Gå til innhold

Hvordan økonomi har dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bare spør igjen: Du sitter igjen med 8000 når faste utgifter er betalt, hva bruker du dem på hvis du ikke greier å spare noe?

Jeg vet ikke :sjenert: Kanskje det er forbruket jeg må se på?

Det jeg kan komme på forrige måned: Bensin, mat, sokker og undertøy, bursdagsgaver til familien (er alltid noen som har bursdag), en tur på byen, konsertbillett, ny paraply, et skjerf, parkering i parkeringshus, bompenger.

Kjøper mat i kantina på jobben til 25 kroner hver dag. Det blir jo litt penger det også. Kan kanskje ta med matpakke. Og så skal jeg få ordnet meg bombrikke, det har jeg tenkt på en stund.

Også snuser jeg. Det er dumme penger, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke :sjenert: Kanskje det er forbruket jeg må se på?

Det kan absolutt være bryet verdt :)

Og hva med å opprette en sparekonto som automatisk trekker en tusenlapp eller to når lønna kommer inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hvorfor forsikring er så lavt. Men bilforsikring er jo ganske dyrt, og jeg har bare en. Men jeg har jo hus, innbo, livs og uføreforsikring.

Ja, har tenkt litt på å kutte treningssenteret, men det blir jo snart kaldt ;) Og da kommer jeg meg ikke ut tror jeg. Så har på en måte tenkt på det som investering i helse.

Avis kan man jo kanskje droppe, men det er jo ikke så mye i måneden, og jeg synes nettavisene sjelden går i dybden. Får vel tenke på å kutte den ut hvis det blir mer krise.

Sukk, jeg tror ikke jeg liker å bli voksen :gjeiper:

hehe, nei, ikke bare stas med å bli voksen. ;)

men allikevel var det veldig lavt med forsikringene dine, bare den ene bilforsikringen og husforsikringen min går over forsikringene dine. (enda jeg har ganske lave forsikringer siden jeg får veldig gode priser av en jeg kjenner i et forsikringsselskap.) regner med du har full kasko, siden du har lån? hvor er det du har forsikret? nesten for godt til å være sant. :P (ikke at jeg sier du lyver, men det var veldig billig, så ble litt nygjerrig). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke dette ser så galt ut - bortsett fra telefonregninga, som virker veldig høy. Hvis du har huslån og betaler til deg selv, er jo dette også en slags form for sparing. Er forøvrig enig at du godt bør kunne ha et fast sparetrekk på et par tusen fra lønna hver mnd.

Jeg tjener nøyaktig det samme som deg - har ikke bil, men har huslån på 6000 hver mnd, pluss studielån på 2000, og ellers mye av de samme utgiftene (men jeg har OneCall faktura tlf-abonnement, og betaler sjelden mer enn 50-100 kr per mnd der). Så reiser jeg relativt ofte på helgeturer til utlandet, der går det endel penger. Men synes det er viktig å unne seg litt reising.

Synes jeg har det romslig og greit, og føler at jeg sparer ved å betale på huslånet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke :sjenert: Kanskje det er forbruket jeg må se på?

Det jeg kan komme på forrige måned: Bensin, mat, sokker og undertøy, bursdagsgaver til familien (er alltid noen som har bursdag), en tur på byen, konsertbillett, ny paraply, et skjerf, parkering i parkeringshus, bompenger.

Kjøper mat i kantina på jobben til 25 kroner hver dag. Det blir jo litt penger det også. Kan kanskje ta med matpakke. Og så skal jeg få ordnet meg bombrikke, det har jeg tenkt på en stund.

Også snuser jeg. Det er dumme penger, det.

MÅTTE du ha nytt skjerf og undertøy da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøper mat i kantina på jobben til 25 kroner hver dag. Det blir jo litt penger det også. Kan kanskje ta med matpakke. Og så skal jeg få ordnet meg bombrikke, det har jeg tenkt på en stund.

Også snuser jeg. Det er dumme penger, det.

25 kr dagen blir 1000 kr mnd, der har du mye "sparepotensiale".

Kanskje kjøper du også kaffe(latte) ute?

Der kan du spare mye ved å ta med kaffe(latte) på termos hjemmefra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt matt hver gang jeg betaler regninger.

Jeg har ca 23.000 utbetalt i måneden, og det er vel ganske normal lønn.

Utgiftene mine i mnd er sånn ca:

Forsikringer: 550

Huslån: 3500

Billån: 3000

Strøm, renovasjon, tv, nrk-lisens, internett: 3500

Telefon: 719

Treningsavgift: 500

Til oppussing (bor i et gammelt hus, alltid noe som må fikses): 1000

Div (avis, en bestilt bok osv): 700

Til studielånkonto hver mnd: 1200

Er disse utgiftene ganske normale? Synes jeg blir sittende igjen med så ekstremt lite hver måned, så jeg må jo nesten finne noe å spare inn på.

Kan du spare inn på telefon? Billigere abbonemnet, kutte ut hustelefon?

Finne et sted med billigere trening?

Lese avis på nettet?

Sjekke rundt når det gjelder forsikring og se om det er mulig å spare en liten slant?

Utenom det så blir det vanskelig å spare inn på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at det folk bruker mest penger på er mat, nå vet jeg ikke hvordan det er med deg. Men etter at jeg fikk bil og huslån måtte jeg kutte ned endel på matutgiftene. Handler en dag i uken nå, å sparer mange hundrelapper i måneden!:) Bare et lite tips;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kan spare strøm? Skru ned varmen og ta på en genser eller tenne et par stearinlys. Slå av lyset i rom som ikke brukes. Sparepære osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 kr dagen blir 1000 kr mnd, der har du mye "sparepotensiale".

