Gjest sexysadie Skrevet 30. november 2003 #1 Skrevet 30. november 2003 Tida er høyst moden for å ta et oppgjør med mytebildet av Nordlendingen.» Dyrkelsen av myten Nordlendingen har for fryktelig lenge siden overskredet grensene for parodi. I dagens kaotiske og utfordrende virkelighet er det ganske merkelig at folk nordfra gang på gang ikler seg islender og kasjetthua og inntar rollen som traust kysttraver à la 1950-tallet, og forlanger å bli - trodd på! For en viss utvikling må da skje der oppe også? Går dikke an å stille i penkjole mens man holder den tradisjonelle torsken i hånda?slik er man Nordlending - trygg og koselig forutsigbar som noen, bare i ny og sexy innpakning. eller hva?
Gjest care Skrevet 30. november 2003 #2 Skrevet 30. november 2003 SS, nå må du huske på at en ÆKTE nordlending er fra nordland og ikke fra troms og finnmark... :blunke:..hvis det hjelper i din nyanserte beskrivelse av nordleningen.
Gjest Vega Skrevet 30. november 2003 #3 Skrevet 30. november 2003 Jeg bor oppi her. Og alle damer går i grønne kjeledresser med den gule logoen til Felleskjøpet. Jeg har en annen type kjeledress, som jeg har erklært for litt mer moteriktig, i annen farge. Likevel får den meg til å føle meg som fire år igjen. Når jeg trasker avgårde iført den forede dressen og tunge scootersko, er det er så vidt furteleppa ikke stikker fram, fordi jeg føler meg så fin... Men i neste øyeblikk har jeg glemt det. (Blir kanskje vant en dag...)
Gjest sexysadie Skrevet 30. november 2003 #4 Skrevet 30. november 2003 Sett ifra Roma er vi faktisk alle nordlendinger i og med det at vi bor aller lengst nord i verden...
Gjest care Skrevet 30. november 2003 #5 Skrevet 30. november 2003 Sett ifra Roma er vi faktisk alle nordlendinger i og med det at vi bor aller lengst nord i verden... Men nå er vi ikke i roma.
Gjest sexysadie Skrevet 30. november 2003 #6 Skrevet 30. november 2003 niks, men folk sørpå har sine oppfatninger av folk nord8ifra som ikk alltid er av d gode....''
Midnattsol Skrevet 30. november 2003 #7 Skrevet 30. november 2003 Og uvitenskapen til mange er utrolig.
Gjest care Skrevet 30. november 2003 #8 Skrevet 30. november 2003 niks' date=' men folk sørpå har sine oppfatninger av folk nord8ifra som ikk alltid er av d gode....''[/quote'] Ja, men det sier mer om dem enn oss folk med fordommer er folk uten kunnskap :blunke: (f)
Gjest bare lille meg... Skrevet 30. november 2003 #9 Skrevet 30. november 2003 vi nordlæninga har ikke bestandig like bra inntrykk av sør- og østlendinger...
Gjest care Skrevet 30. november 2003 #10 Skrevet 30. november 2003 vi nordlæninga har ikke bestandig like bra inntrykk av sør- og østlendinger... Egentlig synes jeg slik polarisering er teit. Jeg unngår å si "oss" eller "dem", ser ikke hele poeget med å generalisere. (a)
Gjest sexysadie Skrevet 30. november 2003 #11 Skrevet 30. november 2003 Hei Denne tråden var ikke ment som noe slags generealisering Jeg vil snakke om fordommer vi har til folk ifra vårt lands forskjellige deler.
Gjest Fighter Skrevet 1. desember 2003 #12 Skrevet 1. desember 2003 Jeg er innflytta nordlæning. Jeg digger nord-norge og nordlændinger
waco Skrevet 1. desember 2003 #13 Skrevet 1. desember 2003 Jeg har alltid vært litt skeptisk til nordlændinger, men det er nok fordi de er så høyrøystete. Man må huske på at generasjoner på generasjoner i dårlig vær har gjort at man må lage lydpotte av nordlændinger.... Det værste med nordlændinger er nok at det er så mange av dem i Oslo, respektløse hyler dem æskahatoølogkondomautomatanfunkikkje hører jeg på utestedene som det hender jeg kommer innom. Men heldigvis lærer man at støyende musikk tiltrekker nordlændinger som fluer, så lydstyrken er lagt til for å holde norldlændingen unna oss andre. Waco
Suzy Skrevet 1. desember 2003 #14 Skrevet 1. desember 2003 Jeg har hatt mine fordommer mot høymælte nordlendinger, men har dem ikke lenger for nå har jeg en stille husbond som er fra litt sør for Tromsø... Han er ikke den typiskre nordlendingen...
