Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange har sikkert irritert seg grønn over at det er blått lys på alle offentlige dasser rundt på togstasjoner og andre samlesteder?

Hvorfor det?

- Noen sier at det er pga de narkomane, men alle vet at narkiser kan sette sprøytene sine i blinde. Hvis det skulle være at argumentet er at narkomane skal sette feilskudd, er det et motbydelig argument. Faren for infeksjoner mangedobles og jeg har sett armer som måtte kuttes fordi feilskuddet ga koldbrann pga dette.

Det er tydelig at personen som oppfant dette systemet var en syk mann.

Men vi da? Vi andre? Hvorfor reagerer ikke vi, det er jo forbanna meg irriterende hver gang jeg ser tissetassen i blått lys. Det er uhensiktmessig på alle måter.

Har noen av dere prøvd å skifte kontaktlinser i skjær av slikt blått lys?

Hva med jentene da..? Hvordan kan man sminke seg når man er blå i speilet??

Det aller mest irriterende med dette må vel være at ingen reagerer..... hvor mye koster egentlig blå lyspærer? Hvorfor kan vi ikke ha vanlig lys som vi har alle andre steder?

Waco

Det er skremmende å se hva vi finner oss i......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm...Javel...Men jeg tror kanskje det er heller for å jage de narkomane bort...Det er verken hyggelig eller morsomt for ansatte på bensinstasjoner osv å finne narkomane som har tatt overdose inne på dossen.Da vil vel kanskje de narkomane holde seg unna?

Klemz fra:

Skrevet
Hvis det skulle være at argumentet er at narkomane skal sette feilskudd, er det et motbydelig argument. Faren for infeksjoner mangedobles og jeg har sett armer som måtte kuttes fordi feilskuddet ga koldbrann pga dette.

Waco, da!! Lyset er jo der for at de ikke skal se årene sine, og dermed finne et annet sted å sette sprøyta, enn på et offentlig toalett.

Det er tydelig at personen som oppfant dette systemet var en syk mann..

Jaha...? Jeg synes faktisk hele "systemet" (som du kaller det), er litt betryggende!

Hvorfor reagerer ikke vi, det er jo forbanna meg irriterende hver gang jeg ser tissetassen i blått lys.

Mer irriterende enn at det hadde ligget sprøytespisser rundtomkring deg når du skal gjøre ditt fornødne?

Har noen av dere prøvd å skifte kontaktlinser i skjær av slikt blått lys?

Nei, hvorfor i all verden skal du gjøre det på et offentlig toalett?

Hva med jentene da..? Hvordan kan man sminke seg når man er blå i speilet??

DET skal jeg nok overleve! :ler::klaske:

Dessuten har jeg ikke for vane å sminke meg på offentlige toaletter.

hvor mye koster egentlig blå lyspærer?

Vet ikke. Bekymrer det deg?

Det er skremmende å se hva vi finner oss i......  

...og hva folk irriterer seg over!!!

Skrevet

Juridisk Fakultet ligger som mange vet midt på Karl Johan. For noen år siden var vi så plaget med narkomane på doene, at det ikke var uvanlig med overdoser, sykebiler, stjeling og vrak som lå utenfor bokhandelen osv.

Når vi fikk opp blått lys (og en periode med streng vekterkontroll9 forsvant de.

Ah, så mye mer behagelig, enn å komme inn på do og tråkke i bloddammer...

Gjest Besøkende
Skrevet

Må jo si at Waco har mange "rare" bekymringer altså............... :roll:

Det er jo nesten ikke grenser for hva den "mannen" må kverulere om og med :Gjesp:

Skrevet

Det dere ikke skjønner er hvorfor alle narkomane på plata har en tusj dem tusjer punktet på armen hvor dem skal sette sprøyta før dem går på toalettet med blått lys.

Da spør jeg igjen, hva er vitsen med blått lys?

Forresten mistet jeg en gang en kontaktlinse pga det blå lyset, det var ikkeno dagslinser som man har idag, men det var tremånederslinser som kostet nesten tusenspenn.

Det er bare dumme mennesker som tror at en sprøyteavhengig som har satt kanskje 3500 sprøyter i løpet av fem år, ikke kan gjøre dette i mørket.

I en verden hvor narkomane bruker fontenevann som blandevann i sprøyten, har blått lys ingenting å si.

Når det er blått lys på toalettet er det f eks vanskeligere å lese avisen på dass.

Det er som jeg sier.....vi mennesker er flokkdyr uten egne meninger, det er jo irrasjonelt å ha blått lys i taket når vanlig lys er mer behagelig for alle.

Hvorfor gjøre ting vanskeligere?

Waco

Jeg ser ingen grunn til at vi skal ha blått lys på dasser, derfor irriterer det meg....hvorfor skal vi finne oss i ulogiske ting?

Skrevet

En ting til. Det blå lyset forutsetter at mennesker er kriminelle.

Skrevet

Poirot, ditt argument er også et eksempel på hva jeg mener med enkle mennesker som ikke ser helheten men kun sitt eget bilde...

Hvilket problem løste dere? Dere jaget mennesker bak containere, eller øket sjansen for bomskudd. Dette er farlig mot vev og kjøtt, - og gjør allmennhelsetilstanden til narkomane enda værre.... Hadde jeg vært vitne til at noen foreslo blått lys hadde jeg bedt vedkommende skamme seg.

Waco

Gjest Anonymous
Skrevet

synes blått lys kan være litt ubehagelig.. men jeg vet godt at det er der for en grunn.. derfor setter jeg pris på det..

det er derimot verken helseskadelig eller forhindrende for aktiviteter det er meningen man skal bedrive på offentlige toaletter..

derfor synes jeg det er lite å klage over..

Skrevet
Poirot, ditt argument er også et eksempel på hva jeg mener med enkle mennesker som ikke ser helheten men kun sitt eget bilde...

Hvilket problem løste dere? Dere jaget mennesker bak containere, eller øket sjansen for bomskudd. Dette er farlig mot vev og kjøtt, - og gjør allmennhelsetilstanden til narkomane enda værre.... Hadde jeg vært vitne til at noen foreslo blått lys hadde jeg bedt vedkommende skamme seg.

Waco

Helt enig i at jeg er egoistisk. Men jeg trives rett og slett ikke med overdoser, sprøyespisser og blod rundt meg i hverdagslivet der jeg oppholder meg.

Men jeg er for sprøyterom....

Gjest Anonymous
Skrevet

Vel, Waco har et poeng her.....de narkomane er vår tids paria-kaste.

Egentlig driter vi i hva som skjer med disse "vrakene". Det som opprører oss mest er at de kommer og skitner til "vårt" toalett.

Ute av syne--ute av sinn. Dette er vel en holdning som er ganske symptomatisk for vår tid...vi vil helst at alt som kan minne oss om at det finnes andre mennesker som er mindre heldig stilt enn oss. Reaksjonen på narkomane, uteliggere, alkholikere, tiggere etc er som regel "ussj, fusj! nei kan vi ikke få noe forbud mot disse"

Gjest Catwoman
Skrevet

Er enig med deg, Waco.

Ikke at jeg ønsker at narkomane skal sette sprøytene sine inne på disse toalettene. Men ønsker de å gjøre det, tror jeg de får gjort det enten det blå lyset er der eller ikke.

Jeg kan fortsatt se blodårene mine i det blå lyset jeg, kan ikke dere andre?

Skrevet

Jeg oppfordrer alle til å åpne sine hjem og jobber slik at folk kan stikke innom og sette et skudd. Husk å stå parat i tilfelle noen holder på å dø.

Skrevet

Jeg synes ikke offentlige toaletter er noe sted for aline å være uansett om det er blått lys eller ikke jeg, så de gangene jeg faktisk MÅÅÅ på offentlige toaletter, så driter jeg bokstavligtalt i hva slags rør de har putta i taklampa!

Ikke sminker jeg meg noen gang på offentlige toaletter, og ikke har jeg linser, så dem trenger jeg heller ikke bytte akkurat den ene gangen i måneden jeg kunne befinne meg på ett offentlig toalett.

