Gå til innhold

når gikk vannet/kom riene?


Purple Toxic88

Anbefalte innlegg

Tja, 5-10 minutter kanskje? Det var midt på natta kl 3, eg hadde ein (som vanlig) nattlig tissetur, lys våken, og veldig utålmodig på at babyen skulle komme.

Har du prøvd?

da skal jeg seriøst prøve dette i kveld/natt.. :jepp:

er så utålmodig nå.. vil egentlig bare legge meg å sove, og ikke våkne før riene starter eller vannet går :fnise:

dette gååååår sååååååå treeeeeegt :murvegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvor lang tid gikk det fra dette skjedde til babyen kom ut??

og skjedde det som lyn fra klar himmel eller hadde du mye symptomer først??

og hvor langt var du på vei/overtid??

jeg er litt smålei nå kan man si, 6. dagen på overtid nå :filer:

har veldig lite symptomer, kun litt kynnere og litt mensmurringer :sjenert:

skal på overtidskontroll i morgen, og håper virkelig de finner litt fremgang her :pls:

Vannet gikk ved et sted mellom 5 og 9 cm begge gangene tror jeg. Den ene gangen var jeg mer enn 1 uke over tiden, den andre gangen noen dager før termin. Fødslene satte i gang gradvis og startet med mensen-lignende murringer nederst i magen. Ingen spesielle tegn i forkant bortsett fra at slimproppen hadde gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg gikk vannet samtidig som første ri kom en dag over termin, etter ca ett min med brystvortestimulering. Det er faktisk IKKE anbefalt å prøve på egenhånd, og jeg har superdårlig samvittighet for at jeg faktisk gjorde det... Kan visst starte fødsel uten at du er moden for det, og det kan bli voldsommere enn det bør.

Skulle bare prøve litt og se om jeg kanskje fikk en kynner eller liten rie av det, hadde nemlig ingen tegn på at fødsel nærmet seg.

Her roterte ikke Vesla seg slik hun skulle, satte seg fast og måtte til slutt tas med tang for hjerterytmen sank drastisk. Er redd det skjedde fordi jeg var utålmodig og "satte fødselen i gang" på egenhånd... Men jeg turte faktisk ikke nevne brystvortestimuleringa på sykehuset engang, siden jeg visste at det ikke var anbefalt. Så jeg vet ikke om det kan ha hatt noe å si.

Riene startet kl. 2, kl. 5 hadde jeg 5 cm åpning og ble kjørt til sykehuset i ambulanse med en stresset jordmor på slep som ikke trodde vi skulle nå inn til sykehuset (40 min unna). Men Vesla satt seg som sagt fast, og var ikke ute før kvart på 12, etter 3 timer med pressrier hvor jeg ikke fikk lov til å presse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg gikk vannet samtidig som første ri kom en dag over termin, etter ca ett min med brystvortestimulering. Det er faktisk IKKE anbefalt å prøve på egenhånd, og jeg har superdårlig samvittighet for at jeg faktisk gjorde det... Kan visst starte fødsel uten at du er moden for det, og det kan bli voldsommere enn det bør.

Skulle bare prøve litt og se om jeg kanskje fikk en kynner eller liten rie av det, hadde nemlig ingen tegn på at fødsel nærmet seg.

Her roterte ikke Vesla seg slik hun skulle, satte seg fast og måtte til slutt tas med tang for hjerterytmen sank drastisk. Er redd det skjedde fordi jeg var utålmodig og "satte fødselen i gang" på egenhånd... Men jeg turte faktisk ikke nevne brystvortestimuleringa på sykehuset engang, siden jeg visste at det ikke var anbefalt. Så jeg vet ikke om det kan ha hatt noe å si.

Riene startet kl. 2, kl. 5 hadde jeg 5 cm åpning og ble kjørt til sykehuset i ambulanse med en stresset jordmor på slep som ikke trodde vi skulle nå inn til sykehuset (40 min unna). Men Vesla satt seg som sagt fast, og var ikke ute før kvart på 12, etter 3 timer med pressrier hvor jeg ikke fikk lov til å presse.

såpass ja :sjenert: skal på overtidskontroll i morgen, så får vente å høre hva de sier der først da :jepp: også er det fullmåne i natt, så har trua på at den skal "do its magic" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan visst starte fødsel uten at du er moden for det, og det kan bli voldsommere enn det bør.

Det har jeg veldig vanskelig for å tro. Jeg tror nok heller at de aller fleste fødselsstartende råd kun har sjanse for å fungere om man er moden allerede, og selv da er det ingen garanti. Det er jo ikke slik at man når som helst bare kan bestemme seg for at man vil føde og få det til ved brystvortestimulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg veldig vanskelig for å tro. Jeg tror nok heller at de aller fleste fødselsstartende råd kun har sjanse for å fungere om man er moden allerede, og selv da er det ingen garanti. Det er jo ikke slik at man når som helst bare kan bestemme seg for at man vil føde og få det til ved brystvortestimulering.