Nilma Skrevet 1. desember 2003 #15 Skrevet 1. desember 2003 Jeg har hatt mine fordommer mot høymælte nordlendinger' date=' men har dem ikke lenger for nå har jeg en stille husbond som er fra litt sør for Tromsø... Han er ikke den typiskre nordlendingen...[/quote'] Er ikke det litt selvmotsigende? Du har ikke fordommer lenger fordi husbonden ikke er den typiske nordlendingen?
Redhead Skrevet 1. desember 2003 #16 Skrevet 1. desember 2003 Jeg har alltid vært litt skeptisk til nordlændinger' date=' men det er nok fordi de er så høyrøystete. [/quote'] Det stemmer da ikke!!?? Satt på Fornebu og venta på ei venninne som skulle komme med et fly nordfra. Det kom to fly med ca. 10 min. mellomrom. Et fly hadde så høyrøstete passasjerer at det gjorde vondt i ørene, det andre var fylt med lavmælte personer. Trenger jeg å si hvilket som kom fra Bergen??
Isiselin Skrevet 1. desember 2003 #17 Skrevet 1. desember 2003 Det å si at nordlendinger er høyrøstede og ufordragelige er å generalisere på samme måte som å si at alle utlendinger (det være seg svensker eller tyrkere) er gale voldtektsmenn. Det stemmer altså ikke. Jeg er nordlending og jeg har aldri vært spesielt høyrøstet, jeg banner ikke, jeg er verken bonde eller fisker (kommer ikke fra bondefamilie eller fiskerfamilie heller), jeg spiser ikke fisk hver dag og er i det hele tatt ganske lik majoriteten av mennesker i Norge. Når det er sagt vil jeg tro at nesten alle har en eller annen misoppfatning av hvordan folk fra andre deler av landet er. Jeg tenker litt for ofte på Osloensere som jålebukker som ikke tenker på annet enn klær og sminke og som ikke ser lenger enn sin egen nesetipp og som har totalt urealistiske bilder av oss nordlendinger (her faller jo mitt eget resonnement sammen som et korthus siden jeg har de samme misoppfatningene andre veien). Bergensere har jeg alltid hørt er temmelig ufordragelige, men det kan jeg jo selvfølgelig ikke bekrefte eller avkrefte siden jeg ikke kjenner en eneste bergenser. Trøndere er livlige, og karskdrikkende og litt skrytete (selv om jeg nå vet at ikke alle er slik) Vi har lett for å sette hverandre i bås... PS: Kjære "søringa". Selv om jeg kommer fra Nord-Norge vet jeg ikke hvem Trond fra Hammerfest er... Vennligst ikke spør slike spørsmål. (Dette er ikke et eksempel. Har faktisk gang på gang blitt spurt om slike ting. Nord-Norge er stort og det bor flere enn 10 mennesker der...)
Suzy Skrevet 1. desember 2003 #18 Skrevet 1. desember 2003 Øh hvorfor er dette selvmotsigende.. har hatt noen fordommer før jeg ble skikkelig kjent med en nordlending... Nå kjenner jeg flere og fordommene stemte ikke :o
Gjest Anonymous Skrevet 1. desember 2003 #19 Skrevet 1. desember 2003 Øh hvorfor er dette selvmotsigende.. har hatt noen fordommer før jeg ble skikkelig kjent med en nordlending... Nå kjenner jeg flere og fordommene stemte ikke :o jo, men så sier du at de du har blitt kjent med ikke er "typiske nordlendiger".. det betyr jo at du fremdeles har en ide om hvordan nordledinger er.. i alle fall "de andre" nordlendigene.. ?? eller har vi missforstått hva du forsøker å si?
Nilma Skrevet 1. desember 2003 #20 Skrevet 1. desember 2003 jo, men så sier du at de du har blitt kjent med ikke er "typiske nordlendiger".. det betyr jo at du fremdeles har en ide om hvordan nordledinger er.. i alle fall "de andre" nordlendigene.. Sånn oppfattet jeg det også. Kanskje Suzy mente "typiske" i hermetegn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå