Gå til innhold

Jerngryte på keramisk topp?


trolllmor

Anbefalte innlegg

Lurer på hvorfor en ikke kan bruke jerngryte/panne på keramisk topp? Ganske kjedelig, biffen blir best i jernpanne, synes jeg! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I 8 år har jeg hatt jerngryter på keramisk topp - uten problemer. Men man må være litt forsiktig og ikke slippe jerngryta på platene da. Toppen tåler ikke alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar! :D

Jeg vet ikke hvorfor, men folk har advart mot å bruke jernpanne på keramisk topp. Men det er nok sånn som 14062003 sier, at man må være forsiktig så man ikke skraper opp toppen. Det er vel rett og slett sånn at den tåler mindre enn vanlige kokeplater. Men da skal jeg ta frem panna og gryta igjen, jeg! :blunke:

Takk skal dere ha! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte ny ovn med kjeramisk topp i sommer. I bruksanvisninga sto det at en kun skulle bruke gryter og panner som var beregna for kjeramisk topp. Tror ikke jeg har en eneste sånn en (har ikke akkurat sjekka), men det går helt fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også brukt jerngryte på min keramiske topp. Er selvsagt forsiktig, slik at det ikke blir riper og sånt. Det tar muligens litt lenger tid å få den varm, men ellers merker jeg ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

det eneste jeg har merket, er at jerngryten blir senere varm enn andre gryter. Men ellers funker det fint. Hos oss er jerngryta nesten i daglig bruk, den blir brukt til alt av gryteretter og også som wokerstatning, fram til jeg finner en wok jeg har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bruksanvisningen på min wok står det at den skal brukes med forsiktighet på keramisk topp for å unngå riper. Det står også at et pepperkorn mellom woken og toppen kan være nok til å sette stygge riper i koketoppen dersom man drar woken bortover på toppen. Greit å ha i bakhodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...