Gå til innhold

strikke tøfler


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

jeg strikker tøfler som skal toves. måtte lese oppskriften noen ganger. er vant til sokker der jeg begynner med å strikke rundt leggen. når jeg først kom inn i det, er disse tøflene kjempeenkle. jeg begynner bak på helen og strikker fram og tilbake slik at det som blir åpent går rundt anklene på hver side og dekker foten andre veien enn når jeg strikker sokker.

noen som skjønner eller har strikket noe lignende?? vanskelig å forklare...

etter en stund felles det av i hver ende. disse kantene kan brettes ned på siden av tøflen. så strikker jeg rundt glattstrikk til jeg skal felle ved tærne. jeg strikker liksom rett fram fra tå til hæk, slik at når jeg er ferdig er det fremdeles åpent bak på hælen. nå kommer det jeg ikke skjønner. lurer på om det er noe hokus pokus med monteringen. for at det skal bli fin bak eller flat til foten eller noe... det står nemlig:

Sy sammen bak på hælen til 2 cm igjen nederst på begge sider. Sy små tråklesting rundt resten og trekk sammen. Fest godt.

skal man bare sy sammen hele veien, eller er det noe spes med tråklesting (hva er tråklesting?). jeg sydde bare vanlige "kast" eller hva jeg kan kalle det, nedover. de skal jo toves og det ble pent nok. men hvordan gjør jeg de siste to cm...

(er litt perfeksjonist og blir irritert når jeg ikke skjønner oppskriften)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg trodde legen hadde sagt at du skulle holde deg unna strikking... :wink:

Neida, er hekta på strikking selv, så jeg skal ikke si noe... :)

Har ikke noe råd å komme med, hørtes egentlig ganske komplisert ut! Har du spurt på butikken der du kjøpte oppskriften?

(men tråklesting er sånne vanlige "opp-og-ned"-sting - - - -)

Miapia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øh.. mm... gjennomskua. :oops:

det er bare det at det nærmer seg jul, og det er stort sett den tida på året jeg strikker. votter og sokker osv til venner og familie. og så syns jeg det var så trist å sitte uten noen ting. så tenkte jeg at tøfler (som skal toves) på tykke pinner er en slags mellomting. for da trenger jeg ikke bevege håndleddet SÅ mye. kan strikke litt løst. og så har jeg tenkt å ta lange pauser, og bare se hvordan det går. blir det verre stopper jeg,

men tusen takk for svar, Miapia. nå vet jeg i alle fall hva tråklesting er!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...