Gå til innhold

Ækt Norlæænning.


Gjest sexysadie

Anbefalte innlegg

Uansett så koker jo alt ned til generaliseringer. Jeg kjenner meg ihvertfall ikke igjen....men det er kanskje fordi jeg har bodd i Oslo like lenge som nordpå...... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jepp chimp. Men hvordan ikke diskutere dette som generaliseringer? Jeg mener. Vi er jo alle individer, og de fleste passer ikke inn i noen generaliseringer når det kommer til stykket, og da dør jo hele denne diskusjonen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Gir dette bildet av nordlendingen i islender og med torsken i handa det rette inntrykket av nordlendingene?

selvfølgelig ikke. Ingen er karikaturer av seg selv. Vi er selvstendige mennesker som er produkter av arv, oppvekstvilkår og miljø. Det fører til store variasjoner.

Dessutene er det bare noen promille som lever av fiske der oppe nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvorfor får vi fremdeles denne fremstillingen av den typiske nordlending?

Fordi generaliseringer er morsomt... Det ser vi over alt ellers også..Prester, lærere, Bergensere, Begravelsesbyråfolk (husker ikek yrkesbet. ...)Bønder... etc etc osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi dere ser for mye tran og fiskegratengreklame....

:ler:

Hadde bare om så var EN av dere snudd nesa nordover, ville dere sett trendy og *skrekk og gru* urbane byer der mange faktisk aldri i sitt liv har tatt i en fiskångel en gang...

Og en annen sak er at det finnes faktisk innland i nord norge! visste dere det???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ER dønn seriøs SS!

Gir dette bildet av nordlendingen i islender og med torsken i handa det rette inntrykket av nordlendingene?

Det er vel en overdrivelse

hvorfor får vi fremdeles denne fremstillingen av den typiske nordlending?

Tv, radio, Bastesen som bekrefter alt, nordlendingers lek med andres fordommer. Uheldige bekjentskaper.

Leya: Igjen, vi snakker om fordommer, ikke realiteter. Det er ingen grunn til å bli snurt. Det er heller ingen grunn til å kalle folk dumme pga. assosiasjonene deres, om at dere har folk i nord-norge som faktisk ikke er fiskere.. ikke undervurder ditt publikum da. Som eksempel: Folk må bare lefse ut at alle trøndere er karskdrikkende bartefolk. Jeg blir ikke snurt av det, selv om jeg verken har bart eller drikker karsk. Dere har ivertfall i denne tråden bevist at nordlendinger er defensive uten selvironi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: Gir dette bildet av nordlendingen i islender og med torsken i handa det rette inntrykket av nordlendingene?

Spør du fordi du egentlig syns det selv, sexy eller fordi du IKKE syns det???

Nei, personlig syns jeg det stemmer dårlig m min oppvekst midt i Tromsø by og det bildet jeg har derfra. Tromsø har alltid vært en skoleby. Byen har også vært preget av et veldig rikt musikkliv bl a. Tromsø går for å være en veldig trendy og kul by. Det er en livat by m en pub eller restaurant på hvert hjørne. Syns nok oxo moralen på langt nær var så langtkommen i Tromso i min oppvekst som jeg på mange måter har opplevd i Oslo.

Men mitt kjennskap til Finnmark er meget, meget dårlig. Har knapt nok vært innom der, så for alt jeg vet kan jo bildet stemme m mange av de som bor der....skjønt ikke når det gjelder samekulturen! Lurer på om det kanskje er Lofoten som er årsaken til den fiskermetaforen som mange av dere tenker på i samme slengen som ordet nordlending blir nevnt. Selv tenker jeg på en hel landsdel, en vakker sådan, som utgjør halve Norges land, men langtfra halve Norges befolkning, og som preges av både kystkultur, bykultur, jordbrukskultur, samekultur, idrettskultur, osv osv. Syns heller ikke nordlendinger kan sies å ha spesielle særegne trekk, selv om de gjennomgående er noe mørkere og lavere enn landsgjennomsnittet. Akkurat det tror jeg beror på bl a både samiske og sydlandske innslag i befolkningen. Faktisk veldig mange italienske etternavn i store deler av Troms og Nordland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en annen sak er at det finnes faktisk innland i nord norge! visste dere det???