Mulig jeg har tatt advarslene litt sterkt til meg i frykt for at det skal ha påvirket i negativ retning... Jeg synes å huske at det sto i den boka jeg fikk av legen og/eller i Gro Nylanders bok at dette kun skulle gjøres i samråd med lege eller jordmor. Men kanskje det er tidligere og det er helt OK om man er innenfor termin? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nylander sier at man bør gjøre det i samsvar med JM, men OM man gjør det, skal man ikke holde på lenger enn til at man kjenner at det strammer seg, deretter stoppe og vente minst 5 minutter. Kan starte en kraftig riestorm, og babyen kan få for lite oksygen om det skjer, så hun anbefaler forsiktighet. Hos meg gjør det ingenting annet enn å sette igang masse vonde maserier uten noen som helst effekt...men forrige svangerskap tror jeg det funket, knadde litt i 3 tida om natten og klokken 6 om morgenen etter noen timer med sammentrekninger sto jeg på stuegulvet da vannet plutselig gikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, 5-10 minutter kanskje? Det var midt på natta kl 3, eg hadde ein (som vanlig) nattlig tissetur, lys våken, og veldig utålmodig på at babyen skulle komme.

Har du prøvd?

Skal prøve nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg gikk vannet samtidig som første ri kom en dag over termin, etter ca ett min med brystvortestimulering. Det er faktisk IKKE anbefalt å prøve på egenhånd, og jeg har superdårlig samvittighet for at jeg faktisk gjorde det... Kan visst starte fødsel uten at du er moden for det, og det kan bli voldsommere enn det bør.

Skulle bare prøve litt og se om jeg kanskje fikk en kynner eller liten rie av det, hadde nemlig ingen tegn på at fødsel nærmet seg.

Her roterte ikke Vesla seg slik hun skulle, satte seg fast og måtte til slutt tas med tang for hjerterytmen sank drastisk. Er redd det skjedde fordi jeg var utålmodig og "satte fødselen i gang" på egenhånd... Men jeg turte faktisk ikke nevne brystvortestimuleringa på sykehuset engang, siden jeg visste at det ikke var anbefalt. Så jeg vet ikke om det kan ha hatt noe å si.

Riene startet kl. 2, kl. 5 hadde jeg 5 cm åpning og ble kjørt til sykehuset i ambulanse med en stresset jordmor på slep som ikke trodde vi skulle nå inn til sykehuset (40 min unna). Men Vesla satt seg som sagt fast, og var ikke ute før kvart på 12, etter 3 timer med pressrier hvor jeg ikke fikk lov til å presse.

Uff, ikkje kjekt å lese at du har litt vonde følelsar rundt dette, og dårlig samvittighet for at ting blei vanskelig under fødselen. Eg har også lese at brystvortestimulering ikkje er anbefalt/skal gjerast i samråd med jm, men eg er overbevist om at det ikkje har noko med at jenta di satt fast!

Dessuten; om fødselen starta etter 1 minutt med stimulering, då hadde fødselen starta av seg sjølv uansett. Kanskje ein time seinare, berre.

Min fødsel starta med fine jevne rier med 10 min mellom. Fødselstid og sånn var normalt for førstegangs. Eg trengte hjelp av sugekopp for å få henne ut fordi ho låg bak-fram og ikkje kom ned, men sånn hadde ho lagt i ei tid før fødselen. Det hadde ingenting med korleis fødselen starta.

Presierer at eg på ingen måte er lege/helsepersonell. Det hadde vore interessant å få ei profesjonell meining ang brystvortestimulering og fødselskomplikasjonar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ikkje kjekt å lese at du har litt vonde følelsar rundt dette, og dårlig samvittighet for at ting blei vanskelig under fødselen. Eg har også lese at brystvortestimulering ikkje er anbefalt/skal gjerast i samråd med jm, men eg er overbevist om at det ikkje har noko med at jenta di satt fast!

Dessuten; om fødselen starta etter 1 minutt med stimulering, då hadde fødselen starta av seg sjølv uansett. Kanskje ein time seinare, berre.

Min fødsel starta med fine jevne rier med 10 min mellom. Fødselstid og sånn var normalt for førstegangs. Eg trengte hjelp av sugekopp for å få henne ut fordi ho låg bak-fram og ikkje kom ned, men sånn hadde ho lagt i ei tid før fødselen. Det hadde ingenting med korleis fødselen starta.

Presierer at eg på ingen måte er lege/helsepersonell. Det hadde vore interessant å få ei profesjonell meining ang brystvortestimulering og fødselskomplikasjonar.