Kanskje kjøper du også kaffe(latte) ute?

Der kan du spare mye ved å ta med kaffe(latte) på termos hjemmefra.

Nei, det blir det vel ikke, det blir 550 (hvis man regner 22 arbeidsdager i mnd).

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor noen som har igjen 8000 etter at alle utgifter er betalt må kutte utgifter, sånn egentlig. Ha det kaldt hjemme og heller ha igjen 8200 til mat og moro? Er det egentlig noe vits? :klo:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor noen som har igjen 8000 etter at alle utgifter er betalt må kutte utgifter, sånn egentlig. Ha det kaldt hjemme og heller ha igjen 8200 til mat og moro? Er det egentlig noe vits? :klo:

TS ber bare om innspill. Hvorfor spiller vel ingen rolle? Kan være mange grunner til at man ønsker å ha lavere forbruk. Selv om man har romslig økonomi trenger man vel ikke kaste bort penger på unødig høye kostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm, renovasjon, tv, nrk-lisens, internett: 3500

Stusser litt på denne jeg.

42.000 i året på dette virker mye. Hvor mye utgjør strømmen? Kan du vurdere alternativ oppvarming, som f.eks. varmepumpe? Er jo en investering, men kan lønne seg veldig over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har utbetalt kr 23.727 pr mnd og mine måntlige utgifter er:

Boliglån 5.529

Billån 2.496

Forsikring bolig/innbo 349 mnd/ 4.196 pr år

Forsikring bil 311 mnd/ 3.734 pr år (full kasko)

Tv/Internett 787

Kommunale avgifter 300 mnd/ 3.609 pr år

NRK lisens 206 mnd/ 2.476 pr år

Gammelt refinansiering lån 2.246

Strøm og telefon ca 1000

Da har jeg igjen 10.503 pr mnd. 5.000 av dem går til mat og bensin, 4000 går til sparing, og 1.500 som er igjen går til hundemat, og småting til meg eller hus. Til større ting bruker jeg sparekontoen.

Synes jeg klarer meg helt fint, men skulle jo ønske å fått ned de måntlige utgiftene. 55,73% utgifter... :sjenert: skulle jo fått den ned til under 50% iallefall! Men slik er det når man er singel og eier bolig.

TS. Du sier du liker å kjøpe avisa, for der går de mer i dybden. Jeg kjøper magasiner fra utlandet til +-500 pr år, som går i dybden på sine felt. Sist abonnerte jeg på The Economist - 350 kr, 12 utgaver, det er månedsmagasin, ellers har jeg ukentlig Newsweek til 560 kr på år. Mye bedre og mye billigere enn avis synes jeg. Vi har jo nettet til det raske overblikket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke :sjenert: Kanskje det er forbruket jeg må se på?

Det jeg kan komme på forrige måned: Bensin, mat, sokker og undertøy, bursdagsgaver til familien (er alltid noen som har bursdag), en tur på byen, konsertbillett, ny paraply, et skjerf, parkering i parkeringshus, bompenger.

Kjøper mat i kantina på jobben til 25 kroner hver dag. Det blir jo litt penger det også. Kan kanskje ta med matpakke. Og så skal jeg få ordnet meg bombrikke, det har jeg tenkt på en stund.

Også snuser jeg. Det er dumme penger, det.

Du sier jo det selv! Ordne med bombrikke i dag! Da blir det mye billigere pr. passering. Matpakke er også god ide, jeg har med meg matpakke hver dag på min kontorjobb :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det blir det vel ikke, det blir 550 (hvis man regner 22 arbeidsdager i mnd).

Jeg for min del skjønner ikke hvorfor noen som har igjen 8000 etter at alle utgifter er betalt må kutte utgifter, sånn egentlig. Ha det kaldt hjemme og heller ha igjen 8200 til mat og moro? Er det egentlig noe vits? :klo:

*Note to self: Ikke gjør hoderegning når du er sliten etter jobb...* :ler:

Selvsagt blir det 550 kr mnd, men det er likevel mye penger, spesielt når man vet at det er 280 arbeidsdager i året... 25 kr dagen utgjør faktisk 7000 kr året! (Og denne gangen brukte jeg kalkulator, så jeg vet at summen er riktig ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lille-pus

*Note to self: Ikke gjør hoderegning når du er sliten etter jobb...* :ler:

Selvsagt blir det 550 kr mnd, men det er likevel mye penger, spesielt når man vet at det er 280 arbeidsdager i året... 25 kr dagen utgjør faktisk 7000 kr året! (Og denne gangen brukte jeg kalkulator, så jeg vet at summen er riktig ;) )

Det var det med alle de små bekkene ;)

Matpakken og ukentlig innkjøp (handle en gang i uken) gjør underverker på både månedsbasis og på årsbasis. Det samme gjør bensin-/dieselfylling på ukens rimeligste dag (hos meg er det søndag ettermiddag. Forrige uke var dieselprisen 2 kroner/liter høyere på mandag ettermiddag enn den var på søndag kveld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Ukentlige innkjøp er mitt aller beste spareråd til deg. Og da må du ha lagd en liste. Handle maten på Rema eller Kiwi, så skal du se at du plutselig sparer mye penger i matbudsjettet.

Ellers har jeg begynt å bake brød igjen hjemme. Jeg har utgifter på ca 30 kroner pr. 5 eller 6 brød. Ett brød på butikken koster omtrent det samme. Her går det ett brød om dagen, og da sparer jeg faktisk en liten tusenlapp i måneder der og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...