Har hørt om Finnmarksvidda ja :ler:

Jeg er faktisk bittelitt samisk, så jeg irriterer meg også over at nordlendinger oppfører seg dårlig til samene ang. land- og vann-rettigheter osv. Nå skal forsvaret bruke beiteland til bombeøvelsesfelt.. skal de aldri få være ifred uten at noen prøver å ta fra dem det lille de har? Ok, en aldri så liten digresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Leya: Igjen' date=' vi snakker om fordommer, ikke realiteter. Det er ingen grunn til å bli snurt. Det er heller ingen grunn til å kalle folk dumme pga. assosiasjonene deres, om at dere har folk i nord-norge som faktisk ikke er fiskere.. ikke undervurder ditt publikum da. Som eksempel: Folk må bare lefse ut at alle trøndere er karskdrikkende bartefolk. Jeg blir ikke snurt av det, selv om jeg verken har bart eller drikker karsk. Dere har ivertfall i denne tråden bevist at nordlendinger er defensive uten selvironi.[/quote']

Jeg vet at vi snakker om fordommer..Men faktium er at ingen av dere som har alle disse fordommene har vært i nordland, eller kjenner nordlendinger.

Du sier jo til og med at du skal gjøre ditt beste for å aldri bli kjent med dem heller. Så da kan jo ikke du forvente annet enn at du blir tatt for å være useriøs eller dum da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor får vi fremdeles denne fremstillingen av den typiske nordlending?

1) Fordi folk flest elsker å generalisere.

2) Generaliseringen blir oppmuntret ved å lage filmer, reklamer, bøker osv der våre fordommer blir blåst opp og forsterket

3) Dypt inne i karikaturen finnes en kjerne av sannhet. Nordlendinger banner generelt mer enn andre. Osloensere er gjerne litt mer jålete og "urbane og trendy" enn andre. Bergensere er kanskje litt mer høylytte enn andre. Trøndere har ofte mer humør og oppfattes gjerne som litt skrytete.

Det er derimot et stort hopp fra å si at generelt sett har nordlendinger/osloensere/Bergensere en tendens til å være sånn og sånn til å si "Jeg liker ikke <sett inn folkegruppe her> fordi de er sånn!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Hvem definerer Nord Norge og nordlendingene?

Den nordnorske sentrum/periferi-debatten har i overveiende grad fokusert på spenningsforholdet mellom Nord-Norge og Østlandet eller Nord-Norge og Vestlandet. Selv om Bodø og Tromsø likner mer på Oslo enn Senja.

Hovedinnlegget er ikke representativt for hvordan nordlendinger ønsker å framstå i et seriøst dagsnyttinnslag. Men det er ytterst typisk for de urbane medias bilde av Nord-Norge. Her er revyfaktoren overordnet.

De er bygdefolk og verdensborgere på samme tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

To utgaver i en??? :o :o

WoW... Nesten som et kinderegg... :ler:

Nei men seriøst....

Jeg kan godt skjønne at man får fordommer mot mennesker, men å få fordommer mot Nordlendninger generelt fordi man har vært uheldige med noen bekjentskaper er ganske ureflektert...(som fordommer ofte re..hehe)

La oss bare være enige om en ting...

En raring er en raring uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, isiselin, kanskje jeg er litt bastant.

Jeg vet at vi snakker om fordommer..Men faktium er at ingen av dere som har alle disse fordommene har vært i nordland' date= eller kjenner nordlendinger. Du sier jo til og med at du skal gjøre ditt beste for å aldri bli kjent med dem heller. Så da kan jo ikke du forvente annet enn at du blir tatt for å være useriøs eller dum da?

I norge så vet folk generelt mye om folk i andre deler av landet! Har da gått på skole for fasan. Man er da opptatt av sitt land, prater sammen osv. Det jeg skal gi dere er at man blir utrolig sliten og lei når man møter samme stigma heele tiden. Som eksempel, jeg er så lei av den "de grisgrendte strøk nord for sinsenkrysset" at jeg hardnakket påstår til østlendinger at "Jeg vet ikke noe om geografien rundt fjorden sør for sinsenkrysset". De forventer at alle vet hvor Sandefjord ligger i forhold til Lillesand etc. Eller Asker i forhold til Bærum.

Jeg har aldri sagt at jeg skal gjøre mitt beste for å aldri bli kjent med nordlendinger, jeg sa at en spesifikk jente nektet jeg å bli venninne med, og at jeg ellers ikke har møtt så mange fine. Har jo venninner som har nordnorske venninner de liker godt såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har ivertfall i denne tråden bevist at nordlendinger er defensive uten selvironi.

Skal vi først kverulere her, så kan ikke denne stå uimotsagt Veslebråka. Hva et utvalg her inne viser av selvironi eller mangel på sådanne, beviser ingenting. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah... så du bare kverulerer med andre ord...

synes forøvrig at man kan forvente en VISS geografikunnskap i et opplyst samfunn jeg... AT man vat at Sandefjord er (langt!!!) øst for Lillesand er rimelig elementert liksom (er jo over 20 mil vel)... At Bærum er mellom Oslo og Asker burde også være lett... At Orkdal er sør for Trondhjem er basis, at Bodø er nord for Mo i Rana burde man vite.. etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...