(waco-vennen, hva i alle dager var det du dreiv på med når du mista ene linsa på ett offentlig toalett??? :klø: De har vel ikke for vane å sprette ut sånn rett uten videre har de?) (spør bare jeg altså, for jeg har det ikke, men trodde ikke det var vanlig at man bare mistet de uten noen omstendigheter.)

om jeg ser lårene min i blått når jeg tisser og ikke klarer å lese avisen, så er det helt greit for meg, for jeg trives ikke godt nok på offentlige toaletter i utgangspunktet til at jeg noen gang kommer til å sitte å kose meg der inne! :blunke:

Om det at jeg ikke hater blått lys på offentlige toaletter som jeg sjeldent bruker, gjør meg til en sau uten egne meninger, så er jeg vel det i Blenda-guttens øyne, det er helt ok det. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det blå lyset er egentlig en avsporing....

Det som er tankeløst er at vi er kommet dithen at vi må installere tekniske anordninger for å stenge en allerede hundset gruppe ute fra våre toaletter...

Er det ingen andre som reagerer på dette? Bør vi egentlig ikke snart se på hvem som har ansvaret for å gi disse menneskene et nogenlunde anstendig liv?

Eller bør vi kanskje anskaffe store bur hvos de kan sette sine sprøyter og "grise" så mye de vil?

Skrevet

Når det er blått lys på toalettet er det f eks vanskeligere å lese avisen på dass.

Hvis du setter deg godt til rette på et offentlig toalett for å lese avisen, har jeg bare to ting å si:

1. Husk at flere kanskje kunne tenkt seg å bruke toalettet.

2. ÆSJ!

Skrevet
Det blå lyset er egentlig en avsporing....

Det som er tankeløst er at vi er kommet dithen at vi må installere tekniske anordninger for å stenge en allerede hundset gruppe ute fra våre toaletter...

Er det ingen andre som reagerer på dette? Bør vi egentlig ikke snart se på hvem som har ansvaret for å gi disse menneskene et nogenlunde anstendig liv?

Eller bør vi kanskje anskaffe store bur hvos de kan sette sine sprøyter og "grise" så mye de vil?

De er da ikke utestengt fra toalettene, hvis de må på do for å gjøre det andre gjør.....

Forøvrig var jo dette en tråd om nettopp-blått lys.

Skrevet

Dersom vi ser på det sånn at vi har ett ansvar for at de stakkars sprøytenarkomane får ett greit sted å sette sprøytene sine, så hadde det vel vært minst like ok å få i stand egne sprøyterom som er tilpasset akkurat dette?

Fremfor å åpen vanlige offentlige toaletter for det, som ikke har lukkede søppelbøtter til å kaste spisse sprøytespisser i som kan være til fare for andre, eller som kan tilby nye rene spisser i bytte mot brukte etc.

Jeg har ikke noen tro på at vi gjøre verden mye bedre for de stakkars ansvarsløse narkomane ved å gjøre offentlige toaletter bedre tilpasset deres ønske om å sette nåler her og der.

Jeg tror ikke at samfunnet er sykt selv om vi ikke ønsker overdoser der barn er nødt til å ferdes dersom barn skal kunne være i sentrum.

Jeg tror ikke jeg som person har noe som helst ansvar for de narkomane, det er også derfor jeg ikke bryr meg nok om dem til å ta imot dem hverken på jobb, hjemme eller når jeg en sjelden gang bruker offentlige toaletter.

Samfunnet har en jobb å gjøre med de narkomane, og hvordan "problemet" skal løses har jeg ikke noe fasitsvar på, hadde jeg hatt det så hadde jeg antagelig hatt helt andre ting å bedrive tiden min med en å jobbe der jeg jobber. (hadde nok ikke hatt tid til KG heller, men vært ute å reddet narkomane...)

De må være en plass!

De er ikke nødt til å sette sprøytene sine der det er til fare for andre.

Derfor hadde det hjulpet bedre med egne rom til dette, hvor det også gikk an å ha en eller annen form for tilsyn slik at man fikk hjelp dersom man satte en overdose.

Men er narkomane mindre mennesker en resten av oss?

De nesten være det tror jeg (etter hva jeg leser her), siden de tydeligvis ikke kan ta noe ansvar for seg selv lenger men er avhengige av at jeg og du tar ansvar for deres liv....?

Skrevet

Noen ganger så blir jeg så imponert over dine inlegg Aline!!

:D *applaus*

Gjest Anonymous
Skrevet
Dersom vi ser på det sånn at vi har ett ansvar for at de stakkars sprøytenarkomane får ett greit sted å sette sprøytene sine, så hadde det vel vært minst like ok å få i stand egne sprøyterom som er tilpasset akkurat dette?

Fremfor å åpen vanlige offentlige toaletter for det, som ikke har lukkede søppelbøtter til å kaste spisse sprøytespisser i som kan være til fare for andre, eller som kan tilby nye rene spisser i bytte mot brukte etc.

Jeg har ikke noen tro på at vi gjøre verden mye bedre for de stakkars ansvarsløse narkomane ved å gjøre offentlige toaletter bedre tilpasset deres ønske om å sette nåler her og der.

Jeg tror ikke at samfunnet er sykt selv om vi ikke ønsker overdoser der barn er nødt til å ferdes dersom barn skal kunne være i sentrum.

Jeg tror ikke jeg som person har noe som helst ansvar for de narkomane, det er også derfor jeg ikke bryr meg nok om dem til å ta imot dem hverken på jobb, hjemme eller når jeg en sjelden gang bruker offentlige toaletter.

Samfunnet har en jobb å gjøre med de narkomane, og hvordan "problemet" skal løses har jeg ikke noe fasitsvar på, hadde jeg hatt det så hadde jeg antagelig hatt helt andre ting å bedrive tiden min med en å jobbe der jeg jobber. (hadde nok ikke hatt tid til KG heller, men vært ute å reddet narkomane...)

De må være en plass!

De er ikke nødt til å sette sprøytene sine der det er til fare for andre.

Derfor hadde det hjulpet bedre med egne rom til dette, hvor det også gikk an å ha en eller annen form for tilsyn slik at man fikk hjelp dersom man satte en overdose.

Men er narkomane mindre mennesker en resten av oss?

De nesten være det tror jeg (etter hva jeg leser her), siden de tydeligvis ikke kan ta noe ansvar for seg selv lenger men er avhengige av at jeg og du tar ansvar for deres liv....?

Hmmm...Poenget er at de narkomane vi ser på Plata i dag er et resultat av den narkotika-politikken som føres i Norge i dag.

Det er helt åpenbart at de harde straffene og null-toleranse ikke fungerer.

Dermed har vi altså "vrakene", som man i liten grad vil ta ansvar for og som man flytter frem og tilbake for å unngå at de sjenerer allmennheten.

Når det gjelder de offentlige toalettene så var egentlig ikke mitt poeng at dette skal bli noen arena for setting av sprøyter. Men faktum er at det offentlige jager de narkomane fra den ene enden(politi etc) , mens de private prøver å stenge av i den andre enden med vektere/blått lys, forbud mot å komme inn på kjøpesentre etc.

Så skriver du at du som person ikke har noe "ansvar" for de narkomane, men at samfunnet har "ansvaret". Så du er ikke en del av samfunnet du da? Du vil ikke engasjere deg for medmennesker? For mange av dem tror jeg det holder om du tenker litt gjennom deres situasjon og kanskje engasjerer seg litt for deres sak.

Når det gjelder å være "mindre" mennesker - Jeg antar du da også synes fattige, hjemløse, arbeidsledige, uføretrygdede, sultende i uland etc og så er "mindre" mennesker da disse også i forskjellig grad er avhengig av vår "hjelp".

Fellesnevneren for disse og narkomane er at de svært sjelden har havnet i den situasjonen de er i for "moro skyld".

Forøvrig er sprøyterom et skritt på veien mot å gi de narkomane et minstemål av verdighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...