Gjest Abelone Skrevet 30. november 2003 #1 Del Skrevet 30. november 2003 Jeg treffer så mange som gruer seg til jul, eller deler av den.. Er det noen av dere her inne også? Noen som kjenner at tungsinnet tar dem når tanken på julekvelden med all den struttende familielykken liksom tar strupetak på deg? Det kan være økonomiske bekymringer, familiekonflikter, sykdom, eller andre ting som gjør at julen blir for "happy" til at du passer inn i konseptet...... Min erfaring er at det er ganske mange som føler at julepresset er sterkt, og at de "faller utenfor" vellykkethetsidealet... Jeg er i beste fall på grensen. Jeg har tatt mål av meg til å få vasket golvene til jul, og kjøpt det meste av mat som trengs til... Klarer ikke rundvask, rundpynting og hurramegrundthandling..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madam Felle Skrevet 30. november 2003 #2 Del Skrevet 30. november 2003 Jeg mener det er hva en gjør det til selv. tror neppe det er noen som må gjøre si og så, men at de lager det slik i sitt eget lille hodet. Jeg koser meg med forberdelser og samholdet vi har i vår familie. har sluttet å stresse for mange år siden, for da ble det ikke den kosen. Må si jeg ikke liker vinteren da, men det har ikke noe med julen å gjøre. Ellers mener jeg at julen kommer alt for tidlig, og det kan bli for mye snakk om det. Men slutter en å tenke på alt som må gjøres, og ta det heller som det kommer. Da tror jeg en får det bedre med seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 30. november 2003 #3 Del Skrevet 30. november 2003 Jeg kjenner meg godt igjen i noe av det du nevnte. Jula er rett og slett et pes å komme igjennom, og jeg bare gleder meg til elendigheten er over! Jeg vet ikke hva som er årsaken til at jula har blitt sånn for meg, og det hadde vært moro og delt julegleden med andre. Jeg kan ikke huske å ha gledet meg til Jul noengang. Kanskje når jeg var bitteliten, men i allefall ikke de siste 25 åra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gunilla Skrevet 30. november 2003 #4 Del Skrevet 30. november 2003 Jeg mistet et nært og svært kjært familiemedlem på julaften, jeg var da 10 år gammel. Hadde vonde følelser for jula, med masse tårer flere år etterpå. Men det var selvsagt blanda følelser også, jeg gledet meg jo også. I fjor ble svigerfar syk under julemiddagen, og jeg fikk litt "flashbacks", men likevel forbinder jeg jula med noe positivt. Jeg føler veldig med dem som har mer vektige grunner til å grue seg til jula, og desverre er det nok en del av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 30. november 2003 #5 Del Skrevet 30. november 2003 Vet mange som gruer seg til julen. Ofte er dette folk som er i evige drakamper om hvem som skal tilbringe julen hvor; det kan være barn av skilte foreldre, foreldre som ikke bor sammen med barnas andre forelder osv. Selv har jeg alltid gledet meg stort til julen, kanskje fordi jeg kommer fra en familie velsignet fri for de store konflikter? I år er imidlertid mye annerledes, og det blir min første jul sammen med "bare" mann og barn, og uten resten av familien. Dette er litt rart og trist, men jeg er likevel fast bestemt på å ha en hyggelig julmed mine, og har innstilt meg på å lage egne tradisjoner. Så- jeg gleder meg i år også, men på en litt annen måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Katarine Skrevet 1. desember 2003 #6 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg grudde meg veldig til jul i år - helt til en venninne spurte om jeg ville feire julaften sammen med henne og familien. Jeg har i utgangspunktet et godt forhold til julen, derfor ville det vært ekstra ille å være alene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soul Skrevet 1. desember 2003 #7 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg har alltid likt jula og har mange gode og lykkelige minner fra barndommens juler, men de siste årene (etter at jeg har blitt "voksen") syns jeg det har mer og mer gått over i stress og økonomiske bekymringer og gavestyr. Merket at jeg begynte å grue meg litt til det i år og så jeg har prøvet å ta det mer med ro slik som Madam Felle sa, det hjelper! Gleder meg til julaften :D Dessverre gruer mannen min seg veldig til jul Han har vokst opp i en noe ustabil familie med konflikter og har ikke bare gode minner. Hver jul er det styr med faren som er kronisk syk og ensom, og hva han skal gjøre pluss at foreldrene er skilt. Det er litt trist syns jeg, klarer ikke å glede meg så mye som jeg pleide pga. det, prøver jo å ta hensyn til han og. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 1. desember 2003 #8 Del Skrevet 1. desember 2003 Jeg mener det er hva en gjør det til selv. tror neppe det er noen som må gjøre si og så' date=' men at de lager det slik i sitt eget lille hodet.[/quote'] Jeg går ut fra at du mener stresset nå...? Ellers så har det ubehaget og den motvilligheten jeg føler overfor jula å gjøre med dårlige minner og ikke med valg i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå