Gå til innhold

Lurt av arbeidsgiver?


Gjest LonelyAngel

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis han har fått lønnslipp så står timelønna der. man blir trukket 50% skatt når man ikke leverer inn skattekortet. Og da blir nok timelønna og utbetalinga anderledes. Kontrakt skal man alltid underskrive når man starter i jobb, uansett om man har prøvetid. Er jo rart han ikke leverete inn skattekortet når han startet i jobben da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

LonelyAngel; du sier han ikke er Norsk statsborger, og at han ikke har levert inn skattekort....

Forutsetningene for å kunne få skattekort er at man enten har et Norsk personnr., eller at man som utenlandsk statsborger har arbeidstillatelse.

Vet du om han har arbeidstillatelse i Norge ?

Endret av Lille-pus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første er ikke 128 kr timen ulovlig.

For det andre skulle han selv bedt om kontrakt og skaffet seg skattekort.

Så at han blir trukket 50% er jo ingen andre en hans egen skyld.

Dette er jo ting han burde satt seg inn i når han kom hit for å jobbe.

Jeg stiller samme spørsmålet som andre over her, har han arbeidstillatelse i Norge?

Grunnen til at jeg spør er at du/dere tydeligvis ikke vet mye om arbeidslivet og rettigheter/plikter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LonelyAngel

For det første er ikke 128 kr timen ulovlig.

For det andre skulle han selv bedt om kontrakt og skaffet seg skattekort.

Så at han blir trukket 50% er jo ingen andre en hans egen skyld.

Dette er jo ting han burde satt seg inn i når han kom hit for å jobbe.

Jeg stiller samme spørsmålet som andre over her, har han arbeidstillatelse i Norge?

Grunnen til at jeg spør er at du/dere tydeligvis ikke vet mye om arbeidslivet og rettigheter/plikter.

Jeg blanda mellom kontrakt og fast ansettelse. Beklager!

Han har kontrakt (dog ikke helt gyldig fant vi nettopp ut, fordi han ene sjefen har ikke signert under) og har bodd i norge i noen år. Hatt flere jobber.

Han vet hva han har rett på men får det ikke.

- Han har bestilt skattekort for to mnd siden, men har ikke fått dette. (Har ringt flere ganger, og de sier "det kommer snart".

- Han har bedt om å få en lønnslipp, det får han heller ikke.

Vel, videre om saken: Han ringte sjefen og spurte hvorfor han hadde fått så lite lønn for så mye jobbing. Sjefen beklaget seg og sa han skulle motta 15 000 nye kr i løpet av de neste dagene. Han mente det hadde vært et "system" feil.

Pengene har han enda ikke fått! Han prøver å få tak i sjefen for å høre hva som skjer, men sjefen er alltid opptatt og kan ikke prate i telefonen. Sjefen sier han må sende SMS, noe han gjør men får sjeldent svar.

Endret av LonelyAngel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan gå ut fra at kontrakten er gyldig hvis én sjef har signert på den.

Hvis han ikke ringer skatteetaten for å bestille kort, men bestiller det selv på nett, så tar det maks tre dager.

Hvis han ikke får lønnsslipp så får han nesten høre med arbeidstilsynet om hvordan han skal gå fram (for jeg antar at han ikke er organisert).

http://www.arbeidstilsynet.no/seksjon.html?tid=206797

De 15 000 som er lovet skal han ta med en stor klype salt, inntil han får en lønnsslipp og kan se selv hvilke beregninger som er gjort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Skattekort går man inn på hjemmesidene til skatteetaten og bestiller selv. På denne tiden av året tar det maks et par dager før det blir tilsendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Han har bestilt skattekort for to mnd siden, men har ikke fått dette. (Har ringt flere ganger, og de sier "det kommer snart".

Det høres veldig rart ut. Er du sikker på at han ikke skjuler noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier han har bodd her i landet i flere år og hatt flere jobber før, men det er først NÅ han har søkt om skattekort?

Noe skurrer, det TAR ikke 2 mnd å få skattekort dersom alt er i orden.

Man HAR skattekort allerede, dersom man har bodd og jobbet i norge i flere år.

Kontrakt må man selv følge opp hva sier, den SKAL spesifisere lønn og evt tillegg. Får man en kontrakt som ikke beskriver dette, så er det ikke lurt å skrive under på den/godta den! Da ville jeg sagt ifra at de fikk skrive på lønn og andre ting han trenger å ha skriftlig, før han signerer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...