg ønsker ikke å plassere alle narkomane i en gruppe, da det er like mange forskjellige av dem som det er av alle andre "grupper", men en som er narkoman, har i mine øyne i det minste en større mulighet til å få hjelp, komme seg ut av det eller lignende en en som f.eks er handikappet, sulterammet i Afrika eller noen av de andre gruppene som ble nevnt. Det er også i større grad "selvforskyldt", selv om jeg ikke mener de med viten og vilje har valgt å bli narkomane. Men etter hva jeg kan se, etter å ha hatt flere bekjente/venner som har detti uti det, så har de hatt flere muligheter til å komme seg unna underveis! De visste om farene før det var for sent, men valgte "feil". Dette gjelder ikke alle sikkert, men mange. Det kan man ikke si om mange andre grupper som samfunnet hjelper. (gamle, syke etc)

Ja jeg har engasjert meg tidligere, jeg ser på narkomane som likeverdige mennesker, og synes DERFOR at de skal ta like mye hensyn til andre som det de forventer at andre skal ta til dem!

Det funker dårlig å banne å skrike etter ett fremmed menneske på gata fordi vedkommende ikke gir deg penger, når du ikke engang aner hva slags økonomi den andre personen har, eller om vedkommende har nære som er narkomane og av den grunn ikke ønsker å gi.

Respekt går ikke bare en vei, heller ikke for de narkomane! Den må komme fra begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline ikke lek dum...plz... ?

Det blå lyset forutsetter at folk er kriminelle fordi jeg er ikke sprøytenarkoman og må gå i det blå lyset. JEG VIL HA HVITT LYS!

Jeg mener... f eks er det er det forbudt å ha pistol på seg. Hvorfor er det ikke metalldektorer ved dassene da, dersom vi først skal leve i et samfunn hvor lyspærene er basert på, - ikke hva som er lov, - men hva som er forbudt.

Skjønner dere ikke selv hvor teit dette er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline, hadde du hatt respekt for narkomane mennesker hadde du ikke omtalt dem slikt;

Jeg har ikke noen tro på at vi gjøre verden mye bedre for de stakkars ansvarsløse narkomane ved å gjøre offentlige toaletter bedre tilpasset deres ønske om å sette nåler her og der.

Det du sier med andre ord er at rusavhenginge ikke skal ha den samme tilgangen til et toalett som deg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aline, hadde du hatt respekt for narkomane mennesker hadde du ikke omtalt dem slikt;

Det du sier med andre ord er at rusavhenginge ikke skal ha den samme tilgangen til et toalett som deg selv.

Lær deg å lese før du forteller meg hva jeg skriver pus, og les det andre som skrives også. Tror faktisk jeg har minst like mye respekt for narkomane som det du har, jeg ser bare ting på en annen måte!

Det er ikke meg som leker dum her vennen. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier med andre ord er at rusavhenginge ikke skal ha den samme tilgangen til et toalett som deg selv.

Men det har de da! Det står ikke vektere utenfor toalettene og spør om du er rusavhengig! Det er bare ikke lov å sette SPRØYTER der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har de da! Det står ikke vektere utenfor toalettene og spør om du er rusavhengig! Det er bare ikke lov å sette SPRØYTER der!

Vakke så lett å skjønne forskjellen på det der skjønner du LD. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det blå lyset forutsetter at folk er kriminelle fordi jeg er ikke sprøytenarkoman og må gå i det blå lyset. JEG VIL HA HVITT LYS!

At du er for legalisering er da en helt annen debatt, kjære Waco...

Og uansett så liker jeg ikke å tråkke i andre sprøyter, overdoser og bloddammer selv om de har satt en sprøyte med vitaminer eller legale rusmidler heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg må si jeg har motsatt erfaring med narkomane. Så da kan man hvor forskjellig oppfatning man kan ha.

Ettersom du mener de fleste (ikke alle, men mange som du skriver) kunne gjort mer for å komme seg ut av uføret.

Betyr dette også at det egentlig ikke er så ille å prostituere seg?

En stor andel av kvinnelige narkomane er også prostituerte - da forundrer det meg virkelig at ikke flere klarer å komme seg ut av dette. Om da prostitusjon er så ille som man fremstiller det?

"at mange narkomane kunne tenke like mye på sine medmennesker som de ønsker at sine medmennesker skal tenke på dem! "

Enig i dette som prinsipp. Likevel er det litt urettferdig å ta denne tonen ovenfor en "svak"gruppe.

Tror du ikke du og jeg har mer ressurser, på alle måter - ikke bare økonomisk, enn den narkomane som må sette sin skudd på et offentlig toalett?

Skal vi kreve at mottakere av hjelp skal tenke like mye på oss før vi deler ut hjelpen?

Når det gjelder at de skal ta hensyn er jeg enig, men min oppfatning er at det er unntaket snarere enn regelen at de skriker ukvemsord om de ikke får penger(jeg jobber i Oslo sentrum).

Dessuten gjør det noe med en menneske å bli behandlet som et dyr år ut og år inn. For det er faktisk slik mange av de narkomane behandles.

"Respekt går ikke bare en vei, heller ikke for de narkomane! Den må komme fra begge sider."

Jeg kan sjelden huske å ha sett en narkoman bli behandlet med respekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syntes det i grunnen er greit at man benytter blått lys for å holde narkomane fra å sprøyte seg.

Men forøvrig får jeg vondt i hodet og blir svimmel av slikt blått lys, så jeg holder meg også unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Livets datter, la meg se om jeg har forstått det riktig.

Fordi et stoff er forbudt, men sprøytene er delt ut fra staten, så skal totalsummen bli at vi skal ha blått lys????????????????????

Det er jo helt mongo.

Jeg ser på toaletter litt annerledes enn dere....jeg ser på det som et slags tilfluktssted, et sted hvor man kan gjøre sitt fornødne enten det er å sende txt-meldinger hemmelig for typen eller onanere til H&M plakaten. Til og med politiet viser respekt for folk som er på dass med å vente til dem er ferdig i avlukket.

Det blå lyset er stigmatiserende og signaliserer at her i landet bedriver vi dobbeltmoral.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest:

Nei, kanskje ikke du har sett en narkoman bli behandlet med respekt.

Jeg for min del har aldri behandlet en narkoman uten respekt, så lenge vedkommende ikke har behandlet meg totalt respektløst først. Når noen omtrent angriper meg fordi jeg ikke har tid til å stoppe å forklare i en halvtime hvorfor vedkommende ikke får penger av meg, så river jeg faktisk til meg armen og ignorerer mennesket ja!

Men har jeg tid, prater jeg gjerne med folk uansett om det er alkoholikere eller narkomane.

Vi har forskjellige meninger, jeg er ikke interessert i å diskutere hvorfor jeg har mine meninger, mer en at jeg har fått dem pga venner som har havnet der og i ettertid pratet med mange som er i nettopp den gruppen.

Denne diskusjonen startet med blålys på toaletter, og jeg har svart mitt til det, jeg bryr meg ikke om det. Og synes ikke det er ett poeng å endre det for å lage offentlige toaletter/sprøyterom da disse ikke har heeelt samme krav og bruksområder. Toaletter er til å gjøre fra seg på, sprøyterom krever litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det viser vel at det er mye bedre å engasjere seg i forhold til å få istand sprøyterom fremfor å tilpasse offentlige toaletter?

Eller tar de narkomane som her uttaler seg helt feil også?

Det ER mer en ett offentlig toalett som trengs dersom man skal gi de narkomane en mulighet til å sette sprøytene sine på en litt tryggere måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...