Tenkte jeg skulle spørre jordmor når jeg skal dit på mandag. Hvis jeg tør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor lang tid gikk det fra dette skjedde til babyen kom ut??

og skjedde det som lyn fra klar himmel eller hadde du mye symptomer først??

og hvor langt var du på vei/overtid??

jeg er litt smålei nå kan man si, 6. dagen på overtid nå :filer:

har veldig lite symptomer, kun litt kynnere og litt mensmurringer :sjenert:

skal på overtidskontroll i morgen, og håper virkelig de finner litt fremgang her :pls:

Riene mine kom en halvtime etter vi hadde hatt sex. Da hadde jeg blitt strippa samme dag da. Dette var 1 uke før termin. Ingen symptomer først egentlig. Hadde litt menssmerter etter den strippinga, men det var alt.

Lykke til TS, skjønner at du er lei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riene mine kom en halvtime etter vi hadde hatt sex. Da hadde jeg blitt strippa samme dag da. Dette var 1 uke før termin. Ingen symptomer først egentlig. Hadde litt menssmerter etter den strippinga, men det var alt.

Lykke til TS, skjønner at du er lei!

Strippa??? :sjenert:

Jeg prøvde brstvortstimulering i natt, eneste jeg oppnådde med det var litt vondt i korsryggen og enda mer ømme brystvorter, ingen forandring her i gården med andre ord....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nå i grunnen at fødselen starter når det er klart uansett hva vi gjør.

Hos meg gikk vannet først, etter en time kom riene og fire timer etter det kom glunten :kgbaby:

Jeg fikk høre at et lite glass rødvin og vandring i trapper skulle kunne hjelpe på en treg start :vin: , men jeg vet ikke :vetikke: om det er noe i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strippa??? :sjenert:

Jeg prøvde brstvortstimulering i natt, eneste jeg oppnådde med det var litt vondt i korsryggen og enda mer ømme brystvorter, ingen forandring her i gården med andre ord....

Ja, eller tøyer/røsker eller hva folk vil kalle det. Betyr at jordmor putter fingrene oppi høna og tøyer løs noen hinner tror jeg. Du får google det, er ikke så flink å forklare :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 dager på overtid gikk vannet, som lyn fra klar himmel.

Riene startet ca en halvtime etter.

Husker hvor lei og utålmodig jeg var.

Lykke til :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Midnatt fire dager på overtid gikk vannet her i gården. Heldigvis hadde jeg vært føre var og lagt mange håndduker i senga.

Midnatt 24 timer senere kom første rie. Jeg klarte å holde ut til kl. 07 på morgenen før vi dro til sykehuset (skjønte lite av den der tellinga...), da vi kom dit var det 7.5 cm åpning. Men ting drøyde ut, og ungen ble født langt utpå ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ashley_Johanna

Her startet det med at jeg hørte et høyt knepp kl halv to om natta. Jeg hadde lest at det kneppet kunne være vannet som gikk, så jeg knep igjen og klarte å gå på do uten å søle :danse: Riene startet med en gang, de første tolv timene var det to minutter mellom de (uten virkning). Det tok 28 timer med rier før ungen var ute. :sprettoy: Hun hadde heller ikke rotert helt (lå "kl tre"), selv om jeg ikke hadde tafset på brystvortene mine.. :troest:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strippa??? :sjenert:

Jeg prøvde brstvortstimulering i natt, eneste jeg oppnådde med det var litt vondt i korsryggen og enda mer ømme brystvorter, ingen forandring her i gården med andre ord....

Men du er jo ikkje komen til termin ennå!

Forsøk å vente til termin først, du kan ha et par lange veker foran deg ennå om du er så utålmodig :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da har jeg kommet hjem fra overtidskontroll, og de ville ikke sette meg igang ennå :( fikk beskjed om at om de hadde funnet noe å sette fingeren på, hadde de satt meg igang i dag, men mini hadde det helt perfekt og mer til inni der, så de vil vente noen dager og se hva som skjer..

men skulle ringe på fredag, om ikke noe hadde skjedd til da.

jeg er nå moden og har hele 1cm åpning, og hun kjente hode til babyen når hun sjekka :)

så da (som hver dag) satser vi på at han kommer i dag/natt ;)

prøvde forresten brystvortestimulering i natt, men jeg sitter her ennå, så virker som det ga dårlig resultater :kjefte:

spurte JM om det i dag, og hun så ikke noe galt i det, siden gutten var såpass klar for å komme ut, og jeg var moden.. fikk beskjed at ca 3 ganger iløpet av dagen, i noen minutter var helt greit :jepp: så da skal jeg fikse det jeg må i dag, så er det bare å starte å stimulere :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...