Gå til innhold

Skoda Superb - for liten med 105hk + diesel? Erfaringer å dele?


Dolly-Betty

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Funker veldig, veldig greit. Ikke noe krutt-tønne eller noe å trekke stor campingvogn med, men til "vanlig" bruk er den super. Helt grei og ganske gjerrig i dieselforbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt 2000km med en VW Passat med samme motor. Aldri kjørt Skoda Superb, men vil tro de er nokså like i størrelse/vekt.

Ikke noen rakett, men ei heller noen problemer å følge med trafikken. Ganske frisk når en får på litt turtall og bruker girene flittig.

Til gjengjeld er den veldig gjerrig på diesel. 0,4 liter på mila ved blandet kjøring, og rundt 0,3 liter på mila ved jevn langkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjengjeld er den veldig gjerrig på diesel. 0,4 liter på mila ved blandet kjøring, og rundt 0,3 liter på mila ved jevn langkjøring.

BIlen er flott den, og sikkert bensingjerrig...men 0,4 på blandet kjøring og rundt 0,3 på langkjøring. Niks. No way.

Tenker heller vi sier 0,7 og 0,5 jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIlen er flott den, og sikkert bensingjerrig...men 0,4 på blandet kjøring og rundt 0,3 på langkjøring. Niks. No way.

Tenker heller vi sier 0,7 og 0,5 jeg...

Jeg tror nesten jeg har til gode å se snittforbruk på over 0,5 på min Skoda Superb, i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nesten jeg har til gode å se snittforbruk på over 0,5 på min Skoda Superb, i hvert fall...

0,5 er sikkert riktig. Ned mot 0,4 ved skikkelig gjerrigknark langkjøring, men 0,3?

No way. Da tror du på nissen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BIlen er flott den, og sikkert bensingjerrig...men 0,4 på blandet kjøring og rundt 0,3 på langkjøring. Niks. No way.

Tenker heller vi sier 0,7 og 0,5 jeg...

Hvorfor gidder du svare når du ikke har det minste peiling?!

Ingen vits at du tror når jeg vet!

I løpet av 2200 km brukte jeg nøyaktig 100 liter diesel. Det da på svingete og bratte vestlandsveier helt uten sparekjøring.

På flat vei i 90km/t viste kjørecomputeren 0,29 liter/mil, og dette over flere mil ikke bare korte øyeblikk.

Dersom du fortsatt ikke tror meg, ta en titt på denne artikkelen.

1,527 miles on one tank: Passat BlueMotion sets new world record. Altså 245 mil på 77 liter diesel = snitt 0.32 liter/mil.

Den Skoda Superb TS snakker om har akkurat samme motor som den VW Passat jeg kjørte og som verdensrekorden ble satt med. Med tilsvarende store og tunge biler bør forbruket være svært likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder du svare når du ikke har det minste peiling?!

Ingen vits at du tror når jeg vet!

I løpet av 2200 km brukte jeg nøyaktig 100 liter diesel. Det da på svingete og bratte vestlandsveier helt uten sparekjøring.

På flat vei i 90km/t viste kjørecomputeren 0,29 liter/mil, og dette over flere mil ikke bare korte øyeblikk.

Hvorfor gidder du svare, når du ikke kan regne???

Jeg vet at bilen din brukte 0,45 på langkjøringen din. (100ltr på 2200km)

At den viste 0,29 på lange strekk betyr ingen ting. Den viste da også 0,9 på enkelte strekk.

Gjennomsnittet ditt var 0,45, noe som også passer med det jeg skrev i innlegget over ditt.

Siterer meg selv: "Ned mot 0,4 ved skikkelig gjerrigknark langkjøring, men 0,3?

No way. Da tror du på nissen " Du klarte altså 0,45 - noe som er helt vanlig på en moderne dieselmotor.

Det er HIMMELVID forskjell på 0,45 og ned mot 0,3 (som er verdensrekord)

Testen du viser til klarer å presse den ned på 0,32 - og det betegner de som verdensrekord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder du svare, når du ikke kan regne???

Jeg vet at bilen din brukte 0,45 på langkjøringen din. (100ltr på 2200km)

At den viste 0,29 på lange strekk betyr ingen ting. Den viste da også 0,9 på enkelte strekk.

Gjennomsnittet ditt var 0,45, noe som også passer med det jeg skrev i innlegget over ditt.

Siterer meg selv: "Ned mot 0,4 ved skikkelig gjerrigknark langkjøring, men 0,3?

No way. Da tror du på nissen " Du klarte altså 0,45 - noe som er helt vanlig på en moderne dieselmotor.

Det er HIMMELVID forskjell på 0,45 og ned mot 0,3 (som er verdensrekord)

Testen du viser til klarer å presse den ned på 0,32 - og det betegner de som verdensrekord.

Det er du som ikke kan å regne, lillegutt!

På min tur brukte jeg 0,45 liter/mil. Men det skal sies at min blandet kjøring var svært saktegående opp og ned krokete og bratte veier enn det man vanligvis bruker som snitt for blandet kjøring. Så 0,4 liter/mil på "vanlig" blandet kjøring er helt oppnåelig. Langt fra de 0,7 liter/mil du hentydet til lenger opp.

..og ned mot 0,3 liter/mil er absolutt mulig på jevn langkjøring i norske motorveihastigheter. Du kan ikke sammenligne mitt forbruk på langkjøring her med verdensrekorden, den er jo tross alt ett gjennomsnitt. Altså med start/stopp, bykjøring, motorvei, osv.

Lær deg forskjellen på gjennomsnitt og langkjøring, så tar du frem kalkulatoren før du uttaler deg igjen. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær deg forskjellen på gjennomsnitt og langkjøring, så tar du frem kalkulatoren før du uttaler deg igjen. :filer:

Mener selvsagt 'blandet kjøring'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, hovedsaken er at motoren er svært gjerrig på diesel. Selv om jeg og Henkie er uenig i hvor lite den kan bruke.

Jeg ville nok heller valgt 2-liters motor, men kunne helt fint levd med 1,6-literen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er du som ikke kan å regne, lillegutt!

På min tur brukte jeg 0,45 liter/mil. Men det skal sies at min blandet kjøring var svært saktegående opp og ned krokete og bratte veier enn det man vanligvis bruker som snitt for blandet kjøring. Så 0,4 liter/mil på "vanlig" blandet kjøring er helt oppnåelig. Langt fra de 0,7 liter/mil du hentydet til lenger opp.

..og ned mot 0,3 liter/mil er absolutt mulig på jevn langkjøring i norske motorveihastigheter. Du kan ikke sammenligne mitt forbruk på langkjøring her med verdensrekorden, den er jo tross alt ett gjennomsnitt. Altså med start/stopp, bykjøring, motorvei, osv.

Lær deg forskjellen på gjennomsnitt og langkjøring, så tar du frem kalkulatoren før du uttaler deg igjen. :filer:

Joda, gamlefar, jeg kan regne. Det eneste regnstykket du har gitt oss å regne på, gir bilen din et forbruk på 0,45 (mest sannsynlig mer, men ok)

Gi meg en manuell måling som gir bilen din et forbruk under 0,4 så kan vi snakkes igjen.

Da kan du gjerne kjøre på de fineste veiene du finner, men målingen må være over minst 5 mil før vi kan kalle det "gjennomsnitt" - eller "jevn langkjøring" som du selv kaller det.

Det er tullete av deg å i det hele tatt trekke inn at du leste 0,29 på kjørecomputeren i Skodaen din, gamlefar. En ting må du vite: kjørecomputeren i bilen din er IKKE til å stole på. Den er mest sannsynlig svært unøyaktig. Antagelig er også den gammel teknologi Skoda har arvet etter VW.

Skodaen din er helt sikkert rimelig i drivstoff-forbruk, men du må ikke prøve å innbille verken oss eller deg selv, at du på bruk kan få Superben ned mot 0,3 :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, gamlefar, jeg kan regne. Det eneste regnstykket du har gitt oss å regne på, gir bilen din et forbruk på 0,45 (mest sannsynlig mer, men ok)

Gi meg en manuell måling som gir bilen din et forbruk under 0,4 så kan vi snakkes igjen.

Da kan du gjerne kjøre på de fineste veiene du finner, men målingen må være over minst 5 mil før vi kan kalle det "gjennomsnitt" - eller "jevn langkjøring" som du selv kaller det.

Det er tullete av deg å i det hele tatt trekke inn at du leste 0,29 på kjørecomputeren i Skodaen din, gamlefar. En ting må du vite: kjørecomputeren i bilen din er IKKE til å stole på. Den er mest sannsynlig svært unøyaktig. Antagelig er også den gammel teknologi Skoda har arvet etter VW.

Skodaen din er helt sikkert rimelig i drivstoff-forbruk, men du må ikke prøve å innbille verken oss eller deg selv, at du på bruk kan få Superben ned mot 0,3 :nei:

...sier han som påstår den må bruke 0,7 liter på blandet kjøring og 0,5 liter på langkjøring!

Tydelig du ikke snakker om noe du ikke har greie på...

Enough said!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...sier han som påstår den må bruke 0,7 liter på blandet kjøring og 0,5 liter på langkjøring!

Tydelig du ikke snakker om noe du ikke har greie på...

Enough said!

Akkurat der har du helt rett:

Jeg snakker ikke om noe jeg ikke har greie på...

Case closed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en Passat med samme motor som leiebil, vi var 3 personer og ca 200 kg bagasje. Som en AB skriver over klarer den å holde følge med trafikken dersom man girer flittig, men vi oppfattet det som irriterende å måtte gire så hyppig. I tillegg er lukt- og lydplager standardutstyr på denne, akkurat som på andre dieselbiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...