Gå til innhold

Maling av spisestue fra 20-30 tallet


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi skal male en gammel spisestue (bord, stoler, skjenk + hjornebord) fra 20-30 tallet. De skal staa i en hvitmalt spisetue 3,20 under taket, stukkatur og rosetter. :roll:

Noen som har tips om farge og hvordan male? Originalt er moblene lakkerte i ild-bjork (veldig mye spill, saa mye at det ser litt "harry" ut for saa fine mobler..)

Jeg blir veldig glad for tips!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:o Ånei! du må ikke finne på å male møblene! Dette er kulturarv fra den norske Art Deco-tiden, og fortjener å forbli like prangende og harry?? som den alltid har vært. Husk på at flammebjørk regnes for det fineste slaget av bjørk, og ble kun brukt på staselige møbler. Hvis du likevel vil gjøre noe med møblene, ville det kanskje være best å pusse bort lakken, ha på en slags beis som kalles for "staining" (forøvrig veldig pop i Storbritannia) og lakke oppå der igjen. Hør med malespesialisten hvilken staining som gir minst spill i treet på ditt spisestuemøbelement :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prinsesse tam tam-gjest

Enig med førstvoterende. Ikke finn på å male, det er sjelden det blir fint. Jeg har sett masse ugly, for å si det på den måten. Og har du først malt flammebjerk er den ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en spisestue fra 1950 (eller i nærheten) i eik som er malt og lasert. Var grå og kjedelig da jeg fikk den, men nå er den det peneste jeg har.

Du bør kanskje få en takst på møblene og forhøre deg hos antikk-handlere. Om den er verdifull, så er det kanskje dumt å male den, men om den er så stygg at du ikke kan bruke den, så kan du jo vurdere om du skal male eller selge den.

Hvis du skal male, så få det gjort skikkelig! Er du amatør når det gjelder maling, så ville jeg fått proffer til å male den. De kan kanskje fortelle deg om du BØR male eller ikke også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke finne på å male flammebjerk!!!

Selg den heller til noen som vil sette pris på den og kjøp deg noe nytt du setter større pris på selv.

Sannsynligvis vil det også stå mer i stil med stua di hvis du lar vær å male møblene.

Hvis lakken er slitt ta kontakt med en møbelsnekker som enten kan hjelpe deg med å pusse dem opp igjen, eller gi deg tips til hvordan du kan gjøre det selv.

Vil ikke engang gå inn på diskusjonen på hva som er mest harry, bevare ett flott møbel slik det skal være, eller å male det i en "moderne" farge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alanor (Leif er veldig god på Liberon produkter, som er knallfine for eldre møbler!Litt vanskelig og få tak i ham i blandt, men vel verd og ringe flere ganger...)er veldig flinke på det med behandling av gamle møbler - slik at de beholder verdien sin... (og det gjør de desverre ikke dersom du maler dem eller ennå verre beiser...)...

Alanor holder til i Tønsberg...

Det kan faktisk hende du får så mye for møblene at det heller lønner seg og kjøpe nye hvite møbler dersom det er det dere ønsker - kan jo lønne seg og sjekke iallefall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jeg som åpnet tråden

Vel.. den er i flammebjerk, men i veldig dårlig stand (så noe må vi gjøre..) og jeg fikk den sinnsykt billig og tror egentlig ikke det er en spiesetue jeg kan få 20 000 for uansett.

Så noe må jeg gjøre, det er ikke mok å bare lakkere. Jeg har profesjonell malehjelp for maling og behandling av gamle møbler, så det er ikke noe problem. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flikk og puss og lakk - men IKKE male gammel flammebjørk. Synes jeg.

Enig med de andre at hvis du ikke har glede av den selv, så selg eller gi den bort til noen som kan ha glede av den.

Hvis det ikke er nok å lakke, så hjelper det vel ikke å bare male heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontkat med noen som har greie på eldre møbler før jeg gjorde noe som helst.

Ett eks: Jeg skulle levere endel møbler til Frelsesarméen som vi ikke trengte lengre, og når vi kom fikk vi beskjed om at "sånn drit fra 50 og 60-tallet gadd de hvertfall ikke ta i mot for det ble de aldri kvitt". Så vi dro i stedet til en som selger møbler fra denne perioden og fikk en god pris.

Dette fordi i antikvarisk sammenheng er ikke møblene spesielt mye verdt, men fordi møbler fra denne perioden er blitt veldig populært igjen, er det mange som er interessert i å betale endel for å få det.

Og er det mulig å redde dem uten å male, selv om du syns flammebjerk er litt voldsomt, er det absolutt det beste. Hvis du har proff hjelp, kan du jo spørre dem hva de tror også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...